Rotfl !!!!![]()
Rotfl !!!!![]()
"I come to bury Caesar, not to praise him.
The evil that men do lives after them;
The good is oft interred with their bones”
|
Telescopische bumpers, die een meter uit kunnen steken, wanneer je de parkeerplaats verlaat trek je ze in (electrisch, natuurlijk), zo heb je steeds genoeg manoeuvreerruimte...
In extreme gevallen, 250 gram semtex onder de plakker. Weg, plakker.
D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen
En zo komen we tercht in een oneindige software loop. Wie wordt er master en wie wordt er slave ? In de praktijk zal de rijweg in de garage geblokkeerd worden door de 2 geïmobiliseerde auto's. De auto's die de garage inrijden zullen een file vormen tot de openbare rijweg ook versperd wordt. Enz enz ....![]()
Misschien niet, maar wél van risico analyse.
Ik snap het wel, de BMW neemt de vrije parkeerplaats en zegt tegen het Opeltje : oprotten en zoek maar zelf een ander plaatsje. De garage durft niet ingrijpen in de klassestrijd uit vrees voor represailles, ondanks dat het Opeltje eerst de garage was binnengereden en 10 jaar ouder is.![]()
|
De oplossing is eenvoudig, denk aan het principe van Ethernet, waar twee verschillende computers op hetzelfde ogenblik een pakketje willen versturen. Dit wordt gedetecteerd, beide machines wachten gedurende een willekeurige tijd, de ene wat langer dan de andere. De computer die dan toevallig (want het is een random tijd) minder lang wacht, stuurt zijn pakketje.
Of je kunt met een token werken, zoals bij Token Ring. Veel efficiënter, je beurtrol wordt vastgelegd bij het binnenrijden van de parking (je trekt een nummertje)
Nogmaals, technisch is dit vandaag kinderspel. De echte problemen zijn enerzijds de aanvaarding bij het publiek (maar dit kan snel overwonnen worden), de implementatie van infrastructuur, dat kan redelijk snel opgelost worden, parkings zijn dikwijls in privé-handen, ik zie daar meer en meer oplaadpunten voor electrische voertuigen. Op straat daarentegen...
Anderzijds is er het juridische luik, en wetten moeten blijkbaar langer rijpen dan de beste wijn.
Het technisch aspect: alle hardware is aanwezig of bestaat, stuurbekrachtiging met hulp, remhulp, sensoren, camera's... alleen een beetje software en een interface. Dit doet me denken aan de rechterbuitenspiegel die bij het achteruitrijden naar beneden wijst, om de trottoirrand te laten zien. Het motortje voor de spiegelbediening was er, en het contact op de achteruit ook (voor de achteruitrijlichten). Enkel (simpel uitgedrukt, er komt nog wat hardware bij) een draadje tussen dat contact en de spiegelmotor.
D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen
Ik heb deze automatische parkeerhulp al jaren op onze auto's: Ik ga met mijn vrouw gaan winkelen en eenmaal aangekomen; stap ik uit en geef het stuur aan mijn vrouw die een parkeerplaats zoekt of rondrijd tot ik terug ben van de winkel.