Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onmin!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onmin!!!

    Corien en ik hebben onmin en wel om het volgende:
    draaien de bladeren van planten naar het licht toe, of juist van het licht af.
    zelf meen ik gelezen te hebben, dat ze van het licht afdraaien, maar dat wij dat juist zien als naar het licht toe draaien.
    wie wil ons helpen, we willen nl nog wel in hetzelfde bed slapen vannacht!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: onmin!!!

    Voor zover ik me nog herinner van de lessen biologie draaien de bladeren naar het licht toe . . . en uit ervaring weet ik ook dat het zo is . . . ik moet regelmatig op het terras planten draaien omdat ze anders steeds in dezelfde richting naar de zon groeien . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: onmin!!!

      Heb wat planten gehad bouk in "de loop der tijden"
      Nu geen enkele meer....

      Ik merkte toch altijd dat de planten naar het licht, de richting naar, groeien.
      Om het model van de plant te bewaren, ze groeiden anders scheef,
      moest ik de planten regelmatig draaien.
      Probeer maar eens met een Dieffenbachia.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: onmin!!!

        ok..ok.. dat nemen wij hier ook waar, dat naar het licht toe draaien om de fotosynthese in werking te zetten, wat opgenomen wordt voor de groei van de planten(soort voedsel).
        maar ik meen ergens gelezen te hebben, dat we denken dat ze naar het licht groeien, maar dat het eigenlijk juist andersom is om wat voor reden dan ook en die reden willen we graag weten..
        maar misschien komen er nog meer reacties, we gaan nog niet naar bed!!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: onmin!!!

          Voor mij ook al een hele tijd geleden, die biologielessen

          Ik meen het me zo te herinneren: bladstengels groeien sterker als het donker is: aan de 'donkere' kant groeit de stengel dus ook sneller dan aan de 'lichte' kant, waardoor de stengel lijkt te buigen naar het licht. En het blad, dat volgt die richting natuurlijk .

          Het is goed mogelijk dat biologen hier op het forum mijn theorie dadelijk gaan afschieten, maar ik heb dan toch tenminste een poging gedaan om Bouk zijn nachtrust en zijn huwelijk te redden .

          Bouk, snel weer bijleggen hé

          Een bezorgde zuiderbuur,

          Groetjes
          K@rel
          Is this the real life? Is this just fantasy?
          Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

          Comment


          • #6
            Re: onmin!!!

            Ik heb altijd geleerd dat ze naar 't licht toe draaien omwille van die fotosynthese die je aanhaalt. Maar ik ben geen bioloog, dus niet echt een autoriteit.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              Re: onmin!!!

              Bladeren en bomen groeien toch naar het licht toe, heb ik lang geleden geleerd.
              Anders zouden de bomen op schuine bermen een beetje in de weg hangen.

              Slaapwel

              Loes

              Comment


              • #8
                Re: onmin!!!

                Bloemen én bladeren draaien naar het licht toe. Dit bemerk ik zowel aan de planten en bloemen bij mij thuis, als aan de bananen die ik eet. Als je eens de tijd zou hebben om een zonnebloem te observeren, je zou zien dat de bloem de zon gans de dag meevolgt.












                Betreffende die bananen: bananen starten ook als knopen/bloemen en wat wij aanzien als "de onderkant" (dus niet de kant met het steeltje, waar die aan de boom vasthangt), die onderkant is de bloem. De banaan trekt dus eigenlijk krom omdat die onderkant zich wil oriënteren naar de zon.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment


                • #9
                  Re: onmin!!!

                  dank je ...dank je...Tedere Tijger dat is wat ik zocht, de bovenkant is eigenlijk de onderkant, dus draaien ze van het licht af.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: onmin!!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    dank je ...dank je...Tedere Tijger dat is wat ik zocht, de bovenkant is eigenlijk de onderkant, dus draaien ze van het licht af.
                    grt,bouk.
                    Het ging in feite dus over bananen...?....
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: onmin!!!

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      dank je ...dank je...Tedere Tijger dat is wat ik zocht, de bovenkant is eigenlijk de onderkant, dus draaien ze van het licht af.
                      grt,bouk.
                      Nee nee bouk, je zoekt gewoon een mogelijkheid om toch je gelijk te halen
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: onmin!!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        dank je ...dank je...Tedere Tijger dat is wat ik zocht, de bovenkant is eigenlijk de onderkant, dus draaien ze van het licht af.
                        grt,bouk.
                        Hoe kom je daar nu bij? Ik denk dat je de orientatie verward met zwaartekracht.
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #13
                          Re: onmin!!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          Corien en ik hebben onmin en wel om het volgende:
                          .
                          Onmin

                          Die hollanders toch

                          Comment


                          • #14
                            Re: onmin!!!

                            Oorspronkelijk geplaatst door koeks Bekijk bericht
                            Onmin

                            Die hollanders toch

                            Waarom? Is toch een biezonder mooi woord. Wij moeten het doen met 'boel', 'ambras', 'wel beeld maar geen klank', 'zever'. Enfin, 't komt natuurlijk wel op 't zelfde neer maar 't is leuker als je 't mooi kunt brengen, toch?

                            Comment


                            • #15
                              Re: onmin!!!

                              Voor zover ik weet is "Onmin" een Nederlandstalig woord en wordt het zowel in Belgie als in Nederland gebruikt.
                              Kwestie van je taal te kennen zekers
                              Johan
                              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                              Comment

                              Working...
                              X