Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Phev or full electric car?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Phev or full electric car?

    Phev or full electric car?
    Wat zeggen de BD collega's hier? Binnenkort ga ik op pensioen, ik ga van 22.000 per jaar naar misschien amper 10.000 of minder. Ongeveer 80% binnen een straal van 20km....... heb thuis zonnepanelen ( 18 x 327 Wp.....analoge teller nog )

    Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Phev or full electric car?

    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Phev or full electric car?
    Wat zeggen de BD collega's hier? Binnenkort ga ik op pensioen, ik ga van 22.000 per jaar naar misschien amper 10.000 of minder. Ongeveer 80% binnen een straal van 20km....... heb thuis zonnepanelen ( 18 x 327 Wp.....analoge teller nog )

    Verstuurd vanaf mijn SM-T970 met Tapatalk
    Mijn gedacht over de huidige E cars ken je hé Francis.
    Huur eens wat je voor ogen hebt en rijdt eens op en af naar het verste punt in België, zal meer zeggen dan al die groene jongens tests en zeker alle comfort naar verwarming en of koeling gebruiken.
    Dat eens vergelijken met een zelfde versie benzine of diesel.

    Comment


    • #3
      Re: Phev or full electric car?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Huur eens wat je voor ogen hebt en rijdt eens op en af naar het verste punt in België, zal meer zeggen dan al die groene jongens tests en zeker alle comfort naar verwarming en of koeling gebruiken.
      Dat eens vergelijken met een zelfde versie benzine of diesel.
      En bij voorkeur ook twee uur in de file staan tijdens die langere rit, dan weet men of men in dergelijke gevallen ook nog terug thuis kan komen. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Phev or full electric car?

        Als de auto die je nu hebt nog in orde is, dan kan je er ook gewoon langer mee blijven rijden als die maar 10.000km per jaar rijdt.
        Dan heb je waarschijnlijk nog wel een aantal jaren extra om te beslissen wat de volgende auto zal worden.

        Ondertussen hebben ze dan misschien eindelijk de "super accu's" uitgebracht waarover we dikwijls lezen, maar die nooit uit het laboratorium geraken omdat ze toch niet echt doen wat ervan beloofd wordt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Phev or full electric car?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als de auto die je nu hebt nog in orde is, dan kan je er ook gewoon langer mee blijven rijden als die maar 10.000km per jaar rijdt.
          Dan heb je waarschijnlijk nog wel een aantal jaren extra om te beslissen wat de volgende auto zal worden.

          Ondertussen hebben ze dan misschien eindelijk de "super accu's" uitgebracht waarover we dikwijls lezen, maar die nooit uit het laboratorium geraken omdat ze toch niet echt doen wat ervan beloofd wordt.
          Bart, ik heb nu een CNG wagen en zolang ik werk passeer ik elke dag een CNG station. Wanneer ik stop met werken moet ik om CNG te tanken iedere keer van Herentals naar Geel rijden om CNG te kunnen tanken.....heen en terug is dat ongeveer 20 km. Misschien doe je dat in het begin wel maar uiteindelijk ga je dan toch gewoon op die moeite beginnen zien vrees ik.....
          Heb trouwens meer dan voldoende zonnepanelen op mijn huis liggen ook....
          Mijn voorkeur gaat voorlopig zeker uit naar een plugin hybride..... grootste kanshebber is voorlopig de Hyundai Tuscon plug-in hybride
          Last edited by Franciskine; 27 maart 2021, 09:44.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Phev or full electric car?

            De actieradius en de oplaadduur van 100% elektrisch blijven voor mij breekpunten. Reis daar bv eens mee naar Toscane of de Provence...

            Comment


            • #7
              Re: Phev or full electric car?

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              De actieradius en de oplaadduur van 100% elektrisch blijven voor mij breekpunten. Reis daar bv eens mee naar Toscane of de Provence...
              En hoeveel keer per jaar doe je dat?

              Neem de trein (of het vliegtuig) en huur desnoods daar een auto als je daar een auto wilt of een elektrische fiets, kan je nog genieten van het uitzicht.
              Life is beautiful, take pictures to remember

              Comment


              • #8
                Re: Phev or full electric car?

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                De actieradius en de oplaadduur van 100% elektrisch blijven voor mij breekpunten. Reis daar bv eens mee naar Toscane of de Provence...
                Absoluut akkoord, reizen met de wagen doen wij sowieso niet...
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Phev or full electric car?

                  Wij doen toch minstens 2 keer per jaar een trip van >1000 km enkel.

                  In jouw geval zou ik resoluut gaan voor 100% elektrisch. Als je dan toch eens verder zou willen of moeten huur of leen je toch een auto. Misschien dat ikzelf bij de volgende auto zo iets doe, maar dat is in mijn geval pas voor binnen 10 jaar.
                  Maar een Tesla komt hier niet binnen. Ik moet die Elon Musk niet .
                  Last edited by pol parasol; 27 maart 2021, 10:43. Reden: Aanvulling

                  Comment


                  • #10
                    Re: Phev or full electric car?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
                    En hoeveel keer per jaar doe je dat?

                    Neem de trein (of het vliegtuig) en huur desnoods daar een auto als je daar een auto wilt of een elektrische fiets, kan je nog genieten van het uitzicht.
                    Elk heeft zijn eigen manier van reizen. Mijn Nissan Patrol gebruik ik bijna uitsluitend voor reizen, na mijn terugkeer uit Lappland aug 2019 heb ik exact twee (2) keer getankt, in de eerste plaats om mijn batterij niet te laten aflopen. In 2018 zat ik voor drie volle maanden in IJsland, doe me een lol en zoek eens wat een gelijkaardig voertuig, bv een Toyota Landcruiser me aan huur zou hebben gekost (brandstofkost heb ik zowiezo ook), je zal serieus verschieten en met serieus bedoel ik : serieus. Ik heb een tank van 80 liter, weet je dat er nog altijd tracks zijn waar ik mijn actieradius niet betrouw ? Om maar te zwijgen over andere aspecten zoals de vele Belgische specialiteiten die ik meebreng voor de vele vrienden (lees : vooral speciaalbieren) en mensen die ik zomaar ontmoet onderweg, of neem gewoon alleen al het gewicht van mijn fotospullen.
                    Wat EV betreft hoor ik bij het kamp van Geert, hij heeft een nuchtere kijk en hij kan rekenen, punt uit.
                    En mag ik eens een voorspelling doen ? Die magische batterijen met een "oneindige levensduur die op een wip geladen zijn" liggen in de kast tegen Sint Juttemis, samen met de koude kernfusie, de lange nanotubes en supergeleiders bij kamertemperatuur. Zal ik nog eens wat zeggen ? Batterijen werken volgens het principe van ionenmigratie gekoppeld aan redox (ofwel snap ik er niks meer van), als je dat vergelijkt met elektronenmigratie in metaal (noem dat gerust elektrische stroom) zijn dat slakken, die redox kan behoorlijk snel maar die ionenmigratie is the bottleneck. Sommigen stellen hun hoop op grafeencaps (ook in die kast) omdat het hier niet meer over ionenmigratie en redox zou gaan maar ook hier blijft een belangrijk probleem : waar ga je die stroom/spanning/vermogen vandaan halen als input ? Wat me ook meer en meer irriteert is dat het altijd gaat over personenwagens die de wereld zullen moeten redden, geen woord over reactievliegtuigen, vrachtvervoer, scheepvaart, landbouw.... Ze hebben hier afgelopen najaar de 12 ha grote wei voor mijn deur afgegraven, het was géén elektrische bulldozer, binnenkort gaat de boer hier het andere kwadrant ploegen, eggen en zaaien, volgens mijn weten niet met een elektrische tractor. Let wel : voor bepaalde toepassingen kunnen batterijen heel zinvol zijn, ik denk aan vorkheftrucks voor binnengebruik (dat tegengewicht heb je sowieso toch nodig).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Phev or full electric car?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
                      En hoeveel keer per jaar doe je dat?

                      Neem de trein (of het vliegtuig) en huur desnoods daar een auto als je daar een auto wilt of een elektrische fiets, kan je nog genieten van het uitzicht.
                      Met de bagage die wij mee willen nemen is het vliegtuig geen optie voor ons.
                      In de winter gaat dat over meer dan 10 paar skis en skibotten, in de zomer over fietsen, tenten, barbeque enz enz...
                      En dan spreek ik nog niet over o.a. de cadeaus voor vrienden aldaar, zoals pol hierboven vertelt.
                      Last edited by pol parasol; 27 maart 2021, 11:20.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Phev or full electric car?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Als je dan toch eens verder zou willen of moeten huur of leen je toch een auto.
                        Ieder zijn keuze daarin ... maar een auto hebben en dan ene moeten huren omdat je wat verder wil rijden? [emoji849]

                        Ik heb kennissen met een Nissan Leaf, die rijden volledig geladen naar de kust (160km), lopen daar wat rond na wat in de file gestaan te hebben.
                        Uiteraard ginder nergens een laadpaal vrij.
                        Die komen terug, staan terug in de file en in het terugkomen ter hoogte van Aalst was het gedaan met spelen ... te weinig om nog thuis te geraken.
                        Vlug een laadpaal zoeken was ook een utopie ... ofwel bezet, ofwel defect, ofwel op een afgesloten parking van een warenhuis.
                        Dus moeten overnachten om de dag nadien ergens te kunnen laden om thuis te kunnen geraken.

                        Echt leuk een auto te hebben waar ne niet eens met een gerust geweten een uitstap in eigen land mee kan doen.
                        Akkoord, er zijn ondertussen ook al andere voertuigen die het beter doen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Phev or full electric car?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Wij doen toch minstens 2 keer per jaar een trip van >1000 km enkel.

                          In jouw geval zou ik resoluut gaan voor 100% elektrisch. Als je dan toch eens verder zou willen of moeten huur of leen je toch een auto. Misschien dat ikzelf bij de volgende auto zo iets doe, maar dat is in mijn geval pas voor binnen 10 jaar.
                          Maar een Tesla komt hier niet binnen. Ik moet die Elon Musk niet .
                          Pol, bij mij is daar geen denken aan maar nogmaals : ik wil de (vakantie)rekening voor een ander niet maken. Enneuh : auto's lenen zou ik in geen geval doen, uitwisselen zou ik nog wel zien zitten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Phev or full electric car?

                            Voorts hoop ik dat de overheid snel via een faire taxatiepolitiek komaf maakt met die belachelijk lage vliegtarieven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Phev or full electric car?

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Wat me ook meer en meer irriteert is dat het altijd gaat over personenwagens die de wereld zullen moeten redden, geen woord over reactievliegtuigen, vrachtvervoer, scheepvaart, landbouw.... Ze hebben hier afgelopen najaar de 12 ha grote wei voor mijn deur afgegraven, het was géén elektrische bulldozer, binnenkort gaat de boer hier het andere kwadrant ploegen, eggen en zaaien, volgens mijn weten niet met een elektrische tractor. Let wel : voor bepaalde toepassingen kunnen batterijen heel zinvol zijn, ik denk aan vorkheftrucks voor binnengebruik (dat tegengewicht heb je sowieso toch nodig).
                              Ik volg. Voor het werk zijn ze ook aan het kijken. Probeer eens 100+ laadpunten van 750kW op 1 terrein te krijgen....

                              Comment

                              Working...
                              X