Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

    Heb momenteel een Astra Break (vorig model van februari 2006) met 1.9CDTI motor 120pk, momenteel een goeie 130.000 km. Gezien ik voor deze wagen momenteel nog een goeie prijs kan krijgen, overweeg ik het nieuwe model Astra aan te kopen.
    Heb een goeie deal gezien bij m'n gewoonlijke Opel-verdeler, een Certified Used car, tweedehands dus van maart 2012 met 2 jaar garantie, een Astra Tourer 1.3 CDTI 95pk Ecoflex, quasi full option met 19.000km.
    Nu moet ik zeggen dat ik met 95pk wel genoeg heb (teveel snelheidsboetes gehad met m'n huidige Astra ) maar ik ben wat terughoudend tov een motor met zo'n kleine cylinderinhoud (was eigenlijk op zoek naar een 1.7 Ecoflex 110pk). M'n vrouw heeft onlangs een gelijkaardige deal gesloten voor een Opel Corsa, ook maar 7 maand oud en ook 2 jaar garantie (haar vorige Corsa, een 1.7DTI, was ondertussen wel 11 jaar oud). De motor is ook een 1.3 met 95pk ecoflex en start/stop. Dat rijdt heel vlotjes maar de Corsa is dan ook wel een heel stuk lichter dan een Astra Tourer.

    Daarom graag wat feedback van mensen die een Astra, eventueel tourer, hebben met de 1.3CDTI Ecoflex motor. We gaan ook regelmatig naar Engeland met de auto, dus ik denk daar ook aan. Wellicht denk ik nog wat 'ouderwets' en denk ik dat een kilometervreter een zware motor moet hebben. Ik doe dagelijks 50km voor het werk...

    Ook een idee welke site de betrouwbaarste is om een restwaarde te berekenen ?
    Last edited by Kaneda; 8 januari 2013, 15:17.
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

    Mijn dochter heeft vroeger een Astra 1.7CDT gehad en daarna, met een andere auto er nog tussen, de Astra 1.3CDTI 3-deurs. Die 1.3CDTI reed wel vrij normaal, maar de acceleratie was hopeloos tegenover de 1,7. Alvorens een kruispunt over te steken vanuit stilstand, moest ze zeker zijn dat er links en rechts in de verste verte geen auto te zien was. Auto is wel 6 keer onder garantie terug geweest naar de garage voor afstelling/herprogrammatie . Acceleratie werd daarna nauwelijks beter, maar de uitlaat vertoonde nu wel zwarte rookwolken bij elk vertrek.
    Auto na 11 maanden en 18000km voor een spotprijs verkocht aan een jonge kerel die absoluut de 1.3CDTI in 3-deurs versie wou hebben en geen probleem had met de zwarte wolken.
    Daarmee wil ik niet beweren dat de 1.3CDTI een slechte motor is, maar je zult de pech maar hebben om zo een minder goed exemplaar te treffen waar de dealer niets kan aan verhelpen.
    Last edited by notex; 8 januari 2013, 17:09.

    Comment


    • #3
      Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Mijn dochter heeft vroeger een Astra 1.7CDT gehad en daarna, met een andere auto er nog tussen, de Astra 1.3CDTI 3-deurs. Die 1.3CDTI reed wel vrij normaal, maar de acceleratie was hopeloos tegenover de 1,7. Alvorens een kruispunt over te steken vanuit stilstand, moest ze zeker zijn dat er links en rechts in de verste verte geen auto te zien was. Auto is wel 6 keer onder garantie terug geweest naar de garage voor afstelling/herprogrammatie . Acceleratie werd daarna nauwelijks beter, maar de uitlaat vertoonde nu wel zwarte rookwolken bij elk vertrek.
      Auto na 11 maanden en 18000km voor een spotprijs verkocht aan een jonge kerel die absoluut de 1.3CDTI in 3-deurs versie wou hebben en geen probleem had met de zwarte wolken.
      Daarmee wil ik niet beweren dat de 1.3CDTI een slechte motor is, maar je zult de pech maar hebben om zo een minder goed exemplaar te treffen waar de dealer niets kan aan verhelpen.
      Wij rijden hier met de Meriva 1.3 CDTI 95pk Ecoflex en de acceleratie, 't is natuurlijk geen F1 is geen probleem.
      Als mijn vrouw rijdt moet de weg wel verder vrij zijn dan als ik rij.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

        'k Zou ook zeggen dat de acceleratie van mijn vrouw haar Corsa helemaal niet slecht is, best een vinnig autootje...
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #5
          Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

          Wij hebben een meriva 1.3 CDTI, en had ik die wagen gekocht samen met haar dan vloog die buiten (maar ja ze had em al gekocht toen we samenkwamen dus tis de hare)

          zeer tevreden over de auto zelf, leuk rijgedrag (qua besturing en comfort) maar die auto acceleerd voor geen ballen (ik moet wel zeggen dat ik wel altijd sportwagens gewend geweest ben) maar IMO kan deze wagen niet mee met het hedendaags verkeer, iemand vlot voorbij steken, tjah als je een sukkel voor u hebt dan lukt het, autosnelweg dan merk je dat je ferm tekort begint te komen.

          geef mij toch maar een krachtigere auto.

          Comment


          • #6
            Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

            Die 1.3 is een fiatmotortje, die 1.9 trouwens ook. Heb vroeger nog met die 1.9 en 150 pk gereden, en je voelt dat verschil toch heel duidelijk (kan ook niet anders).
            Ik zou gewoon eens een testritje doen met dat ding, dan kan je best beoordelen. Maar als je sneller gewoon bent (zeker als je redelijk wat kilometer doet), dan vrees ik dat dit gaat tegenvallen.
            Ik rij zelf met een golf V met 90pk (ook een dieseltje), en voor mij voldoet dat. Maar het is zeker geen sportwagen. 0-100 km/h haalt het ding in 12 seconden . Maar ik ben zeker geen veelrijder, dus voor mij is dit voldoende. In het huidige verkeer is snel rijden toch zowat onmogelijk geworden...
            Die auto doet ook dienst als vakantiewagen : dan zitten we met 3 personen + bagage in dat ding, en op de autosnelweg heb ik toch nooit het gevoel dat die motor "stilvalt". Mijn vorige (een polo (1.4l benzine, 60 pk)) gaf dat gevoel wel geregeld...
            Last edited by polleke_cgc; 8 januari 2013, 18:24.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

              Bedoeling is ook om de portemonnee wat minder aan te spreken. Die 1.9 met 120pk is leuk en krachtig (steeds een grijns in mijn gezicht als ik Audi A4-rijders wat uitdaag ), maar weinig verbruiken doet die niet. Banden slijten ook redelijk snel en dus is een lichtere motor aangewezen. Ik dacht aan een 1.7 110pk maar zoveel verschil met 95 pk is dat niet. En zoals hierboven gezegd, snel rijden in ons landje wordt serieus afgestraft (met al de boetes die ik de laatste 2 jaar al gekregen heb, kan ik een mooi reisje maken)...
              Bedoeling is me dus strikt aan de limiet te houden, maar als die 1.3 in de Astra echt zo slecht is, dan laat ik het maar en wacht ik op een 1.7. Vreemd, in de Corsa draait die als een zonnetje...
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #8
                Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                Ik heb de Astra sport tourer 1.7 cdti 110 pk , en ik heb afgezworen om nog van die kleine motoren te nemen , al moet ik eerlijk zijn , dat 95 pk toch mooi is voor een 1.3
                Ook ff uitleggen voor mijn keuze. Ik had voor deze wagen een Peugoet 307 Break met 69 pk , en voor mij is dit te weinig .
                Heb nu een 110 pk , maar ondertussen getuned tot 144 pk , met een hemelsbreed verschil , want de wagen loopt beter dan origineel met 110 pk.
                Test is zelfs gedaan met een kennis die zelf garage heeft , en er dus ook verstand van heeft , of zou moeten hebben
                Groeten , VDSDigit@l

                Comment


                • #9
                  Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                  Oorspronkelijk geplaatst door VDSDigit@l Bekijk bericht
                  Heb nu een 110 pk , maar ondertussen getuned tot 144 pk , met een hemelsbreed verschil , want de wagen loopt beter dan origineel met 110 pk.
                  Tja, die 1.9 die ik heb heeft 120 pk en kan met tuning ook naar 150 gebracht worden (zelfde motor, 2 versies, enkel een wijziging in de chip maakt het verschil). Daar begin ik niet aan en zoals je zegt, 95 pk is nogal iets anders dan 69pk. M'n vorige Astra was een 1.6 benzine met 100pk, 5 pk verschil dus en traag was dat niet. Maar ik ben ook niet zo naïef om te weten dat pk niet het enige verschil is. Mijn ervaring met de 1.3 95pk in mijn vrouw haar Corsa is anders wel heel positief.
                  Mijn enige vrees is dat het misschien niet zo zal zijn met de Astra vanwege het hogere gewicht (dus motor moet meer zijn best doen om het gewicht te trekken, kortere levensduur ?? , enz.).
                  Vroeger had je geen 1.3 motoren met zoveel pk. Toch heb ik nu het gevoel dat ze zoveel vermogen proberen te persen uit kleinere cylinderinhouden om toch maar de mensen te overtuigen de auto's te kopen omdat ze fiscaal aantrekkelijker zijn... Heb zo het gevoel dat een 1.7 met 100 pk (zoals in m'n pa zijn Meriva) het langer gaat uithouden dan een 1.3 met 95 pk (hoewel het verschil in aantal pk miniem is)...
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                    1.3CDTi Ecoflex Start/Stop 95pk

                    Corsa 1099kg 0-100kmh : 12,3s
                    Meriva 1360kg 0-100kmh : 13,8s
                    Astra 1393kg 0-100kmh : 14,7s

                    Als je 300kg ballast in die Corsa legt, dan zal hij ook niet meer zo vinnig zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Als je 300kg ballast in die Corsa legt, dan zal hij ook niet meer zo vinnig zijn.
                      We zijn er tijdens de kerstvakantie eens mee een dagje naar Gent geweest (ong. klein half uurtje snelweg) : twee volwassenen en 2 kinderen. Nooit het gevoel gehad dat ik een tekort aan vermogen had. Wanneer we naar Engeland gaan hebben we in elk geval geen 300 kg bagage mee...
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                        Ik heb sinds bijna 2 jaar eveneens een nieuwe Astra 1.7 cdti 110 pk.
                        Ik was eerst van plan om de 1.3 cdti te kopen maar na een testrit in beide modellen ben ik van dat idee afgestapt.
                        Motor was lawaaierig (in vergelijking met de 1.7 cdti), reed niet zo soepel en leek me eigenlijk niet te passen voor de Astra.
                        Ben best tevreden over de Astra, alhoewel ik sinds het begin een probleem had van een soort geschuur in de lagere versnellingen (neen, dat lag niet aan de chauffeur ). Na 4 maanden kwam men er (eindelijk) achter dat het de versnellingsbak was en werd deze vervangen.
                        Sindsdien geen problemen meer mee gehad.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                          Rijd je offensief, dan heb je al die PK's nodig. Rijd je defensief, dan kom je met ezels ook wel toe.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                            het v-ke heeft een 3 tal weken geleden zo'n astra 17 110 pk aangeschaft ze doet dagelijks 140 km ermee en komt van een A2 van audi een 1400 benzine.
                            waarom een 1700cc wel gewoon door het feit dat het best wel wat km / jaar moet verslinden rijd pittig en het verbruik is 6L.
                            dien A2 is een goed wagentje maar niet gemaakt om dagelijks zo'n traject van 140 km te bollen.
                            vind dat je daar een beetje moet naar kijken hoeveel km je dagelijks rijd, als dat maar 25 km enkel is en niet te veel snelweg bedraagt en rustig aan zou een 1300 zeker voldoende zijn.
                            persoonlijk zou ik geen 1300 diesel aanbevelen door het feit als je vlot mee moet met het verkeer dat je toch steeds wat krachten van zo een licht motorke vraagt.
                            zelf bol ik met een 2000cc met 174pk en van overtredingen heb ik tot nu toe weinig last gehad, deze rijd niet sneller dan ik wil.

                            wat de overname betreft hangt een beetje af welke staat deze zich bevind en de aantal km dat erop zitten en natuurlijk ook de leeftijd.


                            grts
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opel Astra 1.3 Ecoflex 95pk

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              Nooit het gevoel gehad dat ik een tekort aan vermogen had. Wanneer we naar Engeland gaan hebben we in elk geval geen 300 kg bagage mee...
                              Juist daarom. Bij de Astra moet dezelfde motor 300kg meer eigengewicht voortstuwen tegenover in de Corsa.

                              Comment

                              Working...
                              X