Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

    Ik heb sterke vragen bij een verschil van 1-1.5l, maar heb het zelf nooit gemeten.
    Vermits de brandstof EUR98 an sich niet meer energie bevat, maar enkel in motoren met hoge compressie voor een betere verbranding zorgt kan dat niet meer dan een paar procent (<5%) zijn.

    Maar de staatskas is U dankbaar.

    Comment


    • #32
      Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Wat me wel enigszins verwondert is dat jij, die toch in de meeste andere zaken vrij prijsbewust bent, (o.a. de reden waarom je 98 tankt) zo'n "weldoener" bent voor de schatkist als het op de prijs van de brandstof aankomt (maximumprijzen zijn toch tussen 10 en 14% duurder dan goedkopere pompen)
      Op die manier geef je toch een stuk (of misschien alle) winst die je maakt met de juiste soort brandstof gewoon weg door aan de maximumprijzen te tanken ?
      Als ik 200 liter tank aan 1,39 (3 pompen binnen de km afstand) ipv aan 1,53 heb ik al 28 euro uitgespaard.
      Ik heb toch enkel aangekaart wat de maximumprijzen zijn die ik gevonden heb?
      Ik weet niet eens hoeveel het hier nu aan de pomp staat, kan dus ook minder zijn dan de maximumprijs. [emoji6]
      Op een paar honderd meter hebben we twee stations, voor eentje moet ik de steenweg over en voor de andere niet.
      Er zijn nog een paar stations, maar 20 km extra omrijden om een paar cent is niet echt goedkoper.
      Er is inderdaad ook een wit merk zoal ze dat noemen ... ooit één keer getankt en vuil in de benzine gehad, was uiteindelijk duurder. [emoji20]

      Verder zijn prijzen ook wat regio gebonden en stemmen de meeste merken wat op elkaar af.

      En 98 tank ik niet speciaal omdat het goedkoper is, maar omdat ik er betere ervaringen mee heb ... goedkoper is mooi meegenomen maar dat geeft niet de doorslag voor mij en heb ik enkel aangekaart om te laten zien dat duurder aan de pomp niet altijd duurder in gebruik is.

      Het ene merk geeft dan weer punten op de Plus-kaart en het andere merk geeft gratis pechverhelping.
      Ook dat moet men dan van de prijs in mindering brengen voor een volledig vergelijk

      Prijsbewust ... laat ons zeggen dat ik toch steeds kwaliteit en comfort laat primeren. [emoji6]
      Het is zelden dat ik voor het goedkoopste ga, tenzij een identiek product in verschillende winkels kortbij of online een redelijk prijsverschil kent.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        10 ct op 1,36€ is 7,3%

        Dat betekent dat je met Super98 7,3% minder zou mogen verbruiken dan met Super 95....

        Als je dat test onder gecontroleerde omstandigheden denk ik niet dat je dat verschil haalt. 98 bevat niet meer energie dan 95.
        Nu, als je denkt dat je motor vlotter draait, en je voelt je daar goed bij, waarom niet hé. Er zijn nu eenmaal mensen die graag te veel betalen, en de staatskas vaart er wel bij.
        Inderdaad Tommie, E5 (Euro98) heeft enkel zin voor motoren met hoge compressie die gevoelig zijn aan pingelen,
        misschien verbruiken dat type motoren dan ook ietsje minder dan met E10, maar zeker geen 10%.

        Comment


        • #34
          Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad Tommie, E5 (Euro98) heeft enkel zin voor motoren met hoge compressie die gevoelig zijn aan pingelen,
          misschien verbruiken dat type motoren dan ook ietsje minder dan met E10, maar zeker geen 10%.
          Met misschien zijn we niets hé ... baseer u op zelf ervaren cijfers en niet op vermoedens. [emoji6]

          Duizenden mensen beschrijven een lager verbruik met 98 uit ervaring, zal toch iets van zijn?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Met misschien zijn we niets hé ... baseer u op zelf ervaren cijfers en niet op vermoedens. [emoji6]

            Duizenden mensen beschrijven een lager verbruik met 98 uit ervaring, zal toch iets van zijn?
            Biased measuring....
            IF it is more expensive, it must be better.

            Als ik zie hoe groot het verschil in verbruik kan zijn tussen de ene tank en de volgende, dan weet ik dat verbruikscijfers vergelijken héél moeilijk is.
            Er zijn zo veel invloedsfactoren als het type van rit, temperatuur, vochtigheid, wind, drukte etc etc. Dan kan je een verschil van een paar procent vrijwel niet aantonen.

            De juiste manier is :
            Neem 2 gelijke autos, en rij op een testbaan allebei met EU95. Dan meet je al een verschil tussen beide.
            Dan schakel je één van beide om naar EU98 en je doet hetzelfde. Het onderling verschil geeft je dan een goede indicatie.

            Maar als je oren de motor liever op 98 horen draaien, dan moet je dat doen.

            Comment


            • #36
              Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Over dat vervliegen van ethanol of andere additieven
              Als je na de winter problemen hebt met het starten van je grasmachine,en je gebruikt benzine die nog in je bus staat van de vorige zomer.Het eerste wat je met doen:gebruik nieuwe benzine.
              Het één en ander vervliegt of desintegreert.
              Ik heb dat probleem niet meer,want ik draai op Aspen 4,en dat geeft dat probleem niet.( viertakt Honda van nu meer dan 25 jaar.)Is wel wat duurder,maar blijkbaar zuiverder voor het milieu,en geen gesakker meer bij het in gang trekken.
              Nu aan een tankstation,zal het normaal toch geen oude benzine zijn zeker?
              Komt idd doordat de benzine "vergaat" (gum vorming), maar ook doordat er een andere specificatie is voor winter en zomer benzine.
              De RVP (dampspanning) in de winter is een pak hoger dan tijdens de zomer.
              Momenteel worden de "intermediaire" producten geproduceerd voor de overgang van zomer naar winter.

              Doordat er een specificatie op RVP is, maakt het dan ook geen bal uit voor het "vervliegen" van de benzine als er meer of minder ethanol in zou zitten.
              Benzine is altijd een mengeling van verschillende componenten. Een van deze componenten in C40, en dit zal steeds het snelste "vervliegen".
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #37
                Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                Daarom schreef ik ook: of andere additieven
                Last edited by LesC; 4 oktober 2018, 18:25. Reden: code hersteld

                Comment


                • #38
                  Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Daarom schreef ik ookf andere additieven
                  Owkay.

                  Maar er zitten eigenlijk geen additieven in benzine. Ethanol wordt als een component aanzien, aangezien er 10% in zit.
                  Van additieven worden slechts enkele ppm toegevoegd.
                  Vroeger was dit zo met het loodadditief in benzine. En de loodvervanger die men een tijdje gebruikt heeft.

                  In diesel zitten wel een hoop additieven, die de kost van een liter diesel serieus de hoogte injagen.
                  Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                  Website - 500px - Instagram

                  Comment


                  • #39
                    Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                    Owkay.

                    In diesel zitten wel een hoop additieven, die de kost van een liter diesel serieus de hoogte injagen.
                    Denk dat de taksen en accijnzen daar eerder schuldig aan zijn
                    Ik vind overigens gelijke standaardbenamingen doorheen de EU geen slechte zaak, het zal enkel wat wennen zijn in het begin, meer niet.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Denk dat de taksen en accijnzen daar eerder schuldig aan zijn
                      Net omgekeerd. Accijnzen op diesel worden net kunstmatig laag gehouden.

                      Voor een raffinaderij kost het produceren van een liter diesel een pak meer dan een liter benzine.
                      En dit vooral door de hoop additieven die erbij moeten.
                      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                      Website - 500px - Instagram

                      Comment


                      • #41
                        Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Biased measuring....
                        IF it is more expensive, it must be better.

                        Als ik zie hoe groot het verschil in verbruik kan zijn tussen de ene tank en de volgende, dan weet ik dat verbruikscijfers vergelijken héél moeilijk is.
                        Er zijn zo veel invloedsfactoren als het type van rit, temperatuur, vochtigheid, wind, drukte etc etc. Dan kan je een verschil van een paar procent vrijwel niet aantonen.

                        De juiste manier is :
                        Neem 2 gelijke autos, en rij op een testbaan allebei met EU95. Dan meet je al een verschil tussen beide.
                        Dan schakel je één van beide om naar EU98 en je doet hetzelfde. Het onderling verschil geeft je dan een goede indicatie.

                        Maar als je oren de motor liever op 98 horen draaien, dan moet je dat doen.
                        Wees nu een beetje redelijk hé ... niemand rijdt continu op circuit, dus zeker geen correct vergelijk voor dagelijks gemiddeld verbruik.
                        Trouwens heeft men het grootste verbruik bij verhogen van de snelheid (optrekken) waardoor een verschil in verbruik nog merkbaarder wordt dan bij continu snelheid.

                        Als men 10 tanks leeg rijdt en steeds een gemiddeld verbruik heeft van bijvoorbeeld 8 liter en men tankt dan 10 keer andere benzine en men komt dan altijd aan een gemiddeld verbruik van bijvoorbeeld 6,5 of 7 liter ... dan heeft men een redelijk goed zicht op welke impact het verschil aan benzine heeft volgens zijn gemiddeld rijgedrag, zeker als men dan terugkeert naar de andere soort en meteen terug een meerverbruik opmerkt.

                        Ik heb sterke vragen bij een verschil van 1-1.5l, maar heb het zelf nooit gemeten.
                        Voortgaand op uw eerdere reactie kan u dat natuurlijk niet ondervonden hebben, misschien toch eens kijken bij mensen die dat wel uitgeprobeerd hebben?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                          Als dat echt zo zou zijn, dan zou de CO2 uitstoot op 98 ook een pak lager liggen wat een auto ENORM veel meer aantrekkelijker maakt.
                          Belastingen, BIV en VAA sterk omlaag. Welke constructeur wil dat niet.


                          Ik ben er zeker van dat autoconstructeurs dat al getest hebben en geen verschil merken, anders stond het al lang in hun aanbevelingen.

                          Geloof wat je wil, ik geloof het niet want ik heb geen degelijke testgegevens, er is geen wetenschappelijke basis voor, en er zijn genoeg partijen die het graag wel zouden bewijzen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.



                            Dit geeft zelfs 20% besparing, maar enkel als je het gelooft.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                              Een kennis hield jaren terug vol dat de benzine die hij in Duitsland tankte beter was en dat hij daar meer Km/tank kon mee rijden dan wanneer hij thuis tankte. Dat hij in Duitsland vooral over lange afstand met bijna constante reed en thuis kortere ritten langs gewest- en gemeentebanen maakte niet uit

                              Een goede test tussen 95 en 98 kan enkel betrouwbaar zijn onder gecontroleerde omstandigheden dus een test op circuit of beter op rollen met twee dezelfde wagens waarvan één met 95 en één met 98 gereden wordt waarna een tweede test gewisseld wordt lijkt mij objectief al een pak beter dan "ik verbruik minder als ik xx tank en doe steeds ongeveer hetzelfde traject".
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #45
                                Re: Opgelet als je binnenkort gaat tanken.

                                Ik heb ooit heel veel kilometers met de motor gereden (in totaal ongeveer 300.000km), en in die tijd heb ik een paar keer benzine met een hoger oktaangetal getankt (omdat er soms niets anders beschikbaar was), maar ik heb nooit enig verschil in verbruik gezien ten opzichte van Euro 98 ten opzichte van Euro 95 (in Duitsland heb ik ooit zelfs benzine met een nog lager oktaangetal getankt dat overeen kwam met het minimum dat Suzuki opgaf voor de Bandit 1200S, en ook dat gaf geen enkel probleem).

                                Als een motor benzine met een hoger oktaangetal nodig heeft om zelfontbranding te voorkomen, dan heb je geen andere keuze dan de duurste soort te tanken (maar de meeste benzinemotoren draaien prima op Euro95, sommige motoren met een heel hoog specifiek vermogen en een hoge compressieverhouding moeten wel op Euro98 draaien om problemen te voorkomen).
                                Sommige motoren passen zichzelf aan (ontstekingstijdstip en inspuiting) als de brandstof een te laag oktaangetal heeft, is dat geval zal het maximum vermogen wat lager zijn, en kan het verbruik iets hoger worden (een paar procentjes, meer niet).
                                Die aanpassing gebeurt dan vooral bij lage toerentallen en hoge belasting, het is dan dat een motor het meest gevoelig is voor zelfontbranding (kloppen, pingelen, er zit in de meeste recente motoren een sensor om dat te detecteren).
                                Bij een constante snelheid zal zo'n motor op brandstoffen met een lager oktaangetal even veel verbruiken, het is dus alleen wanneer de motor zwaar belast wordt op een te laag toerental dat de ontsteking moet worden aangepast (bijvoorbeeld bij het bergop rijden in een te lage versnelling).

                                Op het internet zijn betrouwbare test te vinden waarbij de verschillende soorten benzine ten opzichte van elkaar worden vergeleken wat verbruik en vermogen betreft.
                                De conclusie is dan altijd dat je best de goedkoopst mogelijke benzine tankt (met een oktaangetal dat overeenkomt met de laagste waarde die de autofabrikant opgeeft), want het verbruik wordt echt niet lager door een te dure soort benzine te gebruiken.

                                Bij de laatste tankbeurt verbruikte mijn auto 4,78L/100km (973km met 46,53L), dat is met Euro 95 van een van de goedkoopste benzinepompen hier in de buurt (het is toevallig ook de dichtstbijzijnde pomp voor mij).
                                Ik heb geen zin om duurdere benzine te tanken om uit te proberen of het verbruik dan lager wordt, bovendien zijn de omstandigheden dan ook anders, want de buitentemperatuur wordt stilaan lager, en daardoor gaat het verbruik zo al wat omhoog.
                                Het is dus bijna onmogelijk om een degelijke vergelijking te maken, toch zeker voor mij, want ik moet gewoonlijk maar om de twee maanden tanken, en dan zijn de gemiddelde omstandigheden altijd anders.

                                Ik tank alleen bij duurdere tankstations als het echt nodig is, want er is tussen de verschillende merken ook geen verschil in de kwaliteit van de benzine.
                                De goedkope pompen hebben zelf geen raffinaderij, benzine en diesel komt uiteindelijk allemaal van dezelfde grote raffinaderij...

                                En wat de toevoeging van ethanol betreft, in bepaalde landen zijn ze daar al meer dan 10 jaar mee bezig, een auto die minder dan 10 jaar oud is mag daar helemaal geen problemen mee hebben, want die zijn er allemaal op voorzien om op die brandstof te rijden. Bij oudere benzinewagens is het wel aan te raden om Euro98 te tanken om corrosieproblemen te voorkomen.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X