Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remmen op de motor.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Remmen op de motor.

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Tijdens het afdalen en afremmen op de motor wordt bij auto's de injectie afgesneden, de motor zal dus niet warm lopen, hij moet juist afkoelen omdat hij een minimum aan brandstof krijgt. Die 200 pK aan ontwikkeld vermogen zal hij dus zeker niet halen, integendeel.
    Ik zal het hem zeggen. Het is zo`n oude pompverstuiverinjectie van Passat, die door zijn hoog koppel bij weinig krukasomwentelingen rap vanuit lage toerentallen versnelt. Misschien heeft het daar wat mee vandoen. Ik probeerde hem onder de 2000 te houden. In tweede zie je dan nog wat van het landschap.

    Comment


    • #17
      Re: Remmen op de motor.

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Helemaal juist. Tijdens het afdalen en afremmen op de motor wordt bij auto's de injectie afgesneden, de motor zal dus niet warm lopen, hij moet juist afkoelen omdat hij een minimum aan brandstof krijgt. Die 200 pK aan ontwikkeld vermogen zal hij dus zeker niet halen, integendeel.
      Inderdaad Paul, enige opwarmende factor is dan nog hoofdzakelijk de compressie, en mechanische wrijving van de motor en draaiende onderdelen, bij de oudere diesel heb je nog de minimuum stationair inspuiting, bij de nieuwe electronisch ingespoten motoren gaat deze volledig naar nul, zelfs als je op gewone weg maar je gas lost.

      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
      Dat zal het geweest zijn dan. Veel met het koppelingspedaal gespeeld, ook om aan te passen aan de rest van het verkeer. Op de terugweg een treintje maken dus..
      Bedankt voor de tips!
      Nooit op deze manier Lennert, een koppeling kan je op deze manier op een kwartier verwoesten, als warmte doorgaat tot de diafragmaveer van je de drukplaat van je koppeling, en deze wordt te heet, dan heb je prijs, en zit je met zware kosten.

      Gewoon ondervinden wat je motor aan remvermogen heeft met een los koppelingspedaal, en de rest zal je toch moeten doen met je remmen, beste is dan ook niet blijven remmen, maar in interval afremmen, zo worden ook je remmen niet te heet, zoals ik reeds in #7 heb gezegd is het verschil tussen de ene en de andere wagen zeer groot wat betreft remmen op de motor.

      Geniet verder van je vakantie zonder slippende koppeling.
      Last edited by Guest42; 17 juli 2012, 07:29.

      Comment


      • #18
        Re: Remmen op de motor.

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        De moderne automaat doet het voor jou en weet verdraaid goed te anticiperen.
        Dat is inderdaad een gemak, zelfs buiten bergachtige gebieden . Ik rem weliswaar al eens wat meer op de motor door 'm in S te zetten (bij de DSG van VW/Audi enz gaat hij dan prompt naar een lagere versnelling).
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #19
          Re: Remmen op de motor.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad Paul, enige opwarmende factor is dan nog hoofdzakelijk de compressie, en mechanische wrijving van de motor en draaiende onderdelen, bij de oudere diesel heb je nog de minimuum stationair inspuiting, bij de nieuwe electronisch ingespoten motoren gaat deze volledig naar nul, zelfs als je op gewone weg maar je gas lost.

          Nooit op deze manier Lennert, een koppeling kan je op deze manier op een kwartier verwoesten, als warmte doorgaat tot de diafragmaveer van je de drukplaat van je koppeling, en deze wordt te heet, dan heb je prijs, en zit je met zware kosten.

          Gewoon ondervinden wat je motor aan remvermogen heeft met een los koppelingspedaal, en de rest zal je toch moeten doen met je remmen, beste is dan ook niet blijven remmen, maar in interval afremmen, zo worden ook je remmen niet te heet, zoals ik reeds in #7 heb gezegd is het verschil tussen de ene en de andere wagen zeer groot wat betreft remmen op de motor.
          Zoals Geert zegt : onder geen beding de koppeling aanraken. Het kan gebeuren dat de toeren ongewild toch te hoog oplopen, dan is intervalremmen aangewezen. Beter één keer fel dan vele keren een beetje. Ook de ouderdom van de remolie in de gaten houden, remolie trekt water aan waardoor het kookpunt daalt, bij veel remmen kan dit leiden tot wat ze een steam lock noemen, je krijgt een dampbel in de olie en dan is het gedaan met remmen.
          In het naar boven rijden kan je de pech hebben dat er traagrijder (vb caravan achter kleine wagen) voor je zit. Versnelling terugschakelen en volgen, hoe traag het ook gaat.
          En voor wie het monstrueuze idee mocht krijgen om een eind met een niet-draaiende motor naar beneden te rijden : na twee of drie keer remmen is de onderdruk op en heb je geen rembekrachtiging meer, je kan nog wel remmen maar je moet wel je hele gewicht op het pedaal zetten.... echt een goede manier om een hartstilstand te krijgen want de eerste reactie is dat je geen remmen meer hebt.
          Ik zeg het niet graag maar ik heb me daar (zeer lang geleden in het begin dat ik reed) zelf eens laten aan vangen. Het is echt wel schrikken.

          Comment


          • #20
            Re: Remmen op de motor.

            Dalen met stilgelegde motor.
            Durf er niet aan te denken, dit is pure zelfmoord. Je hebt niet alleen geen remmen meer maar ook geen stuurbekrachtiging meer (bij de meeste wagens toch) en dan kom je aan een haarspeldbocht.
            Ook af te rade is dalen in een "treintje". Dit heeft het bekende "accordeon" effect. De eerste vertraagd een beetje de tweede iets meer, de derde nog iets meer enz. enz.
            Maak dat je bij de eerste gelegenheid ergens aan de kant kunt, laat de remmen afkoelen (tast eens aan de velg hoet warm die is) en daal dan, als de remmen voldoende zijn afgekoeld, op uw ritme af.
            Ga niet te snel op lange rechte stukken want dan moet je echt heel hard remmen om een haarspeldbocht te kunnen nemen.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Remmen op de motor.

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Dalen met stilgelegde motor.
              Durf er niet aan te denken, dit is pure zelfmoord. Je hebt niet alleen geen remmen meer maar ook geen stuurbekrachtiging meer (bij de meeste wagens toch) en dan kom je aan een haarspeldbocht.
              Inderdaad, goed dat je dit opmerkt. Mijn stommiteit dateert wel van de tijd dat een stuurbekrachtiging eerder uitzondering dan regel was. Dat is misschien mijn geluk geweest.
              Maar ja, hoe gaat dat, het is niet ver enz enz....allemaal geen excuus natuurlijk.
              Pure zelfmoord is hier als term wel op zijn plaats.
              Maar ik heb nog straffere dingen meegemaakt die NIET mijn schuld waren en die zich totaal niet aankondigden. Maar ik ga er niet over praten, wil liever geen mensen de gordijnen in jagen bij het gedacht alleen al

              Comment


              • #22
                Re: Remmen op de motor.

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                En voor wie het monstrueuze idee mocht krijgen om een eind met een niet-draaiende motor naar beneden te rijden : na twee of drie keer remmen is de onderdruk op en heb je geen rembekrachtiging meer, je kan nog wel remmen maar je moet wel je hele gewicht op het pedaal zetten.... echt een goede manier om een hartstilstand te krijgen want de eerste reactie is dat je geen remmen meer hebt.
                Ik zeg het niet graag maar ik heb me daar (zeer lang geleden in het begin dat ik reed) zelf eens laten aan vangen. Het is echt wel schrikken.
                Als ik me niet vergis had je vroeger nog het risico dat de versnellingsbak schade opliep in de "vrije val".
                Door gebrek aan smering van de hoofdas en price-as.

                Bij sommige moderne vrachtwagens gaat heuvelafwaarts de motor stationair draaien en versnellingsbak vrijlopen, beter voor het brandstofverbruik en milieu.
                (Loopt de snelheid teveel op schakelt de versnellingsbak weer in en gaat de auto bijremmen op de motor.)
                Ik voel me er altijd ongemakkelijk bij, een auto die zijn eigen leven leidt, tussen de oren ben ik nog te ouderwets vrees ik.

                Comment


                • #23
                  Re: Remmen op de motor.

                  Hoezo gevaarlijk een afdaling op een "dode" motor ? Eens meer dan 20 km afgedaald in Schotland met motor volledig af. Geen rembekrachtiging, geen servo, geen stuurslot en geen electronica. Maar ja dat was nog in de tijd dat mannen nog echte mannen waren
                  α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                  Flickr____No place to be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Remmen op de motor.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                    Hoezo gevaarlijk een afdaling op een "dode" motor ? Eens meer dan 20 km afgedaald in Schotland met motor volledig af. Geen rembekrachtiging, geen servo, geen stuurslot en geen electronica. Maar ja dat was nog in de tijd dat mannen nog echte mannen waren
                    Breng ze niet op het gedacht ....

                    Comment


                    • #25
                      Re: Remmen op de motor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                      Hoezo gevaarlijk een afdaling op een "dode" motor ? Eens meer dan 20 km afgedaald in Schotland met motor volledig af. Geen rembekrachtiging, geen servo, geen stuurslot en geen electronica. Maar ja dat was nog in de tijd dat mannen nog echte mannen waren
                      Dat moet op een "trontinet" geweest zijn.


                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Remmen op de motor.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Dat moet op een "trontinet" geweest zijn.


                        Grtz, RF
                        Ik denk : een Landrover Minerva

                        Comment


                        • #27
                          Re: Remmen op de motor.

                          Oei,

                          Die Landrover Minerva was één van de legervoertuigen die ik "ter beschikking" had, naast een Bedford benzine 3 versnellingen en een FN van 1953 ...
                          Kwestie van even juist te situeren in de tijd

                          Jaja

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Ik denk : een Landrover Minerva
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Remmen op de motor.

                            Hier kwamen we verschillende auto's tegen die stonken naar verbrande koppeling of remmen.



                            Zelfs mijn Bandit 1200 remde niet voldoende af op de motor, op sommige stukken moest ik in de eerste versnelling (gas dicht) nog bijremmen.
                            Die Guzzi had daar minder last mee, waarschijnlijk remt zo'n tweecilinder beter af op de motor dan een viercilinder.

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            De verwarming in noodgeval als koeling gebruiken is een tip die iedereen zou moeten kennen. Twee jaar geleden heb ik een tijd rondgereden met een defecte thermoswitch voor de ventilator, dit gaf problemen in file maar dat kon ik perfect ophalen met de verwarming op max en de blazer ook.
                            Dat heb ik ooit ook moeten doen op de Antwerpse ring (niet met de motor, maar met de Clio). Ik heb daar bijna 2,5 uur in de file gestaan, in het begin werkte dat contactje nog prima, maar na zo'n 2 uur zag ik de motortemperatuur plots omhoog gaan.
                            Het enige probleem was dat het toen wat warmer was dan wat we deze zomer al hebben meegemaakt. Bij een buitentemperatuur van 30°C wordt het erg heet in de auto als je de verwarming volledig open zet, zelfs met alle ramen open...
                            Maar ik ben er op die manier wel zonder problemen door geraakt.
                            Last edited by Black B@ndit; 19 juli 2012, 00:13.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              Toevallig toch niet Elgol op Skye ??
                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                              Hier kwamen we verschillende auto's tegen die stonken naar verbrande koppeling of remmen...
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment


                              • #30
                                Re: Remmen op de motor.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                                Toevallig toch niet Elgol op Skye ??
                                Het was ergens in het Lake District, ik heb tijdens die reis alle wegen die we gedaan met een fluostift aangeduid op de kaart (ik heb die kaart nog altijd), maar omdat ik van daar geen gedetailleerde kaart bij had kan ik de exacte locatie niet terugvinden.
                                De kleinere wegen staan gewoon niet op die kaart, we hebben gewoon de wegwijzers gevolgd naar een volgend dorpje dat nog net op de kaart stond.
                                Dit was op het einde van de reis naar Scotland.

                                Dit is de volgende foto die ik een beetje verderop heb gemaakt, het ziet op de foto er niet zo heel erg steil uit, tot je zelf met de motor naar boven wil rijden, en dat je bij het vertrekken bijna over je stuur moet gaan hangen omdat het voorwiel anders niet aan de grond wil blijven. Stoppen om er eventjes een foto te maken was dus niet zo gemakkelijk, want dat betekende ook dat je de motor op die steile helling moest wegzetten zonder dat die omviel (die zou wel een eind naar beneden blijven schuiven als dat moest gebeuren), en terug vertrekken was ook niet gemakkelijk.
                                Het zijn allemaal heel korte stukjes met scherpe bochten waar je niet voldoende snelheid kan halen om er vlot door te gaan.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X