Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

    De laatse paar jaar zijn we telkens met onze studenten tijdens de lesvrije week (eerste week feb) voor een week weg geweest. Dat het dan koud kan zijn deert ons niet echt. Begin dit jaar hebben we Toronto en Washington gecombineerd.

    Voor volgend jaar zijn we nu wat aan het uitzoeken.

    Eerste voorstel van mijn zoon was Boston en nog wat. Dat zou NY kunnen worden, maar natuur mag ook, dan huren we wel een paar dagen een auto.

    Andere mogelijkheid zou Ijsland zijn. Voor een week blijf je dan meestal in een straal van 200km rond Reykjavik en rij je rond met de auto.

    Ik zoek vooral ervaringen en suggesties.
    Doenbaar in Februari? Wat hebben jullie bezocht en viel mee?

  • #2
    Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

    Laat me vooreerst zeggen : IJsland heb ik in februari nooit gedaan. Nooit later dan November en nooit vroeger dan April. Het is een verstandig besluit om je actieradius te beperken tot 200 km.
    Onderschat ook de prijzen niet die ze vragen in Reykjavik. Ze weten dat ze ook buiten het seizoen voldoende bezoekers hebben die bereid zijn het absurde te betalen voor eten en overnachting.
    Ik ben na al die keren zéér zéér vertrouwd met het land maar betreft December, Januari, Februari en Maart moet ik zwijgen.
    Wat is dan de zin van deze reactie ga je zeggen. Simpel : mijn dochter is er eind Februari dit jaar nog geweest. Als je wil geef ik je haar mail.

    Nog iets dat je niet mag vergeten : onderschat de zeer beperkte lengte van de dagen niet op IJsland. NY ligt op de hoogte van Madrid, IJsland ligt net onder de poolcirkel.

    En over "goedkoop en duur". Ik kocht er voor de 60e van mijn vrouw een kartonnetje vrij goedkope witte wijn van 2 l (Tocornal, vind je bij ons ook) in de vinbudin (de alcoholstore). 6000 ISK, zegge en schrijve 50 €. Een fles brennivin (zeker mee brengen) kost in de taxfree +/- 20 €, in de vinbudin 80 €. Let wel : goedkoper dan in de vinbudin kan je niet krijgen. Het is maar even zeggen .....

    Comment


    • #3
      Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

      Ik heb een pakketreis gevonden van ca 1000€ per week per persoon incl vlucht, huurauto en hotel in Reykjavik. Dat deel van de prijs valt wel mee.

      De rest maak je natuurlijk zo duur als je zelf wil (maar goedkoop zal het niet worden, dat begrijp ik).
      In Februari zou je ca 7 uur daglicht hebben, maar een lange schemerperiode voor zonsopgang en na zonsondergang.

      Wat ik zou willen weten is of de kansen heel groot zijn dat je daar ineens 2 m sneeuw krijgt zodat je amper nog kan bewegen. Heel koud is het zelfs in februari niet. Het is er warmer dan in NY of Boston in Februari.

      Comment


      • #4
        Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

        Het is allemaal te zien. Op 14 september 2014 kreeg ik foto's door van een goede vriend die een enorme schapenboerderij heeft bij Myvatn. De winter was heel plots ingevallen en de schapen zaten nog in de heuvels. Iedereen werd opgetrommeld om die beesten te gaan zoeken, sommigen stonden tot aan hun neus in de sneeuw.
        Met de hoofdwegen (what's in a name ?) zou ik niet in zitten, die worden geruimd zo goed als mogelijk. De binnenlandwegen zijn in die periode allemaal gesloten
        De staat van de wegen wordt iedere dag bij gehouden en is te vinden via http://www.road.is/travel-info/road-...onditions-map/

        Er is ook permanente support via telefoon via 1777

        Betreft de lengte van de dagen is er een groot verschil tussen begin en eind Februari, tenslotte gaan ze van nul uren dag op 21 December naar 12 uren dag op 21 Maart. De schemerperiode niet inbegrepen natuurlijk.
        Betreft de temperatuur zit je juist (met dank aan de golfstroom).
        Het grootste gevaar in IJsland is dat je er aan verslaafd geraakt

        Ik zou zeggen : amuseer je en laat eens horen wat je plannen zijn, IJsland heeft na 7 lange bezoeken tussen de 5 weken en de 3 maanden nog maar weinig geheimen voor mij...

        Comment


        • #5
          Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

          Even vergeten. Wat te bezoeken ? Natuurlijk de klassiekers als Thingvellir, Geysir en Gullfoss natuurlijk hoewel er daar nu gedurende het hele jaar een massa volk rondloopt. Om maar iets te zeggen : ik was de laatste keer rond 5 h 's morgens en we waren er met een stuk of 5. Ik ben op de middag voor de lol nog eens gaan kijken en heb de bussen geteld : 23. Los van de gewone auto's dan. Bij Gullfoss was het ook zoiets.

          Voor mij is het meest fascinerende aan IJsland de vulkanisch actieve gebieden. Rond R'vik heb je (naast Geysir natuurlijk) de relatief rustige plekken bij Krisuvik (ook wel Seltun genoemd), als de baan open is : niet overslaan, het ligt iets ten z van Kleifarvatn. Een andere ligt op het puntje van het schiereiland Reykjanes en is gekend als Gunnuhver (genoemd naar een heks genaamd Gunna die ze daar lang geleden hebben in gegooid, "hver" betekent hete bron). Krisuvik is wel mooier van kleuren maar Gunnuhver heeft de enige rode kokende modderputten die ik ken. In het centrum van het stadje Hveragerdi ligt er ook een geothermisch gebied maar het is inmiddels kassakassa daar. Bovendien is het gebied nu afgezet met draad sinds er daar voor de tweede keer ene met zijn zatte botten in gesukkeld is. Een vroeger onbekende plaats is wat ze noemen "the hot river", het is een wandeling van een uur in de heuvels van Hveragerdi die start in de buurt van het golfterrein. Hele mooie wandeling en op het eind komen een hete en een koude rivier samen. Ze hebben dammetjes gebouwd met stenen om het water wat dieper te krijgen en afhankelijk waar je er in gaat krijg je een andere temperatuur. Sinds de komst van een bepaald boek en het internet ben je daar nooit meer alleen maar het zou kunnen dat het pad buiten het seizoen nu afgesloten is om bodemerosie te beperken.

          Voor als je interesse hebt in IJslandse muziek : Tonar in de Skolastigur in R'vik
          En (tenslotte is het hier een fotoforum) : vergeet boekhandel Eymundson niet (er zijn er twee, de grotere is vlak naast Tonar). Het beste fotoboek (en meest verkochte) is "lost in Iceland" van Sigurgeir Sigurjonsson. Voor zwartwit moet je RAX hebben (Ragnar Axelsson).
          De beste DVD vind ik niet meer (ik moet hem hebben uitgeleend) en hij is er ook niet meer te krijgen : "aurora borealis, the magnificent lights of the northern skies" van Johann Isberg en Sigurdur Stefnisson. Als je die moest zien : kopen !!!!! ongeacht de prijs. Ik heb gelukkig nog een kopie.
          De beste CD is "Islandsklukkur" : IJslandse folk. Niet aarzelen, kopen. Die is vrij makkelijk te vinden.
          Geen pulls kopen in toeristenshops. The place to be is "the Icelandic handknitting society", die zijn uit het centrum weg getrokken en hebben hun winkel nu langs de Sundlaugavegur. De pulls zijn wel niet meer zo goedkoop (gaan tot 27.000 ISK zegge en schrijve 200€ voor de dikker gebreide). Wij hebben er een stuk of 5. De mijne zijn allemaal gebreid met een dubbele draad, je voelt het verschil meteen. Niet goedkoop dus maar je krijgt er nooit spijt van, die wol is iets magisch. Je kan er mee in de regen lopen, de druppels blijven er op staan. Af en toe eens schudden en klaar.

          Goh, je ziet het : als ik begin kan ik niet stoppen

          Comment


          • #6
            Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

            Oja, nog iets. R'vik is snel zijn vroegere charme aan het kwijtspelen : overal soevenierswinkels. Wat je zeker NIET mag missen is de architectuur van de nieuwe concerthal : Harpa. Prachtig. Een andere klassieker is de Hallgrimskyrkja met Leif Ericsson op de voorgrond en natuurlijk Sólfar, de bekende vikingbootsculptuur langs de zeekant. IJsland is ook bijzonder goed in kerken met erg moderne architectuur, een droom voor fotografen. Kópavogur is een voorstad van Reykjavik en heeft zo'n prachtige kerk. Een bezoek aan Perlan (de parel) mag je ook niet vergeten. Vroeger waren dit de zeven warmwaterreservoirs op de Öskjuhlid-heuvel. Ergens in de jaren 90 hebben ze daar een koepel op gebouwd, het grootste financiële debacle ooit, de ramingen zaten er een factor 15 naast maar de inkom is een photographers delight.
            Eén ding bezoek ik uit principe niet meer en dat is de blue lagoon, ik ben er in het verleden drie keer geweest maar als je ziet hoe dat is nu verworden tot een rondje toeristen melken : 8000 ISK inkom en reserveren van vooraf. Green lagoon bij Myvatn kost 5000 ISK en voor mij is dat al meer dan genoeg, ik geef dat liever aan minder volatiele zaken.

            Comment


            • #7
              Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

              Bedankt!! Dat is al een pak inspiratie, en wat insider tips.

              Ik vermoed dat het met de overdreven drukte in Februari wel zal meevallen.
              Toen we in NY waren in Feb was dat ook een verschil. Je ziet aan de meeste musea en attracties de paaltjes staan om de menigtes te managen. In Februari loop je daar gewoon langs.

              Voor de empire state building stond niemand overdag, tussen binnenkomen en boven staan was er 5 minuten. En met hetzelfde ticket mochten we na 22h nog eens gratis terug binnen voor het nachtzicht.
              In Egypte waren we helemaal alleen op de site van Abu Simbel. Ook uniek als ervaring.

              Lijkt me dus leuk om Ijsland te leren kennen in een speciale periode. Dat we onze schema eens moeten aanpasssen vinden we niet erg.

              Comment


              • #8
                Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

                Daar heb je gelijk in. Ik hoop dat je sneeuw hebt, het geeft het land een heel ander aspect. Zonder sneeuw is het eerder een dorre boel te noemen, de fameuze kleuren zijn er niet meer. Het groen van de mossen is weg, om maar iets te zeggen.
                Heb je een idee hoever je maximum wil gaan ? Anders zou ik er ook Skogafoss en Seljalandsfoss bij nemen. Misschien ook het DC3-wrak dat vroeger compleet onbekend was en na de songclip van die idioot van een Justin Bieber massaal wordt bezocht. Zelfs in die mate dat de landeigenaars de track hebben afgesloten voor auto's. Seljalandsfoss is deze waar je achter kan. Maar wat weinigen weten : er is nog een tweede waar je ook achter kan en hij ligt bovendien nog in een veel mooiere omgeving. Maar die zet ik liever niet openbaar. Er zijn zo van die locaties die op 2-3 jaar tijd compleet naar de knoppen worden geholpen als ze op internet verschijnen. Liever via PM dus. Verder : een leuke daguitstap kunnen misschien de Vestmannaeyjar zijn, hoewel ik niet weet als de korte ferry vanuit Bakki buiten het seizoen vaart. Het alternatief is vanuit Thorlakshöfn (2 uur varen) maar de zee kan daar serieus wild zijn en de ferry Herjölfur is niet bepaald groot te noemen. Ik zat op het randje toen .... Ik denk dat er ook vluchten zijn vanuit Reykjavik (niet Keflavik, dat is de internationale luchthaven).
                Even vergeten : als je naar Krisuvik gaat (dat is echt niet ver) en er ligt geen sneeuw dan moet je daar zeker een wandeling maken in de heuvels. Ze is circulair, handig dus. Ik garandeer dat je daar niemand om je oren zal hebben. Het pad is wel niet aangeduid maar ik kan je een foto sturen van de route (paar uurtjes). Het wijst een beetje zichzelf. Bovendien kom je in een totaal onbezocht geothermisch veld. Ik wist niet wat ik zag. Maar bij Krisuvik zijn er veel kleine hete bronnetjes binnen handbereik waar het mogelijk is om een ei in te koken (bij de meeste plaatsen zijn ze te diep en ben je het ei kwijt). Reken op 15' want het is niet omdat het water borrelt dat het ook 100° is. Waarom zeg ik dat ? Door het hoge sulfidegehalte van het water komt er een reactie met de eierschaal, in het kort : ze worden pikzwart. Grappig om te zien. Dit jaar lukte dat vreemd genoeg niet, ik vermoed dat de eieren er nu op een of andere manier worden gecoat (ik weet het niet). Eerst afwassen zou ik zeggen.
                Vergeet ook het zwembad aan de Sundlaugvegur niet te doen, vlak naast de jeugdherberg. Het is (zoals alle zwembaden daar) open lucht en volgens onze normen best wel warm te noemen, ze zijn open tot -8°C buitentemperatuur. Wel knappen sommige mensen af omdat je openbaar naakt moet douchen vooraf, geloof me : ze houden de boel in de gaten. Alle IJslandse vrienden hadden over onze zwembaden de volgende kritiek : ze zijn te koud en ze vinden de mensen vies omdat ze in badkledij onder de douche gaan staan. Oja : "karlar" zijn mannen en "konur" de vrouwen, kwestie dat je niet de verkeerde deur neemt

                De mogelijkheid tot het aanpassen van een schema is een must, een heel verstandig besluit. >90% Van de toeristen doet dit niet. Ik zou zelf die "rek" op de planning niet willen missen. Nou ja.... planning, deze zomer had ik gewoon geen planning buiten het feit dat ik tegen de klok zou in gaan. De reden kan misschien totaal onverwacht klinken maar ik had 54 flesjes speciaalbier van bij ons mee om uit te delen (naast al de rest) en ik wou zo snel mogelijk meer plaats in de jeep. Ik weet dat je met het vliegtuig gebonden bent aan gewichtslimieten maar als je nog wat over hebt : doen. Naast bier zijn ze dol op chocolade, speculoospasta en ... mosterd van Wostyn (Torhout). De mensen van het Gentse die zweren bij Tierenteyn zullen het niet graag horen maar onze laatste avond waren we uitgenodigd bij mensen van wie de zoon chefkok is, ik had de vorige keer al mosterd mee genomen en ze hadden onder collega's een mosterdproeverij gehouden. Wostyn was unaniem de beste.

                En de beste raad die ik je kan geven : zorg dat je achteraf anekdoten kan vertellen

                Comment


                • #9
                  Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

                  De kogel is door de kerk en Ijsland is geboekt.
                  We blijven de hele week in Reykjavik in een hotel en hebben een 4x4 huurwagen voor gewone wegen geboekt. Bedoeling is telkens daguitstappen te doen vanuit het Hotel, dus geen rondrit.
                  Bij hevige sneeuw en slechte wegen blijven je in de stad, en anders uitstappen.
                  Walvis spotten is ook geboekt.
                  De tips hierboven zijn alvast goud waard, dikke dank U!

                  Als je me die wandelkaarten kan bezorgen, dan heel graag!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

                    Live cam 1

                    Live cam 2
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

                      Verstandig besluit zou ik zeggen. Ik zal eens kijken voor de wandeling in de heuvels van Krisuvik, ik heb geen echte "kaart" daarvan en er is ook geen echte aangeduide "route" of "pad". Er staat een beschrijving ervan in de Rother wandelgids maar die moet ook hier tussen de plooien zijn gevallen want ik ben hem zelf deze zomer vergeten mee te nemen. Ik zie dat ik laatst reageerde 2 maanden geleden dus neem me niet kwalijk als ik in herhaling val of iets vergeet. In feite heb je pech want het boek met 100 wandelingen van Jón Ŕrni "ik zal er nog wel opkomen" dat lang naast de computer lag heb ik net verleden week cadeau gedaan (Ik heb er nog een hoor, daar niet van :-) ). Wacht even ... Traustasson of zo....
                      Betreft Reykjanes en Gunnuhver heb ik nog informatie die ik liever niet publiekelijk deel, ze herbergen de enige rode borrelende modderputjes die ik ken. Zonder beschrijving geraak je er niet.

                      Enfin, vraag maar, het houdt me scherp

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reizen in Februari naar Boston of Ijsland.

                        Heb onlangs een beeldreportage gezien van een fotograaf die eind februari in de omgeving van Reykjavik verbleef en daar korte dagtochten maakte.
                        Magisch gewoonweg. Maar ook soms een dag vastzitten komt er bij kijken.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment

                        Working...
                        X