Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ocs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ocs

    Ik weet dat er hier enkele jaren geleden nog mensen op dit forum deze vraag hebben gesteld, maar ik vraag mezelf af wie dit nog heeft en wat ze eraan doen / hoe ze ermee omgaan?

    Ik heb OCS sinds mijn 10de en ben op mijn 20ste depressief geraakt, niet omwille van OCS maar door iets anders wat niet terzake doet. De OCS werd dusdanig erg dat het onmenselijk werd en er onmiddelijk moest worden ingegrepen met zware medicatie. Deze hielpen mij en als ik 4 pilletjes per dag nam was ik bijna volledig van alle kwalen genezen. Enkel moest ik dan minimum 10 uur per dag slapen en moest ik overdag op bed gaan liggen wegens enorm moe. Ook hadden de medicatie nog enorme andere bijwerkingen die onaangenaam waren. Toen al stelde ik me de vraag of ik terug gelukkig zou worden zoals in de eerste 10 levensjaren, want zonder OCS was het leven precies toch niet echt veel beter. Nu ben ik ondertussen 27 jaar en wilde te stoppen om als zombie door het leven te gaan. Ik slaag erin om toch te gaan werken (al is het maar halftijds en is het geen verantwoordelijke job, dat geeft teveel stress en dwang).

    Het gevolg van met die pillen te stoppen (slapeloosheid echt problematisch) en enorm piekeren (24u op 24) gedachten stoppen niet. Ik was op reis vertrokken naar Polen en ben moeten terugkeren omdat ik mezelf in de vernieling aan het helpen was. Ook ben ik door het stoppen van medicatie al een 20 kilo afgevallen, iets wat goed is omdat de medicatie die ik nam (Solian en Serlain) eetlust uitlokten. Vroeger tijdens mijn eerste depressie was ik 30 kilo afgevallen op 2 à 3 maanden tijd maar zo erg is het niet en kan ik het ook niet laten komen, anders sleur ik mijn familie mee de afgrond in (want ik woon nog thuis).

    Nu denk ik dat ik beter niet was gestopt met de medicatie want het is nu zover gekomen dat ik ook al verslaafd ben aan slaappillen, en probeer daar maar eens vanaf te raken.

    Het probleem is: als ik veel pillen neem ben ik genezen maar zijn er enorme bijwerkingen zodat ik niet kan functioneren als alleen maar op bed liggen, neem ik geen pillen slaap ik niet en word ik zot, als ik pillen neem tussenin moet ik aanvaarden dat de dwang er nog een beetje is, maar moet ik ook aanvaarden dat ik niet ben zoals andere mensen. Mijn moeder helpt me erboven op en zegt dat ik moet kijken naar mensen die het slechter hebben dan ik, maar het strijden maakt me zo moe, ik denk dat veel OCS'ers dit probleem kennen.

    Sevens naar de dokter, hopelijk kan die me wat helpen.

    Ik weet dat 1 op de 40 last heeft van OCS (in zekere mate) dus moeten er hier ongetwijfeld nog mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt. Hoe gaan jullie ermee om? Als je het te genant vind om openbaar te reageren mag dat altijd via PB.

  • #2
    Re: Ocs

    waarin uit jij je; zo dat je aangemerk kan worden als OCS patient en wie heeft die diagnose gesteld..?
    als ik jou verhaal lees, denk eerder dat je depressief bent dan dat je OCS hebt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Ocs

      gedragstherapie of cognitieve gedragstherapie al geprobeerd?
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Ocs

        Vroeger had ik negatieve gedachten die ik uitvoerde in mijn kop, of angst om dood te gaan of niet te kunnen slapen als we op reis waren en ouders hierdoor teleur stellen. Ook had ik de traditionele ticks zoals het symetrisch leggen van matjes en dergelijke, altijd dezelfde rituelen met het bed instappen enzo, deurklink controleren of deze vast was. Maar het ergste waren de gedachten die niet te stoppen waren, ik kon hierdoor niet slapen en dit werd stilaan een fobie. Ik heb ook even smetvrees gehad, ik heb een half jaar met enorme angst geleefd om besmet te zijn of kunnen zijn met HIV, terwijl de kans niet eens bestond dat ik ermee besmet was, toch dacht ik het. De diagnose is gesteld door een psychiater, een gekend arts op het gebied van ocs. Door omstandigheden ben ik weggegaan bij hem, en ben nu ook bij iemand die redelijk goed is op dit gebied. Ik wilde eens proberen zonder pillen, met als gevolg een insomnia, gevolg op het jarenlang nemen van Solian/Amylsurpride. Het gevolg is dat ik terug pillen moet pakken, en dat ik weer enkele maanden moet wachten eer dit zijn effect heb. Niet goed is het fijt dat ik nu al verslaafd ben aan slaappillen, en dat is veel erger. Hiervan afkicken terwijl ik een insomnia heb van het afkicken van de solian en mijn slaapfobie erbij weet ik wat me te doen staat. Gewoon mezelf erbij neerleggen dat pillen me redelijk goed kunnen krijgen, de bijwerkingen moet ik erbij pakken.

        @ Franciskine: ik denk dat die therapie goed is voor mensen die hun handen ziekelijk veel wassen of blijven controleren of iets gesloten is of niet. Hier sta ik boven en op den duur denk ik van foert als ze inbreken is het nog maar zo. Een dwanggedachte is niet tegen te houden, ik heb al het mogelijke al geprobeerd, het maakt me ziek en sleurt me de afgrond in, samen met mijn familie die met me begaan zijn en me verzorgen.

        Nog mensen op het forum hier die er last van hebben in zekere mate?

        Comment


        • #5
          Re: Ocs

          Hallo StevenVH,

          Ik wens je in elk geval veel sterkte, moed en succes om alles weer een beetje op de rails te krijgen.
          Ook hoop ik dat fotografie een beetje een uitlaatklep voor je kan zijn, net als dit forum.

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Ocs

            Ik heb zelf ADHD en klassiek autisme. En ja, ik ken die dwang ook. Ik heb ticks en dwanggedachtes.
            Veel kan ik remmen/verbergen en mijn ritalin helpt ook. maar als ik stress heb dan wordt het erger.
            Hopelijk gaat het snel weer beter met je.
            Is er iets waar je een hyperfocus op kunt leggen? Ik weet dat OCS in het autistisch spectrum zit. heb je preoccupaties?
            https://www.naturephotoportal.com/

            Comment


            • #7
              Re: Ocs

              Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
              Is er iets waar je een hyperfocus op kunt leggen? Ik weet dat OCS in het autistisch spectrum zit. heb je preoccupaties?
              Bedankt voor de reacties, ik krabbel stilletjes terug uit de put.

              Wat bedoel je met hyperfocus en preoccupaties, ik ken erg veel van OCS, maar heb deze termen nog nooit gehoord?

              Comment


              • #8
                Re: Ocs

                Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                Wat bedoel je met hyperfocus en preoccupaties, ik ken erg veel van OCS, maar heb deze termen nog nooit gehoord?
                Als een Spanjaart tegen je zegt: "no te preocupes" bedoelt hij: maak je geen zorgen. Je kunt preoccupatie omschrijven als: je (extreme) zorgen maken. Maar het kan ook zijn: obsessie of afleiding.

                Over hyperfocus zou ik op een fotografieforum een grapje kunnen maken maar daar is dit te ernstig voor. Daarom een verwijzing naar: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocus.

                Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties, ik krabbel stilletjes terug uit de put.
                Goed te lezen dat het al wat beter gaat, veel sterkte!
                Last edited by Leonidas; 28 september 2012, 18:24. Reden: URL aangepast

                Comment


                • #9
                  Re: Ocs

                  Leonidas zit goed.
                  Ik kan me op een soms extreme manier richten op een bezigheid. dat geeft afleiding van andere dingen. het is dan wel bij mij opletten dat de rest van de wereld nog blijft bestaan.
                  Ik fotografeer graag in de natuur en kan dan helemaal erin opgaan. Zowel in de foto als in wat ik tegenkom. dat helpt mij heel erg.
                  Misschien heb je ook iets dat je zo kunt gebruiken?
                  Ik doe dit nu dus bewust terwijl ik dit vroeger onbewust en dus in een negatieve vorm had.
                  https://www.naturephotoportal.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ocs

                    Beste Steven,

                    Ik heb je via PB een bericht gestuurd !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ocs

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Als een Spanjaart tegen je zegt: "no te preocupes" bedoelt hij: maak je geen zorgen. ...
                      Het moet zijn: "Spanjaard"...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ocs

                        Het is al een 'oud' topic - ik lees het nu pas - maar toch duim ik voor jou Steven
                        Hopelijk ben je er intussen uitgeraakt...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ocs

                          Hoi allemaal,

                          terug van weggeweest, sorry dat ik niet veel gepost heb de laatste tijd (zeker niet op dit forum of deze tread) maar het waren de omstandigheden zoals jullie die nu wel kennen.
                          Ik ben er ondertussen uit geraakt, al zit ik wel aan de medicatie (neem 2 pilletjes per dag) en die zal ik vrees ik moeten blijven nemen voor de rest van mijn leven. Niks aan te doen, maar ik ga hier ook niet over discusieren of dat goed is voor mijn gezondheid of niet, en ook niet in discusie of een psychiater mij echt kan helpen of niet. Ik heb mezelf wat aangedaan door proberen te stoppen met pillen op eigen initiatief en heb ervan de gevolgen moeten dragen. Een ezel... en die steen, jaja.
                          Alvast bedankt voor julie meedeleven.

                          Comment

                          Working...
                          X