Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

    Ik weet niet of dit een betamelijke of toelaatbare vraag is.
    Indien niet mijn excuses, verplaats of verwijder dan maar.

    Wij zijn een nog niet zó lang opgestart jazz (swing) gezelschap en voor het stofferen van een te creëren website willen we graag foto's laten maken op een repetitie.
    We kunnen daar helaas geen centen voor geven.
    De mensen zijn 40'ers tot 70'ers, stuk voor stuk doorwinterde muzikanten.
    Instrumentarium: drums, toetsen, gitaar, contrabas, tombone, trompet, saxofoon tenor/klarinet en sax alto/klarinet.
    Doelpubliek Lindy-hop fanaten en andere fans van Duke Ellington, Count Basie, ...

    Zoals gezegd: meer dan oneindige dankbaarheid en eervolle vermelding op de website kunnen we momenteel niet bieden.
    Misschien is hier iemand die graag dit soort foto's maakt en die dan ook wil laten gebruiken voor een uiterst verzorgde website.
    Repeteren doen we in Hemiksem.

    Alvast bedankt
    Geert.
    Last edited by gvb_jazz; 17 februari 2020, 08:39.

  • #2
    Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

    Het zou wel interessant zijn om de streek te weten waar jullie repeteren, ik zie niet iemand van het Limburgse naar zee rijden.
    .....Dyslexie.......

    Comment


    • #3
      Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

      Wat je vraagt is niet min.

      Ten eerste moet de productie van de foto gerealiseerd worden. Daar staat een uurloon tegenover omvattend de prestatie, afschrijving van materiaal, abonnementen, verzekeringen, belastingen, rsz, btw,...
      De fotograaf zal zich moeten verplaatsen en zijn spullen meenemen. Komen er voorrijkosten bij want die auto is ook niet gratis, rijd niet op lucht, krijg je niet gratis van de garage, verzekeringen, belastingen,...
      Dan moet alles bewerkt worden op een high end computer en die zal hij ook niet gratis gekregen hebben.

      Maar bovenal wenst u dan ook nog een openbaring te doen van het werk. Je hebt dus een licentie nodig op de auteursrechten.
      Zonder licentie bent u strafbaar door een inbreuk op de auteurswet. De schadevergoedingen daar op zijn niet mals.

      Even terzijde. Iemand "gratis" laten werken = zwartwerk en zoals u weet is de overheid daar ook niet mals in.
      You want to play risk?

      En nu even uw mening terug. Vind je het nog normaal dat dit gratis moet?
      Komen jullie dan ook gratis spelen op ons feestje?

      Comment


      • #4
        Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Wat je vraagt is niet min.

        Ten eerste moet de productie van de foto gerealiseerd worden. Daar staat een uurloon tegenover omvattend de prestatie, afschrijving van materiaal, abonnementen, verzekeringen, belastingen, rsz, btw,...
        De fotograaf zal zich moeten verplaatsen en zijn spullen meenemen. Komen er voorrijkosten bij want die auto is ook niet gratis, rijd niet op lucht, krijg je niet gratis van de garage, verzekeringen, belastingen,...
        Dan moet alles bewerkt worden op een high end computer en die zal hij ook niet gratis gekregen hebben.

        Maar bovenal wenst u dan ook nog een openbaring te doen van het werk. Je hebt dus een licentie nodig op de auteursrechten.
        Zonder licentie bent u strafbaar door een inbreuk op de auteurswet. De schadevergoedingen daar op zijn niet mals.

        Even terzijde. Iemand "gratis" laten werken = zwartwerk en zoals u weet is de overheid daar ook niet mals in.
        You want to play risk?

        En nu even uw mening terug. Vind je het nog normaal dat dit gratis moet?
        Komen jullie dan ook gratis spelen op ons feestje?
        Overdrijf je nu niet?

        1) Men vraagt gewoon of iemand dat wil doen.
        2) Afschrijving van materiaal is komt niet echt in aanmerking voor amateurs.
        3) Strafbaar voor auteursrechten is ook niet van toepassing als iemand zich vrijwillig kandidaat stelt om dit te doen en toelating geeft.
        4) Gratis werk is een vriendendienst, geen zwartwerk indien niet bezoldigd.

        Het is duidelijk dat u geen kandidaat bent, laat iemand anders die dat wel eens wil doen zelf beslissen.
        Mogelijks wil iemand dit als uitdaging wel eens proberen. [emoji6]
        Dat een professioneel dat niet wil kan ik best begrijpen, maar vermoedelijk daarom ook de vraag op een forum waar vooral foto-amateurs zitten.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Overdrijf je nu niet?

          1) Men vraagt gewoon of iemand dat wil doen.
          2) Afschrijving van materiaal is komt niet echt in aanmerking voor amateurs.
          3) Strafbaar voor auteursrechten is ook niet van toepassing als iemand zich vrijwillig kandidaat stelt om dit te doen en toelating geeft.
          4) Gratis werk is een vriendendienst, geen zwartwerk indien niet bezoldigd.

          Het is duidelijk dat u geen kandidaat bent, laat iemand anders die dat wel eens wil doen zelf beslissen.
          Mogelijks wil iemand dit als uitdaging wel eens proberen. [emoji6]
          Dat een professioneel dat niet wil kan ik best begrijpen, maar vermoedelijk daarom ook de vraag op een forum waar vooral foto-amateurs zitten.
          100% gelijk Freddy, zo kan elk zijn hobby uitoefenen, voor de fotograaf
          een mooie kans om eens vrij spel te hebben met aparte standpunten en voor de muzikanten een mooie
          aanvulling voor hun website.
          Enige opmerking die ik zou maken is dat de foto's vrij te gebruiken zijn door de fotograaf,
          er dient dus wat op papier te staan.

          Als er $ tekens bij te pas komen zijn er verplichtingen en is meestal de pret er af.

          Comment


          • #6
            Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Enige opmerking die ik zou maken is dat de foto's vrij te gebruiken zijn door de fotograaf, er dient dus wat op papier te staan.
            Vooral voor die mensen dan van belang dat ze de foto’s “mogen gebruiken”.
            Al zijn we dan wel weer iets commercieel aan het denken met het risico dat het als een contract met verplichtingen aanzien kan worden. [emoji6]
            Maar iedereen is wel oud en wijs genoeg om te weten wat hij best doet. [emoji106]
            Een woord is een woord zeggen ze altijd, als de fotograaf het eerlijk speelt is er niet echt een probleem denk ik.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

              Moest dat +/- 25Km rond Mol zijn dan zou ik dat gratis met plezier doen, of euh een bierbonneke of 3 en een pistoleeke of twee, eentje met hesp en een ander met kaas, als dat natuurlijk kan Hé.
              En daarbij pas ik bij die karwatsen, ben ook een 70-er en ben liefhebber van dat muziek, dan heb ik nog een mooie dag in het verschiet.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                Ik denk dat jullie een beetje onderschatten hoe ijverig de fiscus en sociale inspectie kan zijn in dit soort kwesties.
                Vooral als iemand er op uitkomt en dit gaat aangeven zit je beiden erg diep in de ****.
                Ga het maar eens uitleggen hoe jij aan die licentie komt zonder factuur.
                Denk je echt dat het een lachertje is?

                Als hobbyfotograaf mag jij NIET, TOTAAL NIET, NU NIET, MORGEN NIET, NOOIT NIET een prestatie verrichten voor een onderneming of particulier! De wet is daar heel duidelijk in!
                Beiden zijn in fout indien ze dat wel doen.

                En groot gelijk ook! Dit is broodroof voor de betaalde fotograaf die netjes zijn belastingen betaalt.

                De fiscus zal dit dan ook aanzien als zwartwerk omdat het niet in DIMONA is aangegeven. Maar zal er van uitgaan dat je betaald was. Dit soort klussen doen zonder legaal papierwerk = zwartwerk.
                De boetes er op zijn echt niet mals. En het is niet de eerste die gepakt wordt.
                Hopeloze zaak als je dit nog voor de rechter wil brengen ook.

                De juiste manier is om een fotograaf in te huren die dit klusje legaal kan uitvoeren. In aanmerking komen zelfstandigen in hoofd of bijberoep, freelancers.
                En dan betaal je uurloon, verplaatsingsvergoedingen en licentie op de publicatie. + BTW (uitzondering de kleine onderneming met vrijstelling BTW)
                De fotograaf en de onderneming moet dan ook nog eens in orde zijn met de rechten op afbeelding of je hebt daar nog gezeik mee.

                Zo niet HET probleem is dat hobbyfotografen denken dat dit allemaal kan maar met niets in regel zijn.
                Het zou nogal proper worden als de hobbyfotografen een beetje de professionele markt gaan betreden tegen "een biertje en een broodje".

                Ik heb weet van een gepensioneerde die zijn pensioen een half jaar kwijt was. Betrapt op dit soort werk.
                Een lachertje? Probeer het eens uit zou ik zeggen.

                Comment


                • #9
                  Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

                  Als hobbyfotograaf mag jij NIET, TOTAAL NIET, NU NIET, MORGEN NIET, NOOIT NIET een prestatie verrichten voor een onderneming of particulier! De wet is daar heel duidelijk in!
                  Beiden zijn in fout indien ze dat wel doen.
                  Maw, alle gepubliceerde artikels, foto's in Shoot door amateurs mogen, kunnen niet. Het is allemaal betaald werk, trouwens aangegeven aan de belastingen ? Laat ons lachen, . Niets mis mee gratis of betaald.

                  Ik ken verschillende makkers die 'fotografie' in bijberoep hebben aangegeven en dus wel over een BTW-nr beschikken. Ik heb nog nooit geweten, gehoord dat bij aanvragen of aangeven van het bijberoep en dus bijhorend BTW-nr ze ooit een bewijs hebben moeten af leveren van het diploma 'fotograaf'

                  Fotograaf is een 'beshcermd beroep'. Dit is een enge of hemelsbrede term. Wat is een fotograaf ? Wie is een fotograaf ? Maw, wat is nu juist het beschermde beroep ?

                  En er is wel een verschil tussen zwart werk en fotografie. Zwart werk is een betaalde prestatie verrichten waarbij de inkomsten verdoken worden. Fotograferen is het nemen van beelden.

                  https://www.shoot.be/nieuws/149447/i...eel-fotograaf/


                  De wet is hierin heel duidelijk.

                  In Europa zijn er nog slechts 4 landen waar fotograaf 'beschermd' is:
                  Croatië
                  Iceland
                  Liechtenstein
                  Luxembourg

                  https://ec.europa.eu/growth/tools-da...prof/index.cfm

                  Neemt niet weg dat je nooit zwart werk mag doen. Ook niet wanneer je je dochter, zoon helpt bij het aanbrengen van bakstenen wanneer hij bezig is met bouwen. Wanneer je echter een document deponeert bij de fiscus dat je hulp hebt gekregen van familieileden (aantal uren en waar en eventueel op welke dagen) dan wordt dat niet als zwart werk aanzien en krijg je ook geen bijkomende belasting waar er zovelen over hebben. Ik heb bij mijn bouw vaak mijn vader, schoonvader en familieleden gehad die kwamen helpen. Steeds een agenda bij gehouden met wie, hoeveel uur, ... Weklijks laten teken bij de politie die ervan op de hoogte was.
                  Ik heb geen frank moeten bijbetalen voor die werken. Ik had wel een dossier van eeen 50-tal pagin's waa alles netjes in beschreven was. Maw, dit was geen zwart werk.


                  Wie foto's neemt kan een eenvoudig contract op stellen waarin bv bruikbaarheid van de foto's betreft , eventueel al dan niet gratis of tegen vergoeding. De inkomsten dan aangeven aan de fiscus.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 15 februari 2020, 20:55.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ik denk dat jullie een beetje onderschatten hoe ijverig de fiscus en sociale inspectie kan zijn in dit soort kwesties.
                    Vooral als iemand er op uitkomt en dit gaat aangeven zit je beiden erg diep in de ****.
                    Ga het maar eens uitleggen hoe jij aan die licentie komt zonder factuur.
                    Denk je echt dat het een lachertje is?

                    Als hobbyfotograaf mag jij NIET, TOTAAL NIET, NU NIET, MORGEN NIET, NOOIT NIET een prestatie verrichten voor een onderneming of particulier! De wet is daar heel duidelijk in!
                    Beiden zijn in fout indien ze dat wel doen.

                    En groot gelijk ook! Dit is broodroof voor de betaalde fotograaf die netjes zijn belastingen betaalt.

                    De fiscus zal dit dan ook aanzien als zwartwerk omdat het niet in DIMONA is aangegeven. Maar zal er van uitgaan dat je betaald was. Dit soort klussen doen zonder legaal papierwerk = zwartwerk.
                    De boetes er op zijn echt niet mals. En het is niet de eerste die gepakt wordt.
                    Hopeloze zaak als je dit nog voor de rechter wil brengen ook.

                    De juiste manier is om een fotograaf in te huren die dit klusje legaal kan uitvoeren. In aanmerking komen zelfstandigen in hoofd of bijberoep, freelancers.
                    En dan betaal je uurloon, verplaatsingsvergoedingen en licentie op de publicatie. + BTW (uitzondering de kleine onderneming met vrijstelling BTW)
                    De fotograaf en de onderneming moet dan ook nog eens in orde zijn met de rechten op afbeelding of je hebt daar nog gezeik mee.

                    Zo niet HET probleem is dat hobbyfotografen denken dat dit allemaal kan maar met niets in regel zijn.
                    Het zou nogal proper worden als de hobbyfotografen een beetje de professionele markt gaan betreden tegen "een biertje en een broodje".

                    Ik heb weet van een gepensioneerde die zijn pensioen een half jaar kwijt was. Betrapt op dit soort werk.
                    Een lachertje? Probeer het eens uit zou ik zeggen.
                    Uit bovenstaande kan je alleen maar concluderen dat U een jaloerse beroeps zijt waar het water je aan de lippen staat.
                    Wat je schrijft is totale onzin, zeker in dat geval hier.
                    Beide partijen zijn hobbyisten.
                    Of maak er met een paar BD leden of een fotocub een workshop van, mogelijkheden zat.
                    En op pensioen in België ook geen probleem. https://www.wikifin.be/nl/levensmome...SAAEgIHPvD_BwE
                    Last edited by Guest42; 15 februari 2020, 07:17.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                      ja wadde, tof topic.
                      Spijtig dat het niet in de buurt is voor mij, anders had ik het graag gedaan (ook al is portret niet echt mijn dada)
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Maw, alle gepubliceerde artikels, foto's in Shoot door amateurs mogen, kunnen niet. Het is allemaal betaald werk, trouwens aangegeven aan de belastingen ...
                        Oei, ik ben strafbaar voor zwartwerk want er verscheen eens een gratis foto van mij in Shoot en er staat er ook eentje op de website van Stad Oostende en de VRT heeft er al eentje uitgezonden op TV.
                        Ai ai ai ... zwarte sneeuw nu. [emoji23][emoji23][emoji23]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Als hobbyfotograaf mag jij NIET, TOTAAL NIET, NU NIET, MORGEN NIET, NOOIT NIET een prestatie verrichten voor een onderneming of particulier!
                          Bon even de rollen keren ... als amateurfotograaf vraag ik aan amateur-muzikanten of ik bij hun eens mag komen fotograferen om wat te oefenen.
                          Later vragen zij of ze een fotoke of vijf van mij mogen hebben als souvenir ... ik geef die en zeg dat ze ermee doen wat ze willen.
                          Strafbaar dus? [emoji56]

                          Veel gezeik voor weinig op zo’n futiliteit hoor.
                          En u hoeft helemaal niet jaloers te zijn of schrik te hebben dat er inkomsten afgepakt worden want ze hebben toch geen geld om te betalen ... eindresultaat blijft dus identiek.
                          En de wet verbiedt vooral zich fotograaf te noemen en dat beroep officieel uit te oefenen als men dat niet officieel is.
                          Eens een foto gaan nemen als vriendendienst of als oefening (zonder vergoeding) is niet hetzelfde als het beroep uitoefenen.


                          Let op ... geef hier nooit raad aan iemand dat PC-problemen heeft, dat is broodroof voor alle professionele IT-ers. [emoji42]
                          Last edited by VerSeg; 15 februari 2020, 14:36.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                            Gewoon gezond verstand gebruiken - en alles vastleggen op e-mail/papier kan al veel doen.

                            Als IT-er is het gevaar groter. Eigenlijk doe je daar beter niks vrijwillig. Alles op contract, zelf als is't gratis. En daar gebruik ik het linux-wapen. Meestal laten ze je dan gerust.

                            Nee zeggen moet je leren. Je hoeft niet altijd het rechtuit te zeggen, maar het spaart tijd. Leg ook altijd eerst uit waarom het nee is - beschrijf de risico's.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oproep - wil iemand gratis onze jazz muzikanten op repetitie fotograferen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Nee zeggen moet je leren. Je hoeft niet altijd het rechtuit te zeggen, maar het spaart tijd. Leg ook altijd eerst uit waarom het nee is - beschrijf de risico's.
                              Niet van toepassing op de vraag hier en het gaat nu vooral om mensen die gratis “willen” helpen maar vooraf al kritiek krijgen van wie niet wil hellen. [emoji6]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X