Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wokpan maar welkeen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe wokpan maar welkeen?

    We zijn toe aan een goede nieuwe wokpan.
    Het eerste wat in ons opkwam is natuurlijk "Greenpan" want al onze pannen zijn Greenpan met uitzonderinvan onze wok.
    Ik denk soms ook een een echte Chineese wok, maar vind die maar eens hein.

    Enfin hier zijn genoeg goede hobbykoks aanwezig om mij een beetje op weg te helpen naar een kwalitatieve wok.

    En ik zou eigen liegen dat al onze pannen van "Greeenpan" zijn.
    We hebben namelijk nog een Zweedse pan die luistert naar de naam "SCAN" die is een pan geslegen met de hand uit plaatstaal en als je daar een biefstuk of een ander goed stuk vlees bakt, dan is de smaak totaal anders.
    Maar ja....................... waar kunt ge die nog kopen want dit is een hele dure pan waar obsoluut geen sleet op komt. Het is wel een aanbak pan, dus een goed sausje maken in die pan is pinuts.

    We zoeken dus een goede antikleef wok pan. Wie heeft er een en wil zijn bevindingen delen?


    Greetz,

    Luc
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

    De onze is van Demeyere, een beetje te groot voor ons tweeën misschien, maar wordt minimum een keer per week gebruikt. Is van dat blinkend materiaal, maar weinig tot geen last van aanbakken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

      Demeyere 26cm € 126,99. Tamelijk duur vind ik, maar zal wel goed zijn.
      Met die PFOS is ht wel een beetje veel meer opletten wat je koopt, Greenpan zegt dat ze dat niet meer gebruiken, maar sinds wanneer..........................
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Demeyere 26cm € 126,99. Tamelijk duur vind ik, maar zal wel goed zijn.
        Met die PFOS is ht wel een beetje veel meer opletten wat je koopt, Greenpan zegt dat ze dat niet meer gebruiken, maar sinds wanneer..........................
        PFOS mag je niet heet stoken dan wordt dat laagje niet goed voor je gezondheid. Ga eens in een Chinees restaurant kijken zij gebruiken uit blikstaal geslagen wokken zonder anti aanbak laag. Deze pannen zijn te koop in Chinees-Indische toko's voor circa 30 euro. Voor het eerste gebruik moet je ze flink heet stoken of aanbranden.
        Denk er aan dat je bij een grote wok met geheel ronde bodem ook een groot (wok) gaspit gebruikt zodat ook de zijkanten goed verhitten. 126 euro voor een wokpan is totaal overbodige luxe.
        Last edited by Binnenuit; 13 april 2022, 00:36.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

          De Buyer. Franse topkwaliteit. Een wokpan kost zo'n 40 à 50 euro online.

          ps. Demeyere is overgenomen door Zwilling ... en naar eigen ondervinding is het niet meer de kwaliteit van weleer.
          Last edited by philitalia; 11 april 2022, 10:52.
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

            Wij hebben een wokpan van Kitchenaid. Heel tevreden over. Te koop in verschillende modellen en prijzen.
            http://www.paulvanrooy.be

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

              Toen we nog een restaurant hadden gebruikte we meestal London Wok.
              De koks hadden het liefste de Superlight reeks. Als je er een hele dag moet mee werken scheelt dat aan vermoeidheid.


              Te koop bij o.a. Amazon, Bol etc.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Nieuwe wokpan maar welkeen?

                  Een wokpan vind ik persoonlijk de eenvoudigste aankoop dat er is.
                  In tegenstelling tot braadpannen laat men in een wok normaal niets aanbranden.
                  Zelf al een gehad van Tefal (niet de beste) en na lange jaren vervangen door een van Demeyere, echter heel zwaar (ook in de portemonnee) en door het gewicht onhandig.
                  Eigenlijk eerder uit curiositeit eens eentje gekocht in de Action (ja, ik weet het) en voor hetgeen het kost kan men niet sukkelen.
                  Warmt nog snel op inductie, is niet zwaar en laat zich eenvoudig reinigen.
                  Of ze even lang zal meegaan is een ander punt, maar dan koopt ge er binnen een paar jaar gewoon een nieuwe.
                  Duur is niet altijd het beste.
                  Uiteraard is de situatie anders als je dat dagelijks of professioneel gaat gebruiken.
                  Gewoon naar een winkel gaan en kopen wat u aanstaat [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

                    Ik zie op Facebook regelmatig reclame voorbijkomen van Onyx. Zelf heb ik er geen ervaring mee… maar ze lijken wel degelijk te zijn.
                    Ook zij hebben een wokpan: https://onyxcookware.be/products/wok...xoCRcwQAvD_BwE
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

                      Als je de Chinezen bezig ziet met hun wok dan zie een super hete wok waar ze dan olie bijgieten en pas daarna groente per groente toevoegen.
                      Na het koken doe ze daar nog eens olie in en kuisen ze de pan met een soort scheerborstel maar dat zal eerder bamboo zijn zeker.
                      Ook op gelet dat een echte wok rond is onderaan en dat die gewoon uit staalplaat is gemaakt.
                      Deze die we nu hebben is een gietijzeren wok van Brabantia, moet je daar eens je eten mee opschudden.

                      Dat Franse merk is eigenlijk voor proffesioneel gebruik, hun wok's zijn uit koper (warmt enorm snel op) maar moeten wel regelmatig verzinkt worden aan de binnenkant en ze zijn stiike duur.
                      Ondertussen ook op het net rondgeneusd en ik denk zoals de meesten hier een gewone stalen pan te zoeken.

                      @ Alfa Centauri: hele goede link hoor, topie.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

                        Hoi,

                        Door allergieën waar ik mee zit ben ik redelijk aziatisch gaan eten en heb me de wok van school of wok in londen gekocht.
                        Ben er heel tevreden van en is ook geen zware kloefer. Onderhoud aan de wokpannen van carbon staal is iets intenser als een gewone met anti aanbaklaag, maar dit hoort er nu eenmaal bij ;-)

                        https://schoolofwok.co.uk/shop/woks/...rbon-steel-wok

                        Deze gebruik ik ondertussen een goed jaar en half :-)

                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Dat Franse merk is eigenlijk voor proffesioneel gebruik, hun wok's zijn uit koper (warmt enorm snel op) maar moeten wel regelmatig verzinkt worden aan de binnenkant en ze zijn stiike duur.
                          Off topic, maar koperen pannen worden niet verzinkt maar vertind
                          Luc. :-)

                          Het vertinnen of hervertinnen van ouderwets keukengerei in massief koper is een permanente activiteit van de firma Falk Culinair n.v. Al jaren wordt ons vakmanschap gewaardeerd door vele toprestaurateurs en verdelers van exclusief keukenmateriaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

                            Alleen jammer dat de meesten hier niet in de mogelijkheid zijn te wokken zoals het hoort. We hebben niet die "steekvlam" onder de wok, die je nodig hebt om degelijk te kunnen wokken.
                            Allee, die hebben wij toch niet, daarom dat het spul hier niet zoveel uit de kelder komt.
                            Ja, uit de kelder, want dergelijk ding in een normale keukenkast proppen.... om dan nog maar te zwijgen van de vaatwas .
                            Wij hebben ons ook laten vangen tijdens de hype van het wokken .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe wokpan maar welkeen?

                              in China geldt de regel ‘hoe zwarter de wok, hoe beter de kok'. Iedere wokpan heeft door die baklaag zijn eigen karakter en de specifieke smaak van een pan noemt men ‘wok hei’, oftewel ‘de adem van de wok’.
                              En ja, ik heb hier ook zo'n zwart ding, gebruik het wekelijks.
                              Ja er zijn losse wok branders maar die kan je beter niet in je keuken plaatsen...dan wordt je hele huis gewokt met een beetje pech.

                              Comment

                              Working...
                              X