Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakelen van energiearm naar energierijk gas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overschakelen van energiearm naar energierijk gas

    Brief gekregen van FLUVIUS dat ze op 1 juni 2023 gaan overschakelen van gassoort.
    Je moet je ketel laten nazien om te controleren of hij geschikt is voor energierijk gas en of hij moet omgebouwd of vernieuwd worden.
    Ik heb een RADSON HR ketel die al 20 jaar perfect werkt. Enkel verleden jaar preventief een nieuwe Honeywell gasklep en capillair geplaatst.
    Origineel model gasklep was nog verkrijgbaar.
    3 jaar geleden de schouw laten intuberen met een roestvrij stalen flexibele buis.

    Nu heeft mijn dochter een CV installateur laten komen om dat te controleren.
    Die heeft de deur van de ketel zelfs niet opengedaan en gezegd dat ze niet meer aan die oude rommel werken.
    Dit type van ketel vervangen ze altijd door een condensatie wandketel. Ombouw zou 7000€ tot 8000€ kosten.
    Ik was er niet bij en heb grote twijfel dat de ketel niet kan aangepast worden, vermits de originele gasklep verleden jaar nog verkrijgbaar was.
    7000€ voor de installatie vind ik redelijk duur. Op Google vind ik codensatieketels tussen 1000 en 2000€. Plaatsing duurt 1 of 2 dagen.

    Wat moet er aan een ketel aangepast worden ? Is dat de gasklep (of haar afregeling), of de brander zelf ? Meer zit er niet in.

  • #2
    Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

    Hier zijn ze meer dan 20 jaar geleden al overgeschakeld naar rijk gas. Dit hangt volledig van de ketel af. Vraag dat een bij Radson zelf. Installateurs... geen goeie ervaringen mee. Als ze de ketel moeten vervangen dan moeten ze een condensatieketel plaatsen.

    Bij mijn ma hebben ze toen de cv ketel die al 40 jaar oud was zelfs aangepast. Voor het gasvuur hebben ze nieuwe gigleurs geplaatst. Overal plakte toen een groene sticker "aangepast aan rijk gas" op.

    Als ik bij enkele constructeurs ga kijken dan staat daar dat alle toestellen van na 1978 zouden moeten op de 2 soorten gas kunnen werken. Dus: Radson vragen en via hen een installateur laten komen indien nodig.

    Comment


    • #3
      Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Brief gekregen van FLUVIUS dat ze op 1 juni 2023 gaan overschakelen van gassoort.
      Je moet je ketel laten nazien om te controleren of hij geschikt is voor energierijk gas en of hij moet omgebouwd of vernieuwd worden.
      Ik heb een RADSON HR ketel die al 20 jaar perfect werkt. Enkel verleden jaar preventief een nieuwe Honeywell gasklep en capillair geplaatst.
      Origineel model gasklep was nog verkrijgbaar.
      3 jaar geleden de schouw laten intuberen met een roestvrij stalen flexibele buis.

      Nu heeft mijn dochter een CV installateur laten komen om dat te controleren.
      Die heeft de deur van de ketel zelfs niet opengedaan en gezegd dat ze niet meer aan die oude rommel werken.
      Dit type van ketel vervangen ze altijd door een condensatie wandketel. Ombouw zou 7000€ tot 8000€ kosten.
      Ik was er niet bij en heb grote twijfel dat de ketel niet kan aangepast worden, vermits de originele gasklep verleden jaar nog verkrijgbaar was.
      7000€ voor de installatie vind ik redelijk duur. Op Google vind ik codensatieketels tussen 1000 en 2000€. Plaatsing duurt 1 of 2 dagen.

      Wat moet er aan een ketel aangepast worden ? Is dat de gasklep (of haar afregeling), of de brander zelf ? Meer zit er niet in.
      Een Radson HR ketel is tegenwoordig inderdaad oude rommel.
      Maar 7.000 á 8.000€ is er ook wel ferm over voor een condensatieketel.
      Een kennis van mij heeft een paar weken geleden een offerte gekregen voor ongeveer dezelfde wijziging naar een condensatieketel, condensatieketel zal een een Atag 32 Kw worden, prijs voor de ganse ombouw 4.000€.
      En eigenlijk zou het qua verwarming niet eens 32Kw moeten zijn, maar omdat hij een nogal uitgebreide douche heeft staan die veel water nodig heeft 32Kw, voor verwarming zou hij eigenlijk genoeg hebben aan 20Kw.
      Uiteindelijk zal je volgens mij toch nog ferm profijt doen met je condensatieketel tegenover een atmosferische ketel hoor Notex.
      Reken op 20 á 30% besparing op gas.

      Comment


      • #4
        Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Een Radson HR ketel is tegenwoordig inderdaad oude rommel.
        Maar 7.000 á 8.000€ is er ook wel ferm over voor een condensatieketel.
        Een kennis van mij heeft een paar weken geleden een offerte gekregen voor ongeveer dezelfde wijziging naar een condensatieketel, condensatieketel zal een een Atag 32 Kw worden, prijs voor de ganse ombouw 4.000€.
        En eigenlijk zou het qua verwarming niet eens 32Kw moeten zijn, maar omdat hij een nogal uitgebreide douche heeft staan die veel water nodig heeft 32Kw, voor verwarming zou hij eigenlijk genoeg hebben aan 20Kw.
        Uiteindelijk zal je volgens mij toch nog ferm profijt doen met je condensatieketel tegenover een atmosferische ketel hoor Notex.
        Reken op 20 á 30% besparing op gas.
        No way dat je 20% gas bespaart. De overstap van een 20 jaar oude atmosferische wandketel naar een HR in mijn appartement heeft 0% besparing opgeleverd. Integendeel, zelfs een meerverbruik van ongeveer 10%. Vooral door het verminderde conform van de warmwaterproductie. En die is nu vervangen door een condensatieketel en dat is opnieuw 0% besparing. Telkens is wel de ketel een stuk fragieler en meer lawaai door allerhande pompen en ventilatoren. Meer herstellingen en die zijn ook een stuk duurder.

        Alleen al de prijs van een nieuwe ketel haal je er nooit meer uit door "besparen".

        Je moet natuurlijk wel zien wat er in die €7000 is begrepen. Overstap van die HR ketel naar de condensatieketel was ook ongeveer €6000. Maar er moest een dubbelwandige buis in de schouw gezet worden, buitenvoeler geplaatst en ik had ook extra filters gevraagd op de leidingen. De afvoer van het condenswater was gelukkig reeds voorzien bij de heraanleg van de waterleidingen in de badkamer ernaast. Als die ook moet geplaatst worden is dat natuurlijk ook een kost.

        Comment


        • #5
          Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          No way dat je 20% gas bespaart. De overstap van een 20 jaar oude atmosferische wandketel naar een HR in mijn appartement heeft 0% besparing opgeleverd. Integendeel, zelfs een meerverbruik van ongeveer 10%. Vooral door het verminderde conform van de warmwaterproductie. En die is nu vervangen door een condensatieketel en dat is opnieuw 0% besparing. Telkens is wel de ketel een stuk fragieler en meer lawaai door allerhande pompen en ventilatoren. Meer herstellingen en die zijn ook een stuk duurder.

          Alleen al de prijs van een nieuwe ketel haal je er nooit meer uit door "besparen".

          Je moet natuurlijk wel zien wat er in die €7000 is begrepen. Overstap van die HR ketel naar de condensatieketel was ook ongeveer €6000. Maar er moest een dubbelwandige buis in de schouw gezet worden, buitenvoeler geplaatst en ik had ook extra filters gevraagd op de leidingen. De afvoer van het condenswater was gelukkig reeds voorzien bij de heraanleg van de waterleidingen in de badkamer ernaast. Als die ook moet geplaatst worden is dat natuurlijk ook een kost.
          Hier hebben we 9 jaar geleden een condensatieketel geplaatst tegenover een vroegere atmosferische Ideal Standaard ketel, eerste drie jaar bespaarden we minstens 30%…….
          Daarna in combinatie met warmtepomp kan ik dat natuurlijk niet meer vergelijken Spanik.
          Wat je verteld kan ik echt niet geloven, tenzij je convectoren hebt hangen in plaats van radiatoren, dan heeft condensatie inderdaad geen zin.
          Bij mijn dochter zelfde verhaal, twee jaar geleden ACV ketel met ingebouwde boiler van 100 liter vervangen door een Bulex condensatieketel met warmtewisselaar voor warm water, 40% besparing!!! op hun gasfactuur.
          Last edited by Guest42; 2 mei 2021, 12:53.

          Comment


          • #6
            Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

            Kan alleen maar zeggen wat er hier gebeurd is. Was ook een oude ACV wandketel die vervangen is door een Viessman Vitopend 100 HR ketel: 10% meer verbruik in kubieke meter gas. Dit was enkel en alleen te wijten aan het warm water. Die oude ketel had een grote warmtewisselaar voor sanitair water. Als je dan even de kraan dichtdeed, dan stopte die gewoon met draaien. Die HR ketel had een minuscule warmtewisselaar. Als je dan je warm water even stopte dan begon die de wisselaar te koelen door water van de radiotoren erdoor te pompen. Dus als je dan opnieuw warm water nodig had dan moest je van 0 herbeginnnen. Eerst het warme water dat nog in de buis zat erdoor, dan terug een tijd koud water en dan pas terug warm water. Gevolg is dat je gewoon het warm water laat lopen. De ketel draait dus gewoon langer om hetzelfde comfort te hebben. Die nieuwe condensatieketel is hetzelfde.

            Enige dat wat het verbruik (een beetje) en het comfort (veel) verbeterd heeft was het overschakelen op de Evohome van Honeywell. Maar dat is dan het verwarmingscomfort dat verbeterd is.

            Correctie: grootste besparing was het vervangen van de ramen. Dakisolatie niets van gemerkt, wel dat in de winter er minder kou van het plafond komt en dat het in de zomer niet meer uit te houden is.
            Last edited by Spanik; 2 mei 2021, 13:28.

            Comment


            • #7
              Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Uiteindelijk zal je volgens mij toch nog ferm profijt doen met je condensatieketel tegenover een atmosferische ketel hoor Notex.
              Reken op 20 á 30% besparing op gas.
              Op papier wel, realiteit is vaak iets heel anders.
              Hier toch zeker zo geen groot verschil, maar om de winst te berekenen moet men ook de investering meetellen en vaak is de nieuwe ketel dan al versleten voordat men winst begint te maken. [emoji6]

              Hangt natuurlijk ook af hoe goed of slecht uw oude ketel nog was. [emoji6]

              Wat omschakeling van arm naar rijk gas betreft kregen wij van de leverancier de info dat dit geen impact heeft en er niets dient vervangen te worden.
              Ik vraag me af hoeveel misbruik installateurs gaan maken om te kunnen verkopen. [emoji849]
              Last edited by VerSeg; 2 mei 2021, 14:34.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                Hier was de besparing ook vrij groot na het plaatsen van een Bulex wandketel.
                Omdat ik de lichtste brander had gekozen (ruim voldoende voor hier) en omdat ik die zelf geplaatst heb heeft die alles bij elkaar maar zo'n 1500 euro gekost (alles inbegrepen), en ik heb er een halve dag aan gewerkt.
                Er hing al een wandketel, een oude "open" brander met een waakvlam, de aansluitingen onderaan kwamen ongeveer uit, maar ik heb wel een nieuwe schouw moeten steken, die ging eerst door de buitenmuur, nu gaat die recht naar boven door een plat dak.
                Maar het zal niet overal even gemakkelijk zijn om een bestaande ketel te vervangen door een nieuwe condensatieketel, en als er meer werkuren en onderdelen nodig zijn, dan zal de kostprijs ook wel hoger oplopen.
                De kostprijs van de ketel zelf, daar zit ook veel verschil in van merk tot merk, en als je een zwaardere brander nodig hebt omdat je een groter debiet warm water wil, dan zal de installatie ook duurder uitvallen.

                Wat de besparing betreft, daar zal hier het wegvallen van de waakvlam ook voor een redelijk percentage gezorgd hebben, als je nu dus al een brander zonder waakvlam hebt, dan zal de besparing wat minder zijn.
                Een bijkomend voordeel was hier ook dat de nieuwe brander geen koude lucht meer door de badkamer trekt, voor de oude was er een verluchting (luchttoevoer voor de brander) voorzien aan de ene kant (boven het bad, dat was lekker fris in de winter...), de brander hangt aan de andere kant van de badkamer.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                  Mijn maandelijkse gas-en electricieits rekening is 118€ (huis is bewoond door dochter en kleindochter). Het jaarlijks electriciteitsvebruik is ongeveer 4500kWh. Ik weet niet juist welk gedeelte van die 118€ voor het gas is.
                  10 of 20% minder gasverbruik zal geen grote winst opleveren. Een condensatie wandketel zal misschien versleten zijn voor de investering is terugbetaald.
                  Ik zal maar eens zelf een paar onderhoudstechniekers opzoeken. Hopelijk willen die niet zo snel heel de ketel vervangen zoals installateurs dat doen.

                  De firma Radson is al enkele jaren failliet en overgenomen door een firma die enkel nog convectoren maken.
                  Zal een klusje worden voor in juni wanneer ik naar België kom.

                  Iedereen bedankt voor het meedenken

                  Comment


                  • #10
                    Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Mijn maandelijkse gas-en electricieits rekening is 118€ (huis is bewoond door dochter en kleindochter). Het jaarlijks electriciteitsvebruik is ongeveer 4500kWh. Ik weet niet juist welk gedeelte van die 118€ voor het gas is.
                    10 of 20% minder gasverbruik zal geen grote winst opleveren.
                    Iedereen bedankt voor het meedenken
                    Dan is die 118€ zowat 90% van je totaal verbruik voor elektriciteit?
                    Dan heb je volgens mij geen gasketel meer nodig…..
                    Last edited by Guest42; 3 mei 2021, 07:32.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Dan is die 118€ zowat 90% van je totaal verbruik?
                      Dan heb je volgens mij geen gasketel meer nodig…..
                      Ja, het is een rijwoning met plat dak. Dak heeft 30cm isolatie. Alle ramen zijn een paar jaar geleden vervangen door ramen met de hoogst mogelijke thermische scheiding en triple glas (het type dat
                      s morgens langs buiten aangedampt is) .
                      's Morgens na het verluchten (ramen een half uur open) wordt de cv een half uur aangezet. Dan gaat de binnentemperatuur van bv. 12 naar 23° op een half uur. Dan gaat de ketel voor de rest van de dag uit. Buiten de schooluren staat er wel heel de tijd een 55" plasma tv aan (10 jaar oud) die behoorlijk wat warmte afgeeft. In de eetkamer 350W/700W halogeenverlichting en in het salon 250W halogeen. Die verlichting en tv geven genoeg warmte af. Als het buiten 9¨C was, is het s avonds laat nog altijd minimum 21°C.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Buiten de schooluren staat er wel heel de tijd een 55" plasma tv aan (10 jaar oud) die behoorlijk wat warmte afgeeft. In de eetkamer 350W/700W halogeenverlichting en in het salon 250W halogeen. Die verlichting en tv geven genoeg warmte af. Als het buiten 9¨C was, is het s avonds laat nog altijd minimum 21°C.
                        Een volle kW aan halogeenverlichting ? En een energie zuipende Plasma TV ? Dan kan je misschien beter die verlichting en TV als verwarming gebruiken
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Een volle kW aan halogeenverlichting ? En een energie zuipende Plasma TV ? Dan kan je misschien beter die verlichting en TV als verwarming gebruiken
                          Ik heb toch geschreven dat verlichting en tv genoeg warmte afgeven.
                          Met die halogeen verlichting kon ik vroeger probleemloos schaduwloze macro foto's maken. Vroeger was het zelfs 500/1000 in de living en 500 in het salon.
                          Heb ik spijt dat ik hier in Spanje de halogeen luchters van 4x40W vervangen heb door led armaturen van 35W. Geven zeer veel licht, maar zo ongezellig .

                          En 2000€ voor een nieuwe tv betalen ? Dat is 1,5 jaar gas en electriciteit

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Mijn maandelijkse gas-en electricieits rekening is 118€ (huis is bewoond door dochter en kleindochter). Het jaarlijks electriciteitsvebruik is ongeveer 4500kWh. Ik weet niet juist welk gedeelte van die 118€ voor het gas is.
                            10 of 20% minder gasverbruik zal geen grote winst opleveren. Een condensatie wandketel zal misschien versleten zijn voor de investering is terugbetaald.
                            Ik zal maar eens zelf een paar onderhoudstechniekers opzoeken. Hopelijk willen die niet zo snel heel de ketel vervangen zoals installateurs dat doen.

                            De firma Radson is al enkele jaren failliet en overgenomen door een firma die enkel nog convectoren maken.
                            Zal een klusje worden voor in juni wanneer ik naar België kom.

                            Iedereen bedankt voor het meedenken
                            Wow da's goedkoop zeg, wenste dat ik zo'n energierekening had

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overschakelen vaenergiearm naar energierijk gas

                              Naar mijn weten hebben alle gastoestellen die in België verkocht worden al heel lang een BE specificatie, dwz dat ze zonder wijziging op de twee gassoorten kunnen werken (dit is de reden waarom je bv geen aardgasketel in Nederland mag gaan kopen).
                              Het label van het toestel zou moeten uitwijzen of er een interventie nodig is.
                              Misschien een foto naar Fluvius doorsturen ?

                              PS: je zou misschien toch beter die ketel vervangen, misschien komt je huis dan van EPC-klasse E of F naar C of D en kan je nog een premie van € 2500 krijgen (als beloning voor hardnekkige energiebesparing ontkenners - isoleren vonden die ook niet nodig - terwijl overtuigde mensen dit al gedaan hebben op eigen kosten ).

                              Comment

                              Working...
                              X