Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overschakeling naar mac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overschakeling naar mac

    ik ben er al een hele tijd mee bezig ,daar mijn huidige pc moeilijk lichtroom 4 en CS5 aankan ,(werk heel traag en heeft tussen iedere bewerking zijn tijd nodig eer ik kan verder doen),
    dus nu ik toch denk aan veranderen zou het miss het moment zijn om meteen de overstap naar een I mac te doen , persoonlijk hou ik ook van het design van mac ,hoewel het mij niet op de eerste plaats om te doen is maar het is wel mooi meegenomen .
    mijn vraag is eigenlijk ,ik twijfel tussen de APPLE IMAC MD095FN/A 27´´ of de APPLE IMAC MD096FN/A NUM.27´
    de eerste heeft een processer van 2,9GHz de tweede één van 3,2GHz ook is bij de 2de is ook het ram geheugen uitbreidbaar naar 16 mb ,er zit natuurlijk een prijsverschil in en vraag mij af of de eerste krachtig genoeg is of zouden jullie mij aanraden de 3,2GHz te nemen ,
    ook een vraag aan de ervaren apple gebruikers ,is de aanpassing tussen windows en apple groot ? zal ik veel gotver.. of valt dit nog mee ?
    miss ook eens de nadelen meedelen want ik hoor meestal positief maar er zijn zeker en vast ook wel nadelen aan verbonden
    dank voor jullie hulp

  • #2
    Re: overschakeling naar mac

    Oei.... Voor dit ontaardt ga ik proberen wat nuttige info te geven.

    De overstap is makkelijker dan je denkt, maar dat hangt af van wat je aanpassingsvermogen is.

    Het verschil tussen die twee zal beperkt blijven, en ik ken ook het prijsverschil niet.

    Nadelen... Weinig spellekes te vinden, en nooit 100% compatibel.
    Ik kan er alles mee wat ik wil doen. Office for mac hebben we wel moeten kopen voor de kinderen, omdat er op school vrijwel alleen met office gewerkt wordt.

    Ga een snaar de Apple shop op een rustig moment, en vraag wat uitleg.

    Comment


    • #3
      Re: overschakeling naar mac

      dank voor jou reactie ,het is zeker niet de bedoeling spelletjes te spelen ,naast fotografie wordt hij vooral ook gebruikt voor administratie , dus office zal ik ook wel nodig hebben ,zal waarschijnlijk mijn office niet meer kunnen gebruiken die ik bij windows gebruikte zeker ?

      Comment


      • #4
        Re: overschakeling naar mac

        Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
        dank voor jou reactie ,het is zeker niet de bedoeling spelletjes te spelen ,naast fotografie wordt hij vooral ook gebruikt voor administratie , dus office zal ik ook wel nodig hebben ,zal waarschijnlijk mijn office niet meer kunnen gebruiken die ik bij windows gebruikte zeker ?
        Welke office gebruik je? Waarschijnlijk die van Microsoft?

        Ikzelf ben al geruime tijd overgeschakeld op LibreOffice en ik ben hier heel tevreden over. Ik doe hier alles met dit programma wat ik vroeger ook deed met MS Office en ik heb zelfs al mijn documenten van vroeger kunnen verder gebruiken. Alhoewel ik ze nadien wel heb opgeslagen in het LibreOffice formaat. Ik meen te hebben vernomen dat de laatste nieuwe versie van MS Office dit formaat ook kan inlezen, en misschien zelfs wel in opslaan.

        Deze office draait trouwens op Windows, Mac en Linux. Dus je bent dan voor compatibiliteit tussen systemen toch veel beter af.

        En het voordeel dat je hebt, is dat je het dus ook even nu al kunt testen op je oude PC. Dan weet je dadelijk of je het ook zou kunnen gebruiken op je nieuwe Mac met je oude bestanden.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • #5
          Re: overschakeling naar mac

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
          Welke office gebruik je? Waarschijnlijk die van Microsoft?

          Ikzelf ben al geruime tijd overgeschakeld op LibreOffice en ik ben hier heel tevreden over. Ik doe hier alles met dit programma wat ik vroeger ook deed met MS Office en ik heb zelfs al mijn documenten van vroeger kunnen verder gebruiken. Alhoewel ik ze nadien wel heb opgeslagen in het LibreOffice formaat. Ik meen te hebben vernomen dat de laatste nieuwe versie van MS Office dit formaat ook kan inlezen, en misschien zelfs wel in opslaan.

          Deze office draait trouwens op Windows, Mac en Linux. Dus je bent dan voor compatibiliteit tussen systemen toch veel beter af.

          En het voordeel dat je hebt, is dat je het dus ook even nu al kunt testen op je oude PC. Dan weet je dadelijk of je het ook zou kunnen gebruiken op je nieuwe Mac met je oude bestanden.
          dank voor je info hoor , ik gebruikte office 2010 van microsoft, bij deze heb ik eens libreoffice gedownload op mij oude pc en ja hij opent zonder problemen mijn oude bestanden dat toch al een zorg minder ,lijkt me ook heel gebruiksvriendelijk ,

          klopt het ook dat je CS5 (of CS6) niet in het nederlands kan installeren ?
          en nu nog welke keuze tussen een 2.9 of een 3.2 GHz
          Last edited by bopatje; 29 maart 2013, 22:12.

          Comment


          • #6
            Re: overschakeling naar mac

            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
            klopt het ook dat je CS5 (of CS6) niet in het nederlands kan installeren ?
            Ik neem aan dat je dit wel kunt. Ik zie op webshops toch dat je een Nederlandse versie kunt kopen voor de Mac.

            Zelf werk ik enkel met Engelse software, dus kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik ben trouwens ook een Windows PC gebruiker.

            Maar ik denk dat iemand anders je wel snel het juiste antwoord zal geven.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: overschakeling naar mac

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
              Ik neem aan dat je dit wel kunt. Ik zie op webshops toch dat je een Nederlandse versie kunt kopen voor de Mac.

              Zelf werk ik enkel met Engelse software, dus kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik ben trouwens ook een Windows PC gebruiker.

              Maar ik denk dat iemand anders je wel snel het juiste antwoord zal geven.
              Ok thanks voor je moeite

              Comment


              • #8
                Re: overschakeling naar mac

                Ik ben een zuivere windows gebruiker. De voor -en nadelen van Apple PC's zijn gekend (prachtig design, maar aan een prijskaartje en helaas geen super specificaties). Persoonlijk heb ik nooit kunnen wennen aan het apple besturingssysteem (ook niet na 13 maanden professioneel gebruik), maar gelukkig voor Apple hebben de meesten daar geen problemen mee.
                Als je het geld ervoor hebt : neem het snelste systeem, en als je iemand kent die het voor jou kan doen : koop de ramuitbreiding niet bij Apple (zo kost dat stukken minder). Om je een idee te geven : in mijn PC zit 16 GB ram voor minder dan 90 €, Apple vraagt 200€ voor een uitbreiding van 8 naar 16 GB.
                In principe kan je OS X ook uittesten door het virtueel te draaien op je PC. Maar dan heb je al een redelijk krachtig PC'tje nodig (met zeker genoeg ram geheugen (min 4 GB), en de installatie van zo'n OS X onder virtualbox bv. is niet zo eenvoudig.
                Daarnaast heb ik liever een mat scherm. Maar ik weet niet wat de mogelijkheden zijn bij een Imac op dat vlak.
                En een laatste opmerking : een SSD is blijkbaar mogelijk, maar ook enorm duur.
                Last edited by polleke_cgc; 30 maart 2013, 08:53.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: overschakeling naar mac

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Oei.... Voor dit ontaardt ga ik proberen wat nuttige info te geven.

                  De overstap is makkelijker dan je denkt, maar dat hangt af van wat je aanpassingsvermogen is.

                  Ga een snaar de Apple shop op een rustig moment, en vraag wat uitleg.
                  mee eens.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: overschakeling naar mac

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Ik ben een zuivere windows gebruiker. De voor -en nadelen van Apple PC's zijn gekend (prachtig design, maar aan een prijskaartje en helaas geen super specificaties). Persoonlijk heb ik nooit kunnen wennen aan het apple besturingssysteem (ook niet na 13 maanden professioneel gebruik), maar gelukkig voor Apple hebben de meesten daar geen problemen mee.
                    Als je het geld ervoor hebt : neem het snelste systeem, en als je iemand kent die het voor jou kan doen : koop de ramuitbreiding niet bij Apple (zo kost dat stukken minder). Om je een idee te geven : in mijn PC zit 16 GB ram voor minder dan 90 €, Apple vraagt 200€ voor een uitbreiding van 8 naar 16 GB.
                    In principe kan je OS X ook uittesten door het virtueel te draaien op je PC. Maar dan heb je al een redelijk krachtig PC'tje nodig (met zeker genoeg ram geheugen (min 4 GB), en de installatie van zo'n OS X onder virtualbox bv. is niet zo eenvoudig.
                    Daarnaast heb ik liever een mat scherm. Maar ik weet niet wat de mogelijkheden zijn bij een Imac op dat vlak.
                    oei oei je doet mij twijfelen na 13 maanden
                    miss idd toch overwegen om het snelste systeem te nemen ,miss zou het wel beter zijn naar de toekomst toe ,om te vermijden dat de pc opnieuw te traag wordt als er bvb weer nieuwere versie's van bvb Lightroom of PS uitkomen die dan weer zwaarder zijn en weer meer kracht van je pc vergen ,ook idd een geluk dat ik iemand in mijn familie ken die deze RAM uitbreiding zou kunnen doen ,het is idd wel zo dat apple toch duur is , daarom wil ik eerst overtuigd zijn voor ik die aankoop doe en het mij niet naderhand beklaag
                    dank voor je hulp hoor
                    Last edited by bopatje; 30 maart 2013, 09:17.

                    Comment


                    • #11
                      Re: overschakeling naar mac

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      mee eens.
                      grt,bouk.
                      zal ik zeker nog doen voor ik beslis

                      Comment


                      • #12
                        Re: overschakeling naar mac

                        Een paar jaar geleden van win naar mac gegaan. Niet simpel. Mac is niet eenvoudiger, zeker niet. Zelfs even terug naar win gestapt.
                        Maar nu is een windows pc een kwelling voor me. Alles is zo omslachtig en lijkt traag.
                        Kwa specs (sommigen halen dat hier aan, dat is de pc wereld) kan een mac wel minder op papier zijn, maar de snelheid waarmee een en andere gaat blijft toch in het voordeel van de mac. Apple gaat beter om met zijn resources.
                        Ik heb een full option dell van het werk, zowat de snelste laptop die er is, en mijn magere macbook air moet in niets of weinig onderdoen.
                        Mijn imac, een c2duo 3Ghz, kan nog perfekt mee, is nooit traag, in tegenstelling tot veel pc's van pakweg 4 jaar oud.
                        Is een mac duurder? misschien in the long run niet als je de afschrijving meetelt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: overschakeling naar mac

                          Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                          ik ben er al een hele tijd mee bezig ,daar mijn huidige pc moeilijk lichtroom 4 en CS5 aankan ,(werk heel traag en heeft tussen iedere bewerking zijn tijd nodig eer ik kan verder doen),
                          dus nu ik toch denk aan veranderen zou het miss het moment zijn om meteen de overstap naar een I mac te doen , persoonlijk hou ik ook van het design van mac ,hoewel het mij niet op de eerste plaats om te doen is maar het is wel mooi meegenomen .
                          mijn vraag is eigenlijk ,ik twijfel tussen de APPLE IMAC MD095FN/A 27´´ of de APPLE IMAC MD096FN/A NUM.27´
                          de eerste heeft een processer van 2,9GHz de tweede één van 3,2GHz ook is bij de 2de is ook het ram geheugen uitbreidbaar naar 16 mb ,er zit natuurlijk een prijsverschil in en vraag mij af of de eerste krachtig genoeg is of zouden jullie mij aanraden de 3,2GHz te nemen ,
                          ook een vraag aan de ervaren apple gebruikers ,is de aanpassing tussen windows en apple groot ? zal ik veel gotver.. of valt dit nog mee ?
                          miss ook eens de nadelen meedelen want ik hoor meestal positief maar er zijn zeker en vast ook wel nadelen aan verbonden
                          dank voor jullie hulp
                          Heb ik ook aan gedacht, maar daar kwam in mijn geval zoveel bij kijken dat ik mij toch maar een nieuwe PC heb gekocht,
                          eentje van QForce met ssd, 16Mb ram I7 processor enz. Ik kan moeilijk geloven dat MAC het beter zal doen.

                          Bij mij was het probleem dryvers en software die ik nu allemaal heb liggen zoals voor mijn Epson 4000 serie

                          En wat mij ook over de streep heeft getrokken, is de blijkbaar zéér goede service van Qforce, de essemblage fabriek
                          bevind zich namelijk in Zedelgem, is niet toegankelijk voor de gewone man, maar de respons naar hun daelers is zeer snel.

                          Kostenplaatje ongeveer 1.500€ koop je daarbij een mooi scherm, en je kan gewoon verder zonder een ander systeem te moeten
                          aanleren.

                          Ik wil hiermee MAC zeker niet afbreken, maar voor mij teveel aanpassen, ik ken mensen die omwille van deze reden hun
                          Ibook terug hebben verkocht, en dat maakte mij bang, maar dat is dan puur persoonlijk.

                          Zo een IMac is ontegensprekelijk een zeer mooi ding, maar blijkbaar beperkt qua mogelijkheden om eens iets aan te passen of uit te breiden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: overschakeling naar mac

                            Ik ben 2 weken geleden overgestapt van Windows naar Imac, de versie met 2.9 GHz processer . Mijn vorige pc was een HP anno 2005 die nog draaide onder XP en ik had ook problemen met CS3. Nu werk ik op de mac met CS5 probleemloos.
                            Wat betreft de aanpassing van Windows naar Mac ,voor mij was het een kwestie van een paar dagen gotver... en daarna liep het wel los.
                            What you see is what you get

                            Comment


                            • #15
                              Re: overschakeling naar mac

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Mijn imac, een c2duo 3Ghz, kan nog perfekt mee, is nooit traag, in tegenstelling tot veel pc's van pakweg 4 jaar oud.
                              Is een mac duurder? misschien in the long run niet als je de afschrijving meetelt.
                              Dat valt wel mee hoor.

                              De laptop waar ik dit op schrijf heeft Windows VISTA als OS. Yep, die versie die door zoveel mensen gehaat wordt en waar ik zelf eigenlijk nooit problemen mee heb ondervonden.

                              Hij is reeds geïnstalleerd sinds 5/11/2009, 13:59:01 en draait nog steeds heel snel. (Intel Pentium T2130 / 2GB RAM / SATA hard disk)

                              Ik draai hierop Lightroom 4 en Photoshop Elements 11 zonder problemen. Ik heb hierop zelfs al foto's bewerkt die afkomstig waren van een D800 in RAW formaat, en dit zonder al te veel problemen te ondervinden. (Je merkt wel dat hij ietsje langer nodig heeft op sommige bewerkingen, maar die bestanden zijn dan ook monsters. De meeste andere foto's bewerk ik hierop zonder dat ik mij erger, en ik ben iemand die van nature uit al helemaal geen geduld heeft.)

                              Ik heb ongeveer een jaar geleden wel eens een moment gehad van, "Verdomd, wat is deze laptop toch traag geworden!" (Zelfs CCleaner kon mij toen niet meer helpen.)

                              Echter, iemand die ik ken in de UK heeft mij toen verwezen naar het programma 'System Mechanic' van iolo. En sinds ik dit programma gebruik op al mijn toestellen, zijn ze allemaal stukken sneller geworden. Ik heb zelfs de toen geplande herinstallatie niet moeten doen en ik heb ondertussen ook al weer een hele hoop software geïnstalleerd en verwijderd gehad op dit toestel, zonder enig nadelig effect te ondervinden.

                              Misschien dat Apple wel een soortgelijke software in hun Mac OS hebben zitten, maar dat neemt niet weg dat je Windows echt wel snel kunt houden door een beetje extra software. En iolo is nog zo vrijgevig dat je de software op al je PC's mag gebruiken. Dus je heeft geen afzonderlijke licentie per PC te kopen. (Wel een jaarlijks abonnement, maar dat is ook zo met anti-virus software en andere software die mensen gebruiken. Zelfs Microsoft en Adobe gebruiken nu al abonnementen voor hun software aan te bieden. Dus...

                              Ik wou dit toch even melden, omdat dit excuus zo dikwijls wordt aangehaald, terwijl het eigenlijk een probleem is dat simpel is op te lossen.

                              Wel spijtig dat Microsoft zelf dit probleem nooit echt heeft aangepakt, maar ik vermoed dat het ook een beetje met een strategie te maken heeft. Ik heb in de loop der jaren al zo dikwijls gemerkt dat mensen een nieuwe PC kopen, omdat ze denken dat hij te traag is geworden voor de nieuwe software, terwijl het probleem eigenlijk dikwijls was op te lossen door een herinstallatie van Windows en de software die ze gebruiken, of nu zelfs, met een simpel programmaatje te installeren.
                              Last edited by Rudy Mas; 30 maart 2013, 10:25.
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment

                              Working...
                              X