Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleemple vijgenstruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleemple vijgenstruik

    We hebben al enkele jaren een vijgenstruik (Bordeaux) waar we elke jaar zo'n 20-tal vijgen rijp krijgen.
    Dan zijn de nieuwe takken véél minder lang dan op onderstaand beeld.
    Dit jaar dus zeer lange takken en misschien wel 100 kleine vijgen waarvan geen enkele rijpt.
    Ze plukken heeft geen zin want een vijg rijpt niet verder als ze niet aan de struik hangt.

    Hebben we verkeerd gesnoeid ? Of is er een andere reden ?




    Last edited by nete; 22 oktober 2020, 17:16.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Probleemple vijgenstruik

    Te vroeg gesnoeid? Mij lijkt het alsof de struik al zijn energie heeft gestoken in het maken van nieuwe twijgen ipv vijgen.
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #3
      Re: Probleemple vijgenstruik

      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
      Te vroeg gesnoeid? Mij lijkt het alsof de struik al zijn energie heeft gestoken in het maken van nieuwe twijgen ipv vijgen.
      Ik dacht ook in die richting, alhoewel het massale aantal (kleinere) vijgen dit een beetje leek tegen te spreken.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Probleemple vijgenstruik

        Wij hadden vorig jaar ook héél veel kleine vijgen die niet echt rijpten, en dit ook na een snoeibeurt.
        Dit jaar hebben we de struik "laten gaan", en of hij is gegaan... Een enorme joekel van een vijgenstruik met tig vijgen die we niet op krijgen...

        Dus het zou wel eens aan het snoeien kunnen liggen. Te diep erin gegaan of op een verkeerd moment gesnoeid, waardoor er inderdaad te veel energie is gegaan naar extra takken ipv naar de vrucht waardoor deze klein blijven.
        Sony α7ii
        5OOpx

        Comment


        • #5
          Re: Probleemple vijgenstruik

          Hier, "Brown Turkey" soort, ook maar magere opbrengst en weinig tot matige groei.
          Maar ze staan niet echt op de ideale plek: de ene in kippenren (er zijn rondom putten gegraven door de kippen), de andere in een hoek gevormd door beukenhagen ttz te droog want die hagen gingen zeker deze zomer met al het water lopen.
          Vrienden van ons hebben ook massa's vruchten gehad, nog nooit meegemaakt zeiden ze.
          Ooit heb ik een andere vijgenboom gehad op een betere plaats (in de buurt van een Z-W muur). Eénmaal goed gedragen. Na een paar jaar verwijderd en tot mijn grote verbazing vastgesteld dat dikke stevige wortels tot 6 à 7 meter verder reikten!

          In Gardener's World (BBC) werd onlangs gezegd dat je de wortels moet inperken wil je goede dracht hebben.
          En momenteel zou het dé moment zijn om stekken te nemen (van takken die niet gedragen hebben)

          Comment


          • #6
            Re: Probleemple vijgenstruik

            Zijn er nu toch al een drietal die aanstalten maken om toch nog te rijpen. Al eentje opgegeten.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Probleemple vijgenstruik

              Wij verzuipen dit jaar in de vijgen (brown turkey) en dan staan er nog honderden op de boom die niet meer afrijpen ... BTW .. klopt het dat de smaak van de late "rijpers" niet meer dat is? (Volgens wat ik lees op "vijgenforums" is brown turkey niet echt de smakelijkste ..?) Ik was op zoek naar "snoei" info omdat die boom dit jaar werkelijk uit zijn voegen barst! FWIW

              Comment


              • #8
                Re: Probleemple vijgenstruik

                Comment


                • #9
                  Re: Probleemple vijgenstruik

                  Dank u

                  Comment

                  Working...
                  X