Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

    Ik ben sedert kort zelfstandige in bijberoep. Ik deed zonet een opdracht in onderaanneming. Een webbureau contacteerde mij voor foto's van een restaurant.

    Prijs voor de foto's werd overeengekomen met het webbureau, 150 euro. Ik vertrek richting het restaurant, neem daar mijn foto's, maar ik word daar op het einde overvallen met de vraag wat de prijs alweer was. Ik besef dat ik in de val werd gelokt met die vraag, maar ik wilde er ook geen doekjes om winden. Het werd al vlug duidelijk dat het webbureau er een enorme marge op neemt. Zij hadden namelijk 300 euro overeengekomen met het restaurant. Het dubbele dus!

    Dat er een marge genomen wordt door het webbureau vind ik maar normaal, maar is 100% marge niet erg veel? Het restaurant vond dat ze bedrogen uitkomen, maar zelf heb ik ook het gevoel dat mijn prijs veel te laag was. Dat laatste is natuurlijk mijn eigen verantwoordelijkheid. Het webbureau verdient echter zonder iets te doen evenveel als ik aan die opdracht.

    Hebben er hier (andere zelfstandigen) kennis van dergelijke zaken? Is het een teken dat ik veel te weinig aanreken, of valt er weinig tegen te doen?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

    Als je zelf meer aanrekent zal de eindprijs naar de klant toe waarschijnlijk ook stijgen.
    Ik denk niet dat er veel aan te doen is, is gewoon goed gezien van dat bureau
    Als je werkt in onderaanneming is het eigenlijk not done om uw eigen prijs door te geven, die prijs is niet overeengekomen met jouw maar met het bureau.
    Dus jij werkt voor het bureau en niet voor die klant.
    Trouwens, als het bureau dit echt wil kunnen ze dit jouw kwalijk nemen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

      In B-to-B (B2B) verkopen doet dat restaurant geen "zaken" met jou, ze "mogen" de afspraken, lees prijzen, met jou en jouw opdrachtgever dan ook niet weten.

      Om niet in die val te trappen spreek je met de opdrachtgever een ietsje hogere prijs af dan wat in die markt de gewoonte is.
      En dan geef je de opdrachtgever een korting. In dit geval was dat dan 50%.
      Als dat restaurant de prijs vraagt vertel je hem de iets hogere prijs, maar niets over de korting. Dat is beroepsgeheim. :-)

      Ga eens bvb. een wisselstuk voor je auto kopen bij een groothandel. De prijs die je garagist voor dat onderdeel aan jou vraagt zal ongeveer die prijs zijn.
      De korting die hij krijgt zal hij je niet vertellen omdat jij daar geen zaken mee hebt EN omdat zijn collega's dat ook niet moeten weten als hij korting zou bedongen hebben....

      Edit: Het is ook opletten geblazen als je twee soorten klanten hebt. Voorbeeld voor jou: je werkt zowel voor webbureau's als voor restaurants (die bvb. hun eigen website verzorgen).
      Eigenlijk mag je dan niet "onder de prijs" van die webbureaus werken of je geraakt ze kwijt als vaste klant.
      Als je dat respecteert kan het zijn dat webbureaus graag met jou zullen werken en je als een betrouwbare partner zullen aanzien.


      my 2 cents.
      Last edited by Skitch; 12 augustus 2016, 14:39.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

        Ik volg hier, eigenlijk had je beter gezegd dat ze met het webbureau dat overeengekomen zijn en geen bedrag genoemd hebben, maar dat was misschien sneller gebeurd dan je euro viel. Het kan nadelig uitkomen indien de klant zich naar het webbureau richt en die weten dat jouw prijs uitgekomen is, terwijl eigenlijk zij de prijs bepalen naar hun klant toe. De prijs van de onderaannemer en hoeveel winst zij er nog op nemen laten ze liever niet uitlekken, zeker niet als ze zichzelf goed bedelen. Op zich heeft de klant er ook geen boodschap aan of het webbureau in onderaanneming de foto's laat nemen of niet. Met "nadelig uitkomen" bedoel ik dat ze dan niet zo snel geneigd gaan zijn weer bij jou terecht te komen (tenzij je echt veel goedkoper bent en ze dus daardoor die hoge marges nemen).

        Als ik iets voor een ander doe, en die rekent het dan door weet ik niet wat die erop vraagt. Ik weet wel wat ik erop vraag naar hem toe. Als die het dan voor het dubbel doorverkocht krijgt/krijgen, goed voor hem/hen zeker? Gewoon maken dat je met je eigen vergoeding tevreden bent, dus voor jezelf afwegen bij opgave van de prijs.

        Comment


        • #5
          Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Als je werkt in onderaanneming is het eigenlijk not done om uw eigen prijs door te geven, die prijs is niet overeengekomen met jouw maar met het bureau.
          Dus jij werkt voor het bureau en niet voor die klant.
          Trouwens, als het bureau dit echt wil kunnen ze dit jouw kwalijk nemen
          Ik moet toegeven dat ik wat overvielen werd met die vraag. Ik heb wat geprobeerd om rond te pot te draaien door te doen alsof de prijs "ongeveer" 150 euro was, maar dat ik het niet exact wist. Ik had er echter niet op gerekend dat mijn opdrachtgever het dubbele aanrekende. Daar kon ik mij niet uitpraten.

          Een harde les, maar ik heb hem geleerd. Prijs bespreek ik niet meer met eindklanten.

          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          In B-to-B (B2B) verkopen doet dat restaurant geen "zaken" met jou, ze "mogen" de afspraken, lees prijzen, met jou en jouw opdrachtgever dan ook niet weten.

          Om niet in die val te trappen spreek je met de opdrachtgever een ietsje hogere prijs af dan wat in die markt de gewoonte is.
          En dan geef je de opdrachtgever een korting. In dit geval was dat dan 50%.
          Als dat restaurant de prijs vraagt vertel je hem de iets hogere prijs, maar niets over de korting. Dat is beroepsgeheim. :-)

          Ga eens bvb. een wisselstuk voor je auto kopen bij een groothandel. De prijs die je garagist voor dat onderdeel aan jou vraagt zal ongeveer die prijs zijn.
          De korting die hij krijgt zal hij je niet vertellen omdat jij daar geen zaken mee hebt EN omdat zijn collega's dat ook niet moeten weten als hij korting zou bedongen hebben....
          Het probleem is dat ik helemaal niet op de hoogte was van de prijs die mijn opdrachtgever aanrekende aan het restaurant. Ik kon dus ook niet echt iets verzinnen ivm kortingen of iets dergelijks. Net zoals de prijs die ik met de opdrachtgever geheim zou moeten zijn, heb ik er toch ook geen zaken mee om te weten hoeveel de opdrachtgever aan het restaurant aanrekent?


          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          Edit: Het is ook opletten geblazen als je twee soorten klanten hebt. Voorbeeld voor jou: je werkt zowel voor webbureau's als voor restaurants (die bvb. hun eigen website verzorgen).
          Eigenlijk mag je dan niet "onder de prijs" van die webbureaus werken of je geraakt ze kwijt als vaste klant.
          Als je dat respecteert kan het zijn dat webbureaus graag met jou zullen werken en je als een betrouwbare partner zullen aanzien.

          Wat betreft het "onder de prijs" werken. Daar zat ik ook aan te denken, maar is dat risico om ze te verliezen niet enkel van toepassing als restaurants mij rechtstreeks zouden contacteren, wetende dat ze reeds klant zijn van dat webbureau? Dan is dat inderdaad achterbaks. Maar indien het een volledig nieuwe klant is, dan kan dat webbureau toch niet klagen?

          Daarnaast ben ik toch niet verantwoordelijk voor de prijs die webbureaus vragen? Tenslotte is "onder de prijs" werken erg relatief. Fotografen heb je in alle soorten. Als je kijkt op http://www.freelancenetwork.be/freelance-tarieven variëren de prijzen tussen 20 euro/u en 110 euro/u.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

            U hebt toch vooraf een overeenkomst gemaakt met dat webbureau vermoed ik en gekregen wat je vroeg.
            Dus heb je daar verder geen zaken meer mee, als die mannen zullen horen dat je je tong hebt laten hangen
            kan dat alleen maar in uw nadeel werken denk ik, tenslotte dragen zij de verantwoordelijkheid en verzorgen zij de service na verkoop.
            Je moet bij je baas toch ook niet gaan klagen dat hij het tienvoud verdient van wat jij krijgt voor je job.

            Comment


            • #7
              Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              Ik volg hier, eigenlijk had je beter gezegd dat ze met het webbureau dat overeengekomen zijn en geen bedrag genoemd hebben, maar dat was misschien sneller gebeurd dan je euro viel.
              Ja, klopt. De manier waarop hij het vroeg was ook zo nonchalant dat ik me liet vangen, terwijl ik aan zijn reactie kon zien dat hij heel goed wist wat hij vroeg en duidelijk al een vermoeden had dat mijn opdrachtgever goed door rekende. Maar nu weet ik inderdaad wat mijn antwoord zal zijn in de toekomst.


              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              Als ik iets voor een ander doe, en die rekent het dan door weet ik niet wat die erop vraagt. Ik weet wel wat ik erop vraag naar hem toe. Als die het dan voor het dubbel doorverkocht krijgt/krijgen, goed voor hem/hen zeker? Gewoon maken dat je met je eigen vergoeding tevreden bent, dus voor jezelf afwegen bij opgave van de prijs.
              Wellicht ben ik als starter op dat vlak een gemakkelijk doelwit. Ik ben de markt nog wat aan het aftasten. Ook voor mezelf is het nog een leerproces om te weten hoe lang ik aan een opdracht zit. (x-uur fotograferen + x-uur nabewerking) * uurprijs. Je wil dan ook voorzichtig zijn en geen te hoge prijs vragen, stel dat ze je te duur vinden (voor de kwaliteit die je levert).
              Op dat vlak is het wel interessant om nu te weten te komen dat het dubbele van je vraagprijs ook aanvaard wordt. De prijs die ik vroeg was ok, maar was wel aan de lage kant als ik op lange termijn iets zou willen opbouwen.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                U hebt toch vooraf een overeenkomst gemaakt met dat webbureau vermoed ik en gekregen wat je vroeg.
                Dus heb je daar verder geen zaken meer mee, als die mannen zullen horen dat je je tong hebt laten hangen
                kan dat alleen maar in uw nadeel werken denk ik, tenslotte dragen zij de verantwoordelijkheid en verzorgen zij de service na verkoop.
                Dat besef begint nu inderdaad ook te komen. Ik was in fout, maar ik was me ook van geen kwaad bewust op dat moment.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Je moet bij je baas toch ook niet gaan klagen dat hij het tienvoud verdient van wat jij krijgt voor je job.
                Het is mijn punt niet om uw analogie uit elkaar te trekken, maar als ik vind dat ik te weinig verdien bij mijn baas, dan ga ik ook opslag vragen. Als mij baas volgens mijn mening enkel maar mijn werk voor het dubbele doorverkoopt zonder toegevoegde waarde, ga ik mij ook beginnen afvragen of ik niet beter zelfstandige wordt. Maar inderdaad, wat mijn opdrachtgever aanrekent hoeft inderdaad niet mijn zorg te zijn.
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  Dat besef begint nu inderdaad ook te komen. Ik was in fout, maar ik was me ook van geen kwaad bewust op dat moment.
                  .............
                  Al doende leert men. Dat is de universiteit van het leven.

                  Als je in de verkoop staat moet je goed kunnen babbelen (zeggen ze ........) maar dan nog: spreken is zilver en zwijgen is goud. Luisteren daarentegen is Diamant.
                  Het hangt er ook vanaf of je op de markt kuisprodukten verkoopt ( met alle respect voor de mensen die dat kunnen) of in de industrie lange termijn relaties met de klanten wil opbouwen.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                    Bij dergelijke diensten vind ik een marge van 50% (marge wordt altijd gerekend op de uiteindelijke verkoopprijs), niet abnormaal.

                    Jij hebt de opdracht toch aangenomen voor 150€, en als zij dit zo verkocht krijgen, waarom niet hé.

                    Denk eens aan de marges die genomen worden op software of websites.
                    Dikwijls hebben ze al een standaard template/structuur, en moeten ze dat enkel aanpassen aan de klant.
                    Dat is soms maar een paar uur werk, en er wordt 2500€ gefactureerd.

                    Prijzen moeten marktconform zijn, en worden zelden berekend op basis van een kostprijs.
                    Enkel als je 'commodities' verkoopt zal de kostprijs echt bepalend zijn.
                    Commodities zijn zaken als 'ongeschoolde of laageschoolde arbeid', bouten en moeren, brandstoffen, hout in standaardmaten etc.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Jij hebt de opdracht toch aangenomen voor 150€, en als zij dit zo verkocht krijgen, waarom niet hé.
                      Uiteraard. Maar het voelt toch een beetje zuur als je dan voorzichtig bent bij het bepalen van je prijs en dan achteraf te horen krijgt dat het voor meer wellicht ook zou gelukt zijn. Zeker omdat ik die persoon van het webbureau persoonlijk ken (we zijn nog samen op reis geweest zelfs). Hij zei dat zelfs 300 nog altijd een lage prijs is. Ja kijk, dan vind ik dat jammer dat hij mij daar niet in onderwezen heeft.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Denk eens aan de marges die genomen worden op software of websites.
                      Dikwijls hebben ze al een standaard template/structuur, en moeten ze dat enkel aanpassen aan de klant.
                      Dat is soms maar een paar uur werk, en er wordt 2500€ gefactureerd.

                      Prijzen moeten marktconform zijn, en worden zelden berekend op basis van een kostprijs.
                      Enkel als je 'commodities' verkoopt zal de kostprijs echt bepalend zijn.
                      Commodities zijn zaken als 'ongeschoolde of laageschoolde arbeid', bouten en moeren, brandstoffen, hout in standaardmaten etc.
                      Anders gezegd, je betaalt voor een unieke set van skills die niet iedereen beschikt. Dat begrijp ik.
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                        Uiteraard. Maar het voelt toch een beetje zuur als je dan voorzichtig bent bij het bepalen van je prijs en dan achteraf te horen krijgt dat het voor meer wellicht ook zou gelukt zijn. Zeker omdat ik die persoon van het webbureau persoonlijk ken (we zijn nog samen op reis geweest zelfs). Hij zei dat zelfs 300 nog altijd een lage prijs is. Ja kijk, dan vind ik dat jammer dat hij mij daar niet in onderwezen heeft.
                        Dat is nu eenmaal de zakenwereld hé Rasper.
                        Kennen we niet met zijn allen dat manneke dat in de garage van zijn vader zeep uit vaten in flesjes vulde en nu een van de
                        rijkste mensen van het land is, welke winstpercentages werden daar gehaald denk je.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                          Dat is het probleem van elke bediende ... we hebben een maandloon, maar als de baas ons werk aanrekent aan een klant is dat ook enkele veelvouden.
                          De baas heeft zijn investering, winst, taksen,...
                          Als wij ons uurloon zouden vermelden aan klanten, dan zouden die ook achterover vallen van de winstmarge ... maar die marge is niet netto.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                            Ging het webbureau die foto's rechtstreeks doorgeven aan het restaurant of was het de bedoeling dat ze die integreren in de bestaande site, begeleidende teksten schrijven, metadata toevoegen en misschien nog wat ander onderhoudswerk doen? Misschien is jouw werk maar een deel van de offerte.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opdrachtgever rekent veel meer aan eindklant aan. Is dit normaal?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                              Ging het webbureau die foto's rechtstreeks doorgeven aan het restaurant of was het de bedoeling dat ze die integreren in de bestaande site, begeleidende teksten schrijven, metadata toevoegen en misschien nog wat ander onderhoudswerk doen? Misschien is jouw werk maar een deel van de offerte.
                              Hij rechtvaardigde de prijs door tegen het restaurant te vertellen dat hij de nabewerking van de foto's nog moet doen (terwijl ik die nabewerking doe). Omdat hij voordien extra onvergoed werk had geleverd aan die klant wilde hij die kosten nu ook terugverdienen. Allemaal veelvoorkomende praktijken natuurlijk.

                              Ik begrijp je punt, het is niet aan mij om te oordelen of het webbureau een te hoge marge neemt, er kunnen allerhande redenen achter zitten.
                              http://kasper.photography & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X