Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remblokjes of schijven op de fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Remblokjes of schijven op de fiets

    Ik zit nu te kijken voor een nieuwe koersfiets. Ik heb deze op het oog. Als je kijkt naar de remmen dan zijn dat gewone remblokjes. Ik heb in 2012 een mountainbike gekocht voor 600€ en die heeft hydraulische remschijven. Zie ik iets over het hoofd of is dat de gewoonte voor een koersfiets? Zelfs een duurdere carbon variant van 2500€ heeft ook gewoon remblokjes. Ik begrijp het niet goed.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Remblokjes of schijven op de fiets

    Misschien is het omdat er op koersfietsen duurdere componentengroepen (tandwielenset, derailleur, remmen...) worden geplaatst, en dat die groepen gecombineerd met schijfremmen nog een flink stuk duurder worden?
    Op die mountainbike van 600 euro zit geen derailleur uit de duurdere reeksen, want de onderdelen voor de versnelling alleen al kunnen dan duurder zijn dan die hele mountainbike.

    Ik heb zelf nog geen ervaring met schijfremmen, naar het schijnt zouden die wel beter remmen dan velgremmen.
    Maar hoe het zit met de levensduur van de remblokjes, dat weet ik niet, ik weet wel dat remblokjes van velgremmen erg snel slijten (daarvan heb ik altijd een aantal setjes in voorraad).
    Met de juiste remblokjes remmen velgremmen ook zeker niet slecht.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Remblokjes of schijven op de fiets

      Bij een racefiets is het lage gewicht heel belangrijk.
      Remschijven voor schijfremmen brengen extra gewicht. Niet alleen de schijf maar ook de stevige bevestiging van de componenten.
      Bij velgremmen : de velg is er al. Dus is er bijna geen extra gewicht.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Remblokjes of schijven op de fiets

        Inderdaad het gewicht. Telkens iemand mij voorbijsteekt is het een koersfiets. Ik met mijn mountainbike(15kg) heb toch een serieus nadeel. Ik rij een redelijk tempo en fiets al een tijdje maar die mannen kan ik niet bijbenen. Die nieuwe fiets weegt 8.9kg en hopelijk kan ik mijn tempo zo verhogen.

        Ik had wel een vermoeden dat gewicht een rol speelt. Hopelijk remt dat ook degelijk. Ik dacht dat remblokjes verleden tijd was.

        Ik heb zelf nog geen ervaring met schijfremmen, naar het schijnt zouden die wel beter remmen dan velgremmen.
        Dat remt zalig. Heel krachtig en geleidelijk. Ik heb die fiets nu 6 jaar en nog niks aan moeten doen aan de remmen.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Remblokjes of schijven op de fiets

          Ik weet niet of alleen het verschil in gewicht voldoende is om die snellere koersfietsen bij te kunnen houden met hetzelfde "trapvermogen".
          Er zal wel een verschil zijn, met alleen maar een fietswissel van mountainbike naar koersfiets zal je al wel wat snelheid kunnen winnen, maar ik denk dat de conditie (training) ook een heel grote rol speelt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Remblokjes of schijven op de fiets

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik weet niet of alleen het verschil in gewicht voldoende is om die snellere koersfietsen bij te kunnen houden met hetzelfde "trapvermogen".
            Er zal wel een verschil zijn, met alleen maar een fietswissel van mountainbike naar koersfiets zal je al wel wat snelheid kunnen winnen, maar ik denk dat de conditie (training) ook een heel grote rol speelt.
            Het verschil in gewicht is er. Dat is inderdaad niet veel, maar bij racen telt elk grammetje, dacht ik.
            Een schijfrem is alleszins veiliger en duurzamer. En met de mogelijkheid om gedoseerder en harder te remmen kan er tijdswinst zijn bij sommigen (bochtige) ritten.
            Persoonlijk zou ik voor een schijfrem kiezen.
            ( En als compensatie voor het gewicht de avond voor het fietsen één Guinness laten en water drinken )
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Remblokjes of schijven op de fiets

              Ik heb op mijn nieuw e-bike ook schijfremmen, maar het gewicht speelt bij mij geen rol, gelet op het te vervoeren gewicht. (118 kg).

              Peter

              Comment


              • #8
                Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                Het grootste voordeel van een racefiets ten opzichte van een mountain bike zit in de banden.
                Brede bande vreten energie, en dan is er het gewicht natuurlijk.
                Die racebandjes zijn natuurlijk wel wat gevoeliger, en ze moeten echt keihard staan (>6 Bar).

                Comment


                • #9
                  Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                  Je moet rekenen dat je met een nagenoeg identieke conditie 5km/u minder snel zal rijden met een mountain bike als met een racefiets.
                  Heb een tijd lang veel mountain bike gereden, maar dan met slick banden. Ik kon mij achteraan heel goed aan een groepje race fietsers hangen, maar eens wat kop trekken was al wat anders, dat kon ik niet zolang volhouden.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                    Je moet rekenen dat je met een nagenoeg identieke conditie 5km/u minder snel zal rijden met een mountain bike als met een racefiets
                    Dat zou geweldig zijn. Ik rij nu op het vlakke ongeveer 27à28km/u en dat hou ik vol voor 40km. Dat zou betekenen dat ik rond de 32km/u zou kunnen halen oftewel 1 versnelling hoger. Dan is mijn doel bereikt.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                      Er zal wel een verschil zijn, met alleen maar een fietswissel van mountainbike naar koersfiets zal je al wel wat snelheid kunnen winnen, maar ik denk dat de conditie (training) ook een heel grote rol speelt.
                      Conditie is belangrijk. Ik fiets alleen als het mooi weer is, vanaf 20°C ongeveer. Ik fiets niet graag als het koud is. Afgelopen week heb ik 4 dagen achter elkaar 40km/dag gedaan. Ik weet niet hoeveel km de gevorderde fietser rijdt en hoe vaak, ik denk 2x in de week of zo?
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Het verschil in gewicht is er. Dat is inderdaad niet veel, maar bij racen telt elk grammetje, dacht ik.
                        Wanneer ik op zondagochtend van de fietspaden gereden word door een peloton schreeuwende dikbuikige toerfietsers van meer dan 100 kilo die denken dat ze Eddy Merks zijn dan maakt die paar gram meer aan schijfremmen niets meer uit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                          OK! Maar die racen dan ook niet. Die categorie denkt dat ze aan het racen zijn.
                          Waarschijnlijk hebben die, om te compenseren, allemaal hydraulische schijfremmen.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Dat zou geweldig zijn. Ik rij nu op het vlakke ongeveer 27à28km/u en dat hou ik vol voor 40km. Dat zou betekenen dat ik rond de 32km/u zou kunnen halen oftewel 1 versnelling hoger. Dan is mijn doel bereikt.
                            Als je 27km/h kan halen op een mountain bike, dan is 32km/h geen groot probleem op een fiets met racebandjes.
                            Welke banden heb je op die mountainbike liggen? Dat zullen toch geen dikke noppenbanden zijn denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                              Niet van die hele dikke maar ook niet van die superdunne gelijk op een koersfiets. Het zit er ergens tussenin.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X