Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 46

Standaard Raar printerprobleempje

Hey juppekes.

Ik heb hier weer wat voor met mijn printer.
    Als ik een document wil afprinten, print hij dit dubbel af zodat het wazig en bijna onleesbaar is.
    Wanneer ik ditzelfde document opsla als jpeg en daarna afprint, dan is het in orde en goed leesbaar.
    Nog iemand die dit probleem al eens heeft gehad?
    Mijn printer is intussen al weer een paar jaar oud.
    Was weer zo eentje van Canon van iets rond de €50.
    De laatste jaren heb ik er hier wel al enkele versleten, telkens toestellen van rond de €50 tot €70.
    En die gaan nooit veel langer dan twee jaar mee.
    En meestal loont het de moeit niet om daarmee naar winkel te gaan om te herstellen.
    Ik ben nu aan het overwegen om een duurdere printer te kopen van zeg maar rond de €200, maar dan zou hij bijna acht jaar moeten meegaan om in dezelfde prijsklasse te blijven.

Standaard Re: Raar printerprobleempje

Miskien ne kjé van ér kalibreren?
    Altijd het proberen waard dat her kalibreren.
    IK heb hier nu eindelijk een heel goede vast een Canon TS9150 maar ik print elke iets af in kleur en dat bakske werkt à merveille.
    Gelik een Zwisterse horlogsche gelik dan we zegg'n.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Probeer eens om de printersoftware te verwijderen, en dan opnieuw laten installeren?
    Na het verwijderen laat je de pc dan best wel eerst opnieuw opstarten, en je koppelt de printer daarna pas terug aan (als die met een USB kabel aangesloten is, dan trek je die even uit en steek je die terug in na het opnieuw opstarten).

Als de printer een jpeg wel correct print, dan is er in ieder geval al geen mechanisch probleem, het is dan een softwareprobleem of een foute instelling.

Hoogstwaarschijnlijk je pigment zwart.
    Is je spuitopeningentest in orde ?
    Zo ja kan je een printkop uitlijning proberen (heeft anders geen zin).

Als het voor kantoorwerk is koop een Maxify. Stevig spul.
    Kan ook wel een foto afdrukken maar daar is hij niet voor gemaakt.

Als het goed kan printen onder andere omstandigheden lijkt het meer dan waarschijnlijk dat er een probleem is met de driver.
    Ik zou de driver verwijderen en opnieuw installeren.

Hey juppekes.

Ik ben hier een leek in hoor.
    Is het dan de driver op mijn laptop?

Want dit probleem hebben we allemaal met onze laptops, in totaal vijf stuks.
    Op de printer hebben we de nieuwste update.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes.

Ik ben hier een leek in hoor.
    Is het dan de driver op mijn laptop?

Want dit probleem hebben we allemaal met onze laptops, in totaal vijf stuks.
    Op de printer hebben we de nieuwste update.
    Ok, das goed maar heb je de printer al eens uitgelijnd?
    Ga eens in de software duiken en druk eens een testpagina af.

Hey juppekes.

Ik ben hier terug.
    Heb de printkop uitgelijnd (automatisch)
    Moest een testpagina afdrukken en dan op de scanner leggen en de printer deed dan de rest.
    Kreeg dan een melding dat de uitlijning voltooid is.
    Nu nog eens geprobeerd te printen maar het probleem blijft hetzelfde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Als het goed kan printen onder andere omstandigheden lijkt het meer dan waarschijnlijk dat er een probleem is met de driver.
    Ik zou de driver verwijderen en opnieuw installeren.
    Kan, maar niet specifiek.
    Afhankelijk van printer en instellingen wordt er bij de afdruk ofwel de zwarte toner gebruikt ofwel een combinatie met de kleurentoner.
    Kan dus een impact hebben of iets als tekst of als afbeelding geprint wordt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Kan, maar niet specifiek.
    Afhankelijk van printer en instellingen wordt er bij de afdruk ofwel de zwarte toner gebruikt ofwel een combinatie met de kleurentoner.
    Kan dus een impact hebben of iets als tekst of als afbeelding geprint wordt.
    Inderdaad, er zijn doorgaans 2 zwarte inkten, één voor tekst en één voor afbeeldingen (in combinatie met de kleuren) *.
    Om te zien of die allemaal werken bestaat er iets - waar blijkbaar het overgrote deel van de printergebruikers nog nooit van gehoord heeft - dat spuitopeningen test (nozzle check) heet.
    Eerste om te controleren bij problemen (en ook verstandig na een tijdje stilstaan).

De inkt voor tekst is het grote raster bovenaan, daaronder komen smallere banden voor de kleuren.

*: tenzij je iets hebt met maar 2 potjes, doe daar niet veel moeite voor.
    Laatst gewijzigd door palombian; 17 september 2020 om 19:54

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

*: tenzij je iets hebt met maar 2 potjes, doe daar niet veel moeite voor.
    Ik gebruik al jaaaaaaren Canon printers, wel steeds de modellen van rond de 70 euro met 5 inktpatronen (9,99 euro in de Action).
    Ik ben vrij zeker dat Mriya zijn printers slechts 2 cartridges zullen hebben.
    Misschien eens kijken of hij wil printen met slechts één cartridge aan boord, want het lijkt me toch een printerprobleem omdat het optreedt met alle laptops.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Het had inderdaad handiger geweest als hij de yuppekes had verteld over welke printer het ging.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Probeer eens om de printersoftware te verwijderen, en dan opnieuw laten installeren?
    Na het verwijderen laat je de pc dan best wel eerst opnieuw opstarten, en je koppelt de printer daarna pas terug aan (als die met een USB kabel aangesloten is, dan trek je die even uit en steek je die terug in na het opnieuw opstarten).

Als de printer een jpeg wel correct print, dan is er in ieder geval al geen mechanisch probleem, het is dan een softwareprobleem of een foute instelling.
    Redelijk grote kans op verloren moeite om alles van printsoftware opnieuw te installeren.
    Nu zeker als het op verschillende laptops hetzelfde probleem geeft.
    Omschreven probleem wijst in de meeste gevallen net wel op een mechanisch probleem.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Hey juppekes.

Mijn printer is de Canon Pixma MG5750 met vijf inktpatronen.
    Ik zal vanmiddag eens een testprint doen en tonen wat juist het probleem is.
    En bedankt allemaal om mijn probleem proberen op te lossen

Waarschijnlijk kan je gemakkelijk de printkop verwijderen?
    Als dat zo is zou je die rubberen afsluitringen moeten verwijderen en de printkop in een soustasje met warm water enkele uren moeten laten staan.
    Daarna voorzichtig onder de kraan uitspoelen, het meeste water af deppen met een keukenrol de rest met de föhn droog blazen.
    Alles terug op zijn plaats doen en nog eens proberen.

Ik heb ooit eens op YT een filmpje bekeken, maar dat was toen voor mijn Canon G8150, hoe je die helemaal moest resetten en daarna was het een plezier die te zien printen.
    Er werd toen ook bijgezegd dat je toch iedere week iets moest printen. Het filmpje was in de Duitse taal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Redelijk grote kans op verloren moeite om alles van printsoftware opnieuw te installeren.
    Nu zeker als het op verschillende laptops hetzelfde probleem geeft.
    Omschreven probleem wijst in de meeste gevallen net wel op een mechanisch probleem.
    Bij de openingspost stond dat een jpeg wel goed afgedrukt wordt en dat een tekstbestand "dubbel" wordt afgedrukt waardoor het onleesbaar wordt.
    Het is alleen de vraag wat er met "dubbel" wordt bedoeld, met een gedeeltelijk verstopte printkop krijg je strepen (lichter en donkerder) waardoor tekst moeilijk leesbaar wordt, is dat wat er bedoeld werd met "dubbel afgedrukt"?
    Als een jpeg afdruk er perfect uitziet, dan is er normaalgezien geen mechanisch defect aan de printer.

Maar ik vermoed dat het alleen een tekstbestand is dat naar jpeg is omgezet, bij een foto-afdruk worden alle spuitkanaaltjes van de printkop gebruikt en gaat het printen een heel stuk trager.
    Daardoor zullen een paar verstopte printkanaaltjes in de printkop niet meteen opvallen in een tekst (als je een foto afdrukt op fotopapier zal je dat wel zien).
    In dat geval zal een grondige reiniging van de printkop waarschijnlijk wel een manier zijn om dat probleem op te lossen.
    Bij de meeste printers kan je kiezen tussen een standaard reiniging van de printkop en een meer effectieve reiniging, hier zal het waarschijnlijk nodig zijn om de tweede manier toe te passen.
    Waarschijnlijk wordt die printer veel te weinig gebruikt, dat is meestal de oorzaak van dat soort problemen, elke week een afdruk maken, ook al heb je die nergens voor nodig, zorgt ervoor dat de spuitkanaaltjes open blijven.
    Daarvoor moet je geen A4 foto afdruk maken, een tekstbestand met wat kleuren is voldoende.

Ik zou wel eerst de reinigingsmogelijkheden van de printer zelf uitproberen (via de menu's van de printer dus), misschien zelfs een paar keer, vooraleer te proberen om de printer uit elkaar te halen.
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 18 september 2020 om 09:41

Ik vrees voor een definitieve beschadiging van de elektronika van de printkop.
    Komt door sleet en wordt in de hand gewerkt door oververhitting veroorzaakt door te weinig inkt.
    Inkt dient om de printkop te koelen.

Zonder perfekte spuitopeningentest nooit drukken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als een jpeg afdruk er perfect uitziet, dan is er normaalgezien geen mechanisch defect aan de printer.
    Niet aan de printkop en toner dat daarvoor gebruikt wordt, dat is een feit.
    Maar zoals eerder aangekaart kan afhankelijk van de printer voor tekst en foto een andere printkop/toner gebruikt worden waardoor de ene afdruk wel goed is en de andere niet.
    Dit is een veel voorkomend probleem.
    Uiteraard zomaar op afstand uit te vissen zonder meer info is niet de ideale manier.

Maar ik vermoed dat het alleen een tekstbestand is dat naar jpeg is omgezet, bij een foto-afdruk worden alle spuitkanaaltjes van de printkop gebruikt en gaat het printen een heel stuk trager.
    Een pdf wordt vaak als afbeelding geprint.
    Afhankelijk van de printerdriver ook in te stellen.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 18 september 2020 om 13:37
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes.

Mijn printer is de Canon Pixma MG5750 met vijf inktpatronen.
    Ik zal vanmiddag eens een testprint doen en tonen wat juist het probleem is.
    En bedankt allemaal om mijn probleem proberen op te lossen
    Ik heb net dezelfde ! Ik zou ook eens proberen of een diepte reiniging het probleem niet oplost. Daarvoor efkes de handleiding ter hand nemen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Is er al vooruitgang in deze zaak ?

Hey juppekes.

Hier ben ik weer, sorry voor het lang wachten, maar ik en PC da ga nie samen.

Dus ik heb hier twee foto's met diezelfde printer geprint.
    De eerste is een rasterblad geprint uit Word of pdf en die print slecht af.
    De tweede is gewoon een screenshot van dat rasterblad en opgeslagen als jpeg en dan afgeprint, zonder fouten dus.

Alle printer onderhoud of reinigingen zijn gebeurd en er verandert niets.

Je merkt wel dat een blad uit word of pdf heel snel geprint wordt en een jpeg heel langzaam, misschien dat dit ergens problemen heeft, maar wat???

Print word by Hey Juppekes, on Flickr

print jpeg by Hey Juppekes, on Flickr
    Laatst gewijzigd door Mriya; 25 september 2020 om 14:30

Bij de printerinstellingen kan je kiezen of een afbeelding sneller of trager wordt afgedrukt, hoe trager, hoe meer gedetailleerd de afdruk wordt.
    Voor een tekst afdruk of pdf is standaard een minder goede printkwaliteit ingesteld waardoor het afdrukken sneller verloopt, voor een jpeg afdruk (foto) is standaard de beste printkwaliteit ingesteld (of toch de op één na hoogst mogelijke kwaliteit) waardoor het een heel stuk langer duurt om de foto af te drukken, maar waardoor ook de afdrukkwaliteit een heel stuk beter wordt.
    Hoe sneller de afdruk door de printer gaat, hoe meer het opvalt dat er een paar spuitkanaaltjes dicht zitten.
    Ik denk dus dat de printkop gedeeltelijk dicht zit, en als het reinigen van die printkop niet helpt, dan is die waarschijnlijk defect.

Als ik dat vroeger voor had met een van mijn eerste printers (een HP) dan haalde ik de printkop uit de printer en zette ik die een paar uur "in de week" in een schaaltje met water (alleen de onderkant van de printkop in het water).
    Meestal werkte die nadien terug, maar ik kan niet garanderen of dat bij een nieuwe printer ook nog lukt.
    Dat was nog een driekleuren printkop met de inktreservoirs, waarbij de hele printkop moest vervangen worden als er één van de drie kleuren opgebruikt was (het maakte dus niet veel uit als de printkop daardoor kapot ging, want anders moest die toch al vervangen worden als er één kleur niet meer werkte...).

Hey juppekes.

Ik denk niet direct in de richting van een verstopping hoor.

Je ziet toch duidelijk op de eerste foto dat de lijnen dubbel geprint zijn.
    Telkens met op bepaald plaatsen een verschuiving naar links en dan naar rechts en dit over het volledig blad.

Maar meer kan ik er ook niet van maken.

Inderdaad een raar probleem. Maar als je zoekt op "cannon pixma double line" of "shadow printing" dan merk je dat dat wel vaker voorkomt. Lijkt geen trefzekere oplossing voor.

Toch eens eindelijk opzoeken wat een spuitopeningentest is (printerinstellingen/onderhoud/controle spuitopeningen ) en er één posten ?
    Een diagnose begin je bij het begin.
    Op die manier kunnen we zien of het aan de printkop ligt of aan de aansturing.

Ik ga ervan uit dat wat jij "word" noemt als tekstbestand is afgedrukt en dus met het dikke pigment inkt patroon en de "jpeg" als foto en dus met de vier kleurpatronen.

Als blijkt dat de eerste manier fouten blijft geven kan je bij printen vanaf word ipv normaal papier fotopapier kiezen.
    Ik ben er redelijk zeker van dat dit zal werken. Je letters zullen wel wat rafeliger zijn omdat de zwarte kleureninkt meer wordt opgezogen in het papier.
    Laatst gewijzigd door palombian; 25 september 2020 om 13:48

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Raar
    Door Act in forum Algemeen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 3 juni 2003, 10:42

Regels voor berichten