Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is ?

    Ik heb heel wat youtube tests bekeken en grijs is altijd véél beter qua zwartwaarden voor een LED projector.
    De gain factor is ook belangrijk, vb 1.2 geeft zéér goede beeldkwaliteit.
    In this video, I go over the three "Flexi" materials that Carl's Place has to offer for DIY projector screens. The FlexiWhite, FlexiGray, and Ambient Light R...


    Mijn slaapkamer is in de winter dus snel donker, anders half tot donker (heb wel verduisterende overgordijnen)
    Hoe komt het dan dat men overal witte schermen verkoopt, grijs is bijna niet te vinden?

    Mijn projectorinstelling zet ik op 16:9 breedbeeld zoals de meeste tv's en ik heb ongeveer 110" - 120" scherm nodig (2m44-2m55)
    Liefst een rolsysteem die je manueel moet uittrekken, want electrisch is weer met kabel en de muur is al afgewerkt.
    Ik weet dat er uitzonderlijk met batterij bestaan ook, maar die zijn veel te duur.

    Met een uittrekbaar rolsysteem zijn er ook geen plooien in, op Ali enzo zijn er veel grijze goedkope vaste achtergrondschermen, maar opgeplooid verstuurd, die moet je eerst nog strijken en niet zeker als het wel effen zal geraken.
    Ik heb een boord onder mijn plafond, dus kan makkelijk zo'n trekrol eronder monteren met 2 haakjes.
    Oogt ook mooier dan altijd een vast scherm in je slaapkamer als je niet altijd film kijkt.

    Zal waarschijnlijk in Duitsland moeten zoeken op trefwoorden "rollo Heimkino Leinwand", daar heb je er al rond de €125


    Heb in België al rondgekeken en zag er weer duurder uit, prijzen lopen tss de €200-€1500, bol.com verkoopt ook enkel witte schermen.
    Op Ebay komt de UK er nog steeds op als je Europese Unie aanklikt, ondanks al buiten de EU, er komen nu altijd uitvoertaksen bij, dus zal uit Duitsland worden vermoed ik.

    Nog mensen met projectorschermen of ervaring hierin of welke waar gekocht ?
    Last edited by CanonYouCan; 4 januari 2021, 01:21.

  • #2
    Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

    Wanneer grijze schermen altijd beter zijn dan witte waarom gebruiken ze die dan niet in een bioscoop.
    Het enige wat een grijs scherm doet is dat deze minder licht reflecteert en een zwart scherm nog minder.
    Je krijgt geen dieper zwart bij een grijsscherm, wel met een goede projector.
    Last edited by Binnenuit; 4 januari 2021, 10:24.

    Comment


    • #3
      Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

      Ik kan enkel spreken vanuit het diaprojectie tijdperk.
      Ik heb beide gehad: grijs en wit.
      Ik projecteerde destijds met een Leitz diaprojector met een apart aangekochte en hoogwaardige projectielens. Kortom; topgerief dus.
      Grijs scherm heb ik weg gedaan; wit scherm was gewoon op alle vlakken beter.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Je krijgt geen dieper zwart bij een grijsscherm, wel met een goede projector.
        Een projector projecteert geen zwart, dat moet je bekomen door de duisternis en hoe donkerder uw achtergrond, hoe zwarter dat zal zijn.
        Uiteraard helpt een goede projector om dit te bekomen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Een projector projecteert geen zwart, dat moet je bekomen door de duisternis en hoe donkerder uw achtergrond, hoe zwarter dat zal zijn.
          Uiteraard helpt een goede projector om dit te bekomen.
          Als je op een donker scherm projecteert dan is er wel een probleem om wit te projecteren.
          De muren en plafonds rond de oppervlakte waarop geprojecteerd wordt zorgen ook voor problemen, als die bijvoorbeeld wit geschilderd zijn dan zal het licht van het projectiescherm via die witte oppervlaktes teruggekaatst worden naar het scherm en het zal daar dan voor verminderde contrasten zorgen (vooral voor de donkerdere delen zal dat een probleem zijn).
          Alleen het scherm wit, en daar rond alles zwart (of toch zo donker mogelijk) zal voor betere contrasten zorgen bij geprojecteerde beelden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

            Ik heb nog een 1,5 op 1,5 grijs scherm, dat wit ook als wit laat zien, komt door de parellaag die er op ligt.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #7
              Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

              In de ideale wereld is een wit scherm in een zwarte kamer (plafond en muren) het beste. Echter, voor de meeste onder ons is dit niet realistisch.
              Ik ben met wit begonnen, en nu een grijze (geschildert me verf van http://www.cinepaint.be/), en dat is stukken aangenamer. Mijn zwart is veel beter op mijn grijs scherm dan op mijn wit. En ik moet nog steeds mijn beamer in ecomode zetten om het wit niet te "overschijnen"
              Over de rolschermen ben ik niet zo tevreden, daar zit je toch steeds met de minder strakke zijkanten, die na verloop van tijd gaan krullen.
              Overigens, als proef heb ik zo een supereflecterend grijs 120inch scherm gekocht op aliexpress. Kijkhoek is 30°. Resultaat is verbluffend, maar de kijkhoek is echt te klein.. Je moet er recht voor zitten, en de beamer mag niet tegen plafond hangen, anders zie je praktisch niet....

              Comment


              • #8
                Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Ik heb nog een 1,5 op 1,5 grijs scherm, dat wit ook als wit laat zien, komt door de parellaag die er op ligt.
                Bij een scherm met kristallen of wel parels moet je recht voor zitten, kijk je vanuit de zijkant dan ben je helft van het licht kwijt. Die grijze (parel)schermen zijn er al zeker 50 jaar en werden dus verkocht als zogenaamde daglicht schermen voor gebruik in slecht verduisterde vertrekken zoals op beursen. Deze schermen kwamen er bij filmclubs of festivals er niet in. Grijs heeft nooit dat reflecterend vermogen als wit: dat moet je als fotograaf toch weten.

                Waarom staat dit topic niet in het daarvoor bestemde forum onderdeel:Video Technisch https://forum.belgiumdigital.com/f115/
                Last edited by Binnenuit; 4 januari 2021, 23:53.

                Comment


                • #9
                  Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als je op een donker scherm projecteert dan is er wel een probleem om wit te projecteren.
                  Da’s een feit en weet ik ook wel, maar het ging specifiek over zwart in vorige reactie.
                  Met een projector is het zo goed als onmogelijk om echt zwart te bekomen, het minste dat er in de omgeving wat licht is ... dan is het al gedaan met pikzwart.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Projectorscherm voor homecinema : waarom overal witte te koop als grijs beter is

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Da’s een feit en weet ik ook wel, maar het ging specifiek over zwart in vorige reactie.
                    Met een projector is het zo goed als onmogelijk om echt zwart te bekomen, het minste dat er in de omgeving wat licht is ... dan is het al gedaan met pikzwart.
                    Helemaal juist, donkere schermen geven een betere zwartwaarde, en met het wit heb je eigenlijk geen probleem, als je voldoende lichtsterkte hebt. Mijn 3500 lm projector moet ik al op de laagste stand zetten, anders is het wit véél te fel. Afstand 3mtr, 120inch scherm.
                    Als je een donkere passage hebt in een film, dan ga je al snel een grijs scherm apprecieren.

                    Comment

                    Working...
                    X