Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstromingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstromingen

    Hoe groot is de kans dat we in de volgende 50 jaar toestanden krijgen zoals in Groot Brittannië ?
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

  • #2
    Re: Overstromingen

    Kwam gisteren ter sprake in Ter Zake.
    Voor een klein land als het onze hebben we de laatste jaren al genoeg meegemaakt.
    België is wel geen eiland zoals de UK maar ik denk niet dat de oorzaak bij de zee ligt.
    Wat is bewezen is dat de zeespiegel stijgt en dat we meer stormweer krijgen MAAR er wordt totaal niet ingegrepen om te voorkomen.
    En dat is een milieudebat en een debat over woningbouw en ook wegenbouw.
    Dat is het debat over het onderhoud van bestaande infrastructuren.

    Ik geloof niet meer
    Omdat er géén beslissingen worden genomen en door de grote economische druk wordt alles uitgesteld of opgeschoven.
    En dan zijn er nog de besparingen. We hebben dit gezien met die fameuze zandzakjes.
    Iedereen schiet wakker als het te laat is en als er schade is of slachtoffers vallen.
    David Cameron zei gisteren dat al het geld dat nodig is om iedereen "te helpen" beschikbaar is.
    Geld dat er NIET is of was voor preventieve maatregelen.
    Ik heb een slecht voorbeeld: "Men laat liever een vliegtuig met 259 mensen crashen dan geld te voorzien om vliegtuigen te onderhouden".
    In zijn totaliteit is een crash goedkoper....

    Verder denk ik ook niet dat we 50 jaar moeten wachten om het mee te maken.
    Zeker niet als alles blijft zoals het nu is.
    Gans de wereld moet meewerken aan een verbetering en dat zie ik niet zitten.

    Ierland is ook omringd door de zee en de Ieren hoor ik niet klagen, de Schotten ook niet.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Overstromingen

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Verder denk ik ook niet dat we 50 jaar moeten wachten om het mee te maken.
      Zeker niet als alles blijft zoals het nu is.
      Gans de wereld moet meewerken aan een verbetering en dat zie ik niet zitten.
      Of eerder: "en dat zie ik nog zo dadelijk niet gebeuren."
      Want iedereen moet meewillen natuurlijk.

      Er zijn al genoeg rampenfilms over het klimaat thema, waar ook overstromingen aan bod komen.
      Genoeg studies, documentaires over de problematiek.
      Enerzijds dus de global warming, langs de andere kant raakt alles ook vol gebetoneerd, waardoor veel water niet gauw weg kan vloeien.
      Laat daar dus geen twijfel over bestaan.
      Enkele jaren terug waren er een paar metrotunnels en tunnels van de kleine ring hier in Brussel onder water gelopen door een hevige regenval: het kon gewoon niet weg.


      Wat kleinschalig kan helpen om je zompige tuin een klein beetje droger te houden, is er bomen in planten (als er plaats is), die veel water nodig hebben. Sommige bomen drinken echt wel heel wat liters per dag. Verbetert tevens de luchtkwaliteit.
      Wanneer dat op grote schaal zou gebeuren, kan men bij langdurige regenval de wateroverlast misschien enige tijd kunnen uitstellen.
      Afhankelijk van de bodem, de vochtigheid en type boom dat je wil planten kan je altijd eens een leuke zoekopdracht doen:

      Liefst loofbomen natuurlijk, die hebben over 't algemeen meer water nodig dan naaldbomen.

      Edit: leuke weetjes:
      Een volwassen citrus boom heeft zo'n 60 liter in de winter tot wel zo'n 500 liter per dag in de zomer nodig.
      Een volwassen populier kan per dag 1500 liter water nodig hebben
      Last edited by anonymous; 12 februari 2014, 16:25.

      Comment


      • #4
        Re: Overstromingen

        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Hoe groot is de kans dat we in de volgende 50 jaar toestanden krijgen zoals in Groot Brittannië ?
        In Nederland: 0,0 . Wij hebben ons lestje geleerd in 1953.

        Jan

        Comment


        • #5
          Re: Overstromingen

          Ben ik het ook mee eens.
          Probleem(pje) is ook dat, en ik vermoed véél, particulieren het allemaal niet interesseert.
          De beperking van vrijheid en het niet meer kunnen doen wat ze willen.

          Wat gaat de bevolking zeggen als ze dijken moeten opschuiven, onteigeningen moeten uitgevoerd worden ed.
          Ik denk bijv. aan landbouwgronden in uiterwaarden of overstromingsgebieden.

          In een aantal projecten heeft men ook beken of andere stromen recht getrokken.
          Het water "stormt" nu naar beneden

          Waar gebeurt er nog onderhoud aan rioleringen?
          PLUS rioleringen die ruim 30 of 40 jaar in de grond liggen kunnen het nu niet meer aan.
          Het bewijs is eenvoudig omdat bij berekening ervan wordt rekening gehouden met drie bodemfactoren:
          - het doordringbare
          - het half doordringbare
          - het ondoordringbare.
          De factor "ondoordringbare" is gedurende de jaren enorm toegenomen door de wegenbouw maar vooral door bouwwerken (beton en asfaltering, huizenbouw enz.).
          Er zijn ook veel minder grachten.

          Probleem is ook dat de oplossingen momenteel drastisch moeten zijn en dat gaat niemand pikken....
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Overstromingen

            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
            In Nederland: 0,0 . Wij hebben ons lestje geleerd in 1953.

            Jan

            In overleg (België - Nederland) kon dat ook met de Westerschelde.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Overstromingen

              Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
              In Nederland: 0,0 . Wij hebben ons lestje geleerd in 1953.

              Jan
              Voor water komende van de zee, akkoord. Ik herinner mij nog zeer goed tijdens de overgrote aanvoer (ergens in de jaren 70?) van water door de grote rivieren in NL dat men zelfs vanuit België heeft geholpen met het verplaatsen van vee van bedreigde boerderijen in NL. De Maasvallei in B heeft toen ook genoeg wateroverlast gehad.
              De Delta werken zijn en blijven fantastisch, maar evenzo korte termijn denken. Maar ja, typisch voor de mensheid. Verder dan een mensenleven kunnen wij niet denken.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #8
                Re: Overstromingen

                Tja, en dan droogte in de zomer.

                Eén van de oplossing ligt in de verlplichte regenwaterputten.
                Bij een sterke bui vang je al een groot deel op in de reservoirs. Natuurlijk, als het een paar dagen regent levert dat ook niks meer op natuurlijk.

                We gaan nog pompen moeten installeren op de noord en zuidpool om daar het ijs dikker te maken door het continu met water te besproeien, en zo meer ijs te stockeren.

                Ik vrees dat het in Europa en de VS nog kan meevallen, maar in Azië woont verschrikkelijk veel volk in gebieden die amper een meter of 2-3 boven de zee uitsteken.
                Er gaan gewoonweg hele eilanden en steden verdwijnen als de zeespiegel inderdaad met 6m stijgt.

                Comment


                • #9
                  Re: Overstromingen

                  Ben er ook zeker van dat het ziektebeeld zal veranderen.
                  Dat zal niet snel gebeuren en kan zich manifesteren maanden na feiten.
                  Momenteel doet de UK testen in die gebieden waar overstromingen zijn.
                  De bacteriën die er men nu vindt ga je normaal gezien beter uit de weg.
                  En natuurlijk zit er nog meer vuiligheid in dat water.
                  Wat gaat er gebeuren als men de landbouwgronden NIET gaat saneren?
                  De oogsten wil ik eens graag van dichtbij bekijken volgend seizoen: groenten, fruit en het vlees.
                  De UK is zo al gevoelig op gebied van veeteelt.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstromingen

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Ben ik het ook mee eens.
                    Probleem(pje) is ook dat, en ik vermoed véél, particulieren het allemaal niet interesseert.
                    De beperking van vrijheid en het niet meer kunnen doen wat ze willen.

                    Wat gaat de bevolking zeggen als ze dijken moeten opschuiven, onteigeningen moeten uitgevoerd worden ed.
                    Ik denk bijv. aan landbouwgronden in uiterwaarden of overstromingsgebieden.

                    In een aantal projecten heeft men ook beken of andere stromen recht getrokken.
                    Het water "stormt" nu naar beneden

                    Waar gebeurt er nog onderhoud aan rioleringen?
                    PLUS rioleringen die ruim 30 of 40 jaar in de grond liggen kunnen het nu niet meer aan.
                    Het bewijs is eenvoudig omdat bij berekening ervan wordt rekening gehouden met drie bodemfactoren:
                    - het doordringbare
                    - het half doordringbare
                    - het ondoordringbare.
                    De factor "ondoordringbare" is gedurende de jaren enorm toegenomen door de wegenbouw maar vooral door bouwwerken (beton en asfaltering, huizenbouw enz.).
                    Er zijn ook veel minder grachten.

                    Probleem is ook dat de oplossingen momenteel drastisch moeten zijn en dat gaat niemand pikken....
                    Niet enkel de rioleringen worden amper onderhouden maar rivieren en beken baggeren is ook iets dat te weinig gebeurd. En onderhoud aan de dijken? Langs de andere kant, als klei en leem verzadigd zijn dan is er geen verschil met beton.

                    Bomen planten is iets op lange termijn. Als het dagen regent zoals nu helpt dat ook niet echt, dan "verdampen" die niet veel. En je moet er plaats voor hebben...

                    We gaan nog pompen moeten installeren op de noord en zuidpool om daar het ijs dikker te maken door het continu met water te besproeien, en zo meer ijs te stockeren.
                    Enkel op de zuidpool, op de noordpool drijft het ijs op water. Als je daar water opspuit zakt alles dieper in en blijft het niveau gelijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstromingen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Niet enkel de rioleringen worden amper onderhouden maar rivieren en beken baggeren is ook iets dat te weinig gebeurd. En onderhoud aan de dijken? Langs de andere kant, als klei en leem verzadigd zijn dan is er geen verschil met beton.

                      Bomen planten is iets op lange termijn. Als het dagen regent zoals nu helpt dat ook niet echt, dan "verdampen" die niet veel. En je moet er plaats voor hebben...



                      Enkel op de zuidpool, op de noordpool drijft het ijs op water. Als je daar water opspuit zakt alles dieper in en blijft het niveau gelijk.
                      IJs heeft 9% meer volume als water!
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstromingen

                        Laat nu juist het snelle afvoeren van oppervlakte waters het probleem verergeren. Laat de rivieren terug meanderen, beken ipv van riolering voor opvang van datzelfde oppervlakte water.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstromingen

                          Nieuw wachtbekken in Stevoort in gebruik genomen.
                          Op de Herk en de Kleine Herk in Stevoort is een nieuw wachtbekken in gebruik genomen met een bergingscapaciteit van 700 miljoen liter water. Het nieuwe wachtbekken is een extra bescherming tegen mogelijke wateroverlast in het Demerbekken. De streek tussen Hasselt en Diest werd in het verleden al meermaals getroffen door wateroverlast.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstromingen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Enkel op de zuidpool, op de noordpool drijft het ijs op water. Als je daar water opspuit zakt alles dieper in en blijft het niveau gelijk.
                            Even ter correctie: De Zuidpool is wel degelijk een landdeel. Het ijs drijft daar niet op water, maar bedekt er een rotsachtige bodem.
                            De Noordpool daarentegen is een zuivere ijsmassa die drijft op water.

                            Wat overstromingsgevaar betreft. Nog niet zo lang geleden was er een Noordwester en was het uitzonderlijk springtij...
                            De dijken rond de Schelde in het Scheldebekken stonden op punt te barsten. Rood alarm.... Gelukkig was de storm iets minder dan berekend ...
                            Het is alom stilzwijgend geweten dat de dijkversterking in het Scheldebekken echt ontoereikend zijn ...

                            De problematiek van Groot-Brittannië is moeilijk oplosbaar. De grote reden is wel het langdurig continue blijven regenen. Bodems worden verzadigd, zijn oververzadigd aan water, wachtbekkens raken stilaan vol en krijgen geen kans leeg te lopen waardoor de buffer stilaan verdwijnt, de beken zijn overvol, rivieren ook en spijtig genoeg blijft het regenen. Daar is de natuur de mens te sterk af. Vergelijk het met een bad of een emmer. De emmer is inderdaad sneller vol dan het bad, maar als de regen aanblijft raakt ook het bad vol. Eens dat niveau bereik heb je mizerie.
                            Ook bij ons bestaat die problematiek. Een paar tiental jaar terug beleefden we hetzelfde fenomeen in België. Het water stond van Kortemark op de velden tot aan de zee. Ik herinner me nog dat toen ik met de trein naar Genk reed, nog juist de sporen boven water stonden ... Het had dan ook wekenlang aan één stuk geregend en de waterellende was groot en duurde lang. Ook dan kwam plots de problematiek van de onbezonnenheid van de mensen ten ton. Ik zie nog hoe een landbouwer de stalling in het wassende water van een opgezwollen beek, rivier verdween .
                            Je kan dijken blijven ophopen, wat echt niet zo eenvoudig als men denkt, je kan de bufferzones groter en groter maken, je kan meer en meer wachtbekkens aanleggen, je kan regenputten verplichten, maar wat baat het als ze niet gebruikt worden en steeds vol zijn, je kan de beken in riolen steken (wat in feite een verkeerde beslissing is, een riool heeft minder bufferende capaciteit dan een open beek), je kan ... maar als het lang genoeg regent raakt dat allemaal wel eens vol met alle gevolgen van dien.
                            Vergeten we hierbij ook niet dat polders, de stukken vlakke land die hooguit 6 m hoger liggen dan zeeniveau de overvloed aan water slechts beetje bij beetje afstaan naar de zee te. Laat het deel in Groot-Brittannië waar de kwaal het ergst is, ook nagenoeg poldergebied zijn. Dat een polder moeilijke afwatering heeft heeft zijn bewijs gehad in den grootte oorlog waar de sasmeester van Nieuwpoort de sluizen op zette bij hoog water en ze hebben er het water gedurende 4 jaar gezien
                            Last edited by Wim.Vanmaele; 12 februari 2014, 20:53.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstromingen

                              Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                              IJs heeft 9% meer volume als water!
                              Bij mijn weten heeft 1 liter ijs nog altijd hetzelfde volume als 1 liter water .

                              Soortelijk gewicht ijs = 0,917kg/l
                              Soortgelijk gewicht (vloeibaar) water = 0,998kg/l
                              Soortelijk gewicht zeewater = 1,023kg/l
                              Last edited by notex; 12 februari 2014, 20:55.

                              Comment

                              Working...
                              X