Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remmen op de motor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Remmen op de motor.

    Na een lange rit (belgie-zwitserland), hebben we het betere bochtenwerk mogen inzetten in de bergen.
    Nadat we de bergpas hebben verlaten, was er een onaangename geur in de wagen.
    Nochtans zijn de remmen bij de afdaling amper gebruikt.
    Iemand enig idee waar de rubberachtige geur vandaan kan komen? De wagen heeft een paar dagen ervoor onderhoud gehad..

  • #2
    Re: Remmen op de motor.

    Koppeling misschien ?
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Remmen op de motor.

      Warme motor?
      Ge moet daarvoor geen gas geven: hoge touren bij lage snelheid volstaat.
      Ge moet de verwarming volle bak zetten en de ventilator kortsluiten zodat hij niet te laat is.
      Ik heb daar eens een knopke voor bijgezet voor ik naar de bergen ging.
      Last edited by Poza; 16 juli 2012, 17:08.

      Comment


      • #4
        Re: Remmen op de motor.

        Ooit eens een rubbnergeur gehad in de auto voor een hele poos door een slippende riem van de AC, mogelijks dat het hier niet het geval is maar je weet maar nooit.

        Comment


        • #5
          Re: Remmen op de motor.

          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
          Warme motor?
          Dat zie je dan toch op je temperatuurmeter, ik denk ook dat het eerder de koppeling zal geweest zijn,
          hoor je wel meer bij mensen die niet gewoon zijn in de bergen te rijden.

          Comment


          • #6
            Re: Remmen op de motor.

            Als het de koppeling is, hoe wordt dit dan best vermeden? Dacht dat je net op de motor moest remmen bij afdalingen..

            Comment


            • #7
              Re: Remmen op de motor.

              Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
              Als het de koppeling is, hoe wordt dit dan best vermeden? Dacht dat je net op de motor moest remmen bij afdalingen..
              Gewoon koppeling volledig los, en je toerenteller in de gaten houden, sommige mensen denken bij remmen op de motor
              dat dat een samenspel is van koppeling en motor, en ontkoppelen eigenlijk te veel, probeer je toerenteller tussen de 1.500 en 3.000
              rpm te houden, met je voet van de koppeling weg, en de rest zal je toch met remmen moeten opvangen,
              veel is natuurlijk ook afhankelijk van het vermogen/gewicht van je auto.
              Een auto met een 3 litermotor van 1500 Kg remt veel beter op de motor dan een 1,2 liter van 1.100 Kg.
              Een Diesel met een hogere compressie remt ook beter op de motor dan een benzinewagen.
              Een echte motorrem zoals op een vrachtwagen is nog helemaal iets anders, daar wordt de uitlaat als het ware dichtgeknepen, maar
              ik heb er geen idee van of dat op de vrachtwagens van tegenwoordig nog standaard is

              Comment


              • #8
                Re: Remmen op de motor.

                Wat je denkt is 100% juist : in de bergen moet je pogen de koppeling en de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken (en dus de motorrem zoveel mogelijk), en dus is de keuze van de juiste versnelling heel belangrijk. Als richtwaarde kan je nemen dat je afdaalt in dezelfde versnelling, als je bergop zou rijden. Je motor zal dan meer toeren maken dan bij vlak verkeer, maar dat is geen probleem.
                Belangrijk is wel dat je bij remmen op de motor de koppelingspedaal NIET gebruikt (dus ook niet je voet er laten op rusten "voor het geval dat...").
                Het zou ook kunnen dat je koppeling bijna versleten is, en dus wat neiging heeft gehad om door te slippen.

                De koeling van de motor is normaal berekend om die motorrem vlotjes te kunnen verwerken. Het rendement van een motor is behoorlijk laag, en al die restwarmte moet hij kunnen afvoeren. Bij een motor die 100 kW kan leveren, moet je motorkoeling een 200 kW aankunnen : dat zal je niet halen bij een afdaling...
                Je verwarming als bijkomende koeling gebruiken kan natuurlijk, maar normaal is dat dus helemaal niet nodig. Onlangs ook in Oostenrijk gereden, en toch helemaal geen problemen gehad met de motorkoeling. Ondanks dat het bij het terugkeren vlotjes boven de 25 °C was... (de warmste temperatuur in Duitsland was bijna 33 °C : dan weet je ook weer waarvoor die airco in je auto zit ).
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Remmen op de motor.

                  Wij hebben het ooit gehad toen we terug kwamen van Zwitserland. Een telefoontje van m'n vader naar de garage later wisten we dat hij de koppeling teveel had laten slepen (hij had ze niet volledig los gelaten). Naar het schijnt verbrandt je koppelingsplaat dan ? Ik ken zelf te weinig van de techniek, maar dat is toch wat men mij heeft verteld toen (zij het niet bij de garage).
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Remmen op de motor.

                    Dat zal het geweest zijn dan. Veel met het koppelingspedaal gespeeld, ook om aan te passen aan de rest van het verkeer. Op de terugweg een treintje maken dus..
                    Bedankt voor de tips!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Remmen op de motor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      Als het de koppeling is, hoe wordt dit dan best vermeden? Dacht dat je net op de motor moest remmen bij afdalingen..
                      Ben je zeker dat je je voet altijd van het koppelpedaal verwijdert. Sommigen laten er hun voet opstaan en drukken die soms gedeeltelijk in zonder het te beseffen.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Remmen op de motor.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                        Na een lange rit (belgie-zwitserland), hebben we het betere bochtenwerk mogen inzetten in de bergen.
                        Nadat we de bergpas hebben verlaten, was er een onaangename geur in de wagen.
                        Nochtans zijn de remmen bij de afdaling amper gebruikt.
                        Iemand enig idee waar de rubberachtige geur vandaan kan komen? De wagen heeft een paar dagen ervoor onderhoud gehad..
                        Zelfde probleem ook ooit gehad. Even het wiel afgenomen en toen bleek een remklauw vast te zitten zodat een remblok constant tegen de schijf wreef en daardoor lichtjes verbrandde. Na wat wrikwerk kwam de klauw los en de rest van de vakantie geen probleem meer gehad.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #13
                          Re: Remmen op de motor.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Zelfde probleem ook ooit gehad. Even het wiel afgenomen en toen bleek een remklauw vast te zitten zodat een remblok constant tegen de schijf wreef en daardoor lichtjes verbrandde. Na wat wrikwerk kwam de klauw los en de rest van de vakantie geen probleem meer gehad.

                          Dit is makkelijk te controleren, zeker omdat TS schrijft niet veel de rem te hebben gebruikt.
                          In dat geval wordt namelijk het wiel waarvan de rem blijft hangen veel warmer dan de anderen, dit verschil kun je met de hand goed voelen.

                          Het zal de koppeling zijn, de TS schrijft met de koppeling gespeeld te hebben.
                          De koppeling is geen speelgoed, die moet je zo min mogelijk laten slippen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Remmen op de motor.

                            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Dit is makkelijk te controleren, zeker omdat TS schrijft niet veel de rem te hebben gebruikt.
                            In dat geval wordt namelijk het wiel waarvan de rem blijft hangen veel warmer dan de anderen, dit verschil kun je met de hand goed voelen.

                            Het zal de koppeling zijn, de TS schrijft met de koppeling gespeeld te hebben.
                            De koppeling is geen speelgoed, die moet je zo min mogelijk laten slippen.
                            De moderne automaat doet het voor jou en weet verdraaid goed te anticiperen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Remmen op de motor.

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Wat je denkt is 100% juist : in de bergen moet je pogen de koppeling en de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken (en dus de motorrem zoveel mogelijk), en dus is de keuze van de juiste versnelling heel belangrijk. Als richtwaarde kan je nemen dat je afdaalt in dezelfde versnelling, als je bergop zou rijden. Je motor zal dan meer toeren maken dan bij vlak verkeer, maar dat is geen probleem.
                              Belangrijk is wel dat je bij remmen op de motor de koppelingspedaal NIET gebruikt (dus ook niet je voet er laten op rusten "voor het geval dat...").
                              Het zou ook kunnen dat je koppeling bijna versleten is, en dus wat neiging heeft gehad om door te slippen.

                              De koeling van de motor is normaal berekend om die motorrem vlotjes te kunnen verwerken. Het rendement van een motor is behoorlijk laag, en al die restwarmte moet hij kunnen afvoeren. Bij een motor die 100 kW kan leveren, moet je motorkoeling een 200 kW aankunnen : dat zal je niet halen bij een afdaling...
                              Je verwarming als bijkomende koeling gebruiken kan natuurlijk, maar normaal is dat dus helemaal niet nodig. Onlangs ook in Oostenrijk gereden, en toch helemaal geen problemen gehad met de motorkoeling. Ondanks dat het bij het terugkeren vlotjes boven de 25 °C was... (de warmste temperatuur in Duitsland was bijna 33 °C : dan weet je ook weer waarvoor die airco in je auto zit ).
                              Helemaal juist. Tijdens het afdalen en afremmen op de motor wordt bij auto's de injectie afgesneden, de motor zal dus niet warm lopen, hij moet juist afkoelen omdat hij een minimum aan brandstof krijgt. Die 200 pK aan ontwikkeld vermogen zal hij dus zeker niet halen, integendeel.
                              De verwarming in noodgeval als koeling gebruiken is een tip die iedereen zou moeten kennen. Twee jaar geleden heb ik een tijd rondgereden met een defecte thermoswitch voor de ventilator, dit gaf problemen in file maar dat kon ik perfect ophalen met de verwarming op max en de blazer ook.

                              Comment

                              Working...
                              X