Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Parkeerboete...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Parkeerboete...

    T'is eens een ander onderwerp voor een fotografie-forum, maar k'zal het toch eens placeren :
    Ik heb deze post op www.wegcode.be geplaatste. De "vraag" hoeft dus niet echt beantwoord te worden .

    Een tijdje geleden (08/11/'08) ga ik s'avonds rond 21.00u eten bij "de Conijnsberg" in Boechout. (aan die molen daar).
    Het is behoorlijk druk, en de parking staat vol. Ik vind echter wel nog een plaats langs een smal wegje, waar al een hele serie auto's geparkeerd staan. Dus ik smijt me bij in het rijtje.

    Vandaag (25 november) krijg ik een pro-justitia in de bus met de melding dat ik een 2e graads overtreding heb begaan tegen KB 01.12.1975 art. 25.1.7° :
    "het is verboden een voertuig te parkeren, wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter zou worden".

    De 2 inspekteurs die de vaststelling gedaan hebben om 21:22 s'avonds hebben hun werk goed gedaan, want vastgesteld dat de vrije ruimte 2 m. 30 was.
    De boete (allé : minnelijke schikking) hiervoor bedraagt (niet verschieten) : 100€.

    Men stelt ook dat ik niet aan laden of lossen was (klopt), en ook dat ik niet in de buurt was. Dat laatste is dus dikke zever : de enige plaats waar ik daar kon zijn, was in het restaurant (op dat ogenblik is dat het enige wat daar open is).

    Voor mij is dit dus een typisch voorbeeld van een pest boete :
    - Die agenten konden evengoed eens in het restaurant zijn binnengewandeld, en laten omroepen dat al die bestuurders beter hun auto zouden verplaatsen (waren er een tiental...).
    - Wordt vandaag de dag de boete niet meer onmiddellijk gemeld tussen de ruitewissers van de auto, zodat je als automobilist tenminste ter plaatse ook kan inschatten of wat in de boete staat ook klopt met de werkelijkheid ? Maar blijkbaar was 10 dezelfde briefjes pennen wat veel werk voor die 2 inspekteurs...
    - Ik vraag me af hoeveel auto's over dat wegje passeren. Het was een smal vernukkel, waar ik met moeite bebouwing heb ontwaard. Met 2.30 m. kan een auto zonder problemen passeren. Als mijn auto (gedeeltelijk) in de graskant kan staan, dan zal een auto die moet passeren daar ook wel in slagen (en met 2.30m is dat niet nodig : ik ken geen auto's die die breedte halen...).

    En dan nu de vraag :
    - vinden jullie 100€ ook niet wat overdreven voor een dergelijke overtreding ? Als je effectief de weg blokkeert, dan kan ik begrijpen dat er wordt ingegrepen, maar hier konden alle voertuigen (behalve misschien een volgeladen 60-tonner) nog zonder problemen passeren. Ik heb zelf een aantal voertuigen moeten voorbijrijden om me daar te kunnen parkeren. Dus er was geen echt probleem.
    - Waarom hebben die agenten die boete niet tussen de wissers aangebracht ? Is dat geen verplichting soms ? Ik woon in West-Vlaanderen. T'is redelijk belachelijk om 110 km. te rijden, om eens te gaan kijken of die situatie effectief zo erg was.
    - Ik vraag me zelfs af of dat wegje wel 3m. breedte haalt. Strikt genomen mogen daar dan dus geen auto's rijden, want blijkbaar heb je dan niet voldoende vrije doorgang. En toch krijg je een boete omdat je daar (toch volgens de wet) de doorgang belemmerd ???

    Heb op Wegcode geëindigd (een hele serie posts verder) met :


    Ik heb even hoger deze boete een pestboete genoemd. Blijkbaar met reden.

    Mijn zus (die wat dichter woont) is nog eens langsgegaan en heeft ook eens gebabbeld met de eigenaar van het restaurant :

    - het wegje is 2.70 m. breed (heeft ze eens opgemeten). Het is een doodlopend steegje met 3 huizen langs verderop dat wegje. Ik stond er met mijn auto dus 40 cm. op, de rest van de auto op het gras.
    De grond daar (waar ik dus op stond) is blijkbaar trouwens eigendom van die restauranthouder.

    Volgens die restauranthouder komt de politie daar quasi dagelijks langs omdat ze daar een gemakkelijke prooi hebben voor die parkeersboetes (die daar dus rijkelijk vloeien). Geen wonder dus dat de politie niet binnen zijn gekomen om de automobilisten te komen waarschuwen : die restauranthouder begint die aanhoudende serie boetes ook beu te worden.

    Ik ben dus gewoon 1 van de slachtoffers in een lange rij. Ik moet de politie danken voor de manier waarop ze de stadskas spijzen. Bedankt : jullie hebben er op vakkundige manier voor gezorgd dat ik niets anders kan doen dan 100€ te sponseren. Nogmaals bedankt. Wie enige vorm van sarcasme in deze woorden ontwaardt zou wel eens kunnen gelijk hebben...

    Ik doe een poging om beleefd te blijven, maar deze vorm van "De politie, uw vriend" roept wel wat vragen op (alleen geen antwoorden) !!!

    Mensen die dus ook eens willen eten bij "De Conijsberg" in Boechout kan ik alleen maar de raad geven : let enorm goed op waar je je daar parkeert, in de buurt van de molen !!! De politie zorgt voor een quasi verdubbeling van de prijs, en puur ter verbetering van de doorstroming van het verkeer in een doodlopend steegje van 2.70 m. breed.

    K'heb wel nog een echte vraag voor jullie : hoeveel mensen weten dat je niet mag parkeren als je de vrije doorgang daar beperkt tot minder dan 3 m. ? In heel wat gevallen vind ik dat een goeie regel, maar in bovenstaand geval vind ik het compleet belachelijk.

    PS. ik heb ook al een e-mailtje gestuurd naar de politie van Boechout, maar daar verwacht ik niet veel van. Weten jullie toevallig waar je dergelijke, in mijn ogen pesterijen van de politie, zou kunnen melden ?
    Last edited by polleke_cgc; 28 november 2008, 20:11.
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Parkeerboete...

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Men stelt ook dat ik niet aan laden of lossen was (klopt), en ook dat ik niet in de buurt was. Dat laatste is dus dikke zever : de enige plaats waar ik daar kon zijn, was in het restaurant (op dat ogenblik is dat het enige wat daar open is).
    Ergens bij iemand op bezoek is geen optie...?

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Voor mij is dit dus een typisch voorbeeld van een pest boete :
    - Die agenten konden evengoed eens in het restaurant zijn binnengewandeld, en laten omroepen dat al die bestuurders beter hun auto zouden verplaatsen (waren er een tiental...).
    Weet je wat zoiets uithaalt...? Niks, nada nothing, want de volgende keer ga je gewoon je wagen weer zo parkeren, want de politie komt je toch roepen...
    Nu je in je geldbeugel moet tasten ga je daar de volgende keer waarschijnlijk wél aan denken

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Met 2.30 m. kan een auto zonder problemen passeren. Als mijn auto (gedeeltelijk) in de graskant kan staan, dan zal een auto die moet passeren daar ook wel in slagen (en met 2.30m is dat niet nodig : ik ken geen auto's die die breedte halen...).
    Nooit gedacht aan vrachtauto's...? Die zijn 2.45 breed. Maar zelf rij je daar waarschijnlijk niet mee, dus zal 't jou worst wezen als die vrachtwagenchauffeur niet door kan... Als jij maar kan passeren.
    Zelf kom ik dagelijks zo'n situaties tegen. Je moet ergens gaan leveren of door passeren, en je kan niet doordat auto's buiten de lijnen parkeren, terwijl ze wel op een halve meter van de stoeprand staan...
    Hetzlefde met laad- en loszones. Ploffen ze hun auto midden op zo'n zone. Die vrachtwagens, kus m'n ******. Maar 't zij dan wel de eerste om te roepen als wij dan half op het trottoir moeten staan.

    Misschien moet je eens een dagje meerijden met een vrachtwagenbestuurder en zo al die ergernissen aan den lijve meemaken. Wedden dat je er achteraf anders over denkt, als je tenminste eerlijk bent met jezelf!

    Aja, als 't nu gaat om een 'volgeladen 60-tonner' of een vrachtwagen van 7.5 ton, ze zijn even breed

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: Parkeerboete...

      Nog eventjes aan toevoegen... Stel eens dat jij een woningbrand hebt, en de brandweerwagen komt 15 minuten te laat omdat er een 'pipo' z'n wagen zo parkeerde zodat die brandweerwagen niet kon passeren en ze eerst die wagen moesten wegtakelen. Wel, in zo'n geval zijn het kostbare minuten, die allerminst in evenredigheid staan met jouw 'lage' boete

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #4
        Re: Parkeerboete...

        Fréderick : wanneer heb jij laatst gelost in een doodlopend steegje met 3 huizen, de vrijdagavond rond 21:00 ?

        Naast de weg is enkel gras, dus zelfs een 150 tons kraan kon nog passeren (als het een beetje droog is)...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Parkeerboete...

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Fréderick : wanneer heb jij laatste gelost in een doodlopend steegje met 3 huizen, de vrijdagavond rond 21:00 ?
          In een doodlopend steegje met 3 huizen moeten lossen zou niet de eerste keer zijn Op een vrijdagavond 21u wel. Maar dat uur rechtvaardigt jouw overtreding niet. Denk maar eens aan wat ik er nog aan toevoegde...

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Naast de weg is enkel gras, dus zelfs een 150 tons kraan kon nog passeren (als het een beetje droog is)...
          'k heb mezelf al eens moeten laten wegtakelen op droog gras... En geloof me, 't was maar met een 19-tonnertje

          Mvg,
          Frederic

          Comment


          • #6
            Re: Parkeerboete...

            Over boetes moet je je niet druk gaan maken, daar heb je alleen jezelf mee. Ik ga mee met Frederic, soms sta je niet stil bij de eventuele consequenties. Het is nu goed afgelopen, boete gewoon boeken op de post 'onvoorziene uitgaven' en klaar.

            Comment


            • #7
              Re: Parkeerboete...

              Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
              In een doodlopend steegje met 3 huizen moeten lossen zou niet de eerste keer zijn Op een vrijdagavond 21u wel. Maar dat uur rechtvaardigt jouw overtreding niet. Denk maar eens aan wat ik er nog aan toevoegde...



              'k heb mezelf al eens moeten laten wegtakelen op droog gras... En geloof me, 't was maar met een 19-tonnertje

              Mvg,
              Frederic
              Als je vrachtwagen 2m 50 is, met banden van +/- 50 cm. breed, dan rollen de banden links volledig op het asfalt, rechts voor een groot deel, als je 2m30 hebt) : dus dat zal wel lukken zeker...

              Maar ik zou me er niet in druk moeten maken. Die restauranthouder zal dat waarschijnlijk wel doen : want die verliest hier klanten aan hé. D'een dezen gaat in elk geval NIET meer terug.
              En dat heeft niets te maken met het eten...

              PS ik heb nog gewerkt voor een bedrijf dat diepteladers maakt (een maand of 13) : Gheysen en Verpoort. Ze maken er zelfs van 2m80 voor speciale transporten. Maar daar rijdt meestal een wagen voor om te waarschuwen hé .

              PPS en iemand op bezoek was inderdaad geen optie. Behalve die 3 huizen verder, niets in de omtrek (behalve een molen en een restaurant en een parking die volledig vol staat).
              Last edited by polleke_cgc; 28 november 2008, 21:26.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Parkeerboete...

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                ....Ik doe een poging om beleefd te blijven, maar deze vorm van "De politie, uw vriend" roept wel wat vragen op (alleen geen antwoorden) !!!....
                De politie is nooit je vriend, dat zou iedereen nu toch al lang moeten weten........ !

                Comment


                • #9
                  Re: Parkeerboete...

                  overtreding 8/11
                  pro-justitia 25/11
                  Dacht dat politie PV's moesten opmaken binnen de 10 werkdagen om rechtsgeldig te zijn?
                  Heb dit vroeger vernomen maar weet niet of het waar is. Zou betrekking hebben op het feit dat sommige politiemensen een bepaald quotum moeten halen i.v.m. promotie?
                  Waar of niet?

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Parkeerboete...

                    Oorspronkelijk geplaatst door jacketgreen Bekijk bericht
                    De politie is nooit je vriend, dat zou iedereen nu toch al lang moeten weten........ !
                    Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Dat is een kortzichtig antwoord, dat alleen getuigt van veralgemening. De meeste doen goed hun werk. Deze die ik hier "actief" heb "ondervonden" zijn alleen wat te overijverig om de stadskas te spijzen...
                    En dat verhaal hebben we hier al gehad, en is trouwens door de moderatoren vakkundig afgestopt (en met reden).
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Parkeerboete...

                      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                      overtreding 8/11
                      pro-justitia 25/11
                      Dacht dat politie PV's moesten opmaken binnen de 10 werkdagen om rechtsgeldig te zijn?
                      Heb dit vroeger vernomen maar weet niet of het waar is. Zou betrekking hebben op het feit dat sommige politiemensen een bepaald quotum moeten halen i.v.m. promotie?
                      Waar of niet?

                      Henri
                      Helaas niet waar voor zover ik weet.

                      Zelfs al word je geflitst, dan nog mogen ze 4 weken later je boete opsturen.
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: Parkeerboete...

                        Ik vind het zeer magertjes van die restauranthouder dat hij niet aankondigt in zijn restaurant dat het verboden is om te parkeren in dat straatje.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Parkeerboete...

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Ik vind het zeer magertjes van die restauranthouder dat hij niet aankondigt in zijn restaurant dat het verboden is om te parkeren in dat straatje.
                          Mogelijks heeft hij het wel aangekondigd, maar hebben we het niet opgemerkt, hé. Ik denk echt niet dat hij onder 1 hoedje speelt met de politie om zoveel mogelijk boetes te kunnen betekenen...

                          De PV was opgesteld op Do 17/11/'08, dus ruim binnen de tijd (die 14 dagen is weldegelijk juist, i.v.m. de bewijslast van een PV), maar die periode (helaas voor mij) hebben ze dus weldegelijk gehaald.
                          Dat de post zo traag is, daar kan de politie niets aan doen hé...

                          Tomme toch .
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Parkeerboete...

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Ik vind het zeer magertjes van die restauranthouder dat hij niet aankondigt in zijn restaurant dat het verboden is om te parkeren in dat straatje.
                            Dat was het eerste waar ik aan dacht wanneer ik het verhaal las. "De restauranthouder is het ook beu met al die boetes"
                            Knappe service van die kerel. Een bordje aan de ingang met een mededeling, een blik naar buiten en een woordje aan de klanten ... Te veel moeite blijkbaar.
                            Soit, ik kan enkel diegenen hierboven bijtreden ivm de veiligheid in het verkeer. Ik begrijp dat het zuur is voor de TS maar ja dura lex, sed lex.

                            Tjerri

                            Comment


                            • #15
                              Re: Parkeerboete...

                              Het 3 meter doorgang laten heeft eigenlijk te maken met de doorgang voor hulpdiensten. Het niet vrijlaten van deze doorgang is mede daarom een overtreding van de tweede graad.
                              Ik begrijp uw frustraties over het betalen van een boete en de wijze waarop en ben akkoord wanneer u zegt dat het anders zou kunnen gaan. Het is inderdaad de taak van de politie om een "gevaarlijke" overtreding te laten ophouden. Het neemt echter de overtreding niet weg.
                              De tijd van bonnetjes achter de wisser is voorbij. Onmiddelijke inning gebeurt voortaan door de post. U krijgt een afschrift aan, en een week of zo nadien een voorstel tot betaling van de boete.

                              Dacht dat politie PV's moesten opmaken binnen de 10 werkdagen om rechtsgeldig te zijn?
                              Nee, de regel was... afschrift van het proces-verbaal dient opgestuurd aan de overtreder binnen de acht werkdagen. Wanneer dit niet gebeurt, is dit echter geen grond van nietigheid van het proces-verbaal.

                              Comment

                              Working...
                              X