Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Mee eens. Op lange, eentonige stukken, bv op de Duitse Autobahnen voer ik zelfs geen gesprekken met de passagier. Ik ben constant geconcentreerd bezig met het verkeer en met mijn spiegels.
    Op die lang stukken Autobahn kan je beter luisteren naar : https://www.youtube.com/watch?v=x-G28iyPtz0
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #32
      Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Op die lang stukken Autobahn kan je beter luisteren naar : https://www.youtube.com/watch?v=x-G28iyPtz0
      Prachtige muziek.

      Comment


      • #33
        Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

        Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
        Toch weer een héééééél "belangrijke" beslissing van Europa .
        Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar wij kopen bvb. enkel petfleseen voor ons bruiswater van 1,5 liter, geen andere frisdranken.
        .
        Beter is om helemaal geen water met bubbels te kopen. Er is een veel goedkoper en milieuvriendelijker manier en dat is met herbruikbare flessen.
        Ik gebruik al jaren een Sodastream en met een cilinder kooldioxide maak je van kraanwater 60 liter bubbeljeswater waar je zelf desgewenst al dan niet suikervrij siroop smaken zoals Cola: citroen; frambozen of sinas aan kunt toevoegen.
        Je kunt de kooldioxide cilinders bv bij Blokker omwisselen tegen een volle. Je hoeft niet de dure door Sodastream aangeboden extracten gebruiken, je kan ook de goedkopen aanmaak limonades gebruiken. Bij omruiling naar een volle cilinder betaal je bij Blokker van hun eigen merk circa 9 euro.
        Last edited by Binnenuit; 13 mei 2023, 10:22.

        Comment


        • #34
          Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Belangrijkst is dacht ik dat die dopjes worden weggegooid door wie een flesje meteen leeg drinkt en in het milieu terecht komen.
          Een lege fles kan desnoods nadien nog opgeraapt worden maar die dopjes is onbegonnen werk.
          Je moet niet naar de Kaapverdische eilanden gaan, op het platteland in Wallonië gooien ze ook alles gewoon uit de auto.
          Ook ja, maar vooral ook om minder plasticverbruik te hebben. Ze hebben dit de laatste jaren al flink kunnen terugschroeven maar zijn nu op een punt gekomen waar ze moeten kijken waar er nog een gram afgepitst kan worden.
          Er lopen nu ook testen om het metaal van blikjes frisdrank dunner te maken. Maar dat zal een hele grote uitdaging worden.
          Op dit moment worden de deksels van blikjes aan ongeveer 2 bar erop geperst, maar als die blikjes dunner worden zal dat aan 0.6 bar moeten omdat anders het blik gaat vervormen. Maar omdat die deksels aan 1500 stuks per minuut geperst worden gaat die 0.6 bar een uitdaging worden om ze goed afgesloten te krijgen binnen die tijdspanne.
          Anyway, de techniek staat niet stil.
          Komt er nog bij dat sommige frisdranken aan een temperatuur van 70+ graden gepasteuriseerd worden en met een dunner blik kunnen die al makkelijk gaan ploffen.
          Groetjes,
          Dominic

          Comment


          • #35
            Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Beter is om helemaal geen water met bubbels te kopen. Er is een veel goedkoper en milieuvriendelijker manier en dat is met herbruikbare flessen.
            Ik gebruik al jaren een Sodastream en met een cilinder kooldioxide maak je van kraanwater 60 liter bubbeljeswater waar je zelf desgewenst al dan niet suikervrij siroop smaken zoals Cola: citroen; frambozen of sinas aan kunt toevoegen.
            Je kunt de kooldioxide cilinders bv bij Blokker omwisselen tegen een volle. Je hoeft niet de dure door Sodastream aangeboden extracten gebruiken, je kan ook de goedkopen aanmaak limonades gebruiken. Bij omruiling naar een volle cilinder betaal je bij Blokker van hun eigen merk circa 9 euro.
            https://www.blokker.nl/sodastream?gc...a29d4b5b1c5b75
            Blokker bestaat misschien nog in Nederland, maar niet meer in België.
            Omgerekend is de frisdrank gemaakt met een Sodastream niet echt goedkoper met de originele cilinders en de dranken die men ermee kan maken (met de beschikbare siropen) kunnen helemaal niet tippen aan de echte.
            Het blijft uiteraard een persoonlijke voorkeur.
            Ik ken redelijk wat mensen, waaronder mezelf, die het geprobeerd hebben maar na korte tijd terug overschakelden op de echte dranken.
            Akkoord dat er minder plastic gebruikt wordt, maar men heeft niet hetzelfde eindproduct.
            Puur spuitwater maken zal nog wel lukken, al hangt ook dat fors af van de kwaliteit van het water.
            Water kan van de ene regio tot de andere ook nogal schelen.
            Uiteraard ieder zijn keuze. [emoji57]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Blokker bestaat misschien nog in Nederland, maar niet meer in België.
              Omgerekend is de frisdrank gemaakt met een Sodastream niet echt goedkoper met de originele cilinders en de dranken die men ermee kan maken (met de beschikbare siropen) kunnen helemaal niet tippen aan de echte.
              Het blijft uiteraard een persoonlijke voorkeur.
              Ik ken redelijk wat mensen, waaronder mezelf, die het geprobeerd hebben maar na korte tijd terug overschakelden op de echte dranken.
              Akkoord dat er minder plastic gebruikt wordt, maar men heeft niet hetzelfde eindproduct.
              Puur spuitwater maken zal nog wel lukken, al hangt ook dat fors af van de kwaliteit van het water.
              Water kan van de ene regio tot de andere ook nogal schelen.
              Uiteraard ieder zijn keuze. [emoji57]
              Het bronwater dat men een Frans naampje geeft en in de supermarkten verkoopt is gewoon gebotteld leidingwater opgepompt uit de bronnen van de Kempische heide of wel hetzelfde als wat er bij ons uit de kraan komt. Voor een plasticflesje water betaald men meer dan voor 1000 liter water uit de kraan. In de Horeca al gauw 3 Euro voor een glas (kraan) water met al dan niet bubbels uit de Sodastream. Al dat dopjes gedoe, waarom niet gewoon een bidon in de auto net als de wielrijders op hun lange tochten.

              Comment


              • #37
                Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Het bronwater dat men een Frans naampje geeft en in de supermarkten verkoopt is gewoon gebotteld leidingwater opgepompt uit de bronnen van de Kempische heide of wel hetzelfde als wat er bij ons uit de kraan komt. Voor een plasticflesje water betaald men meer dan voor 1000 liter water uit de kraan.
                De oorsprong van het water kan misschien wel hetzelfde zijn, maar de filtering van het water is daarom niet hetzelfde.
                Hier hebben we o.a. zeer hard water en moeten we zelf nog ontharden, dat is niet het geval met flessenwater.
                Ook andere zaken (chemische restanten) worden voor flessenwater al veel meer gefilterd dan wat uit de kraan komt en als er eens werken in de buurt geweest zijn, dan kan men uit de leiding ook al eens wat minder zuiver water krijgen.
                Wil men dezelfde kwaliteit hebben, dan heeft men wel wat meer nodig dan een Sodastream.
                Leidingwater is zeker niet in elke regio hetzelfde.

                In de Horeca al gauw 3 Euro voor een glas (kraan) water met al dan niet bubbels uit de Sodastream. Al dat dopjes gedoe, waarom niet gewoon een bidon in de auto net als de wielrijders op hun lange tochten.
                In de horeca kost alles veel duurder, die nemen daar uiteraard hun winst op.
                Water dus ook, al geven heel wat restaurants ook nog wel “gesloten” flessen (spuit)water, deze dat zelf (spuit)water maken is nog een minderheid of ze bieden beiden aan.
                Uiteraard kan het ook anders, lang geleden (jaren 80) brachten ze al 2000 liter siroop van Coca Cola en werd met een installatie ter plaatse het eindproduct gemaakt, maar dat leidingwater werd ook nog eens door een hele installatie gefilterd en op de juiste hardheid gebracht.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                  Die sodastream staat hier ook ergens. In het begin wat gebruikt maar dat heeft niet lang geduurd. Het leidingwater is hier niet zo lekker om te beginnen.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Die sodastream staat hier ook ergens. In het begin wat gebruikt maar dat heeft niet lang geduurd. Het leidingwater is hier niet zo lekker om te beginnen.
                    Wij hadden ook al gedacht aan sodastream, maar als ik de reacties daarover hier lees.....
                    Wij kochten het nog niet omdat iemand ons wist te vertellen dat als je er echt véél bruis op wil, dat de cilinders hééél rap leeg zijn.
                    Vandaar dat wij het altijd uitstelden. Ik vrees dat het bij uitstel zal blijven.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Het leidingwater is hier niet zo lekker om te beginnen.
                      Daar heb je zeker een punt.
                      Ik herinner me nog (heel lang geleden) een interview met pater oblaat Frans Vandevelde nav zijn pensionering en terugkeer naar België (Vandevelde had 40 jaar bij de Inuit gewoond). Op een gegeven moment vroegen ze hem waar hij het meeste last van ondervond. Zijn antwoord was kort en veelzeggend : "de smaak van uw water".
                      In feite drink ik al 40 jaar geen leidingwater meer (we hebben er ook geen) dus ik heb niet echt recht van spreken, dit evenwel ter zijde.
                      Maar ik kan wél beamen dat er een enorm smaakverschil zit in water.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                        Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                        Wij hadden ook al gedacht aan sodastream, maar als ik de reacties daarover hier lees.....
                        Wij kochten het nog niet omdat iemand ons wist te vertellen dat als je er echt véél bruis op wil, dat de cilinders hééél rap leeg zijn.
                        Vandaar dat wij het altijd uitstelden. Ik vrees dat het bij uitstel zal blijven.
                        Zoals ik al eerder schreef, met één cilinder circa 60 literbruiswater. Dat is niet van horen zeggen maar uit eigen ervaring. Bij ons komt het water niet uit de sloot.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Zoals ik al eerder schreef, met één cilinder circa 60 literbruiswater. Dat is niet van horen zeggen maar uit eigen ervaring. Bij ons komt het water niet uit de sloot.
                          Die 60 liter op zich zegt niks. Misschien heb jij genoeg aan een lichte bruis, terwijl er ook zijn die veel bruis willen. Misschien dat die dan maar aan 30 liter komen of nog minder. Enkel jij kan uitmaken of je veel of weinig bruis hebt, en dan nog, wat voor jou veel bruis is, kan voor een ander toch nog gewoon weinig zijn.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                            Bigclive test allerhande dranken uit in zijn Sodastream:
                            Cider: https://www.youtube.com/watch?v=kc8pCKIVyMw
                            Moonshine: https://www.youtube.com/watch?v=yArcH80PiP4
                            Er zijn hier nog veel meer van die filmpjes te vinden: https://www.youtube.com/@bigclivedotcom/videos

                            Ik heb zelf geen ervaring met Sodastream apparaten, ik ken wel iemand die er heel tevreden over is, maar ik drink zelf liever plat water dan bruiswater.
                            De kwaliteit van het water dat hier uit de kraan komt is heel goed, ik moet dus niet elke week een voorraad water in flessen mee naar huis sleuren van de winkel.
                            Last edited by Black B@ndit; 19 mei 2023, 15:18.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                              Die 60 liter op zich zegt niks. Misschien heb jij genoeg aan een lichte bruis, terwijl er ook zijn die veel bruis willen. Misschien dat die dan maar aan 30 liter komen of nog minder. Enkel jij kan uitmaken of je veel of weinig bruis hebt, en dan nog, wat voor jou veel bruis is, kan voor een ander toch nog gewoon weinig zijn.
                              Het is duidelijk dat u weer wat roep en niet uit eigen ervaring, dus weer van horen zeggen. Wanneer de druk in de fles op zijn maximum komt moet je stoppen want de fles gooit overtollige lucht en of het water er direct uit terwijl deze nog aan de cilinder zit. Het is dus even leren hoeveel seconden dat je knop op de Sodastream moet indrukken. En dan nog die kletskoek van de een wil veel en de ander wil minder bubbels, nu die keus hebben ze maar niet op een terras of in de supermarkt wanneer ze een blik of fles frisdrank kopen.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Plastic dopjes moeten vastzitten aan drankflessen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                                En dan nog die kletskoek van de een wil veel en de ander wil minder bubbels, nu die keus hebben ze maar niet op een terras of in de supermarkt wanneer ze een blik of fles frisdrank kopen.
                                Ik heb in de winkel toch al "licht bruisend" zien staan op spuitwater, je kan dus wel kiezen: https://www.lidl.be/p/nl-BE/lichtbru...neraalwater/p8 (dit is een voorbeeld, er zijn nog meer merken licht bruisend spuitwater)
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X