Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Phev or full electric car?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Phev or full electric car?

    dag,
    auto's zijn heel vaak een kwestie van emotie, of "goesting is kopen"...
    Ik stel me voor dat de huidige auto op CNG best nog wel wat mee kan. Die vervangen kost je een bom geld, hoe dan ook. Er blijven mee rijden is altijd het voordeligste.
    Full electric is op dit moment volgens mij niet interessant. De auto's zijn verschrikkelijk duur, heel zwaar, en je komt er nergens mee.
    Vertrouw Test-Aankoop nooit helemaal, maar dit is echt een knaller:
    https://www.test-aankoop.be/acties/mobiguide/info/cars/na-de-elektrische-roadtrip-welke-conclusies-zijn-echt-van-belangElektrisch rijden is de toekomst, daar...


    Succes
    Filip

    Comment


    • #17
      Re: Phev or full electric car?

      Ik ben wachtende op een nieuwe (lease) Skoda Enyaq.
      Dus volledig elektrisch deze keer.

      Voor mij was het doenbaar en via het werk (waarvoor die dan 100% aftrekbaar is) een mooie regeling gehad (inclusief laadpaal thuis).

      De actieradius was voor mij eerst ook een twijfelpunt maar toch maar besloten om het te proberen.
      Ik rij ook maar 4 à 5 jaar met een wagen en met de corona tegenwoordig gebeurt het meeste van thuis uit en dat zie ik niet direct veranderen.
      Alle klanten hebben zich daar toch heel snel naar aangepast en gaat wel blijven ook.
      Bedrijven zoals Proximus gaan nu al naar minder kantoorruimte en meer thuiswerken voor hun personeel.

      En als ik straks eens ver moet rijden voor een vakantie zal het een iets andere planning worden en een tussenpauze/overnachting worden waar je dan kunt opladen.
      De evolutie staat niet stil en die batterijen zullen wel beter en groter worden maar ben blij dat ik straks toch een kan proberen.

      Heb getest met Tesla Model 3 (brol, die van een collega hangt met haken en ogen aan elkaar) en de Polestar 2. Die laatste had eerst mijn voorkeur maar na een testrit (batterij 100% opgeladen) een half uurtje gaan rijden (wel een stuk autostrade en een paar keer die 400pk gebruikt) kwam ik terug aan de Store met 80%. Maar dit was wel een heel mooie en goed afgewerkte wagen.

      Gelukkig kwamen er toen nog een aantal merken uit met EVs waaronder Ford Mustang Mach-e, BMW iX3, VW ID.4 maar heb toch voor de Skoda Enyaq gekozen. Rij nu nog met een Superb en ben supertevreden van Skoda.

      De prijs vind ik persoonlijk nog een grotere tegenvaller dan die actieradius.
      Al de opgesomde wagens zijn eigenlijk te duur en moest ik dit niet in leasing kunnen doen, had ik gewoon weer een diesel genomen.
      Er worden ook heel weinig kortingen op gegeven. Zelfs niet in autosalonperiode.
      Dit zogenaamd omdat ze eerst hun ontwikkeling van die nieuwe wagens moeten terugverdienen.

      Ben wel benieuwd straks wat eventueel opladen thuis gaat betekenen als ze met die piekberekeningen beginnen.
      Je kunt je wagen of lader wel instellen om een bepaalde waarde te gebruiken maar je wilt toch ook op max 8 uur klaar zijn en dat gaat met traag opladen ook niet.

      We zien wel.
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

      Comment


      • #18
        Re: Phev or full electric car?

        Heb je naast die Skoda,thuis nog een andere wagen?

        Comment


        • #19
          Re: Phev or full electric car?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ieder zijn keuze daarin ... maar een auto hebben en dan ene moeten huren omdat je wat verder wil rijden? [emoji849]

          Ik heb kennissen met een Nissan Leaf, die rijden volledig geladen naar de kust (160km), lopen daar wat rond na wat in de file gestaan te hebben.
          Uiteraard ginder nergens een laadpaal vrij.
          Die komen terug, staan terug in de file en in het terugkomen ter hoogte van Aalst was het gedaan met spelen ... te weinig om nog thuis te geraken.
          Vlug een laadpaal zoeken was ook een utopie ... ofwel bezet, ofwel defect, ofwel op een afgesloten parking van een warenhuis.
          Dus moeten overnachten om de dag nadien ergens te kunnen laden om thuis te kunnen geraken.

          Echt leuk een auto te hebben waar ne niet eens met een gerust geweten een uitstap in eigen land mee kan doen.
          Akkoord, er zijn ondertussen ook al andere voertuigen die het beter doen.
          Daarom ook eerder interesse in een plug-in.....naar de kust zal er wel maandelijks eens inzitten....en hoef ik geen schrik te hebben om door één of andere langdurige file zonder energie komen te vallen...
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #20
            Re: Phev or full electric car?

            Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
            dag,
            auto's zijn heel vaak een kwestie van emotie, of "goesting is kopen"...
            Ik stel me voor dat de huidige auto op CNG best nog wel wat mee kan. Die vervangen kost je een bom geld, hoe dan ook. Er blijven mee rijden is altijd het voordeligste.

            Succes
            Filip
            Hier zit natuurlijk veel waarheid in....ik heb nooit langer dan 5 jaar met dezelfde wagen gereden.....en ik weet ook heel goed dat er blijven mee rijden absoluut de goedkoopste oplossing is.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #21
              Re: Phev or full electric car?

              Deze week in de Autogids nr.1077ossier laadstations.
              Schijnt ook niet zo eenvoudig te zijn,om iets deftigs in huis te hebben.
              Last edited by demuro; 27 maart 2021, 16:22.

              Comment


              • #22
                Re: Phev or full electric car?

                Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
                En hoeveel keer per jaar doe je dat?

                Neem de trein (of het vliegtuig) en huur desnoods daar een auto als je daar een auto wilt of een elektrische fiets, kan je nog genieten van het uitzicht.
                Tjah, dat zegt dan al genoeg hé, thuis een elektrische wagen hebben staan voor t zicht
                Maar dan wel met het vliegtuig op vakantie gaan en ginder ter plekke een auto huren waarschijnlijk met fossiele brandstof omdat er geen mogelijkheden zijn om elektrisch op te laden in die kleine zuiderse dorpjes.

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: Phev or full electric car?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Tjah, dat zegt dan al genoeg hé, thuis een elektrische wagen hebben staan voor t zicht
                  Maar dan wel met het vliegtuig op vakantie gaan en ginder ter plekke een auto huren waarschijnlijk met fossiele brandstof omdat er geen mogelijkheden zijn om elektrisch op te laden in die kleine zuiderse dorpjes.

                  grts
                  Sieg
                  Ik bekijken reizen in Europa het zelfde als TransAtlantisch reizen, ik zoek een vlotte, comfortabele en betaalbare manier om ter plaatse te raken en de verplaatsingen ter plaatse worden gedaan wat het minst problemen geeft. In een grootstad, openbaar vervoer en anders een auto huren.
                  Een trein rit in 1ste klasse Brussel - Marseille kost je 168 retour in juli en duurt 6uur enkel. de rit Parijs > Marseille (te lui om van aan de grens te berekenen) kost je 61 aan péage en duurt zonder file 7.5 uur.
                  Dan zit ik liever stress vrij in een trein en huur ik desnoods voor 3 dagen ofzo een auto een paar uitstappen te maken.
                  Life is beautiful, take pictures to remember

                  Comment


                  • #24
                    Re: Phev or full electric car?

                    Met 10.000km per jaar ga je de meerprijs van een elektrische wagen ten opzichte van een vergelijkbare wagen met benzinemotor nooit terugverdienen door die te laden met de stroom van je zonnepanelen.
                    Een plug-in hybride is ook een heel stuk duurder dan een vergelijkbare wagen met een benzinemotor.

                    Welke auto je wil kopen hangt voor een groot deel af van het budget dat je er aan wil besteden, maar als die niet meer dan 10.000km per jaar doet, dan staat die eigenlijk voor meer dan 95% van de tijd stil terwijl de waarde blijft verminderen...
                    Dat geldt ook voor mijn auto, die doet nog minder dan 10.000km per jaar, en daarom vind ik het voor mij persoonlijk een domme investering om een dure auto in de garage te hebben staan die doorgaans maar 2-3 keer per week buiten komt.
                    Soms komt die zelfs maar één keer per week buiten om naar de Lidl te rijden (ik rij tegenwoordig meer kilometers per jaar met de fiets dan met de auto).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Phev or full electric car?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Heb je naast die Skoda,thuis nog een andere wagen?
                      Ja het Polootje van de vrouw maar die wordt maar heel af en toe gebruikt.
                      Bijna alle verplaatsingen gebeuren met de firmawagen

                      Ik wou het eens proberen.
                      Volgens de EV collega's is die range-angst heel psychologisch en leer je daar anders mee omgaan (ook van moeten natuurlijk).
                      Maar het is wel juist dat we zelfs voor langere werkverplaatsingen nu wel moeten uitrekenen of de wagen af en toe een laadstation moeten laten zoeken.
                      En dan sta je daar weer ongeveer een uurtje vooraleer je verder (meestal naar huis) kunt rijden.

                      Maar zoals ik al aangaf denk ik dat dat vele rijden wel eens gedaan kan zijn.
                      Ik denk nooit dat het weer gaat worden zoals voordien en thuiswerken zal een nieuwe normale situatie worden voor velen.

                      Eerlijk gezegd had ik het mij vorige jaar ook anders uitgedacht: zonnepanelen laten leggen, digitale meter moeten nemen (omdat we ook overgestapt zijn op gas) en naar EV gegaan.
                      En dan komt de Belgische politiek weer met iets anders af dat je je begint af te vragen of het wel zo slim was.
                      Maar ja, we moeten nu wel.

                      Hybride mocht bij ons niet.
                      Hebben ze bij het hoofdkantoor in NL geprobeerd en daar waren een aantal gevallen (de meesten) die die wagen dus niet oplaadden.
                      Die wagen zijn dus veel duurder nadien in verbruik want zijn een pak zwaarder en hebben minder bereik dan de gewone.
                      Maar die mensen moesten dus wel minder betalen omdat het hybride was.
                      En dat gaat in België ook komen. Hybride wordt als verdoken voordeel gezien maar weinig tot geen voordeel (niet persoonlijk maar dan eerder ecologisch en zo).
                      Last edited by canonex; 22 april 2021, 08:09.
                      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                      Comment


                      • #26
                        Re: Phev or full electric car?

                        Het is ook een beetje discipline he, op die 5 jaar dat ik nu met CNG rijd heb ik niet 1 keer de volgende gedachte gehad : ik rijd gewoon verder op benzine en zal de volgende keer wel opnieuw aardgas tanken.....ik denk dat ik op die 5 jaar tijd amper 3 keer benzine getankt heb.... en dan was de tank nog zeker een kwart vol iedere toen ik bijtankte...
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Phev or full electric car?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
                          Ik bekijken reizen in Europa het zelfde als TransAtlantisch reizen, ik zoek een vlotte, comfortabele en betaalbare manier om ter plaatse te raken en de verplaatsingen ter plaatse worden gedaan wat het minst problemen geeft. In een grootstad, openbaar vervoer en anders een auto huren.
                          Een trein rit in 1ste klasse Brussel - Marseille kost je 168 retour in juli en duurt 6uur enkel. de rit Parijs > Marseille (te lui om van aan de grens te berekenen) kost je 61 aan péage en duurt zonder file 7.5 uur.
                          Dan zit ik liever stress vrij in een trein en huur ik desnoods voor 3 dagen ofzo een auto een paar uitstappen te maken.
                          En ik die dacht dat men koos voor elektrisch om milieubewust te zijn en niet zozeer voor tijd of geld, my mistake

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Phev or full electric car?

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Voorts hoop ik dat de overheid snel via een faire taxatiepolitiek komaf maakt met die belachelijk lage vliegtarieven.
                            Omdat jij zoveel kado's mee op reis neemt dat ge niet met het vliegtuig kunt gaan, mogen minderbegoede mensen zoals ik geen goedkope vliegtiketten meer kopen om ook eens op reis te kunnen gaan ?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Phev or full electric car?

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Omdat jij zoveel kado's mee op reis neemt dat ge niet met het vliegtuig kunt gaan, mogen minderbegoede mensen zoals ik geen goedkope vliegtiketten meer kopen om ook eens op reis te kunnen gaan ?
                              Het is mij vooral te doen om de gigantische ecologische voetafdruk van die goedkope vliegtickets.
                              En een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

                              Comment


                              • #30
                                Phev or full electric car?

                                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                Het is mij vooral te doen om de gigantische ecologische voetafdruk van die goedkope vliegtickets.
                                En een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
                                En is de ecologische voetafdruk van duurdere tickets dan kleiner? [emoji849]
                                Wie wil reizen doet dat toch ... ook aan hogere prijs.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X