Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raid systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raid systeem

    Hoi

    Ik heb hier al eens een paar threads doorlezen ivm back-up's en RAID e.d.
    Nu heb ik onlangs weer een gecrashte harde schijf had gehad (enkele maanden geleden ook al een...), en dacht ik me een raid-systeem aan te schaffen, dit in Raid 1 te zetten met 2 schijven van 1tb erin.

    Ik heb nu 1 externe harde schijf van 1 tb en eentje van 500GB, en aan het eind van de maand back-up ik alle nieuwe muziek, films, foto's op deze 2 schijven, maar dat duurt me altijd zo lang, en ook altijd gaan zoeken wat er al wel en wat nog niet opstaat.

    Nu wil ik dus een raid systeem aanschaffen, maar ik wilde hier eens polsen naar mensen hun ervaringen, of wat jullie zelf gebruiken.

    Deze dingen heb ik al gevonden in vorige threads of gewoon op het net:

    Ik hou het liefst zo goedkoop mogelijk (ik ben maar een arm studentje).

    Ps:
    • ik werk op een laptop dus raid in de pc laten inwerken is geen optie
    • ik weet wat raid 1 is en dus ook dat het niet de veiligste back-up is (een corrupt bestand of virus kopieert zichzelf gewoon mee), maar ik vertrouw liever 2 harde schijven dan 1...


    Yannick

  • #2
    Re: Raid systeem

    Er zijn verschillende NAS systemen of direct aangesloten die met een RAID1 over weg kunnen. Synology, LaCie, Buffalo, ...

    RAID 1 is idd de slechtste redundant oplossing, maar nog steeds beter dan geen.

    BTW, een corrupt bestand of een beschadigd bestand kan je met geen enkele RAID level voorkomen hoor, noch met een 5, noch met een 10. Corrupt is corrupt, dat gaat je RAID niet oplossen.
    *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
    visit : http://www.emmab.be/

    Comment


    • #3
      Re: Raid systeem

      Oorspronkelijk geplaatst door breugie Bekijk bericht
      BTW, een corrupt bestand of een beschadigd bestand kan je met geen enkele RAID level voorkomen hoor, noch met een 5, noch met een 10. Corrupt is corrupt, dat gaat je RAID niet oplossen.
      Ja ik weet het, maar ik wil gewoon niet langer zitten zoeken wat ik nu al gebackupt heb op welke schijf enzo...

      Maar ik wilde hier dus eens luisteren wat er zoal bestaat en wat er zo goedkoop mogelijk is...

      Yannick

      Comment


      • #4
        Re: Raid systeem

        Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
        .... zo goedkoop mogelijk is...
        oude pc nemen en linux op zetten.
        bak vol HDDs stouwen naar wat je nodig acht (hdds kosten peanuts tegenwoordig)

        dan om de boel redundant te maken....
        maak er nog zo eentje bij.

        en dan draai je sync tooltje om de boel automatisch gelijk te zetten of te werken met een reverse incremental backup. (hij houd dan altijd een recente en direct toegankelijke copy bij, maar houd ook alle verschillen uit vorige sync sessies bij in incrementele vorm wat zeer plaatsbesparend werkt)

        via samba kan je mooi aan alles op je eerste "server" via windows netwerk.


        wil je geen belasting op je netwerk, dan kan je in de eerste server 2 netwerk kaarten stoppen en zo de 2de server aan de 1ste koppelen.

        daar komt in 10 jaar niets aan als je die op een stabiele en koele plaats zet

        Comment


        • #5
          Re: Raid systeem

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          oude pc nemen en linux op zetten.
          bak vol HDDs stouwen naar wat je nodig acht (hdds kosten peanuts tegenwoordig)

          dan om de boel redundant te maken....
          maak er nog zo eentje bij.

          en dan draai je sync tooltje om de boel automatisch gelijk te zetten of te werken met een reverse incremental backup. (hij houd dan altijd een recente en direct toegankelijke copy bij, maar houd ook alle verschillen uit vorige sync sessies bij in incrementele vorm wat zeer plaatsbesparend werkt)

          via samba kan je mooi aan alles op je eerste "server" via windows netwerk.


          wil je geen belasting op je netwerk, dan kan je in de eerste server 2 netwerk kaarten stoppen en zo de 2de server aan de 1ste koppelen.

          daar komt in 10 jaar niets aan als je die op een stabiele en koele plaats zet
          Ik heb geen oude pc staan.. enkel een oude laptop maar die zie ik me nog niet meteen vol hdd's duwen

          Y.

          Comment


          • #6
            Re: Raid systeem

            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
            Ja ik weet het, maar ik wil gewoon niet langer zitten zoeken wat ik nu al gebackupt heb op welke schijf enzo...

            Yannick
            http://www.microsoft.com/downloads/e...5-98d0592d8c52

            Comment


            • #7
              Re: Raid systeem

              Oorspronkelijk geplaatst door breugie Bekijk bericht

              RAID 1 is idd de slechtste redundant oplossing, maar nog steeds beter dan geen.
              Raid 1 is de beste redundantie oplossing... alleen, verbruikt het het meest diskspace... het laat toe om je systeem het snelst en veiligst te herstellen...

              let wel... voor een Raid neem je best schijven die geschikt zijn om met raid te werken (dat zijn ze niet allemaal) en... best gelijke schijven...

              gebruik dan een gewoon sync tooltje om real time of regelmatig (bijvoorbeeld telkens je de raid aansluit) je files te syncen...
              Last edited by d_oracle; 27 mei 2011, 16:13.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Raid systeem

                Allé : ik merk het. Jullie zijn het roerend eens met elkaar ...
                Persoonlijk zou ik ook wel eerder het orakel volgen.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Raid systeem

                  Bedankt voor de link, ga dat al eens bekijken
                  Ook merci voor alle andere reacties.

                  Zijn er onder jullie die zelf een back-up systeem gebruiken? Of hoe doen jullie het?

                  Y.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raid systeem

                    Check Ibood van vandaag ...

                    Comment

                    Working...
                    X