Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raar printerprobleempje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Raar printerprobleempje

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Redelijk grote kans op verloren moeite om alles van printsoftware opnieuw te installeren.
    Nu zeker als het op verschillende laptops hetzelfde probleem geeft.
    Omschreven probleem wijst in de meeste gevallen net wel op een mechanisch probleem.
    Bij de openingspost stond dat een jpeg wel goed afgedrukt wordt en dat een tekstbestand "dubbel" wordt afgedrukt waardoor het onleesbaar wordt.
    Het is alleen de vraag wat er met "dubbel" wordt bedoeld, met een gedeeltelijk verstopte printkop krijg je strepen (lichter en donkerder) waardoor tekst moeilijk leesbaar wordt, is dat wat er bedoeld werd met "dubbel afgedrukt"?
    Als een jpeg afdruk er perfect uitziet, dan is er normaalgezien geen mechanisch defect aan de printer.

    Maar ik vermoed dat het alleen een tekstbestand is dat naar jpeg is omgezet, bij een foto-afdruk worden alle spuitkanaaltjes van de printkop gebruikt en gaat het printen een heel stuk trager.
    Daardoor zullen een paar verstopte printkanaaltjes in de printkop niet meteen opvallen in een tekst (als je een foto afdrukt op fotopapier zal je dat wel zien).
    In dat geval zal een grondige reiniging van de printkop waarschijnlijk wel een manier zijn om dat probleem op te lossen.
    Bij de meeste printers kan je kiezen tussen een standaard reiniging van de printkop en een meer effectieve reiniging, hier zal het waarschijnlijk nodig zijn om de tweede manier toe te passen.
    Waarschijnlijk wordt die printer veel te weinig gebruikt, dat is meestal de oorzaak van dat soort problemen, elke week een afdruk maken, ook al heb je die nergens voor nodig, zorgt ervoor dat de spuitkanaaltjes open blijven.
    Daarvoor moet je geen A4 foto afdruk maken, een tekstbestand met wat kleuren is voldoende.

    Ik zou wel eerst de reinigingsmogelijkheden van de printer zelf uitproberen (via de menu's van de printer dus), misschien zelfs een paar keer, vooraleer te proberen om de printer uit elkaar te halen.
    Last edited by Black B@ndit; 18 september 2020, 09:41.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Raar printerprobleempje

      Ik vrees voor een definitieve beschadiging van de elektronika van de printkop.
      Komt door sleet en wordt in de hand gewerkt door oververhitting veroorzaakt door te weinig inkt.
      Inkt dient om de printkop te koelen.

      Zonder perfekte spuitopeningentest nooit drukken.

      Comment


      • #18
        Raar printerprobleempje

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als een jpeg afdruk er perfect uitziet, dan is er normaalgezien geen mechanisch defect aan de printer.
        Niet aan de printkop en toner dat daarvoor gebruikt wordt, dat is een feit.
        Maar zoals eerder aangekaart kan afhankelijk van de printer voor tekst en foto een andere printkop/toner gebruikt worden waardoor de ene afdruk wel goed is en de andere niet.
        Dit is een veel voorkomend probleem.
        Uiteraard zomaar op afstand uit te vissen zonder meer info is niet de ideale manier. [emoji6]


        Maar ik vermoed dat het alleen een tekstbestand is dat naar jpeg is omgezet, bij een foto-afdruk worden alle spuitkanaaltjes van de printkop gebruikt en gaat het printen een heel stuk trager.
        Een pdf wordt vaak als afbeelding geprint.
        Afhankelijk van de printerdriver ook in te stellen.
        Last edited by VerSeg; 18 september 2020, 13:37.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Raar printerprobleempje

          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
          Hey juppekes.

          Mijn printer is de Canon Pixma MG5750 met vijf inktpatronen.
          Ik zal vanmiddag eens een testprint doen en tonen wat juist het probleem is.
          En bedankt allemaal om mijn probleem proberen op te lossen
          Ik heb net dezelfde ! Ik zou ook eens proberen of een diepte reiniging het probleem niet oplost. Daarvoor efkes de handleiding ter hand nemen.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #20
            Re: Raar printerprobleempje

            Is er al vooruitgang in deze zaak ?

            Comment


            • #21
              Re: Raar printerprobleempje

              Hey juppekes.

              Hier ben ik weer, sorry voor het lang wachten, maar ik en PC da ga nie samen.

              Dus ik heb hier twee foto's met diezelfde printer geprint.
              De eerste is een rasterblad geprint uit Word of pdf en die print slecht af.
              De tweede is gewoon een screenshot van dat rasterblad en opgeslagen als jpeg en dan afgeprint, zonder fouten dus.

              Alle printer onderhoud of reinigingen zijn gebeurd en er verandert niets.

              Je merkt wel dat een blad uit word of pdf heel snel geprint wordt en een jpeg heel langzaam, misschien dat dit ergens problemen heeft, maar wat???

              Print word by Hey Juppekes, on Flickr

              print jpeg by Hey Juppekes, on Flickr
              Last edited by Mriya; 25 september 2020, 14:30.
              Bootjes

              Comment


              • #22
                Re: Raar printerprobleempje

                Bij de printerinstellingen kan je kiezen of een afbeelding sneller of trager wordt afgedrukt, hoe trager, hoe meer gedetailleerd de afdruk wordt.
                Voor een tekst afdruk of pdf is standaard een minder goede printkwaliteit ingesteld waardoor het afdrukken sneller verloopt, voor een jpeg afdruk (foto) is standaard de beste printkwaliteit ingesteld (of toch de op één na hoogst mogelijke kwaliteit) waardoor het een heel stuk langer duurt om de foto af te drukken, maar waardoor ook de afdrukkwaliteit een heel stuk beter wordt.
                Hoe sneller de afdruk door de printer gaat, hoe meer het opvalt dat er een paar spuitkanaaltjes dicht zitten.
                Ik denk dus dat de printkop gedeeltelijk dicht zit, en als het reinigen van die printkop niet helpt, dan is die waarschijnlijk defect.

                Als ik dat vroeger voor had met een van mijn eerste printers (een HP) dan haalde ik de printkop uit de printer en zette ik die een paar uur "in de week" in een schaaltje met water (alleen de onderkant van de printkop in het water).
                Meestal werkte die nadien terug, maar ik kan niet garanderen of dat bij een nieuwe printer ook nog lukt.
                Dat was nog een driekleuren printkop met de inktreservoirs, waarbij de hele printkop moest vervangen worden als er één van de drie kleuren opgebruikt was (het maakte dus niet veel uit als de printkop daardoor kapot ging, want anders moest die toch al vervangen worden als er één kleur niet meer werkte...).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: Raar printerprobleempje

                  Hey juppekes.

                  Ik denk niet direct in de richting van een verstopping hoor.

                  Je ziet toch duidelijk op de eerste foto dat de lijnen dubbel geprint zijn.
                  Telkens met op bepaald plaatsen een verschuiving naar links en dan naar rechts en dit over het volledig blad.

                  Maar meer kan ik er ook niet van maken.
                  Bootjes

                  Comment


                  • #24
                    Re: Raar printerprobleempje

                    Inderdaad een raar probleem. Maar als je zoekt op "cannon pixma double line" of "shadow printing" dan merk je dat dat wel vaker voorkomt. Lijkt geen trefzekere oplossing voor.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Raar printerprobleempje

                      Toch eens eindelijk opzoeken wat een spuitopeningentest is (printerinstellingen/onderhoud/controle spuitopeningen ) en er één posten ?
                      Een diagnose begin je bij het begin.
                      Op die manier kunnen we zien of het aan de printkop ligt of aan de aansturing.

                      Ik ga ervan uit dat wat jij "word" noemt als tekstbestand is afgedrukt en dus met het dikke pigment inkt patroon en de "jpeg" als foto en dus met de vier kleurpatronen.

                      Als blijkt dat de eerste manier fouten blijft geven kan je bij printen vanaf word ipv normaal papier fotopapier kiezen.
                      Ik ben er redelijk zeker van dat dit zal werken. Je letters zullen wel wat rafeliger zijn omdat de zwarte kleureninkt meer wordt opgezogen in het papier.
                      Last edited by palombian; 25 september 2020, 13:48.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Raar printerprobleempje

                        Hey juppekes.

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Toch eens eindelijk opzoeken wat een spuitopeningentest is (printerinstellingen/onderhoud/controle spuitopeningen ) en er één posten ?
                        Een diagnose begin je bij het begin.
                        Op die manier kunnen we zien of het aan de printkop ligt of aan de aansturing.

                        Ik ga ervan uit dat wat jij "word" noemt als tekstbestand is afgedrukt en dus met het dikke pigment inkt patroon en de "jpeg" als foto en dus met de vier kleurpatronen.

                        Als blijkt dat de eerste manier fouten blijft geven kan je bij printen vanaf word ipv normaal papier fotopapier kiezen.
                        Ik ben er redelijk zeker van dat dit zal werken. Je letters zullen wel wat rafeliger zijn omdat de zwarte kleureninkt meer wordt opgezogen in het papier.
                        Ik heb nog eens die spuitopeningstest gedaan en dit is het resultaat.

                        IMG_9885 by Hey Juppekes, on Flickr

                        Dan heb ik de printkop laten reinigen en het resultaat blijft hetzelfde.

                        We printen nu idd alles af als jpeg en dan lukt het.
                        Bootjes

                        Comment


                        • #27
                          Re: Raar printerprobleempje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                          Hey juppekes.



                          Ik heb nog eens die spuitopeningstest gedaan en dit is het resultaat.

                          IMG_9885 by Hey Juppekes, on Flickr

                          Dan heb ik de printkop laten reinigen en het resultaat blijft hetzelfde.

                          We printen nu idd alles af als jpeg en dan lukt het.
                          Blijkbaar zit de fout dan toch in de aansturing van de PGBK nozzles binnenin de printkop.
                          Je kan nog eens een laatste printkop uitlijning proberen.

                          Anders kan je de printer verder in fotoinstellingen gebruiken.
                          Probeer wat papierinstellingen uit voor je teksten, er zijn er speciale zoals Hagaki, je weet nooit.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Raar printerprobleempje

                            Dit: https://www.inktweb.nl/blog/canon-pr...n-schoonmaken/ kan je eventueel ook nog proberen.

                            Printkop vervangen (als hij al te koop is) is vrij zinloos qua prijs.

                            Merkwaardig: het eerste lijntje rechts van de kleurenbalk (4001-4050 pages) heeft de fout niet.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #29
                              Re: Raar printerprobleempje

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Dit: https://www.inktweb.nl/blog/canon-pr...n-schoonmaken/ kan je eventueel ook nog proberen.

                              Printkop vervangen (als hij al te koop is) is vrij zinloos qua prijs.

                              Merkwaardig: het eerste lijntje rechts van de kleurenbalk (4001-4050 pages) heeft de fout niet.
                              De letters die de kleuren aangeven in de eerste kolom zijn ook goed, die worden met de kleurinkten geschreven, kan best ook gelden voor het aantal pagina's.

                              Dat zijn er eigenlijk bedroevend weinig.

                              Zoals de sensors van de fototoestellen van Canon de laatste jaren verbeterd zijn, is ook de levensduur van hun printkoppen groter geworden.

                              Ik heb hier een Canon Maxify die over 20.000 pagina's zit (en te zien aan de waste ink counter kan hij het dubbele aan).
                              Kost een kleine 150 EUR, uitermate goed voor tekst, af en toe een foto valt wel mee.
                              Bovendien allemaal pigment inkt, water- en lichtvast.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Raar printerprobleempje

                                Wat is eigenlijk de link tussen sensors en de levensduur van printkoppen?

                                Comment

                                Working...
                                X