Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panoramisch dak / HUD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Panoramisch dak / HUD

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Ik weet dat er 50% voorstanders zulen zijn en 50% tegenstanders, maar ik wou toch graag wat ervaringen horen.

    Voor alle duidelijkheid: het is op een wagen ( om grappenmakers voor te zijn

    1) Panoramisch dak - ik denk aan:

    + veel licht in de wagen
    - windgeruis
    -eventuele lekkage
    - wéér iets meer dat kan stuk gaan


    2) HUD

    Is zeker praktisch omdat het veel op je raam projecteert, maar de moderne "cockpits" zoals bij Audi, BMW, VW, Mercedes, ...... hebben tegenwoordig een supergroot display dat zelfs kaarten tussen je tellers plaatst.

    Is het dan geen twee keer hetzelfde ? HUD en multifunctioneel display ?
    Of is een HUD in sommige gevallen toch nuttiger?
    Ik heb er ook een zitten Marc, zat toevallig bij de opties van het toonzaal model dat ik kocht
    (was er eentje met alle denkbare opties die er bestonden)
    Voorheen zou ik er niet voor kiezen, nu wil ik het niet meer kwijt.
    Voordeel is zoals Freddy zegt, de snelle afkoeling als je auto in de zon heeft gestaan,
    en in kipstand wordt het zowiezo al minder warm in je auto, en nog nooit een druppel
    water binnen gehad ook niet als het matig regent, waar je wel meer last van hebt is als
    er veel stof in de lucht is.
    Om er volledig open mee te rijden hangt af van de omstandigheden, bij mij kan je geen
    gordijn dicht schuiven in de volledig open stand, (bij mij is dat een paneel die mee open gaat bij het
    open schuiven van het dak) en de zon op mijn bijna haarloze bol kan ik niet lang verdragen.
    Zowel in kipstand als dicht kan het paneel wel volledig open en heb ik dus meer licht in de auto
    veel hangt dus af van de weersomstandigheden en wat je graag hebt, persoonlijk rijd ik niet graag met
    hoog staande zomerzon op mijn hoofd.
    Je hebt mensen die zelfs graag met een open venster rijden, ook niets voor mij, bij mij gaat
    het venster maar open als ik een parkeer kaartje moet trekken en bij uitzondering als mijn auto
    uren in de zon heeft gestaan, dan gaat alles gedurende een paar minuten open, dak en alle vensters,
    bijzonder omdat het ook nog een leder interieur is, kan verdikke warm zijn....

    Op de snelweg heb ik het ook liever alles dicht vanwege het omgevingsgeluid, en temeer
    omdat mijn auto super stil is met alles dicht.
    Maar op gewest wegen is een panoramisch schuif en kip dak zéér aangenaam ook tiidens de winter.

    Ik ben er zeer tevreden mee Marc, en totaal geen last met het kunnen lezen van alle digitale info,
    met uitzondering van in sommige gevallen het blinkend gps scherm, maar het moet al lukken
    dat daar de zon onder een juiste hoek op valt.

    Voordien had ik ook de gedachte “heb je dat nodig als je airco hebt” maar de twee vullen elkaar
    zeer goed aan vind ik nu.
    Last edited by Guest42; 3 juli 2019, 06:18.

    Comment


    • #32
      Re: Panoramisch dak / HUD

      Een schuifdak/panoramisch dak is vooral leuk voor de mensen op de achterbank. Je moet er wel rekening mee houden dat je wat hoofdruimte kwijt bent met een schuifdak, als je redelijk groot bent controleer dat even in een testwagen alvorens klakkeloos te bestellen als optie. HUD: mijn voorlaatste wagen had een HUD en ik mis het toch wel hoor. Comfortabeler én veiliger met HUD.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #33
        Re: Panoramisch dak / HUD

        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        HUD: mijn voorlaatste wagen had een HUD en ik mis het toch wel hoor. Comfortabeler én veiliger met HUD.
        Vertel er even bij of je ook een digitaal instrumentenpaneel had.
        Bij analoge wijzers is er meer voordeel omdat de HUD dan digitaal is.
        Ook de grootte van het instrumentenpaneel speelt een rol om het voordeel te kunnen beoordelen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Re: Panoramisch dak / HUD

          OK, ik ben overtuigd.
          Zal het er bij op zetten. Ik heb graag een compleet uitgeruste wagen.

          Ik heb er deze keer zelfs een stuur bij opgezet. Echt waar.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #35
            Re: Panoramisch dak / HUD

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Ik heb er deze keer zelfs een stuur bij opgezet. Echt waar.
            Vergeet geen motor te bestellen. [emoji1]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Panoramisch dak / HUD

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Vertel er even bij of je ook een digitaal instrumentenpaneel had.
              Bij analoge wijzers is er meer voordeel omdat de HUD dan digitaal is.
              Ook de grootte van het instrumentenpaneel speelt een rol om het voordeel te kunnen beoordelen.
              Digitale snelheidsmeter, analoge toerenteller. (Mazda 3)
              Nu een VW met digitaal scherm waarop analoge en digitale snelheidsmeter maar centraal grote digitaal snelheid. De layout van het scherm kan men kiezen maar staat toch steeds op hetzelfde. Als die grote centrale digitale snelheidsweergave tijdelijk weg is (navigatie bv) dan is het steeds weer zoeken naar de snelheidsmeter.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #37
                Panoramisch dak / HUD

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Als die grote centrale digitale snelheidsweergave tijdelijk weg is (navigatie bv) dan is het steeds weer zoeken naar de snelheidsmeter.
                Dat geloof ik best, wel een voordeel als de GPS op een apart scherm staat.
                Maar bij meer en meer wagens kan men GPS ook op de volledige display van de tellerpartij zetten, persoonlijk vind ik dat niet handig omdat al de rest zoals de tellers klein worden.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: Panoramisch dak / HUD

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Digitale snelheidsmeter, analoge toerenteller. (Mazda 3)
                  Nu een VW met digitaal scherm waarop analoge en digitale snelheidsmeter maar centraal grote digitaal snelheid. De layout van het scherm kan men kiezen maar staat toch steeds op hetzelfde. Als die grote centrale digitale snelheidsweergave tijdelijk weg is (navigatie bv) dan is het steeds weer zoeken naar de snelheidsmeter.
                  Alles hangt af van de gebruiksvriendelijkheid van het scherm.
                  Volgens mij zit er in veel wagens onderhuids dezelfde module.
                  Bij de CHR van mijn echtgenote staat ook steeds de snelheidsmeter in het centrale scherm.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #39
                    Re: Panoramisch dak / HUD

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Vergeet geen motor te bestellen. [emoji1]
                    Niet nodig, ik ga een “Flintstones” model kiezen.
                    Verbruikt nog minder dan een elektrische !
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #40
                      Re: Panoramisch dak / HUD

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Bij de CHR van mijn echtgenote staat ook steeds de snelheidsmeter in het centrale scherm.
                      Heden heeft men eigenlijk geen snelheidsmeter nodig. [emoji6]

                      Ofwel staat men zo goed als stil in de file.
                      Ofwel komt men in een zone waar men niet mag rijden.
                      Ofwel staan er rode en groene mannekes op een bord te pinken om aan te duiden of ge al dan niet te snel rijdt.
                      Ofwel ziet ge in uw spiegel een witte flits met groenachtige schijn om te zeggen dat ge te hard rijdt.
                      Ofwel komt iemand u persoonlijk aanspreken dat je te snel reed na u eerst met wat blauwe zwaaien verwittigd te hebben.
                      En als ge het dan nog niet weet, dan sturen ze u persoonlijk nog een briefje om het te laten weten.

                      [emoji1][emoji1][emoji1]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: Panoramisch dak / HUD

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Dat geloof ik best, wel een voordeel als de GPS op een apart scherm staat.
                        Maar bij meer en meer wagens kan men GPS ook op de volledige display van de tellerpartij zetten, persoonlijk vind ik dat niet handig omdat al de rest zoals de tellers klein worden.
                        Het GPS scherm staat apart in de centerconsole, de aanwijzingen ( pijltje volgende afslag links) komen op het digitale dashboard. Men kan ook opteren voor het GPS scherm (het stratenplan) op het dashboard te projecteren. Kan handig zijn in bepaalde omstandigheden maar dan is het weer zoeken naar die snelheidsmeter :-)
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #42
                          Re: Panoramisch dak / HUD

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Heden heeft men eigenlijk geen snelheidsmeter nodig. [emoji6]

                          Ofwel staat men zo goed als stil in de file.
                          Ofwel komt men in een zone waar men niet mag rijden.
                          Ofwel staan er rode en groene mannekes op een bord te pinken om aan te duiden of ge al dan niet te snel rijdt.
                          Ofwel ziet ge in uw spiegel een witte flits met groenachtige schijn om te zeggen dat ge te hard rijdt.
                          Ofwel komt iemand u persoonlijk aanspreken dat je te snel reed na u eerst met wat blauwe zwaaien verwittigd te hebben.
                          En als ge het dan nog niet weet, dan sturen ze u persoonlijk nog een briefje om het te laten weten.

                          [emoji1][emoji1][emoji1]
                          En in de LGZ zones zal ik met mijne Flintstone auto ook weer niet mogen tijden.
                          “Betonnen wielen hé mijnheer ! Da mag hier nie !”
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #43
                            Re: Panoramisch dak / HUD

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            “Betonnen wielen hé mijnheer ! Da mag hier nie !”
                            Een NFZ invoeren. [emoji1]

                            En betontaks. [emoji41]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Panoramisch dak / HUD

                              Ik heb een panoramisch dak dat open kan, en ook een binnedak heeft.. Perfect waterdicht, geen geluid, alles prima in orde. Maar de meest waardeloze optie die ik ooit genomen heb. Zou ik nooit meer kopen. Is 99% van de tijd gesloten, zowel binnen als buitendak.
                              De HUD daarentegen is zalig, je ziet in een oogopslag de belangrijke zaken zonder je ogen van de weg te moeten wegdraaien.

                              Comment


                              • #45
                                Panoramisch dak / HUD

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                                Is 99% van de tijd gesloten, zowel binnen als buitendak.
                                Misschien omdat je het niet op een nuttige manier gebruikt?
                                Anders goed om de wagen te verluchten zelfs als je geparkeerd bent zonder dat iemand in de wagen kan. [emoji6]
                                Metaalkleur heeft anders ook weinig functie ... daar wordt soms ook 1200€ tot veel meer (of minder) aan gegeven, of aan een lederen bekleding van het dashboard.
                                Zo zijn er wel veel zaken.

                                Maar eenieders wensen zijn anders, net als het budget. [emoji106]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X