Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overdrukventiel electrische boiler! help?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overdrukventiel electrische boiler! help?

    Kan er hier iemand wat inzichten verschaffen aub?

    Ik heb een electrische spaarboiler voor warm water, exclusief op nachttarief. Die gaat dus aan rond 21u30.
    Zoals voorzien is die uitgerust met een overdrukventiel. (Vrij nieuwe installatie, eind deze september net 2 jaar oud)
    Deze laatste week begin dat ventiel, vrij lang, NA de opwarming plots te sputteren en dan vrij veel water door te laten.
    Op zich niets mis mee zou men denken. Dat is waar het ventiel moet voor dienen.
    Helaas en vreemd genoeg begint dit pas nadat de verwarmingscyclus reeds lang gestopt is, (rond middernacht) en IMHO nogal extreem!
    Ik heb even een kleine nachtelijk meting gedaan en het waterverlies ligt tussen de 15 en de 30 liter per uur! Het water dat verloren loopt, is lichtjes lauw, ik schat 25° of zo ...
    Vreemd genoeg stopt de waterstroom direct als men de hoofdkraan van de waterleiding dicht draait. (de inloop van koud water, dus).
    Laat men de kraan de ganse nacht dicht dan is het ventiel 's morgens kompleet dicht en de afloopbuis is dan droog. Ttz het water komt niet uit overdruk op de boiler? Het ventiel blijft ook dicht als men de volgende morgen de watertoevoer (druk op koud water) terug herstelt!????
    Ik snap er dus niets van!! Is dat ventiel nu kapot? Ligt de watermaatschappij te klooien met de waterdruk? Is dit reeds van in het begin zo? Ik denk het niet want dan zou ik dat horen sputteren als ik 's avonds controlleer of de deuren op slot zijn!
    Volgens de docs is het ventiel gemaakt voor een druk op 7 bar, met een maximum van 10 bar.
    Is er hier iemand die deze dingen kent? help?

  • #2
    Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

    Hey juppekes

    Ik denk toch dat er iets mis is met uw ventiel.

    En het is natuurlijk ook zo dat de waterdruk 's nachts een beetje hoger is dan ovendag.

    Dus uw ventiel kan deze nachtdruk net niet aan.

    Ik weet natuurlijk niet welke druk ze bij u 's nachts op het leidingnet plaatsen.

    Maar als dat al een paar jaar zo is heb je toch al redelijk wat water verloren.
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

      zou een nieuwe steken, normaal zou je deze om de maand moeten es testen.
      om kalkafzettingen te verwijderen, niemand doet dit.

      grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

        Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
        zou een nieuwe steken, normaal zou je deze om de maand moeten es testen.
        om kalkafzettingen te verwijderen, niemand doet dit.

        grts
        idd ... "schuldig bevonden aan de aanklacht" ...

        Comment


        • #5
          Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

          Hallo,

          Onlangs hoorde ik nog iemand zeggen dat je NOOIT je overdrukventiel mag "testen", want door de kalkafzetting zou dit dan niet meer waterdicht zijn en dus gaan lekken ...

          Geregeld even openzetten is dus ook hier de gewoonte ...

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

            Zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met een verhoogde waterdruk op het net, hier in Hooglede komt dat ook geregeld voor, druk kan hier soms oplopen tot 9 bar, wat slecht kan zijn voor je ganse instalatie.

            Oplossing, een drukregelaar plaatsen voor de flexibel aan de teller, en regel deze af op 4 à 5 bar. zo een drukregelaar is helemaal geen grote kost, en beschermd je ganse instalatie tegen ongewenst hoge drukpieken.

            Comment


            • #7
              Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Hallo,

              Onlangs hoorde ik nog iemand zeggen dat je NOOIT je overdrukventiel mag "testen", want door de kalkafzetting zou dit dan niet meer waterdicht zijn en dus gaan lekken ...

              Geregeld even openzetten is dus ook hier de gewoonte ...

              Jaja
              Dat zou ik nu ook weer niet aanraden, ongeveer 20 jaar geleden is bij mijn grootouders op een zondag eens het thermostaatkontakt van de boiler blijven plakken, het overdrukventiel was verkalkt en je wil niet weten wat het resultaat was... alle buren daar dachten dat er een vliegtuig in het huis beland was... de boiler van in de garage door een verdiepingsvloer en los door de nok van het zadeldak , alle omliggende muren zwaar gebarsten, de keukenkasten allemaal van de muur, garagepoort lag zo'n 30m verder , alle ramen in de buurt stuk enz... , zo'n ravage had ik nog nooit gezien, jawel van een simpele boiler , sindsdien zetten m'n ouders en ik zeer regelmatig eens dat klepje open...
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met een verhoogde waterdruk op het net, hier in Hooglede komt dat ook geregeld voor, druk kan hier soms oplopen tot 9 bar, wat slecht kan zijn voor je ganse instalatie.

                Oplossing, een drukregelaar plaatsen voor de flexibel aan de teller, en regel deze af op 4 à 5 bar. zo een drukregelaar is helemaal geen grote kost, en beschermd je ganse instalatie tegen ongewenst hoge drukpieken.
                yep .. dat is idd een oplossing die ik ook in mijn hoofd heb ... ik heb het vroeger nog al eens voor gehad dat de maatschappij plots de waterdruk verhoogde, god weet waarom!, en toen sloeg het oude ventiel, in de vorige installatie, helemaal door met als resultaat: de ganse garage onder water omdat de afloop het niet kon slikken (in de uitgebreide docs staat: bij 8,4 bar gaat het ding volledig open met een debiet van 600L/u !!!)
                Bedankt voor het geheugensteuntje!!

                Comment


                • #9
                  Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

                  Als je ergens een manometertje zou kunnen aansluiten, dan kan je de druk zelf controleren.

                  Tijdens de nacht is het inderdaad mogelijk dat de waterdruk hoger wordt, want dan vullen ze de watertorens bij om de verbruikspieken van de volgende dag aan te kunnen.
                  Als het waterpeil in de watertoren hoger is, dan is ook de druk in de leidingen hoger.

                  Maar dat verklaart nog niet waarom dat overdrukventiel nu pas (na twee jaar) open begint te gaan door een verhoogde druk.
                  Het is mogelijk dat de veer in het ventiel zwakker begint te worden, en dat de klep daardoor te vroeg open gaat.
                  Om dat te controleren zal je ook de waterdruk moeten kunnen meten.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

                    Mijn dank aan iedereen voor het meedenken!! De klep wordt volgende woensdag vervangen en er komt een drukregelaar op de binnenleiding! .. voor wat betreft het nut van een eventueel bijkomend expansievat ga ik nog info inwinnen.

                    (BTW .. op een ander forum, gegoogeld met jullie info! stelde iemand dat bij het opwarmen van water tot 70° er tot 10% van het volume kan weglopen. Rekening houdend met de uitzettingscoeff. van water per 1°C.
                    BTW2 ik heb de uitvloei één nacht trachten te controleren ... om 4u ben ik opgestaan en ik hoorde water lopen .. er waren toen al 160L weggelopen!! Ben de kraan maar gaan dicht zetten!! )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Mijn dank aan iedereen voor het meedenken!! De klep wordt volgende woensdag vervangen en er komt een drukregelaar op de binnenleiding! .. voor wat betreft het nut van een eventueel bijkomend expansievat ga ik nog info inwinnen.

                      (BTW .. op een ander forum, gegoogeld met jullie info! stelde iemand dat bij het opwarmen van water tot 70° er tot 10% van het volume kan weglopen. Rekening houdend met de uitzettingscoeff. van water per 1°C.
                      BTW2 ik heb de uitvloei één nacht trachten te controleren ... om 4u ben ik opgestaan en ik hoorde water lopen .. er waren toen al 160L weggelopen!! Ben de kraan maar gaan dicht zetten!! )
                      Tengevolge van drukschommelingen in de waterleiding had ik ook problemen met boiler die overvloedig lekte,kraandichttingen om de haverklap te vervangen,kleppen van wasmachine en afwasmachine verschillende keren vervangen. Uiteindelijk heb ik een drukregelaar met manometer geplaatst. Resultaat : problemen opgelost Dit werkje kan je best zelf uitvoeren

                      Grtjs

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

                        Oorspronkelijk geplaatst door josr Bekijk bericht
                        Tengevolge van drukschommelingen in de waterleiding had ik ook problemen met boiler die overvloedig lekte,kraandichttingen om de haverklap te vervangen,kleppen van wasmachine en afwasmachine verschillende keren vervangen. Uiteindelijk heb ik een drukregelaar met manometer geplaatst. Resultaat : problemen opgelost Dit werkje kan je best zelf uitvoeren

                        Grtjs

                        Tip:
                        Plaats een bypass of minstens en manometer voor en achter de regelaar. Deze durven stuk te gaan, met als gevolg, geen of weinig water (of zelfs terig volle druk). Dan ga je je te pletter zoeken als er geen of weinig water meer uit je kraan komt, of ongemerkt toch weer overdrukken optreden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          ...........

                          Tijdens de nacht is het inderdaad mogelijk dat de waterdruk hoger wordt, want dan vullen ze de watertorens bij om de verbruikspieken van de volgende dag aan te kunnen.
                          Als het waterpeil in de watertoren hoger is, dan is ook de druk in de leidingen hoger.
                          houden ze dan die druk in de toren niet gelijk voor het de toren verlaat?
                          (Door de hydrostatische druk blijft de druk in het waterleidingnet constant.)
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

                            Bedankt voor jullie tips!! Ik weet dat ik dat werkje in principe zelf kan uitvoeren maar ik ben niet erg vertrouwd met "waterwerken" en ik heb, denk ik, het nodige materiaal niet. Aangezien het veiligheidsventiel ook dient vervangen te worden (was gisteren iets te laat met afsluiten, weeral 30 liter water weg!!) laat ik dat nu toch even door een vakman doen.
                            Een supplementaire manometer, zuiver, op de binnnenleiding lijkt mij trouwens geen slecht idee.
                            Nogmaal bedankt voor het meedenken!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?


                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X