Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 78

Discussie: Remmen op de motor.

  1. #1
    Geregistreerd: 5 februari 2007

    Question Remmen op de motor.

    Na een lange rit (belgie-zwitserland), hebben we het betere bochtenwerk mogen inzetten in de bergen.
    Nadat we de bergpas hebben verlaten, was er een onaangename geur in de wagen.
    Nochtans zijn de remmen bij de afdaling amper gebruikt.
    Iemand enig idee waar de rubberachtige geur vandaan kan komen? De wagen heeft een paar dagen ervoor onderhoud gehad..

  2. #2
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Koppeling misschien ?
    Leeft en LAAT LEVEN !

  3. #3

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Warme motor?
    Ge moet daarvoor geen gas geven: hoge touren bij lage snelheid volstaat.
    Ge moet de verwarming volle bak zetten en de ventilator kortsluiten zodat hij niet te laat is.
    Ik heb daar eens een knopke voor bijgezet voor ik naar de bergen ging.
    Laatst gewijzigd door Poza; 16 juli 2012 om 17:08

  4. #4
    Geregistreerd: 26 november 2006

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Ooit eens een rubbnergeur gehad in de auto voor een hele poos door een slippende riem van de AC, mogelijks dat het hier niet het geval is maar je weet maar nooit.

  5. #5

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Warme motor?
    Dat zie je dan toch op je temperatuurmeter, ik denk ook dat het eerder de koppeling zal geweest zijn,
    hoor je wel meer bij mensen die niet gewoon zijn in de bergen te rijden.

  6. #6
    Geregistreerd: 5 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Als het de koppeling is, hoe wordt dit dan best vermeden? Dacht dat je net op de motor moest remmen bij afdalingen..

  7. #7

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
    Als het de koppeling is, hoe wordt dit dan best vermeden? Dacht dat je net op de motor moest remmen bij afdalingen..
    Gewoon koppeling volledig los, en je toerenteller in de gaten houden, sommige mensen denken bij remmen op de motor
    dat dat een samenspel is van koppeling en motor, en ontkoppelen eigenlijk te veel, probeer je toerenteller tussen de 1.500 en 3.000
    rpm te houden, met je voet van de koppeling weg, en de rest zal je toch met remmen moeten opvangen,
    veel is natuurlijk ook afhankelijk van het vermogen/gewicht van je auto.
    Een auto met een 3 litermotor van 1500 Kg remt veel beter op de motor dan een 1,2 liter van 1.100 Kg.
    Een Diesel met een hogere compressie remt ook beter op de motor dan een benzinewagen.
    Een echte motorrem zoals op een vrachtwagen is nog helemaal iets anders, daar wordt de uitlaat als het ware dichtgeknepen, maar
    ik heb er geen idee van of dat op de vrachtwagens van tegenwoordig nog standaard is

  8. #8

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Wat je denkt is 100% juist : in de bergen moet je pogen de koppeling en de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken (en dus de motorrem zoveel mogelijk), en dus is de keuze van de juiste versnelling heel belangrijk. Als richtwaarde kan je nemen dat je afdaalt in dezelfde versnelling, als je bergop zou rijden. Je motor zal dan meer toeren maken dan bij vlak verkeer, maar dat is geen probleem.
    Belangrijk is wel dat je bij remmen op de motor de koppelingspedaal NIET gebruikt (dus ook niet je voet er laten op rusten "voor het geval dat...").
    Het zou ook kunnen dat je koppeling bijna versleten is, en dus wat neiging heeft gehad om door te slippen.

    De koeling van de motor is normaal berekend om die motorrem vlotjes te kunnen verwerken. Het rendement van een motor is behoorlijk laag, en al die restwarmte moet hij kunnen afvoeren. Bij een motor die 100 kW kan leveren, moet je motorkoeling een 200 kW aankunnen : dat zal je niet halen bij een afdaling...
    Je verwarming als bijkomende koeling gebruiken kan natuurlijk, maar normaal is dat dus helemaal niet nodig. Onlangs ook in Oostenrijk gereden, en toch helemaal geen problemen gehad met de motorkoeling. Ondanks dat het bij het terugkeren vlotjes boven de 25 °C was... (de warmste temperatuur in Duitsland was bijna 33 °C : dan weet je ook weer waarvoor die airco in je auto zit ).
    Groeten,

    Polleke

  9. #9

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Wij hebben het ooit gehad toen we terug kwamen van Zwitserland. Een telefoontje van m'n vader naar de garage later wisten we dat hij de koppeling teveel had laten slepen (hij had ze niet volledig los gelaten). Naar het schijnt verbrandt je koppelingsplaat dan ? Ik ken zelf te weinig van de techniek, maar dat is toch wat men mij heeft verteld toen (zij het niet bij de garage).
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

  10. #10
    Geregistreerd: 5 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Dat zal het geweest zijn dan. Veel met het koppelingspedaal gespeeld, ook om aan te passen aan de rest van het verkeer. Op de terugweg een treintje maken dus..
    Bedankt voor de tips!

  11. #11
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
    Als het de koppeling is, hoe wordt dit dan best vermeden? Dacht dat je net op de motor moest remmen bij afdalingen..
    Ben je zeker dat je je voet altijd van het koppelpedaal verwijdert. Sommigen laten er hun voet opstaan en drukken die soms gedeeltelijk in zonder het te beseffen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  12. #12

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
    Na een lange rit (belgie-zwitserland), hebben we het betere bochtenwerk mogen inzetten in de bergen.
    Nadat we de bergpas hebben verlaten, was er een onaangename geur in de wagen.
    Nochtans zijn de remmen bij de afdaling amper gebruikt.
    Iemand enig idee waar de rubberachtige geur vandaan kan komen? De wagen heeft een paar dagen ervoor onderhoud gehad..
    Zelfde probleem ook ooit gehad. Even het wiel afgenomen en toen bleek een remklauw vast te zitten zodat een remblok constant tegen de schijf wreef en daardoor lichtjes verbrandde. Na wat wrikwerk kwam de klauw los en de rest van de vakantie geen probleem meer gehad.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

  13. #13
    Geregistreerd: 14 augustus 2009

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Zelfde probleem ook ooit gehad. Even het wiel afgenomen en toen bleek een remklauw vast te zitten zodat een remblok constant tegen de schijf wreef en daardoor lichtjes verbrandde. Na wat wrikwerk kwam de klauw los en de rest van de vakantie geen probleem meer gehad.

    Dit is makkelijk te controleren, zeker omdat TS schrijft niet veel de rem te hebben gebruikt.
    In dat geval wordt namelijk het wiel waarvan de rem blijft hangen veel warmer dan de anderen, dit verschil kun je met de hand goed voelen.

    Het zal de koppeling zijn, de TS schrijft met de koppeling gespeeld te hebben.
    De koppeling is geen speelgoed, die moet je zo min mogelijk laten slippen.

  14. #14
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
    Dit is makkelijk te controleren, zeker omdat TS schrijft niet veel de rem te hebben gebruikt.
    In dat geval wordt namelijk het wiel waarvan de rem blijft hangen veel warmer dan de anderen, dit verschil kun je met de hand goed voelen.

    Het zal de koppeling zijn, de TS schrijft met de koppeling gespeeld te hebben.
    De koppeling is geen speelgoed, die moet je zo min mogelijk laten slippen.
    De moderne automaat doet het voor jou en weet verdraaid goed te anticiperen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  15. #15
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Wat je denkt is 100% juist : in de bergen moet je pogen de koppeling en de remmen zo weinig mogelijk te gebruiken (en dus de motorrem zoveel mogelijk), en dus is de keuze van de juiste versnelling heel belangrijk. Als richtwaarde kan je nemen dat je afdaalt in dezelfde versnelling, als je bergop zou rijden. Je motor zal dan meer toeren maken dan bij vlak verkeer, maar dat is geen probleem.
    Belangrijk is wel dat je bij remmen op de motor de koppelingspedaal NIET gebruikt (dus ook niet je voet er laten op rusten "voor het geval dat...").
    Het zou ook kunnen dat je koppeling bijna versleten is, en dus wat neiging heeft gehad om door te slippen.

    De koeling van de motor is normaal berekend om die motorrem vlotjes te kunnen verwerken. Het rendement van een motor is behoorlijk laag, en al die restwarmte moet hij kunnen afvoeren. Bij een motor die 100 kW kan leveren, moet je motorkoeling een 200 kW aankunnen : dat zal je niet halen bij een afdaling...
    Je verwarming als bijkomende koeling gebruiken kan natuurlijk, maar normaal is dat dus helemaal niet nodig. Onlangs ook in Oostenrijk gereden, en toch helemaal geen problemen gehad met de motorkoeling. Ondanks dat het bij het terugkeren vlotjes boven de 25 °C was... (de warmste temperatuur in Duitsland was bijna 33 °C : dan weet je ook weer waarvoor die airco in je auto zit ).
    Helemaal juist. Tijdens het afdalen en afremmen op de motor wordt bij auto's de injectie afgesneden, de motor zal dus niet warm lopen, hij moet juist afkoelen omdat hij een minimum aan brandstof krijgt. Die 200 pK aan ontwikkeld vermogen zal hij dus zeker niet halen, integendeel.
    De verwarming in noodgeval als koeling gebruiken is een tip die iedereen zou moeten kennen. Twee jaar geleden heb ik een tijd rondgereden met een defecte thermoswitch voor de ventilator, dit gaf problemen in file maar dat kon ik perfect ophalen met de verwarming op max en de blazer ook.

  16. #16

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Tijdens het afdalen en afremmen op de motor wordt bij auto's de injectie afgesneden, de motor zal dus niet warm lopen, hij moet juist afkoelen omdat hij een minimum aan brandstof krijgt. Die 200 pK aan ontwikkeld vermogen zal hij dus zeker niet halen, integendeel.
    Ik zal het hem zeggen. Het is zo`n oude pompverstuiverinjectie van Passat, die door zijn hoog koppel bij weinig krukasomwentelingen rap vanuit lage toerentallen versnelt. Misschien heeft het daar wat mee vandoen. Ik probeerde hem onder de 2000 te houden. In tweede zie je dan nog wat van het landschap.

  17. #17

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Helemaal juist. Tijdens het afdalen en afremmen op de motor wordt bij auto's de injectie afgesneden, de motor zal dus niet warm lopen, hij moet juist afkoelen omdat hij een minimum aan brandstof krijgt. Die 200 pK aan ontwikkeld vermogen zal hij dus zeker niet halen, integendeel.
    Inderdaad Paul, enige opwarmende factor is dan nog hoofdzakelijk de compressie, en mechanische wrijving van de motor en draaiende onderdelen, bij de oudere diesel heb je nog de minimuum stationair inspuiting, bij de nieuwe electronisch ingespoten motoren gaat deze volledig naar nul, zelfs als je op gewone weg maar je gas lost.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
    Dat zal het geweest zijn dan. Veel met het koppelingspedaal gespeeld, ook om aan te passen aan de rest van het verkeer. Op de terugweg een treintje maken dus..
    Bedankt voor de tips!
    Nooit op deze manier Lennert, een koppeling kan je op deze manier op een kwartier verwoesten, als warmte doorgaat tot de diafragmaveer van je de drukplaat van je koppeling, en deze wordt te heet, dan heb je prijs, en zit je met zware kosten.

    Gewoon ondervinden wat je motor aan remvermogen heeft met een los koppelingspedaal, en de rest zal je toch moeten doen met je remmen, beste is dan ook niet blijven remmen, maar in interval afremmen, zo worden ook je remmen niet te heet, zoals ik reeds in #7 heb gezegd is het verschil tussen de ene en de andere wagen zeer groot wat betreft remmen op de motor.

    Geniet verder van je vakantie zonder slippende koppeling.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 17 juli 2012 om 07:29

  18. #18

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    De moderne automaat doet het voor jou en weet verdraaid goed te anticiperen.
    Dat is inderdaad een gemak, zelfs buiten bergachtige gebieden . Ik rem weliswaar al eens wat meer op de motor door 'm in S te zetten (bij de DSG van VW/Audi enz gaat hij dan prompt naar een lagere versnelling).
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

  19. #19
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Inderdaad Paul, enige opwarmende factor is dan nog hoofdzakelijk de compressie, en mechanische wrijving van de motor en draaiende onderdelen, bij de oudere diesel heb je nog de minimuum stationair inspuiting, bij de nieuwe electronisch ingespoten motoren gaat deze volledig naar nul, zelfs als je op gewone weg maar je gas lost.

    Nooit op deze manier Lennert, een koppeling kan je op deze manier op een kwartier verwoesten, als warmte doorgaat tot de diafragmaveer van je de drukplaat van je koppeling, en deze wordt te heet, dan heb je prijs, en zit je met zware kosten.

    Gewoon ondervinden wat je motor aan remvermogen heeft met een los koppelingspedaal, en de rest zal je toch moeten doen met je remmen, beste is dan ook niet blijven remmen, maar in interval afremmen, zo worden ook je remmen niet te heet, zoals ik reeds in #7 heb gezegd is het verschil tussen de ene en de andere wagen zeer groot wat betreft remmen op de motor.
    Zoals Geert zegt : onder geen beding de koppeling aanraken. Het kan gebeuren dat de toeren ongewild toch te hoog oplopen, dan is intervalremmen aangewezen. Beter één keer fel dan vele keren een beetje. Ook de ouderdom van de remolie in de gaten houden, remolie trekt water aan waardoor het kookpunt daalt, bij veel remmen kan dit leiden tot wat ze een steam lock noemen, je krijgt een dampbel in de olie en dan is het gedaan met remmen.
    In het naar boven rijden kan je de pech hebben dat er traagrijder (vb caravan achter kleine wagen) voor je zit. Versnelling terugschakelen en volgen, hoe traag het ook gaat.
    En voor wie het monstrueuze idee mocht krijgen om een eind met een niet-draaiende motor naar beneden te rijden : na twee of drie keer remmen is de onderdruk op en heb je geen rembekrachtiging meer, je kan nog wel remmen maar je moet wel je hele gewicht op het pedaal zetten.... echt een goede manier om een hartstilstand te krijgen want de eerste reactie is dat je geen remmen meer hebt.
    Ik zeg het niet graag maar ik heb me daar (zeer lang geleden in het begin dat ik reed) zelf eens laten aan vangen. Het is echt wel schrikken.

  20. #20

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Dalen met stilgelegde motor.
    Durf er niet aan te denken, dit is pure zelfmoord. Je hebt niet alleen geen remmen meer maar ook geen stuurbekrachtiging meer (bij de meeste wagens toch) en dan kom je aan een haarspeldbocht.
    Ook af te rade is dalen in een "treintje". Dit heeft het bekende "accordeon" effect. De eerste vertraagd een beetje de tweede iets meer, de derde nog iets meer enz. enz.
    Maak dat je bij de eerste gelegenheid ergens aan de kant kunt, laat de remmen afkoelen (tast eens aan de velg hoet warm die is) en daal dan, als de remmen voldoende zijn afgekoeld, op uw ritme af.
    Ga niet te snel op lange rechte stukken want dan moet je echt heel hard remmen om een haarspeldbocht te kunnen nemen.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

  21. #21
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Dalen met stilgelegde motor.
    Durf er niet aan te denken, dit is pure zelfmoord. Je hebt niet alleen geen remmen meer maar ook geen stuurbekrachtiging meer (bij de meeste wagens toch) en dan kom je aan een haarspeldbocht.
    Inderdaad, goed dat je dit opmerkt. Mijn stommiteit dateert wel van de tijd dat een stuurbekrachtiging eerder uitzondering dan regel was. Dat is misschien mijn geluk geweest.
    Maar ja, hoe gaat dat, het is niet ver enz enz....allemaal geen excuus natuurlijk.
    Pure zelfmoord is hier als term wel op zijn plaats.
    Maar ik heb nog straffere dingen meegemaakt die NIET mijn schuld waren en die zich totaal niet aankondigden. Maar ik ga er niet over praten, wil liever geen mensen de gordijnen in jagen bij het gedacht alleen al

  22. #22
    Geregistreerd: 14 augustus 2009

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    En voor wie het monstrueuze idee mocht krijgen om een eind met een niet-draaiende motor naar beneden te rijden : na twee of drie keer remmen is de onderdruk op en heb je geen rembekrachtiging meer, je kan nog wel remmen maar je moet wel je hele gewicht op het pedaal zetten.... echt een goede manier om een hartstilstand te krijgen want de eerste reactie is dat je geen remmen meer hebt.
    Ik zeg het niet graag maar ik heb me daar (zeer lang geleden in het begin dat ik reed) zelf eens laten aan vangen. Het is echt wel schrikken.
    Als ik me niet vergis had je vroeger nog het risico dat de versnellingsbak schade opliep in de "vrije val".
    Door gebrek aan smering van de hoofdas en price-as.

    Bij sommige moderne vrachtwagens gaat heuvelafwaarts de motor stationair draaien en versnellingsbak vrijlopen, beter voor het brandstofverbruik en milieu.
    (Loopt de snelheid teveel op schakelt de versnellingsbak weer in en gaat de auto bijremmen op de motor.)
    Ik voel me er altijd ongemakkelijk bij, een auto die zijn eigen leven leidt, tussen de oren ben ik nog te ouderwets vrees ik.

  23. Standaard Re: Remmen op de motor.

    Hoezo gevaarlijk een afdaling op een "dode" motor ? Eens meer dan 20 km afgedaald in Schotland met motor volledig af. Geen rembekrachtiging, geen servo, geen stuurslot en geen electronica. Maar ja dat was nog in de tijd dat mannen nog echte mannen waren
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

  24. #24
    Geregistreerd: 27 februari 2007

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
    Hoezo gevaarlijk een afdaling op een "dode" motor ? Eens meer dan 20 km afgedaald in Schotland met motor volledig af. Geen rembekrachtiging, geen servo, geen stuurslot en geen electronica. Maar ja dat was nog in de tijd dat mannen nog echte mannen waren
    Breng ze niet op het gedacht ....

  25. #25

    Standaard Re: Remmen op de motor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
    Hoezo gevaarlijk een afdaling op een "dode" motor ? Eens meer dan 20 km afgedaald in Schotland met motor volledig af. Geen rembekrachtiging, geen servo, geen stuurslot en geen electronica. Maar ja dat was nog in de tijd dat mannen nog echte mannen waren
    Dat moet op een "trontinet" geweest zijn.


    Grtz, RF
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Motor rijders en Forté Motor Power 1 additief
    Door w00ha in forum Chit Chat
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 18 maart 2012, 18:51
  2. Even remmen
    Door KvP in forum Dieren
    Reacties: 45
    Laatste bericht: 15 juli 2010, 11:39
  3. Motor of geen motor in een nikon lens?
    Door Frans65 in forum Objectieven
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 26 augustus 2008, 19:56
  4. Vol in de remmen !
    Door Jacky001 in forum Fotobeoordeling Dieren
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 19 maart 2008, 08:38

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •