Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opladen van autobatterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opladen van autobatterij

    door de weinige Km die we rijden (5000 km/jaar) en de korte afstanden die we doen
    komt het soms voor als de wagen 1 week stilstaat dat de motor niet zo goed aanslaat bij
    koud weer.(starten met een beetje ingetrapt gaspedaal)

    mag z'on batterij bijgeladen worden terwijl hij aangesloten is op de elektrische installatie van de wagen (zonder echter het Kontakt op te
    zetten)

    Bij dagelijks gebruik van de wagen ,25Km /dag doet zich dit minder goed starten niet voor.
    Groeten Leon
    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

  • #2
    Re: opladen van autobatterij

    Een gewone lader kan je zonder problemen aansluiten terwijl de accu in de auto zit (met een snellader zou de spanning wat hoger kunnen oplopen, en dat zou bij de moderne elektronica misschien voor problemen kunnen zorgen).
    Als je een lader koopt, let er dan op dat het er eentje is die automatisch uitschakelt als de accu voldoende geladen is, dan mag je die normaalgezien zelfs aangesloten laten tot je de auto auto weer nodig hebt.
    Voor de motor had ik een "druppellader", dat is een lader die continu de spanning controleert, en de accu weer bijlaadt zodra dat nodig is.
    Maar een automatische lader doet eigenlijk net hetzelfde, met als voordeel dat die doorgaans toch wat meer stroom kan leveren zodat de accu toch in een redelijk tempo weer geladen is als ze bijna leeg was.
    In principe wordt er aangeraden om een loodaccu te laden met 1/10 van de opgegeven capaciteit, voor een 60Ah accu is dat bijvoorbeeld 6A.
    Maar met een automatische lader die op tijd uitschakelt is het niet zo'n probleem als de laadstroom wat hoger is, een alternator van een auto kan trouwens ook veel meer stroom leveren (meestal 70A of meer).

    De accu afkoppelen om ze te laden is bij de meeste huidige wagens helemaal niet aan te raden, want dat kan voor veel meer problemen zorgen.

    Kijk ook eens of er nog voldoende vloeistof (=verdund zwavelzuur) in de accu zit, want als het niveau te laag is, dan vermindert de capaciteit ook.
    Dat mag je alleen maar bijvullen met gedemineraliseerd water, vul nooit gewoon leidingwater of drinkwater (mineraalwater) toe, zuur moet je ook nooit bijvullen, want dat blijft normaalgezien altijd in de accu.
    Het peil zakt door verdamping van het water, maar ook doordat het water gesplitst wordt in waterstofgas en zuurstofgas.

    Door die gasvorming is het goed om er op te letten dat je altijd eerst de lader aansluit aan de accu, en dat je de lader dan pas in het stopcontact steekt.
    Bij het afkoppelen trek je eerst de lader uit het stopcontact, en koppel je daarna pas de accu af.
    Door die volgorde toe te passen verklein je de kans op vonkjes, en dat is heel belangrijk om explosie van het waterstof/zuurstofgas mengsel te voorkomen (het zal niet de eerste accu zijn die daardoor explodeert).

    Als je de lader elke keer terug wil aankoppelen, dan zou er eigenlijk beter een stekkerverbinding aan de accu gekoppeld worden, dan verklein je de kans dat de lader per ongeluk omgekeerd aangekoppeld wordt, en tegelijk ga je de eventuele vonk die je maakt door het aan of afkoppelen verplaatsen naar een punt dat verder van de accu af zit, zodat de kans op explosie van het gas wordt verkleind.
    Bij de druppellader die ik voor de motor gebruikte was zo'n kabel bijgeleverd.
    Als je die zelf niet wil of kan aansluiten, laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft (terwijl je de accu loskoppelt om de kabeltjes aan te sluiten kan je ook kortsluiting maken).

    Ik heb eventjes wat opgezocht, een lader zoals deze is perfect geschikt voor het doel waarvoor jij die nodig hebt:


    Bij elke zaak waar ze auto-onderdelen verkopen zullen ze wel een vergelijkbaar type lader hebben liggen.
    Als die niet moet dienen om de accu op een korte tijd te laden, dan is de maximale laadstroom niet zo belangrijk, en kan je een goedkopere lader nemen (een lader met een lagere maximale laadstroom is doorgaans goedkoper).
    Last edited by Black B@ndit; 9 februari 2013, 08:20.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: opladen van autobatterij

      Black B@ndit , bedankt voor de snelle reaktie .
      Wat de batterijen betreft denk ik dat veel wagens reeds uitgevoerd zijn met een onderhoudsvrije Gelbatterij,
      dit was reeds het geval met mijn Astra(zelf vervangen batterij),Corsa en nu Ford Focus 2006 alle wagens met benzinemotor.
      Ik heb mij jaren geleden een lader omgebouwd naar druppellader via schakelaar van 5A naar 1A via voorschakelweerstand.
      Thanks , hier ga ik het eens mee doen .

      uw beschrijving in verband met Onderhouden van accu's paste ik toe op mijn Taunus en Sierra die nog werkte met zulke type batterijen.
      Groeten Leon
      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

      Comment


      • #4
        Hier ook een druppellader. Gezien mijn vier jaar oude wagen eveneens te weinig km/dag doet en bovendien steeds weer korte afstanden heb ik ook, vooral in de winter, regelmatig een waarschuwingsindicatie dat de batterij het niet zo goed doet. De moderne wagens met zeer veel elektronica zuipen ook veel zeer veel energie zodat batterijen het veel sneller laten afweten dan vroeger. En onze wagens staan dan nog binnen waar ook de verwarmingsinstallatie staat.
        Ik leg in de winter dus wekelijks de druppellader aan de wagen volgens de hierboven beschreven methode. Sedertdien dus geen problemen meer. Tijdens de zomermaanden heb ik daar geen last van, omwille van de gekende redenen, maar ook omdat wij dan meerdere uitstappen van lange afstand doen.
        Toen ik ooit mijn beklag deed in mijn garage omtrent de toch zeer beperkte levensduur van de batterij raadde een technicus mij aan om dus een druppellader aan te schaffen, want dat een nieuwe batterij steken het probleem maar tijdelijk zou oplossen. De goedkoopste oplossing dus en een dealer die zijn klanten niet nodeloos op kosten jaagt.
        Gemakkelijk bij mijn wagen is ook dat, terwijl de batterij goed verstopt zit onderaan in de kofferruimte, er twee stekkers voorhanden zijn onder de motorkap waarvan eentje bedekt is met een rood klepje (+).
        Last edited by enero; 9 februari 2013, 08:59.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
          Black B@ndit , bedankt voor de snelle reaktie .
          Wat de batterijen betreft denk ik dat veel wagens reeds uitgevoerd zijn met een onderhoudsvrije Gelbatterij,
          dit was reeds het geval met mijn Astra(zelf vervangen batterij),Corsa en nu Ford Focus 2006 alle wagens met benzinemotor.
          Ik heb mij jaren geleden een lader omgebouwd naar druppellader via schakelaar van 5A naar 1A via voorschakelweerstand.
          Thanks , hier ga ik het eens mee doen .

          uw beschrijving in verband met Onderhouden van accu's paste ik toe op mijn Taunus en Sierra die nog werkte met zulke type batterijen.
          Hier ook een onderhoudsvrije batterij.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: opladen van autobatterij

            Die onderhoudsvrije accu, daar heb ik ooit wat over bijgeleerd bij een verkoper van accu's.
            In mijn Renault Express zat ook zogezegd een onderhoudsvrije accu waarbij er dus doppen zichtbaar waren om ze te controleren.
            Maar die verkoper sneed gewoon de sticker door waaronder de doppen verborgen zaten, en toen kon ik die accu wel bijvullen.
            De meeste auto-accu's hebben tegenwoordig zo'n sticker over de doppen, de accu gaat dan net zo lang mee tot het peil van de accu te laag geworden is (dat noemen ze dus onderhoudsvrij, je koopt een nieuwe als ze defect is...).

            De accu van die Renault Express heeft het zonder problemen uitgehouden tot ik die wagen heb ingeruild, die was toen 11 jaar oud, en startte nog altijd perfect met de originele accu.
            Als ik die nooit had bijgevuld, dan had ik na 7-8 jaar een nieuwe accu moeten kopen.

            Als er een gel-accu inzit, dan kan je er inderdaad niets aan "onderhouden".
            Maar omdat zo'n accu duurder is zal je die niet in alle wagens aantreffen.
            De laatste motor die ik had (Bandit 1200S), daar zat ook een gel-accu in.
            Die hebben wel een paar voordelen, zo kunnen ze niet lekken als ze op hun kant liggen (kan belangrijk zijn in een motor), en ze hebben ook wat minder last van zelfontlading dan een gewone auto-accu.
            Als die niet mishandeld wordt (te diep ontladen), dan gaat die normaalgezien ook wat langer mee dan een gewone lood-zuur accu.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: opladen van autobatterij

              Black B@ndit ook ik had ooit z'on ervaring met m'en Sierra batterij met verborgen stoppen
              hier moest ik zelfs de batterijhouder/beugel los maken om gedeminiraliseerd water bij te vullen.

              hier nog een link


              in verband met batterijen , en ik denk toch maar beter een goede lader gaan kopen , want volgens de beschrijving
              zou de laadspanning 14.4V zijn voor een Gel batterij van 12V, en overladen zou ook al niet goed zijn.
              Ik denk aan beide voorwaarde voldoet mijn 35 jaar oude aangepaste lader niet meer.

              bedankt voor de link van Ctek
              Last edited by dacale; 9 februari 2013, 11:14. Reden: tekst aanpassing
              Groeten Leon
              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

              Comment


              • #8
                Re: opladen van autobatterij

                Als je lader al 35 jaar oud is, dan kan het zeker geen kwaad om een recenter model aan te schaffen.
                Bij de recentere laders kan je de toestand van de accu ook beter volgen aan de hand van ledjes, en ze schakelen ook effectief uit als de juiste spanning is bereikt zodat het geen probleem is om de lader voor een langere periode aangesloten te laten.
                Dat wordt bij de meeste motorfietsen ook gedaan, omdat de accu anders bijna altijd stuk is als de motor uit zijn "winterslaap" wordt gehaald.

                Je koopt er dus best eentje waar een stekkerverbinding is bijgeleverd, dat is veel handiger als je die geregeld wil gebruiken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: opladen van autobatterij

                  Ik lees dat je een oude lader tot druppellader hebt verbouwd door de laadstroom te beperken. Een druppellader is iets "intelligenter" (een stuk techniek kan m.i. nooit intelligent zijn), de laadstroom is inderdaad laag, maar de laadspanning wordt afgestemd op de accuspanning.

                  In de autowereld worden inderdaad "onderhoudsvrije" accu's verkocht. Ze zijn onderhoudsvrij omdat, volgens de fabrikant, je nooit moet bijvullen. Je kunt niet bijvullen, dus je kunt ze niet onderhouden. Als de doppen inderdaad verstopt zitten, dan kun je ze wel bijvullen, het zijn standaard accu's. Soms is er een dekseltje opgelast, dan niet.
                  Een echte onderhoudsvrije accu kun je echt niet bijvullen. Verdampend water condenseert weer en drupt terug. De enige opening met de buitenlucht gaat via een overdrukventiel, ingeval de accu overladen wordt. Deze accu's worden in de scheepvaart gebruikt, naast gel en AGM (Absorbing Glass Mat).
                  Gel werkt in elke stand, belangrijk bv op zeilboten onder continu helling.
                  Ik heb 4 onderhoudsvrije van Vetus (fabrikant is AC Delco, denk ik), een 70Ah voor de boegschroef, 2x108Ah voor de verbruikers + omvormer 800VA en nog een 108Ah als startaccu. De lader is een 3-traps van 50A met 3 uitgangen.
                  Ik was naar de boatshow in Gent, nu zijn er ook Li-Ion accu's, ook andere technologie bestaat. Steeds lichter en compacter, meer capaciteit, diepere ontlading mogelijk...

                  In een auto is dure technologie niet nodig, de accu dient hoofdzakelijk om te starten, en een auto rijdt meestal vrij horizontaal.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: opladen van autobatterij

                    Wat een mogelijke oplossing voor het weinig-rijden-moeilijke-koude-start-in-de-winter syndroom kan zijn, is een grotere accu monteren, er bestaan ook heavy duty modellen die beter presteren bij lage temperatuur. Sonnenschein had die vroeger, maar er zullen nog leveranciers zijn. Een grotere accu (+20%) zal geen probleem zijn voor de alternator.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: opladen van autobatterij

                      Misschien toch even meegeven voor de leken; Altijd eerst de + aansluiten, daarna de - aan de massa kant. Afnemen net andersom dit om kortsluiting te voorkomen als je per ongeluk de massa zou raken met de +kabel. Dit geld ook bij gebruik van startkabels.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: opladen van autobatterij

                        En de lader pas op stroom zetten als de kabels aan de wagen verbonden zijn. Omgekeerd eerst de lader uit het stopcontact verwijderen, dan de - en nadien de +.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: opladen van autobatterij

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                          Misschien toch even meegeven voor de leken; Altijd eerst de + aansluiten, daarna de - aan de massa kant. Afnemen net andersom dit om kortsluiting te voorkomen als je per ongeluk de massa zou raken met de +kabel. Dit geld ook bij gebruik van startkabels.
                          En de min eerst bij de volle batterij aansluiten en dan bij de lege batterij aan het chassis zo ver mogelijk van de batterij. Je krijgt immers altijd vonken en die wil je niet in de buurt van de batterij.
                          Eenmaal de motor start zo veel mogelijk verbruikers aan zetten als je de min weer afneemt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: opladen van autobatterij

                            Ook een zeer goede raad. Het zou niet de eerste accu zijn die explodeerde.

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            En de lader pas op stroom zetten als de kabels aan de wagen verbonden zijn. Omgekeerd eerst de lader uit het stopcontact verwijderen, dan de - en nadien de +.

                            Comment


                            • #15
                              Re: opladen van autobatterij

                              En om het batterijverhaal compleet te maken, als je toch beslist je batterij af te koppelen.
                              Bij de nieuwere wagens, altijd een verbruiker aanzetten, zoals standlichten Bv. en eerst de - afkoppelen zoals hier reeds gezegd.
                              Bij de nieuwere wagens is er altijd een zeker verbruik, door de boordcomputer enz.
                              het afkoppelen zonder verbruiker kan een inductie en spanningspiek veroorzaken en zo je boordcomputer ontregelen.

                              Comment

                              Working...
                              X