Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog stargazers hier?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog stargazers hier?

    Na reeds enkele jaren met het idee te hebben rondgelopen om ook eens met astro te beginnen vandaag de knoop doorgehakt en me een telescoop gekocht.

    Zijn er hier nog op dit forum die thuis bezig zijn met astro? Laat maar iets weten graag .

  • #2
    Re: Nog stargazers hier?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Na reeds enkele jaren met het idee te hebben rondgelopen om ook eens met astro te beginnen vandaag de knoop doorgehakt en me een telescoop gekocht.

    Zijn er hier nog op dit forum die thuis bezig zijn met astro? Laat maar iets weten graag .
    Ik persoonlijk niet maar de Geert zal je ongetwijfeld kunnen informeren over de juiste lens.
    Welteverstaan van Nippon Kogaku, Japan.

    Comment


    • #3
      Re: Nog stargazers hier?

      Nenee Paul, de telescoop is al gekocht , zie de link in de eerste post. Voor telescopen kom je hoofdzakelijk 2 merken tegen: Meade en Celestron. Meade is/was de grootste maar kwam vorig jaar in woelig financieel water.
      Waar kinderen in de US vroeger graag een telescoop hadden staan nu electro gadgets op nummer 1.

      Apart van het financiële, zie Meade en Celestron als de Nikon en Canon van de telescopen, beiden even goed maar komt het dan toch weer op hetzelfde neer: een systeem kiezen.

      Comment


      • #4
        Re: Nog stargazers hier?

        Mijn vriend is er mee bezig. Die heeft ondertussen ook de nodige zonnefilters (o.a. wit licht en de spectaculaire H-alpha filters gekocht voor die leuke zonnevlammetjes) gekocht. Hij gebruikt nu een Canon 100D en een omgebouwde Philips Toucam om te fotograferen.

        Na veel lezen (astrofora) en uitproberen, moet ik zeggen dat hij er redelijk goed mee kan omgaan. Belangrijk is stabiliteit (je gaat de nodige tegengewichten moeten hebben) en goede oculairen (Hij gebruikt Baader: zeer goed qua prijs/kwaliteit en bovendien kan je hierop oculair projectie toepassen en direct je DSLR erop koppelen met de nodige tussenstukken voor o.a. maanfotografie).

        Hij heeft een vergelijkbare Advanced VX toestel, maar de EdgeHD 8 inch (beter voor astrofotografie, vanwege de mogelijkheid om de spiegel vast te zetten tegen spiegelflip en extra lenscorrectie tegen coma-abberatie aan de randen).
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Nog stargazers hier?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Na reeds enkele jaren met het idee te hebben rondgelopen om ook eens met astro te beginnen vandaag de knoop doorgehakt en me een telescoop gekocht.

          Zijn er hier nog op dit forum die thuis bezig zijn met astro? Laat maar iets weten graag .
          Ik ben er zelf niet mee bezig Vincent, maar ik heb wel een vinger in de pap bij het opdampen van spiegels
          bij sterrenwacht De Palingbeek http://www.astrolab.be/
          Ik ben die mannen gaan vertellen hoe ze best zelf een spiegel opdampen, ken redelijk Johan Vanbeselare en Johan Coussens.
          Misschien kan ik wel wat regelen, als je eens wil zien hoe ze een 600mm spiegel slijpen en uitmeten tot op een paar nanometer.
          Wij zien elkaar deze week, zullen het er dan eens over hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Nog stargazers hier?

            Astronomie (nog) niet nee.
            Maar ik kijk wel graag naar de sterren. En wil binnenkort weleens de Milky Way fotograferen, maar vanuit België zal dit moeilijk zijn vrees ik. Met wide angle lens wel te verstaan, niet met telescoop.

            Comment


            • #7
              Re: Nog stargazers hier?

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Astronomie (nog) niet nee.
              Maar ik kijk wel graag naar de sterren. En wil binnenkort weleens de Milky Way fotograferen, maar vanuit België zal dit moeilijk zijn vrees ik. Met wide angle lens wel te verstaan, niet met telescoop.
              Doet mij denken aan dit fragmentje van de Big Bang theory https://www.youtube.com/watch?v=w_Tj_rxzV5E




              PS kan je met uw systeem ook je foto camera daar aan bevestigen Sultana?

              Comment


              • #8
                Re: Nog stargazers hier?

                Leuk beestje heb je daar. Heb zelf een Skywatcher en ben er al sinds mijn kindertijd mee bezig (waarnemen dan, fotograferen zet ik pas mijn eerste stapjes). Ondanks België met de vele bewolking en de lichtvervuiling (ik woon dan nog in Gent, dus ja), is het toch steeds weer genieten van het zicht. Ik moet toch steeds weer naar adem happen als ik Jupiter met zijn maantjes zie of een nevel in het vizier krijg. Kippevelmomenten gegarandeerd!

                Geniet er van, elk moment dat je kunt hier in België!

                Comment


                • #9
                  Re: Nog stargazers hier?

                  Een tijdje geleden was er op een avond van Fotogroep Antwerpen iemand uitleg komen geven over astrofotografie.
                  Dat was heel interessant, maar het is niet zo simpel als het er uitziet als je echt de betere beelden wil maken.

                  In België is er overal teveel straatverlichting, In Frankrijk zijn er nog plaatsen die veel beter geschikt zijn voor astrofotografie.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nog stargazers hier?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Een tijdje geleden was er op een avond van Fotogroep Antwerpen iemand uitleg komen geven over astrofotografie.
                    Dat was heel interessant, maar het is niet zo simpel als het er uitziet als je echt de betere beelden wil maken.

                    In België is er overal teveel straatverlichting, In Frankrijk zijn er nog plaatsen die veel beter geschikt zijn voor astrofotografie.
                    Als alles goed gaat, gaat mijn vriend binnenkort zijn hobby harteloos kunnen uitleven in de Ardennen in ons te bouwen chalet, waar het 's avonds goed stargazen gaat worden. Het is echt spectaculair en zeker als je je telescoop aansluit op de PC met een programma als Stellarium (gratis: Windows, OS X, Linux), dat de telescoop kan aansturen. Uiteraard is het belangrijk om de telescoop eerst te calibreren voordat het werkt. De telescoop draait mee met de draaiing van de aarde, zodat een bepaald object altijd in je gezichtsveld blijft. Wat betreft astrofotografie: dat is toch wel andere koek en vereist veel oefening....en helaas ook nog dure hulpmiddelen (filters, cams, koeling etc.).
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nog stargazers hier?

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                      Als alles goed gaat, gaat mijn vriend binnenkort zijn hobby harteloos kunnen uitleven in de Ardennen in ons te bouwen chalet, waar het 's avonds goed stargazen gaat worden. Het is echt spectaculair en zeker als je je telescoop aansluit op de PC met een programma als Stellarium (gratis: Windows, OS X, Linux), dat de telescoop kan aansturen. Uiteraard is het belangrijk om de telescoop eerst te calibreren voordat het werkt. De telescoop draait mee met de draaiing van de aarde, zodat een bepaald object altijd in je gezichtsveld blijft. Wat betreft astrofotografie: dat is toch wel andere koek en vereist veel oefening....en helaas ook nog dure hulpmiddelen (filters, cams, koeling etc.).
                      Die mannen hebben hun materiaal ergens in Frankrijk opgesteld, en kunnen van thuis uit via de computer alles besturen.
                      Ze moeten wel geregeld naar daar om aanpassingen te doen, of om problemen op te lossen.
                      Ze maken inderdaad opnames met een aantal verschillende filters (van een groot aantal foto's maken ze dan één heel knappe foto).
                      De beelden die ze hebben laten zien waren heel mooi, maar ik denk dat je dan toch al serieus met die hobby bezig moet zijn voor je zo'n beelden gemaakt krijgt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nog stargazers hier?

                        Om in een dichtbebouwde streek geen lichtpollutie te hebben, da's moeilijk.

                        Deze foto hieronder is genomen in de Kouter van Denderleeuw, op een plaats waar er ongeveer 1km aan de voorzijde geen bebouwing was, en dus ook geen lichten. Enfin, wel in de richting van Brussel, dus de lichtvervuiling 20km verder was er nog steeds.

                        De tegengestelde richting gaf me niet echt een beter beeld ... het oranje was daar grijs, maar niet veel meer sterren te zien:
                        Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..


                        't is geen astrofotografie, maar 't heeft toch al iets met sterren te maken, kom

                        Dus de alombekende nevel zoals hier, die wil ik ooit wel in beeld krijgen, zonder telescoop:
                        With the arrival of spring, the Milky Way begins its rise in the sky in the northern hemisphere. Now visible at dawn in the skies over Portugal at dawn, astrophotographer Miguel Claro captured this stunning 21-image mosaic showing the arch of the Milky Way framing the setting Moon from Monsaraz, Portugal in the Alqueva Dark … Continue reading "Beautiful Astrophoto: The Moon and the Milky Way Arch"


                        Volgende keer beter, dan zoek ik een beter natuurgebied op waar ik handig naartoe kan, als er geen maan is, en het mooi helder is.
                        Zit intussen nog steeds 30-35 km van Brussel... maar ik ga niet speciaal even naar de Ardennen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nog stargazers hier?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Na reeds enkele jaren met het idee te hebben rondgelopen om ook eens met astro te beginnen vandaag de knoop doorgehakt en me een telescoop gekocht.

                          Zijn er hier nog op dit forum die thuis bezig zijn met astro? Laat maar iets weten graag .
                          Google ook eens op Antoon Maeseele Vincent, (afbeeldingen) is een ex collega en vriend Van mij, en woont hier in Gits.
                          Ik heb in de tijd ook nog het draaiwerk gedaan om van zijn 25cm telescoop, een automatische volgkijker te maken.
                          Daar maakt hij fantastische foto's mee, hij heeft thuis zijn eigen kleine sterrewacht staan.

                          Comment

                          Working...
                          X