Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 124

Standaard Phev or full electric car?

Phev or full electric car?
    Wat zeggen de BD collega's hier? Binnenkort ga ik op pensioen, ik ga van 22.000 per jaar naar misschien amper 10.000 of minder. Ongeveer 80% binnen een straal van 20km....... heb thuis zonnepanelen ( 18 x 327 Wp.....analoge teller nog )

Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Standaard Re: Phev or full electric car?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Phev or full electric car?
    Wat zeggen de BD collega's hier? Binnenkort ga ik op pensioen, ik ga van 22.000 per jaar naar misschien amper 10.000 of minder. Ongeveer 80% binnen een straal van 20km....... heb thuis zonnepanelen ( 18 x 327 Wp.....analoge teller nog )

Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
    Mijn gedacht over de huidige E cars ken je hé Francis.
    Huur eens wat je voor ogen hebt en rijdt eens op en af naar het verste punt in België, zal meer zeggen dan al die groene jongens tests en zeker alle comfort naar verwarming en of koeling gebruiken.
    Dat eens vergelijken met een zelfde versie benzine of diesel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Huur eens wat je voor ogen hebt en rijdt eens op en af naar het verste punt in België, zal meer zeggen dan al die groene jongens tests en zeker alle comfort naar verwarming en of koeling gebruiken.
    Dat eens vergelijken met een zelfde versie benzine of diesel.
    En bij voorkeur ook twee uur in de file staan tijdens die langere rit, dan weet men of men in dergelijke gevallen ook nog terug thuis kan komen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Als de auto die je nu hebt nog in orde is, dan kan je er ook gewoon langer mee blijven rijden als die maar 10.000km per jaar rijdt.
    Dan heb je waarschijnlijk nog wel een aantal jaren extra om te beslissen wat de volgende auto zal worden.

Ondertussen hebben ze dan misschien eindelijk de "super accu's" uitgebracht waarover we dikwijls lezen, maar die nooit uit het laboratorium geraken omdat ze toch niet echt doen wat ervan beloofd wordt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als de auto die je nu hebt nog in orde is, dan kan je er ook gewoon langer mee blijven rijden als die maar 10.000km per jaar rijdt.
    Dan heb je waarschijnlijk nog wel een aantal jaren extra om te beslissen wat de volgende auto zal worden.

Ondertussen hebben ze dan misschien eindelijk de "super accu's" uitgebracht waarover we dikwijls lezen, maar die nooit uit het laboratorium geraken omdat ze toch niet echt doen wat ervan beloofd wordt.
    Bart, ik heb nu een CNG wagen en zolang ik werk passeer ik elke dag een CNG station. Wanneer ik stop met werken moet ik om CNG te tanken iedere keer van Herentals naar Geel rijden om CNG te kunnen tanken.....heen en terug is dat ongeveer 20 km. Misschien doe je dat in het begin wel maar uiteindelijk ga je dan toch gewoon op die moeite beginnen zien vrees ik.....
    Heb trouwens meer dan voldoende zonnepanelen op mijn huis liggen ook....
    Mijn voorkeur gaat voorlopig zeker uit naar een plugin hybride..... grootste kanshebber is voorlopig de Hyundai Tuscon plug-in hybride
    Laatst gewijzigd door Franciskine; 27 maart 2021 om 09:44
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

De actieradius en de oplaadduur van 100% elektrisch blijven voor mij breekpunten. Reis daar bv eens mee naar Toscane of de Provence...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    De actieradius en de oplaadduur van 100% elektrisch blijven voor mij breekpunten. Reis daar bv eens mee naar Toscane of de Provence...
    En hoeveel keer per jaar doe je dat?

Neem de trein (of het vliegtuig) en huur desnoods daar een auto als je daar een auto wilt of een elektrische fiets, kan je nog genieten van het uitzicht.
    Life is beautiful, take pictures to remember

Absoluut akkoord, reizen met de wagen doen wij sowieso niet...

Wij doen toch minstens 2 keer per jaar een trip van >1000 km enkel.

In jouw geval zou ik resoluut gaan voor 100% elektrisch. Als je dan toch eens verder zou willen of moeten huur of leen je toch een auto. Misschien dat ikzelf bij de volgende auto zo iets doe, maar dat is in mijn geval pas voor binnen 10 jaar.
    Maar een Tesla komt hier niet binnen. Ik moet die Elon Musk niet .
    Laatst gewijzigd door pol parasol; 27 maart 2021 om 10:43 Reden: Aanvulling

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht

Neem de trein (of het vliegtuig) en huur desnoods daar een auto als je daar een auto wilt of een elektrische fiets, kan je nog genieten van het uitzicht.
    Elk heeft zijn eigen manier van reizen. Mijn Nissan Patrol gebruik ik bijna uitsluitend voor reizen, na mijn terugkeer uit Lappland aug 2019 heb ik exact twee (2) keer getankt, in de eerste plaats om mijn batterij niet te laten aflopen. In 2018 zat ik voor drie volle maanden in IJsland, doe me een lol en zoek eens wat een gelijkaardig voertuig, bv een Toyota Landcruiser me aan huur zou hebben gekost (brandstofkost heb ik zowiezo ook), je zal serieus verschieten en met serieus bedoel ik : serieus. Ik heb een tank van 80 liter, weet je dat er nog altijd tracks zijn waar ik mijn actieradius niet betrouw ? Om maar te zwijgen over andere aspecten zoals de vele Belgische specialiteiten die ik meebreng voor de vele vrienden (lees : vooral speciaalbieren) en mensen die ik zomaar ontmoet onderweg, of neem gewoon alleen al het gewicht van mijn fotospullen.
    Wat EV betreft hoor ik bij het kamp van Geert, hij heeft een nuchtere kijk en hij kan rekenen, punt uit.
    En mag ik eens een voorspelling doen ? Die magische batterijen met een "oneindige levensduur die op een wip geladen zijn" liggen in de kast tegen Sint Juttemis, samen met de koude kernfusie, de lange nanotubes en supergeleiders bij kamertemperatuur. Zal ik nog eens wat zeggen ? Batterijen werken volgens het principe van ionenmigratie gekoppeld aan redox (ofwel snap ik er niks meer van), als je dat vergelijkt met elektronenmigratie in metaal (noem dat gerust elektrische stroom) zijn dat slakken, die redox kan behoorlijk snel maar die ionenmigratie is the bottleneck. Sommigen stellen hun hoop op grafeencaps (ook in die kast) omdat het hier niet meer over ionenmigratie en redox zou gaan maar ook hier blijft een belangrijk probleem : waar ga je die stroom/spanning/vermogen vandaan halen als input ? Wat me ook meer en meer irriteert is dat het altijd gaat over personenwagens die de wereld zullen moeten redden, geen woord over reactievliegtuigen, vrachtvervoer, scheepvaart, landbouw.... Ze hebben hier afgelopen najaar de 12 ha grote wei voor mijn deur afgegraven, het was géén elektrische bulldozer, binnenkort gaat de boer hier het andere kwadrant ploegen, eggen en zaaien, volgens mijn weten niet met een elektrische tractor. Let wel : voor bepaalde toepassingen kunnen batterijen heel zinvol zijn, ik denk aan vorkheftrucks voor binnengebruik (dat tegengewicht heb je sowieso toch nodig).

Met de bagage die wij mee willen nemen is het vliegtuig geen optie voor ons.
    In de winter gaat dat over meer dan 10 paar skis en skibotten, in de zomer over fietsen, tenten, barbeque enz enz...
    En dan spreek ik nog niet over o.a. de cadeaus voor vrienden aldaar, zoals pol hierboven vertelt.
    Laatst gewijzigd door pol parasol; 27 maart 2021 om 11:20

Als je dan toch eens verder zou willen of moeten huur of leen je toch een auto.
    Ieder zijn keuze daarin ... maar een auto hebben en dan ene moeten huren omdat je wat verder wil rijden?

Ik heb kennissen met een Nissan Leaf, die rijden volledig geladen naar de kust (160km), lopen daar wat rond na wat in de file gestaan te hebben.
    Uiteraard ginder nergens een laadpaal vrij.
    Die komen terug, staan terug in de file en in het terugkomen ter hoogte van Aalst was het gedaan met spelen ... te weinig om nog thuis te geraken.
    Vlug een laadpaal zoeken was ook een utopie ... ofwel bezet, ofwel defect, ofwel op een afgesloten parking van een warenhuis.
    Dus moeten overnachten om de dag nadien ergens te kunnen laden om thuis te kunnen geraken.

Echt leuk een auto te hebben waar ne niet eens met een gerust geweten een uitstap in eigen land mee kan doen.
    Akkoord, er zijn ondertussen ook al andere voertuigen die het beter doen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Wij doen toch minstens 2 keer per jaar een trip van >1000 km enkel.

In jouw geval zou ik resoluut gaan voor 100% elektrisch. Als je dan toch eens verder zou willen of moeten huur of leen je toch een auto. Misschien dat ikzelf bij de volgende auto zo iets doe, maar dat is in mijn geval pas voor binnen 10 jaar.
    Maar een Tesla komt hier niet binnen. Ik moet die Elon Musk niet .
    Pol, bij mij is daar geen denken aan maar nogmaals : ik wil de (vakantie)rekening voor een ander niet maken. Enneuh : auto's lenen zou ik in geen geval doen, uitwisselen zou ik nog wel zien zitten.

Voorts hoop ik dat de overheid snel via een faire taxatiepolitiek komaf maakt met die belachelijk lage vliegtarieven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Wat me ook meer en meer irriteert is dat het altijd gaat over personenwagens die de wereld zullen moeten redden, geen woord over reactievliegtuigen, vrachtvervoer, scheepvaart, landbouw.... Ze hebben hier afgelopen najaar de 12 ha grote wei voor mijn deur afgegraven, het was géén elektrische bulldozer, binnenkort gaat de boer hier het andere kwadrant ploegen, eggen en zaaien, volgens mijn weten niet met een elektrische tractor. Let wel : voor bepaalde toepassingen kunnen batterijen heel zinvol zijn, ik denk aan vorkheftrucks voor binnengebruik (dat tegengewicht heb je sowieso toch nodig).
    Ik volg. Voor het werk zijn ze ook aan het kijken. Probeer eens 100+ laadpunten van 750kW op 1 terrein te krijgen....

dag,
    auto's zijn heel vaak een kwestie van emotie, of "goesting is kopen"...
    Ik stel me voor dat de huidige auto op CNG best nog wel wat mee kan. Die vervangen kost je een bom geld, hoe dan ook. Er blijven mee rijden is altijd het voordeligste.
    Full electric is op dit moment volgens mij niet interessant. De auto's zijn verschrikkelijk duur, heel zwaar, en je komt er nergens mee.
    Vertrouw Test-Aankoop nooit helemaal, maar dit is echt een knaller:
    https://www.youtube.com/watch?v=aQRqO62g1Rs

Succes
    Filip

Ik ben wachtende op een nieuwe (lease) Skoda Enyaq.
    Dus volledig elektrisch deze keer.

Voor mij was het doenbaar en via het werk (waarvoor die dan 100% aftrekbaar is) een mooie regeling gehad (inclusief laadpaal thuis).

De actieradius was voor mij eerst ook een twijfelpunt maar toch maar besloten om het te proberen.
    Ik rij ook maar 4 à 5 jaar met een wagen en met de corona tegenwoordig gebeurt het meeste van thuis uit en dat zie ik niet direct veranderen.
    Alle klanten hebben zich daar toch heel snel naar aangepast en gaat wel blijven ook.
    Bedrijven zoals Proximus gaan nu al naar minder kantoorruimte en meer thuiswerken voor hun personeel.

En als ik straks eens ver moet rijden voor een vakantie zal het een iets andere planning worden en een tussenpauze/overnachting worden waar je dan kunt opladen.
    De evolutie staat niet stil en die batterijen zullen wel beter en groter worden maar ben blij dat ik straks toch een kan proberen.

Heb getest met Tesla Model 3 (brol, die van een collega hangt met haken en ogen aan elkaar) en de Polestar 2. Die laatste had eerst mijn voorkeur maar na een testrit (batterij 100% opgeladen) een half uurtje gaan rijden (wel een stuk autostrade en een paar keer die 400pk gebruikt) kwam ik terug aan de Store met 80%. Maar dit was wel een heel mooie en goed afgewerkte wagen.

Gelukkig kwamen er toen nog een aantal merken uit met EVs waaronder Ford Mustang Mach-e, BMW iX3, VW ID.4 maar heb toch voor de Skoda Enyaq gekozen. Rij nu nog met een Superb en ben supertevreden van Skoda.

De prijs vind ik persoonlijk nog een grotere tegenvaller dan die actieradius.
    Al de opgesomde wagens zijn eigenlijk te duur en moest ik dit niet in leasing kunnen doen, had ik gewoon weer een diesel genomen.
    Er worden ook heel weinig kortingen op gegeven. Zelfs niet in autosalonperiode.
    Dit zogenaamd omdat ze eerst hun ontwikkeling van die nieuwe wagens moeten terugverdienen.

Ben wel benieuwd straks wat eventueel opladen thuis gaat betekenen als ze met die piekberekeningen beginnen.
    Je kunt je wagen of lader wel instellen om een bepaalde waarde te gebruiken maar je wilt toch ook op max 8 uur klaar zijn en dat gaat met traag opladen ook niet.

We zien wel.
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Heb je naast die Skoda,thuis nog een andere wagen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ieder zijn keuze daarin ... maar een auto hebben en dan ene moeten huren omdat je wat verder wil rijden?

Ik heb kennissen met een Nissan Leaf, die rijden volledig geladen naar de kust (160km), lopen daar wat rond na wat in de file gestaan te hebben.
    Uiteraard ginder nergens een laadpaal vrij.
    Die komen terug, staan terug in de file en in het terugkomen ter hoogte van Aalst was het gedaan met spelen ... te weinig om nog thuis te geraken.
    Vlug een laadpaal zoeken was ook een utopie ... ofwel bezet, ofwel defect, ofwel op een afgesloten parking van een warenhuis.
    Dus moeten overnachten om de dag nadien ergens te kunnen laden om thuis te kunnen geraken.

Echt leuk een auto te hebben waar ne niet eens met een gerust geweten een uitstap in eigen land mee kan doen.
    Akkoord, er zijn ondertussen ook al andere voertuigen die het beter doen.
    Daarom ook eerder interesse in een plug-in.....naar de kust zal er wel maandelijks eens inzitten....en hoef ik geen schrik te hebben om door één of andere langdurige file zonder energie komen te vallen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
    dag,
    auto's zijn heel vaak een kwestie van emotie, of "goesting is kopen"...
    Ik stel me voor dat de huidige auto op CNG best nog wel wat mee kan. Die vervangen kost je een bom geld, hoe dan ook. Er blijven mee rijden is altijd het voordeligste.

Succes
    Filip
    Hier zit natuurlijk veel waarheid in....ik heb nooit langer dan 5 jaar met dezelfde wagen gereden.....en ik weet ook heel goed dat er blijven mee rijden absoluut de goedkoopste oplossing is.

Deze week in de Autogids nr.1077ossier laadstations.
    Schijnt ook niet zo eenvoudig te zijn,om iets deftigs in huis te hebben.
    Laatst gewijzigd door demuro; 27 maart 2021 om 16:22

Tjah, dat zegt dan al genoeg hé, thuis een elektrische wagen hebben staan voor t zicht
    Maar dan wel met het vliegtuig op vakantie gaan en ginder ter plekke een auto huren waarschijnlijk met fossiele brandstof omdat er geen mogelijkheden zijn om elektrisch op te laden in die kleine zuiderse dorpjes.

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Tjah, dat zegt dan al genoeg hé, thuis een elektrische wagen hebben staan voor t zicht
    Maar dan wel met het vliegtuig op vakantie gaan en ginder ter plekke een auto huren waarschijnlijk met fossiele brandstof omdat er geen mogelijkheden zijn om elektrisch op te laden in die kleine zuiderse dorpjes.

grts
    Sieg
    Ik bekijken reizen in Europa het zelfde als TransAtlantisch reizen, ik zoek een vlotte, comfortabele en betaalbare manier om ter plaatse te raken en de verplaatsingen ter plaatse worden gedaan wat het minst problemen geeft. In een grootstad, openbaar vervoer en anders een auto huren.
    Een trein rit in 1ste klasse Brussel - Marseille kost je 168 retour in juli en duurt 6uur enkel. de rit Parijs > Marseille (te lui om van aan de grens te berekenen) kost je 61 aan péage en duurt zonder file 7.5 uur.
    Dan zit ik liever stress vrij in een trein en huur ik desnoods voor 3 dagen ofzo een auto een paar uitstappen te maken.
    Life is beautiful, take pictures to remember

Met 10.000km per jaar ga je de meerprijs van een elektrische wagen ten opzichte van een vergelijkbare wagen met benzinemotor nooit terugverdienen door die te laden met de stroom van je zonnepanelen.
    Een plug-in hybride is ook een heel stuk duurder dan een vergelijkbare wagen met een benzinemotor.

Welke auto je wil kopen hangt voor een groot deel af van het budget dat je er aan wil besteden, maar als die niet meer dan 10.000km per jaar doet, dan staat die eigenlijk voor meer dan 95% van de tijd stil terwijl de waarde blijft verminderen...
    Dat geldt ook voor mijn auto, die doet nog minder dan 10.000km per jaar, en daarom vind ik het voor mij persoonlijk een domme investering om een dure auto in de garage te hebben staan die doorgaans maar 2-3 keer per week buiten komt.
    Soms komt die zelfs maar één keer per week buiten om naar de Lidl te rijden (ik rij tegenwoordig meer kilometers per jaar met de fiets dan met de auto).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Heb je naast die Skoda,thuis nog een andere wagen?
    Ja het Polootje van de vrouw maar die wordt maar heel af en toe gebruikt.
    Bijna alle verplaatsingen gebeuren met de firmawagen

Ik wou het eens proberen.
    Volgens de EV collega's is die range-angst heel psychologisch en leer je daar anders mee omgaan (ook van moeten natuurlijk).
    Maar het is wel juist dat we zelfs voor langere werkverplaatsingen nu wel moeten uitrekenen of de wagen af en toe een laadstation moeten laten zoeken.
    En dan sta je daar weer ongeveer een uurtje vooraleer je verder (meestal naar huis) kunt rijden.

Maar zoals ik al aangaf denk ik dat dat vele rijden wel eens gedaan kan zijn.
    Ik denk nooit dat het weer gaat worden zoals voordien en thuiswerken zal een nieuwe normale situatie worden voor velen.

Eerlijk gezegd had ik het mij vorige jaar ook anders uitgedacht: zonnepanelen laten leggen, digitale meter moeten nemen (omdat we ook overgestapt zijn op gas) en naar EV gegaan.
    En dan komt de Belgische politiek weer met iets anders af dat je je begint af te vragen of het wel zo slim was.
    Maar ja, we moeten nu wel.

Hybride mocht bij ons niet.
    Hebben ze bij het hoofdkantoor in NL geprobeerd en daar waren een aantal gevallen (de meesten) die die wagen dus niet oplaadden.
    Die wagen zijn dus veel duurder nadien in verbruik want zijn een pak zwaarder en hebben minder bereik dan de gewone.
    Maar die mensen moesten dus wel minder betalen omdat het hybride was.
    En dat gaat in België ook komen. Hybride wordt als verdoken voordeel gezien maar weinig tot geen voordeel (niet persoonlijk maar dan eerder ecologisch en zo).
    Laatst gewijzigd door canonex; 22 april 2021 om 08:09
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. [Showcase] Electric tension
    Door Ricky93 in forum Natuur & Landschappen
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 2 maart 2017, 22:34
  2. Electric city
    Door Cytochrome in forum Natuur & Landschappen
    Reacties: 36
    Laatste bericht: 20 juni 2014, 09:17