Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nullen en komma's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nullen en komma's

    Hey juppekes

    Ik werk in de zagerij van de goedkoopste doe-het-zelf-bouwmarkt

    Nu erger ik mij al enkele jaren, de laatste jaren, meer en meer aan iets.

    De klanten komen dus naar mij met een blaadje met de zaagmaten erop.

    Wat ik daar meer en meer zie, is dat er heel veel overbodige nullen staan achter de komma.

    En eigenlijk is dit gekomen met de komst van de €

    Ze schrijven vb: 13.10; 128.60; zelfs 45.00 enz...

    Ik heb zelf (en ik denk iedereen) al in de lagere school geleerd dat een nul op het einde van een decimaal getal geen betekenis heeft, en zo niet geschreven wordt.

    Hebben jullie daar ook last mee, of schrijven jullie zelf teveel nullen?

    Om nu toch nog een beetje te zagen, heb ik nog een opmerking

    Veel mensen gebruiken geen benaming na hun maten en slaan mm's en cm's en m's door elkaar zonder te vermelden op het blad.

    Zo krijg ik soms vb: 14,2 * 2,3 dus krijgt die klant een heel klein blokje van die maten in cm.

    Maar eigenlijk bedoelde die klant 14,2cm *2,3m maar nu komt nog de aap uit de mouw, het moest eigenlijk zijn 14,3cm*2,03m dus was daar nog een 0 tekort ook

    Al zo'n toestanden krijg ik bijna dagelijks over de vloer, en als ik daar dan een opmerking over maak krijg ik een opmerking van "je weet dat toch wel, of dat ik niet juist ben", enz...
    Bootjes

  • #2
    Re: Nullen en komma's

    denk dat de meeste het niet weten wat betreft aanduiding van maten.
    in metaal soorten rekent men in millimeters, (dus 1 cm = 10 dus er hoeft achter die 10 geen maat aanduiding te staan)
    voor hout spreekt men van aanduiding in centimeters, ( dus 1 meter = 100 dus er hoeft achter die 100 geen maat aanduiding te staan)
    zo simpel is het maar de meesten weten het niet.

    grts
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: Nullen en komma's

      Voor mij ligt de "fout" bij diegene die de bestelling heeft aangenomen. Het is een kleine moeite om even te vragen in welke eenheid de maten zijn opgegeven.
      Misschien dat het bedrijf eens zou kunnen bedenken van een standaard aanvraagformulier te laten invullen door de klant.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Nullen en komma's

        Ik vul meestal aan met nullen tot twee posities na de komma. Als in een kolom de cijfers rechts zijn uitgelijnd, is dat nl. veel overzichtelijker.
        al moet ik hier misschien wel toegeven dat ik in de financiele sector werk.

        Comment


        • #5
          Re: Nullen en komma's

          @Hasseltenaar, simpel een ander de schuld geven van zijn eigen te kortkortkomingen.
          @jerko, dacht nogthans dat de berekeningen in € tot 4 cijfers na de komma was (100 Bfr. = 40.3399 €)

          grts
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • #6
            Re: Nullen en komma's

            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
            @Hasseltenaar, simpel een ander de schuld geven van zijn eigen te kortkortkomingen.
            @jerko, dacht nogthans dat de berekeningen in € tot 4 cijfers na de komma was (100 Bfr. = 40.3399 €)

            grts
            100 Bfr 40 euro? amaai, jij bent waarsch heel rijk geworden toen je bank je rekening heeft veranderd van Bfr naar €

            On topic: ik schrijf mijn houtmaten op in cm, alleen achter de komma als het ook nodig is. 10 cm breed is 10. 10 cm en een half breed is 10.5
            Meestal zet ik wel ergens cm bij om het duidelijk te maken, en als ik hout ga halen dan vragen de medewerkers me meestal een bevestiging door de maten nog eens voor te lezen. Zeker voor als er gezaagd moet worden.
            Maar soms maak ook ik stomme fouten hoor, uitvlak chape gaan halen voor kinderkamer, de kamer is 2 "meters" op 2 groot, 4 vierkante meter dus (is natuurlijk 4 op 4 meter, 16 vierkante meter)
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Nullen en komma's

              De eenheden geven de foutmarge aan, is ongeveer zo (als ik het me nog goed herinner uit de schooltijd) :

              1 = ongeveer 1 ± 0.5
              1,0 = juist 1 => foutmarge 0.05=> tussen 0.95 en 1.05
              1.00 = zeer juist 1 => foutmarge 0.005 => tussen 0.995 en 1.005

              Als de klant vraagt om een balkje van 100 (= 1 meter), dan is 100.5 of 99,5 ook nog goed
              Vraagt de klant een blakje van 100,0 => dan moet dit tussen 99.95 en 100.05 liggen, denkt niet dat de zaagmachines van de Gamma niet zo nauwkeurig zijn ... laat staan als ik kom met de vraag voor een balkje van 100.00 ....
              Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

              Comment


              • #8
                Re: Nullen en komma's

                Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                @Hasseltenaar, simpel een ander de schuld geven van zijn eigen te kortkortkomingen.


                grts
                Korandoke, ik geef niemand de schuld. Daarom schreef ik "fout" tussen aanhalingstekens. Als je wat ervaring hebt in een zagerij waar iedereen kan komen bestellen, dan weet je dat met de opgegeven maten al eens iets schort, wat door Mriya werd gesteld.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • #9
                  Re: Nullen en komma's

                  Weet je hoe het volgens mij komt...
                  bij velen is CAD de boosdoener.
                  Velen pretenderen dat ze er alles mee "tekenen", maar ze weten niet hoe je het volgens de regels van de kunst doet, en ze weten ook niet dat je ergens het aantal decimalen kan instellen.
                  Zo komen ze dan af met een tekening waarop de maatgetallen ettelijke cijfers na de komma bevatten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nullen en komma's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
                    De eenheden geven de foutmarge aan, is ongeveer zo (als ik het me nog goed herinner uit de schooltijd) :

                    1 = ongeveer 1 ± 0.5
                    1,0 = juist 1 => foutmarge 0.05=> tussen 0.95 en 1.05
                    1.00 = zeer juist 1 => foutmarge 0.005 => tussen 0.995 en 1.005

                    Als de klant vraagt om een balkje van 100 (= 1 meter), dan is 100.5 of 99,5 ook nog goed
                    Vraagt de klant een blakje van 100,0 => dan moet dit tussen 99.95 en 100.05 liggen, denkt niet dat de zaagmachines van de Gamma niet zo nauwkeurig zijn ... laat staan als ik kom met de vraag voor een balkje van 100.00 ....
                    Fantasierijke leerkracht gehad

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nullen en komma's

                      Het gaat hier om beduidende cijfers.

                      Stel ik heb een weegschaal die tot op de gram nauwkeurig weegt. Een blok hout blijkt een massa van 1 kg te hebben. Dan schrijf ik 1,000 kg om duidelijk te maken dat ik in staat was om nauwkeurig te meten tot op de gram (het derde cijfer na de komma als ik de massa in kilogram uitdruk). Ik had ook 1000 gram kunnen schrijven, zonder komma (nauwkeuriger dan een gram kon ik niet gaan).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nullen en komma's

                        @TomStr , idd het had moeten zijn 1€ = 40.3399 Bfr
                        @jeve, heb al eens wat laten zagen in de gamma en kan met zekerheid zeggen dat die rechtstaande paneel zaagmachine op de millimeter juist zaagt.
                        of moet zijn dat men ze verkeerd instelt.
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nullen en komma's

                          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                          Fantasierijke leerkracht gehad
                          Hij heeft anders wel gelijk hoor

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nullen en komma's

                            Van de week nog een artikel gelezen dat er een diamanten planeet was ontdekt in een ander zonnestelsel en de oppervlakte was 1648 graden celcius heet . Kommentaar op artikel was dat het onmogelijk was temperattuur op zo grote afstand zo nauwkeurig te meten . Blijkt het een vertaling te zijn van een amerikaans artikel waar ze schreven 3000 graden fahrenheit. Dan is het plots ook niet meer op de graad nauwkeurig, he

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nullen en komma's

                              Wat is uw gedacht van dit:

                              10:00 uur

                              of

                              22:00 uur.

                              Tien uur, zegt minder niet?

                              In bijv. de USA is het anders, weet ik ook wel

                              (am of pm enz.)
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X