Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe stereo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe stereo

    Wij hebben al jaren een Sony miniketen waarvan wij heel tevreden waren. Sinds enige tijd reageert de keten enkel nog op de afstandsbediening, waarbij enkele functies niet meer (volledig) kunnen worden gebruikt. De CD lade (carrousel voor 3CD's) hapert bij in/uit schuiven en CD's afspelen is sinds kort niet meer mogelijk. Ergens blijft de mechaniek hangen en een motor draaien. Kortom, we kunnen nog radio luisteren en van zender veranderen via de afstandsbediening. Na een (geplande) stroomonderbreking zijn de presets weg en instellen lukt alleen via de knoppen op het toestel - die dus niet meer reageren.
    Laten herstellen of een nieuwe kopen is de vraag en we worden aangeraden om een nieuwe micro of mini keten te kopen en de bestaande boxen gewoon aan te sluiten. Onze boxen zijn geïntegreerd in ons interieur, klinken nog altijd goed (in onze oren) en zijn via hifi - die rood/zwarte - kabels verbonden.

    Een nieuwe keten lijkt me geen slecht idee, zeker als je de nieuwe mogelijkheden bekijkt, zoals MP3 en USB en ...
    Maar waar moet ik op letten wil ik de oude luidsprekers (althans voorlopig, tot redecoratie/eventuele verbouwing) nog kunnen gebruiken? Hoe moet ik ohm en watt interpreteren?
    Deze boxen zijn 4 ohm en de nieuwe stereo installaties hebben 6 ohm. Althans die die mij op het eerste zicht interesseren. Het vermogen van de huidige luidsprekers weet ik niet meer, maar de versterker is 2x55W nominaal.

    Enige goede raad?

  • #2
    Re: nieuwe stereo

    Wat herstellen of nieuw betreft ... als je niemand kent dat het voor u als een vriendendienst wil herstellen, dan zijn de standaard herstelkosten vaak hoger dan wat het nog waard is, als ze het al willen herstellen.

    De meeste nieuwe mini-ketens zullen vermoedelijk wel kunnen werken met uw luidsprekers maar is niet altijd een ideale combinatie.

    Anders dan met gewone hifi worden die kleine installaties afgestemd op de luidsprekers dat erbij horen om tot de beste geluidskwaliteit te komen.
    Dat wil daarom niet zeggen dat andere luidsprekers niet goed zijn of niet goed kunnen werken, gewoon het ontwerp steekt iets anders ineen met die kleine ketens.
    Veel zal afhangen van de mogelijkheden van klankinstellingen ... is er een (digitale) equalizer ingebouwd, dan kan je alle richtingen uit.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe stereo

      Bedankt Verseq voor je raad.

      Met het schaamrood op mijn wangen moet ik vertellen dat ik de verkeerde handleiding heb geraadpleegd voor de specificaties. Ben ik al 2 weken op verkeerde cijfers aan het rondkijken
      Dat komt er van als je 2 Sony stereoketens hebt (1 mini in de living - het onderwerp dus - en 1 micro in de keuken).
      De juiste specificaties zijn 2x80W nominaal en 6 ohm.
      Zou dat willen zeggen dat ik gewoon mijn huidige luidsprekers nog kan blijven gebruiken? Toch tot we hier de leefkamer gaan veranderen. (waarschijnlijk volgend jaar of het jaar erna, eerst keuken en badkamer, verwarmingsketel, ... pfff)

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe stereo

        In 99% van de gevallen moet dat inderdaad mogelijk zijn.

        Zelfs al hebben uw luidsprekers een lager maximum vermogen dan uw keten, dan nog kan dat geen kwaad als je het volume niet de hoogte in laat gaan.
        Op laag en beperkt vermogen zou het me verwonderen dat je in de problemen komt te zitten.
        De impedantie van die luidsprekers is het belangrijkste punt, vooral zorgen dat die van de luidsprekers niet lager is dan de minimum dat de versterker nodig heeft.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe stereo

          @ Nabi: Als raadsman voor een nieuwe audio installatie kan ik VerSeg 200% aanbevelen !
          Hij spreekt met kennis van zaken, zal je zeker geen "brol" aanraden, maar staat tezelfdertijd met beide benen op de grond inzake een goede prijs/kwaliteit. Je moet natuurlijk weten hoe ver je budget mak reiken, maar eens daar uit is voor ieders smaak wel wat te vinden
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe stereo

            Dank allebei!

            Waarom denk je dat ik het hier vraag ?

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe stereo

              De raad hierboven is prima. Enig punt dat roet in het eten zou kunnen gooien is dat je nieuwe keten speciale connectoren gebruikt voor de luidsprekers. Vroeger waren dat draadklemmen of banaanstekkers maar dat is al een tijdje niet meer het geval.

              Geen idee hoe oud je huidige luidsprekers zijn maar misschien toch eens nakijken voor je beslist. De ophanging van basluidsprekers durft het soms wel een te begeven: schuim dat verpulvert of rubber die plakkerig wordt, papier dat bros geworden is.

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe stereo

                Die impedantie wordt bepaald door de luidsprekers, minder door versterker. De opgegeven waardes zijn trouwens richtwaarden en is zelfs afhankelijk van de frequentie van het signaal. Een luidspreker van 8 ohm kan dus op bepaalde ogenblikken gerust een impedantie van 3 ohm hebben. Maar met luidsprekers van 6 ohm zal je normaal niet veel problemen hebben. Dat vermogen is minder belangrijk, maar je moet gewoon zorgen dat je versterker niet te weinig heeft : je zal luidsprekers sneller opblazen (voornamelijk de tweeters) met een versterker die te licht is, dan iets teveel...
                Voor de rest zal je moeten kijken wat je wil van mogelijkheden en wat het mag kosten. Ik heb thuis bv. oa een Marantz MCR-603 (heeft oa een klasse D versterker van in theorie 2x60W (maar is eigenlijk 2x40W bij een "normale" vervorming). Maar het ding heeft bv. ook een netwerkspeler en mogelijkheid van afspelen van internetradio (ook USB of CD is geen probleem). Vandaag is het vervangen door de MCR-610 (die ook via Wifi kan aangesloten worden) en een betere netwerkspeler heeft.
                Ik heb dat ding aangesloten op luidsprekers van 8 ohm, die een 100W kunnen dragen en die een behoorlijk laag rendement hebben (84 dB/W/m) en het ding kan die makkelijk aansturen.

                Persoonlijk heb ik redelijke twijfels over een midi-stereo van 2x80W. Ik heb thuis een versterker van 2x90W op 8 ohm, en dat past niet echt in een midi-ketentje... Gewoonlijk passen ze gewoon hun norm aan, en laten een veel te hoge vervorming toe om die specificaties "beter" voor te stellen.

                Bij de deftige stereo's heb je ook degelijk luidsprekeraansluitingen : daar kan je kiezen of je via banaanstekker werkt, of gewoon het draadje stript en zo aanspant.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe stereo

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Die impedantie wordt bepaald door de luidsprekers, minder door versterker.
                  Maar bij elke versterker staat in de specificaties wat de minimum impedantie van de luidsprekers moet zijn.

                  Bij de deftige stereo's heb je ook degelijk luidsprekeraansluitingen : daar kan je kiezen of je via banaanstekker werkt, of gewoon het draadje stript en zo aanspant.
                  Deftig en micro of mini ... niet echt verenigbaar.
                  Akkoord, er zijn mini ketens die redelijk goed klinken maar je kan geen enkele mini keten een deftige stereoketen noemen ... wel aanvaardbaar.
                  Ook nog nooit iemand gekend dat een mini keten aansluit op luidsprekers met een deftige klankkast.

                  Maar ik denkt dat TS net als eender welke koper van een mini keten wel weet dat zoiets beperkingen heeft en enkel zal voldoen aan zijn verwachtingen ... gelukkig ligt niet iedereen zijn verwachting even hoog of we zijn weer met een paar tienduizend Euro bezig.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe stereo

                    Kijk misschien ook dat je je TV kan aansluiten op die nieuwe keten, dan moet ge geen speciaal audiosysteem aankopen (optische ingang of zoiets, of HDMI) .
                    Last edited by toerist; 26 april 2014, 18:47.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe stereo

                      Het gaat hier niet over een concertzaal

                      De oude miniketen (what's in a name, ze hadden het beter midi genoemd) in kwestie is geen topkwaliteit maar wel een heel degelijke keten met o.a. 4 weg luidsprekers van 110W (dacht ik, hoeveel juist staat niet in de handleiding, ik kan niet zomaar achterop gaan zien en ik heb de doos al lang niet meer), en het zijn ook geen echte kleintjes. De kabels zijn over onze zolder "getrokken", gestript, en via klemmen (geen "schroeven") aangespannen aan zowel de installatie als aan de speakers.
                      De keten was toen een compromis omdat een "deftige" installatie (het "normaal" formaat dus) iets te groot was - tenzij we gingen onderdelen (tuner en/of CD en/of deck) weglaten of (zoals tuner+versterker) combineren. En dat ging weer ten koste van de (geluids)kwaliteit. Het was mooi meegenomen dat de geluidskwaliteit van deze Sony beter was dan de andere installaties die op dat moment in de toonzaal stonden, maar de prijs, herinner ik me nog goed, was ook "beter".


                      Ter info : deze of deze zouden wel eens ter vervanging in aanmerking kunnen komen. Maar we zoeken nog even verder. Ik ben toch al een tijdje verkeerd aan het zoeken naar 4 ohm impedantie


                      @ Spanik: over welke leeftijd van luidsprekers spreken we voordat ik me zorgen moet maken dat die problemen opduiken? Ik denk dat alles zo'n 15 jaar oud is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe stereo

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Het gaat hier niet over een concertzaal

                        De oude miniketen (what's in a name, ze hadden het beter midi genoemd) in kwestie is geen topkwaliteit maar wel een heel degelijke keten met o.a. 4 weg luidsprekers van 110W (dacht ik, hoeveel juist staat niet in de handleiding, ik kan niet zomaar achterop gaan zien en ik heb de doos al lang niet meer), en het zijn ook geen echte kleintjes. De kabels zijn over onze zolder "getrokken", gestript, en via klemmen (geen "schroeven") aangespannen aan zowel de installatie als aan de speakers.
                        De keten was toen een compromis omdat een "deftige" installatie (het "normaal" formaat dus) iets te groot was - tenzij we gingen onderdelen (tuner en/of CD en/of deck) weglaten of (zoals tuner+versterker) combineren. En dat ging weer ten koste van de (geluids)kwaliteit. Het was mooi meegenomen dat de geluidskwaliteit van deze Sony beter was dan de andere installaties die op dat moment in de toonzaal stonden, maar de prijs, herinner ik me nog goed, was ook "beter".


                        Ter info : deze of deze zouden wel eens ter vervanging in aanmerking kunnen komen. Maar we zoeken nog even verder. Ik ben toch al een tijdje verkeerd aan het zoeken naar 4 ohm impedantie


                        @ Spanik: over welke leeftijd van luidsprekers spreken we voordat ik me zorgen moet maken dat die problemen opduiken? Ik denk dat alles zo'n 15 jaar oud is.
                        Als je toch over Denon bezig bent, zou ik je toch ook aanraden eens die MCR-610 ook te bekijken.
                        Je moet deze maar eens lezen : http://www.whathifi.com/review/ceol-rcd-n8 en http://www.whathifi.com/review/marantz-m-cr610.

                        Je kan heel goed merken dat Denon en Marantz onder hetzelfde "dak" zitten (je hoeft maar naar de afstandsbediening te kijken...), maar ik zou die Marantz toch prefereren.
                        Voor Verseg : uiteraard kan je die mini dingen niet vergelijken met "echte" onbetaalbare hifi-dingen. Maar de prestaties die vandaag uit zo'n Klasse D versterker komen mag je niet onderschatten. Persoonlijk sta ik echt versteld wat zo'n klein ding kan leveren van klankkwaliteit. Je moet er uiteraard geen B&W CM10 op aansluiten, maar een B&W 685S2 kunnen ze makkelijk aansturen, en dan kijk je toch behoorlijk raar op. Misschien toch eens gaan luisteren...
                        Dat je ook een 24bit /192 kHz flac Gapless kan afspelen is alleen maar een voordeel.
                        Last edited by polleke_cgc; 26 april 2014, 20:19.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe stereo

                          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                          @ Spanik: over welke leeftijd van luidsprekers spreken we voordat ik me zorgen moet maken dat die problemen opduiken? Ik denk dat alles zo'n 15 jaar oud is.
                          Het is niet altijd de ouderdom dat telt maar vooral het gebruik en de omgeving.
                          Staan speakers in een vochtige of extreem droge omgeving, dan gaan ze gemiddeld veel minder lang mee.
                          Luidsprekers die enorm weinig gebruikt worden hebben dan ook weer wat sneller last van verduurde ophanging en die dat altijd zwaar worden riskeren dan ook weer wat scheuren.
                          Maar uit ervaring heb ik nog nooit geweten dat een luidspreker uit die klasse daar echt last van heeft ... bizarre van het verhaal is dat het net de duurdere zijn die er meer last van hebben.
                          Zelf ooit een set JBL's gehad uit de duurdere reeks en daar was de ophanging helemaal verpulverd na een achttal jaar.
                          Verder heb ik hier ook een midi keten van Kenwood staan en na 20 jaar is daar nog geen enkele slijtage op te zien.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe stereo

                            Raar dat er nog mensen een stereo gebruiken
                            Heb zelf ook eentje maar van Phillips 3 cd wisselaar ook geschikt voor MP3 cd tjes dus per cd een 200 liedjes.
                            Maar ja er komt een MAAR ik gebruik die nooit, heb indertijd mijn cd collectie op de pc gezet.
                            Daar het opslag capaciteit van de harde schijf geweldig groot is geworden vond ik dat de beste oplossing om mijn muziek te beluisteren.
                            En de cd kes wel die zijn stof aan het vergaren in de cd kast

                            Maar als je naar een nieuwe stereo speler gaat kijk dan ook even of hij ander mediums kan afspelen zoals een USB stick bijvoorbeeld.
                            De technologie staat niet stil, en als je geen jacks hebt op de aansluiting van je bestaande luidspreker systeem het is niet zo duur dat eraan te zetten.
                            Je boxen zijn zeker geschikt voor de meeste stereo ketens die er de dag van vandaag in omloop zijn.
                            Enige minpunt zal zijn dat je die stereo niet los kan kopen maar dat er steevast boxen bij zullen zitten.
                            Wat je daar mee doet moet je zelf weten he

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe stereo

                              Ik denk dat het dezer dagen moeilijk wordt om een installatie te vinden die geen aansluiting voor USB heeft of geen MP3 kan spelen HDMI is dan weer niet algemeen.
                              Doet me denken aan x aantal jaren geleden toen we een nieuwe TV wilden kopen en de koper vroeg wat voor één. Hij veel keuze maar zwart/wit, mono en zonder teletekst was niet meer leverbaar.

                              Comment

                              Working...
                              X