Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rampnotaris toegewezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rampnotaris toegewezen

    6 maand geleden kregen wij bericht van een notaris dat wij iets gingen erven van een oom die bijna 2j overleden was.
    Dit was nog niet de notaris zelf die mijn oom koos, zijn begrafenis werd betaald door zijn zus, en zij contacteerde die notaris in een andere om haar geld te recupereren.
    De notaris van mijn oom zou daardoor zijn dossier hebben overgedragen aan die andere notaris.

    In het begin was het vlotte respons, maar opeens geraakte de bediende langdurig ziek en de notaris was niet meer bereikbaar telefonisch (kantooruren, middagpauze, email nooit enig respons)
    5 maand geleden kon ik die notaris eindelijk te pakken krijgen, hij zei dat zijn bediende langdurig ziek was en dat hij ging antwoorden, nooit niets meer van gehoord...

    Vorige maand kreeg ik eindelijk nog eens iemand aan de lijn in dat kantoor, die gaf het nieuwe emailadres van de notaris en ging de boodschap doorgeven.
    Mailtje gestuurd (daar ze toch 9/10 niet opnemen), weer geen antwoord meer.

    Kan ik niet ergens anders zelf een notaris kiezen om dit te regelen, want blijft op de lange baan door de ziekte van het personeelslid, geen vervanging en geen respons...
    De negatieve intresten lopen op enkele rekeningen, echt een ramp zulke service

  • #2
    Re: Rampnotaris toegewezen

    Als je weet dat je erfgenaam bent kan je altijd een eigen notaris, naar keuze, aanstellen.
    De "onkosten" blijven gelijk.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Rampnotaris toegewezen

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Als je weet dat je erfgenaam bent kan je altijd een eigen notaris, naar keuze, aanstellen.
      De "onkosten" blijven gelijk.
      Klopt, maar als deze al aangesteld was en er mee akkoord gegaan was, dan zal men wel voor twee keer kosten komen te staan mits het dossier al lopende is.

      Ik snap wel niet dat die zus de kosten moet recupereren van de begrafenis.
      In principe kunnen zelfs bij geblokkeerde rekeningen bepaalde facturen aangeboden worden ... o.a. de begrafeniskosten.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Rampnotaris toegewezen

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        In principe kunnen zelfs bij geblokkeerde rekeningen bepaalde facturen aangeboden worden ... o.a. de begrafeniskosten.
        Dat klopt, maar dan moet er nog wel een rekening van de overledene zijn waar nog geld op staat.
        Misschien wist de zus niet eens bij welke bank haar broer was aangesloten, en heeft ze de begrafeniskosten uit eigen beurs betaald.

        Comment


        • #5
          Re: Rampnotaris toegewezen

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Dat klopt, maar dan moet er nog wel een rekening van de overledene zijn waar nog geld op staat.
          Misschien wist de zus niet eens bij welke bank haar broer was aangesloten, en heeft ze de begrafeniskosten uit eigen beurs betaald.
          Als de zus zo snel de begrafenis kan regelen, dan zal ze toch ook wel een redelijk nauwe band gehad hebben veronderstel ik?

          Ze kan wel naar de notaris om te proberen geld (terug) te krijgen, dan was het misschien beter om naar de notaris te gaan met de factuur en te vragen om dat aan de bank te bezorgen.
          Een notaris komt zoiets heel snel te weten.

          Maar ieder doet natuurlijk wat hem best lijkt en elke situatie is verschillend.

          Komt met de tijd wel allemaal in orde.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Rampnotaris toegewezen

            Als het over genoeg geld gaat, stel dan een advokaat aan, en laat die een aangetekend briefje schrijven.

            Comment


            • #7
              Re: Rampnotaris toegewezen

              Ik zou advies vragen op het kantoor van een andere notaris. Die weten correct wat je in zulke situaties kan doen.

              Comment


              • #8
                Re: Rampnotaris toegewezen

                Wel ik heb allesinds niets getekend bij die notaris dat ik hem zou kiezen en ik ben er zelf nooit geweest, zijn zus wel om te proberen de begrafeniskosten te recupereren, daardoor werd ik door die "rampnotaris" gecontacteerd.
                De bediende die nu lang met ziekteverlof is stuurde mij enkel wat mails ivm stand rekeningen en ik stelde enkele vragen per mail die nog onbeantwoord bleven, meer niet.
                Het is bvb onduidelijk als er nog achterstallige huishuur (huurmaatchappij bijna niet te vinden!), evt openstaande ziekenhuisrekeningen (privé, zeggen ze niet als je het hospitaal belt) en hij betaalde vast €20 gerechtsdeurwaarderskost/maand (geen idee waarvoor en als dit vervalt na de dood).

                Comment


                • #9
                  Re: Rampnotaris toegewezen

                  Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                  ................................en hij betaalde vast €20 gerechtsdeurwaarderskost/maand (geen idee waarvoor en als dit vervalt na de dood).
                  Dat is als hij openstaande schulden heeft (van een incassobureau of zo ) die door een deurwaarder opgeëist worden, maar waarbij zijn spaarboekje en maandinkomen niet genoeg zijn om het in één keer te betalen.
                  'k Denk dat als je die erfenis aanvaardt je geld zal moeten bijleggen.
                  Last edited by Skitch; 10 december 2017, 22:46.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rampnotaris toegewezen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    'k Denk dat als je die erfenis aanvaardt je geld zal moeten bijleggen.
                    Ik zou dan toch ook voorzichtig zijn.

                    Aanvaarden betekent mee schulden betalen want die erft men ook.

                    Aanvaarden onder voorbehoud is ook riskant.
                    Men kan dan weigeren als er schulden zijn, maar niet als dit tegenover de staat is.

                    Men kan direct weigeren, dan heeft men niets, noch positief noch negatief.

                    En als er enkel schulden zijn, dan komt een deel van die begrafeniskosten er ook nog bij als erfgenaam (bij aanvaarding).
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rampnotaris toegewezen

                      Vergeet toch niet dat de successierechten in dergelijk geval toch heel hoog zijn en dat je je moet afvragen of het wel de moeite loont van daar zoveel energie in te steken.


                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rampnotaris toegewezen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                        Vergeet toch niet dat de successierechten in dergelijk geval toch heel hoog zijn en dat je je moet afvragen of het wel de moeite loont van daar zoveel energie in te steken.


                        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                        Tegen wie zeg je het... mijn vrouw erfde enkele jaren geleden van een (suiker)tante, en als ik het goed voor heb bedroegen de successierechten meer dan 60 % .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rampnotaris toegewezen

                          Inderdaad, bij erfenissen van tantes en nonkels, of tussen broers en zussen is het tarief 65%.

                          Als er dan geen geld of een huis is, en enkel een inboedel ben je droog geschoren.
                          Inboedel wordt meestal op de helft van de verzekerde waarde geschat. In realiteit is een inboedel gewoon niks waard.
                          Je krijgt het niet verkocht, of je moet er enorm veel moeite in steken.

                          Als er al deurwaarders in het spel zijn, denk dan maar snel aan een volledig weigering, en let héél er op met de begrafeniskosten. Als jij de begrafenis geregeld hebt terwijl er geen geld voor was, kan het best zijn dat je de schulden ook op je nek krijgt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rampnotaris toegewezen

                            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                            Wel ik heb allesinds niets getekend bij die notaris dat ik hem zou kiezen en ik ben er zelf nooit geweest, zijn zus wel om te proberen de begrafeniskosten te recupereren, daardoor werd ik door die "rampnotaris" gecontacteerd.
                            De bediende die nu lang met ziekteverlof is stuurde mij enkel wat mails ivm stand rekeningen en ik stelde enkele vragen per mail die nog onbeantwoord bleven, meer niet.
                            Het is bvb onduidelijk als er nog achterstallige huishuur (huurmaatchappij bijna niet te vinden!), evt openstaande ziekenhuisrekeningen (privé, zeggen ze niet als je het hospitaal belt) en hij betaalde vast €20 gerechtsdeurwaarderskost/maand (geen idee waarvoor en als dit vervalt na de dood).
                            Oei, geen eigendom en maandelijks deurwaarderskosten, plus een zus in eerste rang, afblijven, of je zou wel eens de rekening gepresenteerd kunnen krijgen.
                            Wat je wel kan proberen is eens het OCMW van zijn woonplaats raadplegen, als ze het willen zeggen tenminste, als er ooit schuldbemiddeling is geweest
                            kan het goed zijn dat zij méér weten.

                            Comment

                            Working...
                            X