Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raspberry pi voor dummies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raspberry pi voor dummies

    Het is weer zover , moeder de vrouw wat wil jij voor je nieuwjaar
    Niet gemakkelijk, ik heb eigenlijk alles wat ik wil.
    Dus dacht ik, waarom eens geen goed boek? Niet dat ik veel boeken lees, maar een boek over de raspberry pi zou me misschien helpen om dat ding beter te begrijpen.

    Ik dank dan bvb over commando's zoals sudo apt ...? enz...
    Ik heb hier zo een raspberry pi draaien , software op installeren en er mee werken lukt wel maar soms wil ik hem eens een opdracht uitvoeren. Bvb een bepaald programma of opdracht uitvoeren bij het opstarten.

    Ik zoek dus liefst een Nederlandstalig boek over de raspberry pi.
    Heeft iemand het boek raspberry pi voor dummies al gelezen, en wat vind je er van. Is dit een aanrader of kies ik beter voor een ander boek?

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Raspberry pi voor dummies

    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    Het is weer zover , moeder de vrouw wat wil jij voor je nieuwjaar
    Niet gemakkelijk, ik heb eigenlijk alles wat ik wil.
    Dus dacht ik, waarom eens geen goed boek? Niet dat ik veel boeken lees, maar een boek over de raspberry pi zou me misschien helpen om dat ding beter te begrijpen.

    Ik dank dan bvb over commando's zoals sudo apt ...? enz...
    Ik heb hier zo een raspberry pi draaien , software op installeren en er mee werken lukt wel maar soms wil ik hem eens een opdracht uitvoeren. Bvb een bepaald programma of opdracht uitvoeren bij het opstarten.

    Ik zoek dus liefst een Nederlandstalig boek over de raspberry pi.
    Heeft iemand het boek raspberry pi voor dummies al gelezen, en wat vind je er van. Is dit een aanrader of kies ik beter voor een ander boek?

    mir
    Tja de vraag is wat wil je met de RasPi doen ?

    Linux leren ? Raspi OS standaard is gebaseerd op een Debian distributie (Raspberry Pi OS, Ubuntu, OSMC etc) -> sudo apt uitleg
    Programmeren ?: Python 3.x ?
    Webserver ? Apache met PHP / Django interface
    HTPC/Media server ? : op de mijne draait Kodi op OSMC. Youtube, videos en muziek box. Aansluiten op de TV en geen DVD/CD speler meer nodig.
    Electronica projecten ? bv Sturingen van cameras ? Domotica projecten.
    Leercurve kan echter vrij steil zijn.

    EEn boek dat bovenstaande aspecten behandeld zal wel ok zijn.
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Raspberry pi voor dummies

      Eerst wat de basis van debian leren.
      Zelf programmeren zal er niet direct in zitten. De raspberry pi gebruik ik nu voor HAM toepassingen. Maar hen er ook eentje om wat te spelen met retro games
      En een andere gebruik ik om mijn slimme meter uit te lezen.
      Later zou ik hem graag gebruiken voor van alles en nogwat in en rondom het huis zowat internet of things zeg maar.

      Maar eerst dus de basis command'os leren zoals ik dat vroeger ook met dos deed.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Raspberry pi voor dummies

        Er zijn tal van uitgaves die vertaalt zijn vanuit het raspberry pi magazine. Je kan https://www.raspberrypi.org/documentation/ al eens bekijken wat er bestaat.

        In feite draait er een gewone linux op de raspberry pi - of windows 10 voor ARM (in een beperkte versie) en nog veel andere OS-en (het hoeft geen Linux/Unix te zijn). Je kan vb. perfect met Python programmeren onder die windows-variant. Nu zelf verkies ik uiteraard Linux...

        Voor het standaard OS heeft de organisatie geopteerd voor de debian distributie. Er bestaat zelfs een magazine dat gratis gedownload kan worden of in gedrukte vorm. En dat wordt wellicht vertaalt in het nederlands. Haal gerust wat engelse gidsen af en begin al maar wat te lezen.

        Verschiet niet van de eenvoud en tegelijkertijd de complexiteit van die unix-achtergrond die de linux-omgeving met zich meebrengt. Het is ietsje complexer dan Dos. Nu wie deze omgeving beheerst, zal ook veel meer achtergrond leren over macOS... (dat is ook een unix-variant). Niet alles moet via de command-line - er bestaan gelukkig ook grafische omgevingen en schillen. En dan wordt het iets complexer dan windows en macOS - er is VEEL keuze (hoera!).

        Comment


        • #5
          Re: Raspberry pi voor dummies

          Dus eignelijk kan ik evengoed een goed boek over linux aanschaffen?

          Of beide

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: Raspberry pi voor dummies

            Voor de meeste zaken wel. Langs de andere kant heeft een RPi wel zaken die niet zo standaard zijn zoals GPIO pinnen. Maar als het je te doen is om de algemene zaken te begrijpen dan zal een boek over linux je al ver helpen.

            Als je dos kent dan gaat de command line niet zo vreemd zijn. Maar als ik hierboven lees wat je met je RPi's doet, dan ken je al meer van linux dan ik. En ik gebruik dat als mijn os reeds vele jaren.

            Die grafische omgevingen zijn niet complexer dan een windows (ken geen mac). Enige verschil is dat je kan kiezen tussen verschillende grafische omgevingen. Elk met zijn eigen insteek. En zelfs voor programma's die je bij windows associeert als vast deel uit makend van windows is er dan nog eens keuze. Nadeel is dat als je dan iets kiest en het ligt je niet dat je zou kunnen denken dat linux niets voor jou is. Als je kies voor de grotere grafische omgevingen (desktops) dan is het wel meestal gemakkelijker om hulp te vinden natuurlijk. Je maakt het allemaal zo complex of simpel als je zelf wil.

            Comment


            • #7
              Re: Raspberry pi voor dummies

              Er bestaan tal van verenigingen - en bijeenkomsten rond raspberry pi's - en andere speelgoed - nu met corona zijn we natuurlijk beperkt tot onze vier muren. Snuister ook 's rond of er geen webshops zijn die raspberry's verdelen - vaak hebben die ook wat nederlandstalige uitgaves. Het raspberry pi magazine wordt ook in 't nederlands uitgegeven herinner ik me. En er zijn ook startersgidsen - o.a. deze uitgegeven door de raspberry foundation - wellicht bestaan daar vertalingen van (je kan die ook gratis downloaden maar dan in 't engels).
              Eigenlijk beste mir, moet je vooral goed kunnen zoeken op het internet. Een beginnershandleiding rond het OS dat u wil gebruiken op de raspberry kan zeker geen kwaad.
              Eens je daar door bent, kan je een handleiding voor debian erbij gaan halen. Het OS dat men verdeelt bij de raspberry is gebaseerd op debian (waar ook ubuntu op gebaseerd is).
              Je hebt https://magpi.raspberrypi.org/ een heel pak magazines, en startersgidsen... Vandaag is nummer 101 uitgekomen.

              Comment

              Working...
              X