Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opstartsnelheid laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opstartsnelheid laptop

    Situatie:

    Laptop met i7 processor en 8 GB RAM.
    Twee schijven; zowel de C-schijf als de data schijf zijn SSD.
    OS = Win 8.1


    Nu heb ik mij geamuseerd met al de ikoontjes op mijn bureaublad naar mijn wens aan te passen.
    Ik heb op elk ikoontje rechts geklikt, eigenschappen, ander pictogram.

    Er staan 35 ikoontjes op mijn bureaublad, maar de "aangepaste ikoontjes" staan wel op de data-schijf, in een door mij aangemaakte directory.

    Nu vraag ik me af of het iets uitmaakt dat de ikoontjes op de C-schijf staan of niet.

    Want wat ik nu zie:

    - Opstart is 16 seconden, en vanaf dan kan ik iets aanklikken en heb ik onmiddellijk reactie.

    maar... na die 16 seconden zie ik nog steeds het blauwe draaiende wieltje tot ongeveer 43 seconden.

    Op dat tijdstip worden al mijn ikoontjes eventjes wit, en onmiddellijk daarna heb ik weer de correcte kleur.

    Echter zoals gezegd: ik moet na de eerste 16 seconden helemaal niet wachten om iets aan te klikken.
    Het is dus niet zo dat het systeem (op het eerste zicht) aan vertraging lijdt.

    Ik vraag me alleen af of ik dit blauwe wieltje niet zou zien als ik de ikoontjes op de C-schijf zou zetten ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Opstartsnelheid laptop

    Probeer het eens, hoe lang duurt het om die te verzetten?

    Waar jij je druk om maakt.

    Comment


    • #3
      Re: Opstartsnelheid laptop

      Die verzetten duurt maar een minuut.
      Maar 35 shortcuts toewijzen duurt wel wat langer ....

      Maar ' t is al goed - sorry dat ik me dat afgevraagd heb
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Opstartsnelheid laptop

        Altijd al gehoord hoe meer je op je desktop heb staan hoe langer het duurt om op te starten omdat hij dat allemaal moet uploaden. Maar ik betwijfel dat die eigen icoontjes de reden zijn van het langer opstarten. Tenzij die icoontjes natuurlijk veel groter zijn dan de standaard icoontjes. 43 seconden is toch wat lang voor een SSD schijf. Ik gebruik hier een macbook pro met zowel OSX als Windows 10 en hier is die toch wel binnen de 10 seconden opgestart.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Opstartsnelheid laptop

          Snelkoppelingen gaan niet echt veel uitmaken en al zeker niet met SSD.

          Dat wieltje dat draait is omdat er nog andere zaken aan het starten zijn op de achtergrond.

          Wat is veel of weinig?
          Beetje afhankelijk wat er allemaal gestart moet worden van drivers en services of toepassingen.

          En die 10 of 43 seconden ... is dat de start van Windows of de PC?
          Vanuit sleepmode of een volledig koude start?
          Maakt veel uit.

          Hoe lang duurde het voorheen dan?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Opstartsnelheid laptop

            Van het moment dat ik op de power button druk, duurt het 16 seconden eer ik kan "werken"; ik veronderstel dat Windows dan ingeladen is, maar ik vind het gewoon raar dat het blauwe wieltje nog eens opduikt en na 43 seconden verdwijnt.
            De computer is dus nog met "iets" bezig....maar niet op die manier dat het mij belet om te werken.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Opstartsnelheid laptop

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Van het moment dat ik op de power button druk, duurt het 16 seconden eer ik kan "werken"; ik veronderstel dat Windows dan ingeladen is, maar ik vind het gewoon raar dat het blauwe wieltje nog eens opduikt en na 43 seconden verdwijnt.
              De computer is dus nog met "iets" bezig....maar niet op die manier dat het mij belet om te werken.
              Dat is perfect normaal. Vanaf win8 krijg je je desktop rap voorgeschoteld en kan je werken maar ondertussen laadt het nog een aantal services en of programma's in.
              Je kan dit zien door taakbeheer te openen (in uitgebreide modus) of gewoon aan het lichtje van de hdd.

              Comment


              • #8
                Re: Opstartsnelheid laptop

                Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                Dat is perfect normaal. Vanaf win8 krijg je je desktop rap voorgeschoteld en kan je werken maar ondertussen laadt het nog een aantal services en of programma's in.
                Je kan dit zien door taakbeheer te openen (in uitgebreide modus) of gewoon aan het lichtje van de hdd.
                OK, dank U.
                Ik heb het eens uitgetest/

                Hij start nu op in 15" en ik kan bv. onmiddellijk naar Chrome en BD openen.
                Dus na die 15 seconden is ie vrij "operationeel".
                Is geen drama hoor, ik wou het gewoon weten.

                Afsluiten is ongeveer 9 seconden tot het laatste lichtje uit is.

                Toch nog altijd trager dan een TV hé
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Opstartsnelheid laptop

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  OK, dank U.
                  Ik heb het eens uitgetest/

                  Hij start nu op in 15" en ik kan bv. onmiddellijk naar Chrome en BD openen.
                  Dus na die 15 seconden is ie vrij "operationeel".
                  Is geen drama hoor, ik wou het gewoon weten.

                  Afsluiten is ongeveer 9 seconden tot het laatste lichtje uit is.

                  Toch nog altijd trager dan een TV hé
                  In principe merk je er dan ook weinig van, behalve als je ineens een zwaar programma zou willen opstarten. Dat zou dan wat vertraging kennen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opstartsnelheid laptop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Van het moment dat ik op de power button druk, duurt het 16 seconden eer ik kan "werken"; ik veronderstel dat Windows dan ingeladen is, maar ik vind het gewoon raar dat het blauwe wieltje nog eens opduikt en na 43 seconden verdwijnt.
                    De computer is dus nog met "iets" bezig....maar niet op die manier dat het mij belet om te werken.
                    Die 16 seconden is de BIOS POST ? .... dan is er nog absoluut niets geladen behalve misschien de screen kopij van uw laatste sessie ...

                    Comment


                    • #11
                      Opstartsnelheid laptop

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Die 16 seconden is de BIOS POST ? .... dan is er nog absoluut niets geladen behalve misschien de screen kopij van uw laatste sessie ...
                      Dan is alles geladen wat het meest gebruikt wordt.
                      De laatste versies van Windows houden bij welke services en dergelijke het meest gebruikt worden en die worden in het vervolg het eerst geladen om de PC snel zo operationeel mogelijk te krijgen.
                      Van zodra men het Windows logo of desktop ziet, dan is de POST al lang voorbij mits Windows pas na de POST ingeladen wordt.
                      Marc geeft aan dat hij na 16 seconden iets kan opstarten, dan is Windows dus al gestart, enkel niet alle services en drivers zijn dan al geladen, vandaar ook het draaiend icoontje.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opstartsnelheid laptop

                        Ongeloofelijk dat men zich druk maakt over 16 seconden. Als ik op het werk de laptop opstart dan kan ik rustig koffie halen. De machine moet nog de bonen malen en zo. Als ik dan terug zit kan ik rustig al de rest van mijn spullen uit de schuif halen. Tegen dat de koffie op is kan ik alt-ctrl-del om mijn passwd in te geven. Als ik dan met mijn tweede kop terugkom is Outlook, IE en Skype opgestart... Weleenswaar W7 maar toch.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opstartsnelheid laptop

                          Ik maak mij hoegenaamd niet druk, maar mag ik mij op z'n minst niet de vraag stellen?

                          Trouwens ik drink Dolce Gusto of Nespresso: mijn mok staat van 's avonds al klaar en de capsule zit dan al in het apparaat.
                          ' s ochtends steek ik een boterham in de toaster, giet een wolkje melk in de mok, en schakel mijn koffie-apparaat in.
                          Tegen dat mijn toast klaar is, is mijn koffie ook klaar.
                          Misschien moet ik eens een wedstrijd met Windows houden.

                          Wie het eerst klaar is.

                          D'r is toch niets verkeerd met efficiëntie???
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opstartsnelheid laptop

                            Mijn PC blijft 24/7 aan staan en ik hoef dus nooit te wachten. Misschien maar goed ook want ik drink geen koffie.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opstartsnelheid laptop

                              Tuurlijk mag je vragen stellen. Enkel vind ik het grappig dat we ons daar tegenwoordig vragen bij stellen. Mag toch ook?

                              Comment

                              Working...
                              X