Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

plateau voor tuinhuisje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • plateau voor tuinhuisje

    We hebben een tuinhuisje gekocht.
    Hiervoor zou ik een betonnen plateau willen gieten. 5.20 x 5.00 op de gazon

    Nu heb ik volgende vragen:
    1 / hoe dik moet de beton zijn?
    2 / moet er een ijzeren verstevigingsnet voorzien worden
    3 / moet er een basis liggen van steenslag ( briquaillon )
    4 / Is een simpele bekisting OP de gazon voldoende of toch liever uitgraven

    Hartelijk dank als iemand de moeite zou willen doen om te antwoorden

    mvgr
    Jo(han)
    Last edited by Jo; 13 maart 2012, 06:45.
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

  • #2
    Re: plateau voor tuinhuisje

    Vraag dat aan de leverancier van je bouwmaterialen ... Heb ik ook gedaan.
    Nu, in ieder geval moet je de grond ruimen waar er beton komt. Dit betekent dat er geen composteerbaar materiaal meer in zit.
    Bij deze grootte is een ijzeren netwerk zeker aan te bevelen. Bij mij was het oppervlak 8m op 4. De dikte die ik gegoten heb was 20 cm (drassige grond).
    Er werd GEEN steenslag onder de plaat gestoken.
    Zelf heb ik semie-droge klaargemaakte stortbeton gevraagd. Met de kruiwagen tot achter in de hof (100m) en daar nog wat water toevoegen gewoon mengen tot een homogene massa (=toegevoegde water gelijk verdeeld) en uitgieten.
    Ik had twee emmers beton over.
    Wel een kader maken waarin het beton gegoten wordt. Als je dat kader mooi pas zet is het dan heel eenvoudig een egaal vlak oppervalk te hebben.
    het thuisnhuis zelf hebben we niet rechtstreeks op de plaat gezet. Nog een houten kader eronder zodat er lucht onderin kan. kader is gemaakt van pannelatten. Staat er nu toch al 10 jaar.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: plateau voor tuinhuisje

      Zoiezo:

      1-> uitgraven
      2-> betonijzers gebruiken
      3-> afhankelijk van doel, misschien iets andere mengeling beton nemen
      4-> uw kader/couffrage mooi pas leggen, dan kunt ge als alles gelegd is, met een lange lat over de kader "schuiven" om zo uw beton goed glad/pas te trekken.

      Over die voor gemengde beton: op passen daarmee.
      Toen wij bij ons thuis een opp van 8x4 (en 2 plateau's) wouden maken,
      begon hij op de oprit al op te stijven... (en dan duurt het lang eer je deftige beton maakt).

      als je het echt deftig wilt doen:
      onder den beton nen plastiek leggen na het uitgraven,
      dit werd ons ook aangeraden...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: plateau voor tuinhuisje

        Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
        We hebben een tuinhuisje gekocht.
        Hiervoor zou ik een betonnen plateau willen gieten. 5.20 x 5.00 op de gazon
        moet daar het huisje op komen te staan of dienen als terras..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: plateau voor tuinhuisje

          aan iedereen die al geantwoord heeft: ferm bedankt voor de info en raad.

          @Bouk: het tuinhuisje Bouk
          Jo(han)
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

          Comment


          • #6
            Re: plateau voor tuinhuisje

            Het moeilijke aan een betonnen sokkel is dat je tuinhuis er eigenlijk over gezet wordt!
            Als je beton te groot is, dan blijft er water op staan, en dan rot je tuinhuis weg.

            Comment


            • #7
              Re: plateau voor tuinhuisje

              Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
              We hebben een tuinhuisje gekocht.
              Hiervoor zou ik een betonnen plateau willen gieten. 5.20 x 5.00 op de gazon

              Nu heb ik volgende vragen:
              1 / hoe dik moet de beton zijn?
              2 / moet er een ijzeren verstevigingsnet voorzien worden
              3 / moet er een basis liggen van steenslag ( briquaillon )
              4 / Is een simpele bekisting OP de gazon voldoende of toch liever uitgraven

              Hartelijk dank als iemand de moeite zou willen doen om te antwoorden

              mvgr
              Jo(han)
              Fundering gieten
              Indien u opteert voor het gieten van een betonnen fundering, dan is het steeds noodzakelijk om de exacte funderingsafmetingen van de blokhut te gieten. De fundering moet minimum 15 cm dik zijn. Ca. 10 cm in de grond en 5 cm boven grondniveau. U dient ook steeds een wapennet te voorzien en een stevige plastic folie onder de fundering tegen opstijgend vocht.

              http://www.dobbit.be/pop/video.aspx?...708/aflv25.flv

              Comment


              • #8
                Re: plateau voor tuinhuisje

                Ik heb destijds het vloeroppervlak van 3m x 5m uitgegraven en de randen een smalle gleuf van ongeveer 20cm breed tot op de vaste grond, vervolgens daar wat wapening in geplaatst een plastiek lap over het middendeel gelegd met daarop een wapeningsnet en vervolgens alles vol betongestort.
                Daarop heb ik dan met betonblokken mijn tuinhuis gemetseld en daar heb ik nog geen spijt van gehad buiten dat ik het liever nog wat groter had gehad, oerdegelijk zonder dat ik last heb van ongedierte (ratten of muizen) die uit het 1m verdeder staande houten kot en hout vooraad van mijn buurman komen.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: plateau voor tuinhuisje

                  Je kan dat op de gazon gieten, eerst vlak maken. Niet op pas aangevulde grond!
                  Coffrage maken en waterpas uit passen.
                  Steenslag is zeker niet slecht, maar moet je dan wel uitgraven in het gazon.
                  Je kan ook een polyethyleenfolie plaatsen onder de betonplateau, minimum 0,2 mm dikte.
                  Een betondikte van 10 cm met een bouwstaalmat van 8 mm of eventueel 10 mm volstaat ruimschoots! Tenminste als je er geen flatgebouw wil op zetten.
                  Je moet toch rekenen op 250 kg cement de m3 beton
                  De kepers waar de vloerplaat van het tuinhuis komt op te liggen best goed tegen vocht behandelen. Eventueel op de zijkanten recht tegenover elkaar staande verluchtingsgaten maken, zodat die ruimte verlucht wordt. Wel een gaas oid over spannen, anders gaan de ratten en muizen u eeuwig dankbaar zijn
                  Nog vragen? Shoot
                  D90 - D70 - F80 + glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: plateau voor tuinhuisje

                    Toch even bijvoegen dat normaal gezien het tuinhuis op de vloerplaat gezet wordt zodanig dat de "planchetten" over de vloerplaat, langs de buitenkant ervan, hangen en er niet op staan. Kwestie van vocht hé. Dus goed uitlijnen (afmetingen uitrekenen) op voorhand...een kwestie van juist en haaks te werken of je krijgt je tuinhuis niet in elkaar.
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                    Comment


                    • #11
                      Re: plateau voor tuinhuisje

                      3 schoppen steentjes, 2 zand, 1 cement. Net gebruiken en 10 à 15 cm dik, anders vriest het stuk. Heb hier ook pas beton gegoten.
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: plateau voor tuinhuisje

                        Zelf afgelopen zomer een garage met atelier in skeletbouw gezet en daar was wel een fundering voor nodig maar inderdaad voor ene thuishuisje niet.
                        De balken op de betonplaat heb ik gelegd met een waterkeringsfolie tussen balk en beton. Als houtsoort gekozen voor het tropische hardhout paddouck. Deze vastgezet met M10 ankers elke meter en dat gaat nergens heen .
                        De CLS'en voor de skeletbout waren uiteraard geen paddouck
                        Een net van 150/150/8 zal ruimschoots voldoende zijn. Voorzie zeker genoeg steunen langs de bekisting want zelfs met een dikte van amper 15cm heeft beton een ongelooflijke kracht en drukt het de bekisting zo open.

                        Comment


                        • #13
                          Re: plateau voor tuinhuisje

                          Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                          Je kan dat op de gazon gieten, eerst vlak maken. Niet op pas aangevulde grond!
                          Coffrage maken en waterpas uit passen.
                          Steenslag is zeker niet slecht, maar moet je dan wel uitgraven in het gazon.
                          Je kan ook een polyethyleenfolie plaatsen onder de betonplateau, minimum 0,2 mm dikte.
                          Een betondikte van 10 cm met een bouwstaalmat van 8 mm of eventueel 10 mm volstaat ruimschoots! Tenminste als je er geen flatgebouw wil op zetten.
                          Je moet toch rekenen op 250 kg cement de m3 beton
                          De kepers waar de vloerplaat van het tuinhuis komt op te liggen best goed tegen vocht behandelen. Eventueel op de zijkanten recht tegenover elkaar staande verluchtingsgaten maken, zodat die ruimte verlucht wordt. Wel een gaas oid over spannen, anders gaan de ratten en muizen u eeuwig dankbaar zijn
                          Nog vragen? Shoot
                          Is de normale mengeling niet 200kg de m³ ?
                          wij hadden 300kg de m³ , maar dat diende om een swimspa (jet-zwembad + jacuzzi) op te plaatsen, dus moest wat steviger als normaal zijn...
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #14
                            Re: plateau voor tuinhuisje

                            zet het huisje op palen of op tegels.
                            waarom beton..?
                            bij ons op de tuinvereniging mag er geen beton gestort worden en staan alle huisjes op palen of tegels.
                            en de meeste staan er al meer dan 25 jaar zonder te verzakken.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: plateau voor tuinhuisje

                              en wat leg je onder die tegels?
                              gewoon tegels op de aarde en daar een tuinhuisje op?
                              niets van stabilisé onder?

                              dat vind ik pas raar :s
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment

                              Working...
                              X