Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panoramisch dak / HUD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panoramisch dak / HUD

    Ik weet dat er 50% voorstanders zulen zijn en 50% tegenstanders, maar ik wou toch graag wat ervaringen horen.

    Voor alle duidelijkheid: het is op een wagen ( om grappenmakers voor te zijn

    1) Panoramisch dak - ik denk aan:

    + veel licht in de wagen
    - windgeruis
    -eventuele lekkage
    - wéér iets meer dat kan stuk gaan


    2) HUD

    Is zeker praktisch omdat het veel op je raam projecteert, maar de moderne "cockpits" zoals bij Audi, BMW, VW, Mercedes, ...... hebben tegenwoordig een supergroot display dat zelfs kaarten tussen je tellers plaatst.

    Is het dan geen twee keer hetzelfde ? HUD en multifunctioneel display ?
    Of is een HUD in sommige gevallen toch nuttiger?
    Last edited by Alfa Centauri; 2 juli 2019, 21:55.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Panoramisch dak / HUD

    Panoramisch dak heel zalig en geen last van, integendeel.
    Na parkeren even openen en warmte is snel weg mits warmte stijgt.
    Geen geruis indien dicht.
    Geen extra licht als gordijn dicht is.
    Zalig als men ook eens wat licht/lucht van boven wil.
    Gordijn is altijd open bij ons, ook met deze hete dagen, geen last van.
    Op 35 jaar nog nooit problemen gehad met een dak.

    HUD is overdreven duur en compleet overbodig als men een deftig digitaal instrumentenbord heeft.
    Verkopers raden het soms zelfs af wegens storend of onnuttig.

    Let op, een digitaal instrumentenpaneel is ook iets dat stuk kan gaan en veel kost en wat licht geeft. [emoji1][emoji1][emoji1]
    Last edited by VerSeg; 2 juli 2019, 09:58.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Panoramisch dak / HUD

      Ik heb een panoramisch dak dat bijna de ganse oppervlakte van het dak beslaat. (Van de voorruit tot 20cm van de achterdeur)
      Het kan niet geopend worden, lekt dus niet en maakt geen geruis. Het gordijn open ik nooit want dat geeft teveel licht binnenin de auto.
      Het minste stof of rommel op het dashboard wordt dan gereflecteerd op de voorruit.
      Voor mij een overbodig gadget, maar het stond standaard op die uitvoering, samen met dakrails die ik ook nooit gebruik.

      Comment


      • #4
        Re: Panoramisch dak / HUD

        Test een wagen met panoramisch dak, doe het gordijn eens open en doe het eens dicht ... dan weet je meteen welk verschil dat geeft.
        Sta eens kort voor een verkeerslicht en kijk eens door een panoramisch dak en door een gesloten dak, beslis dan bij welk van de twee je het meeste ziet.
        Idem in de file onder een groot verkeersbord.
        Verder nooit vlekken in de lak door vogelsh*t, glas kan daar tegen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Panoramisch dak / HUD

          Ik heb ook een panoramisch dak, dat open kan, maar als de zon zo fel is als de afgelopen dagen, is het gordijn gesloten. Maar voor de rest kan ik alleen maar VerSeg bijtreden. Ik zal zelden met open dak rijden (airco), maar gebruik het dak zeker nadat de wagen in de zon gestaan heeft.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Panoramisch dak / HUD

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Verder nooit vlekken in de lak door vogelsh*t, glas kan daar tegen.
            Op een panoramisch dak is zoals met zonwerende dubbel beglazing in huis een metaalcoating aangebracht en het verschil met vogelsh*t en het kwakje van een meeuw is dat deze laatste wel schade maakt en zeker
            als de zon er op zit het er in brand zoals in de lak van je auto. Verder zou ik het panoramisch dak niet meer willen missen. Wel bij warm en zonnig weer als ik ergens lang parkeer het gordijn dicht.

            Comment


            • #7
              Panoramisch dak / HUD

              Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
              Op een panoramisch dak is zoals met zonwerende dubbel beglazing in huis een metaalcoating aangebracht en het verschil met vogelsh*t en het kwakje van een meeuw is dat deze laatste wel schade maakt en zeker
              als de zon er op zit het er in brand zoals in de lak van je auto. Verder zou ik het panoramisch dak niet meer willen missen. Wel bij warm en zonnig weer als ik ergens lang parkeer het gordijn dicht.
              Die laag zit niet boven op het glas maar onder de bovenste laag, net als bij warmtewerende dubbele beglazing in huis.
              Enfin, tenminste bij al de wagens die wij al gehad hebben.
              Anders zou die ook niet bestand zijn tegen carwash.
              En bij de hitte van vorige weken was het koeler in onze wagen met panoramisch dak (gordijn altijd open) dan in de andere met gewoon dak.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Panoramisch dak / HUD

                Hier een wagen met panoramisch dak dat zowat de gehele lengte van het dak beslaat, voorste helft kan geopend worden (Cupra Ateca). Ik wil niks anders meer, een groot gemak. Geen extra geluid, geen lekkage, auto lijkt vanbinnen veel ruimer doordat er veel licht binnenvalt. Het dak bestaat uit getint glas, houdt veel zonnewarmte tegen. Als het toch te warm is buiten sluiten we de zonnewering.

                Ivm de temperatuur van de laatste dagen: auto is veel sneller verlucht, en warme lucht is veel sneller buiten, als je de mogelijkheid hebt om het dak open te doen

                Op dezelfde wagen hebben we ook het digitale dashboard. Ook dat is iets wat ik ondertussen erg mis op andere auto's. HUD heb ik geen ervaring mee, en ik mis het niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Panoramisch dak / HUD

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Die laag zit niet boven op het glas maar onder de bovenste laag, net als bij warmtewerende dubbele beglazing in huis.
                  Enfin, tenminste bij al de wagens die wij al gehad hebben.
                  Anders zou die ook niet bestand zijn tegen carwash.
                  Een beetje off topic maar bij dubbele beglazing heb je een Soft Coating dat in positie twee of drie zit en een Hard Coating dat altijd in positie 1 zit en wel degelijk op het glas is aangebracht. Kan zeker veel verdragen dus de borstels van de carwash gaan geen schade toebrengen. Zelfs met de zachtste staalwol mag je er over wrijven tegenover de Soft coating dat je voor of tijdens de samenstelling van dubbel glas zelf met je handen niet mag aanraken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panoramisch dak / HUD

                    Eigenaardig dat er zoveel zijn die een digitaal dashbord prefereren. Geef mij maar een goed analoog met grote klokken. Heb nu ook een digitaal en vind dat veel moeilijker om in 1 oogopslag te lezen. Je moet alle cijfertjes lezen en interpreteren. En de aanduiding verandert te veel wat ook weer aandacht afleidt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panoramisch dak / HUD

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Eigenaardig dat er zoveel zijn die een digitaal dashbord prefereren. Geef mij maar een goed analoog met grote klokken. Heb nu ook een digitaal en vind dat veel moeilijker om in 1 oogopslag te lezen. Je moet alle cijfertjes lezen en interpreteren. En de aanduiding verandert te veel wat ook weer aandacht afleidt.
                      je moet met de tijd meegaan, als we dat niet deden reden we nog met paard en kar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panoramisch dak / HUD

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Eigenaardig dat er zoveel zijn die een digitaal dashbord prefereren. Geef mij maar een goed analoog met grote klokken. Heb nu ook een digitaal en vind dat veel moeilijker om in 1 oogopslag te lezen. Je moet alle cijfertjes lezen en interpreteren. En de aanduiding verandert te veel wat ook weer aandacht afleidt.
                        Ik denk dat er ook veel verschil is in digitale dashboarden, net zoals in multimedia consoles.
                        Té veel info in één keer is inderdaad niet duidelijk, evenals diep in menu’s zitten graven - dat komt de veiligheid niet ten goede.
                        Ik ben wel voorstander van een digitale snelheidsmeter: persoonlijk vind ik dat accurater aflezen dan een wijzer. Maar volume van een radio op een multimedia console regelen, vind ik dan weer heel onnatuurlijk - in dat geval liever een gewone draaiknop.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panoramisch dak / HUD

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Eigenaardig dat er zoveel zijn die een digitaal dashbord prefereren. Geef mij maar een goed analoog met grote klokken. Heb nu ook een digitaal en vind dat veel moeilijker om in 1 oogopslag te lezen. Je moet alle cijfertjes lezen en interpreteren. En de aanduiding verandert te veel wat ook weer aandacht afleidt.
                          In één oogwenk lezen gaat mijn inziens 100 keer beter op een digitaal dan analoog scherm.
                          Analoog is eigenlijk eerst naar wijzer kijken, dan baar cijfers en digitaal is meteen het cijfer.

                          Groot verschil is nog een analoge meter dat tot 300 gaat of tot 180 ... enorm verschil om aflezen. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panoramisch dak / HUD

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Ik denk dat er ook veel verschil is in digitale dashboarden, net zoals in multimedia consoles.
                            Té veel info in één keer is inderdaad niet duidelijk, evenals diep in menu’s zitten graven - dat komt de veiligheid niet ten goede.
                            Ik ben wel voorstander van een digitale snelheidsmeter: persoonlijk vind ik dat accurater aflezen dan een wijzer. Maar volume van een radio op een multimedia console regelen, vind ik dan weer heel onnatuurlijk - in dat geval liever een gewone draaiknop.
                            Op (grote) schermen worden functies meestal beperkt eens men rijdt.
                            Volumeregeling bij voorkeur aan het stuur of met stembediening, al is dat laatste niet altijd in alle wagens evident. [emoji18]
                            Kan zijn dat men “volume lager” zegt en dat de respons is “slager wordt gebeld” of “volare wordt nu afgespeeld”. [emoji1]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panoramisch dak / HUD

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Kan zijn dat men “volume lager” zegt en dat de respons is “slager wordt gebeld” of “volare wordt nu afgespeeld”. [emoji1]
                              ROTFL !!!
                              Of:

                              "wat ben ik mager?"

                              "zet mijn stoel wat lager"

                              "speel een schlager"
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X