Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe pc nodig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe pc nodig

    Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
    Zeker eens kijken bij Apple,
    Er is net een nieuwe Mac mini uit.
    Daar ben je zeker van dat alles perfect werkt zoals het moet, kan je niet altijd zeggen van die windhoos computers..

    Groeten,
    Raf
    De wereld is in twee kampen verdeeld, en dat zal wel altijd zo blijven .

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe pc nodig

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      De wereld is in twee kampen verdeeld, en dat zal wel altijd zo blijven .
      Ja dat klopt wel, maar die dit zeggen zijn volgens mij diegene die nog nooit met een Mac gewerkt hebben denk ik..
      Ik heb ze beide gehad, met dit verschil dat de ene netjes ( geruisloos, niet te horen.. ) op mijn bureau staat ( nu al 10 jaar zonder 1 enkel probleem ) en die andere (n) in het containerpark liggen ( die windhoos computers.. )
      Instagram

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe pc nodig

        Iets met groen gras aan de andere kant?
        Helaas is de objectieve realiteit niet zo.
        Er zitten voordelen aan een Apple systeem. Design is er eentje van. Degelijkheid ook wel.
        Wel steeds in een hogere prijssetting dan gelijkaardig Windows compatibel.
        Je moet dat erbij zeggen.
        Maar met ruim 40 jaar ICT deskundigheid er op kan ik wel zeggen dat Apple systemen de minst intelligent gebouwde systemen zijn.
        Vroeger, heel lang geleden, ik spreek over de jaren 80/90. Toen had Apple wel een streepje voor met nadruk op de grafische sector.
        Maar die tijden zijn al lang voorbij.

        Op heden is de beste koop nog altijd bij Windows compatibles te vinden.
        Wees dan wel zo eerlijk om in gelijkaardig materiaal te investeren en niet te vergelijken met het goedkoop speelgoed dat ook bestaat bij Windows compatibles.

        Windows systemen draait alles op. Super compatible. Eenvoudig uit te breiden en aan te passen.
        Kan niet gezegd worden van Apple producten.

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe pc nodig

          Geruisloosheid (buiten uitbreidbaarheid) was één van de redenen om enkele jaren geleden voor de eerste keer toch zelf een PC te bouwen ipv één van Dell te kopen zoals ik vroeger deed (nu hadden die ook wel standaard uitwisselbare componenten en van mijn laatste was op het einde enkel de kast, de voeding en het mobo nog origineel).
          De kast van de Dell was erg klein en daarom was een geforceerde ventilatie nodig (of ik moest de zijkant eraf halen wat ik dan ook gedaan had).

          Door in de nieuwe PC twee ventilatoren te vervangen door betere heb ik een basic tower kast kunnen aanpassen zodat alles binnenin koel blijft zonder lawaai of extra stroomverbruik.
          Last edited by palombian; 19 januari 2023, 11:03.

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe pc nodig

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Als MSI geen garantie heeft op hun laptop hoe wil je dat Alternate er dan wel garantie op heeft?
            Omdat dit product niet bij MSI gekocht is. De winkel waar je koopt is verantwoordelijk voor de garantie aan de consument: daar heeft de consument zaken mee gedaan. Hoe de winkel het verder met MSI afhandelt is hun probleem.

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe pc nodig

              Ja dat klopt.
              Je doet altijd zaken met de verkoper.
              Nogtans is MSI geen moeilijke partij als het aankomt op service.
              In het verleden had ik eens een plaatje te kort van een MB. MSI gevraagd of ze dat nog ergens liggen hadden. Hebben ze gratis opgezonden.

              Ik heb het wel moeilijk met de omstandigheden van het voorval waar over gesproken wordt.
              Ergens tussen een knellend scharnier en een gebroken moederbord zit nog een heel verhaal.
              Zoiets komt niet uit de lucht vallen denk ik dan.
              Ik bedoel dan het gebroken MB. Moet je toch al serieus wat voor doen.

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe pc nodig

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Iets met groen gras aan de andere kant?
                Helaas is de objectieve realiteit niet zo.
                Er zitten voordelen aan een Apple systeem. Design is er eentje van. Degelijkheid ook wel.
                Wel steeds in een hogere prijssetting dan gelijkaardig Windows compatibel.
                Je moet dat erbij zeggen.
                Maar met ruim 40 jaar ICT deskundigheid er op kan ik wel zeggen dat Apple systemen de minst intelligent gebouwde systemen zijn.
                Vroeger, heel lang geleden, ik spreek over de jaren 80/90. Toen had Apple wel een streepje voor met nadruk op de grafische sector.
                Maar die tijden zijn al lang voorbij.

                Op heden is de beste koop nog altijd bij Windows compatibles te vinden.
                Wees dan wel zo eerlijk om in gelijkaardig materiaal te investeren en niet te vergelijken met het goedkoop speelgoed dat ook bestaat bij Windows compatibles.

                Windows systemen draait alles op. Super compatible. Eenvoudig uit te breiden en aan te passen.
                Kan niet gezegd worden van Apple producten.
                Als ik een nieuwe PC koop, koop ik die niet om later uit te breiden. Ik zou niet weten wat ik hier aan mijn Mac zou moeten uitbreiden.
                Dat is voor mij een teken dat je niet goed weet wat je koopt, dus een miskoop. Jij koopt toch ook geen nieuwe auto met de gedachte om daar later een andere motor in te steken..
                We spreken hier over een computer over thuisgebruik, wat TS ook vraagt. Dus die 40 jaar ICT doet daar weinig aan.
                Als PC technieker heb ik in het verleden genoeg Windows PC's in elkaar gestoken en hersteld. Voor mezelf en voor anderen.
                Dat de Apple producten allemaal veel te duur zijn moet ik je gelijk geven, maar toch worden ze goed verkocht. Dus dat zal dan niet zo een grote hinderpaal zijn.
                En als je alleen maar een computer nodig hebt voor mail, internet of een office document te maken is een Windows PC prima.
                Maar wil je iets meer, geef ik een Apple PC zeker de voorkeur. Als TC hier deze vraag stelt, vermoed ik dat het ook gebruikt wordt voor fotobewerking.
                Kijk eens naar de specificaties van de nieuwste Apple M1 en M2 chips, en hun varianten.
                De stabiliteit van Mac OS, alle onderdelen werken perfect met elkaar. Haal een windows PC na enkele uren uit slaapstand en het kan goed zijn dat hij vastloopt.
                Geen virusscanner, nog nooit een virus gehad op mijn Mac, kan je van een windhoos PC niet zeggen.
                Geruisloos, mijn Mac Pro hoor je niet draaien. Zeer gebruiksvriendelijk, probeer maar eens twee laptops of een desktop en een laptop draadloos met elkaar te verbinden om bestanden uit te wisselen. Een leek zal dit bij een windows PC nooit lukken, bij een Mac is dit poepsimpel.. 1 klik en het wachtwoord ingeven.
                Hun automatisch backup systeem time machine, moest je het ooit eens nodig hebben.. ( nog nooit nodig gehad )
                Als je alleen al deze discussie leest zie al enkele problemen met een Windows PC..

                Mijn 10 jarige Mac Pro werkt nog altijd perfect, en heeft geen moeite met photoshop, film en video bewerking.
                En al mijn windows PC's zijn waar ze horen te zijn.. in het container park.

                Maar uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuze, en overal heb je voor- en tegenstanders... dat maakt het zo boeiend..
                Instagram

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe pc nodig

                  Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
                  Als ik een nieuwe PC koop, koop ik die niet om later uit te breiden. Ik zou niet weten wat ik hier aan mijn Mac zou moeten uitbreiden.
                  Dat is een instelling. Ik koop mijn onderdelen om 10-12 jaar mee te gaan. Wat vervangen moet worden omdat het niet meer voldoet dat krijgt een update. In de kast zit het derde moederbord. De soundkaart is aan zijn 4de pc. De raidkaart was eerst een pci-133, nu is het de pci-e versie en die is aan het 2de moederbord (de schijven die zijn toe zonder enige ingreep anders dan de stekkers te versteken overgezet). De raid die heeft al zeker 3 schijf upgrades gehad 600GB - 4TB - 6TB. Videokaart is ook die van de vorige pc. Als ik enkele W10 virtuele machines aangemaakt heb, dan heb ik die op hun eigen schijf gezet, apart van de XP virtuele machines. Zelfde voor het OS, dat was een SSD, met het nieuwe moderbord is dat een nvme geworden.

                  Eigenlijk is dat een continu veranderende pc. Wat nog goed is blijft meegaan. De rest krijgt een update. Met de raid zit ik nu nog een goeie tijd save. Enkel wat meer geheugen tegen het einde van het jaar. Die kast staat hier nu al jaren onder het bureau en die hoor ik niet. Maar ja, ze is dan ook ruim zodat ik niet moet wringen om een schijf bij te zetten, de ventilator kan een maatje groter etc.

                  Virussen... Eerlijk gezegd, die heb ik ook nog nooit gehad. Ben nochtans niet de meest voorzichtige maar ik denk meestal na voor ik op een link klik. Backups moet je hebben, eender welk OS of hardware je gebruikt.

                  En welke problemen lees jij hier met windows pc's? Dat er iemand een probleem heeft met het scharnier van een laptop heeft niks te maken met het OS dat op die laptop draait. Een defect onderdeel? Kan gebeuren. Paar weken geleden heeft mijn cdrom het opgegeven: 20 euro en 5 minuten om die uit te wisselen. Heeft ook niets met het OS te maken. Beestje was zeker 4 jaar oud en de laatste maanden was die regelmatig uren per dag in gebruik (ben mijn cd collectie aan het rippen). Wie maakt zich daar druk om?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe pc nodig

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Maar met ruim 40 jaar ICT deskundigheid er op kan ik wel zeggen dat Apple systemen de minst intelligent gebouwde systemen zijn.
                    Vroeger, heel lang geleden, ik spreek over de jaren 80/90. Toen had Apple wel een streepje voor met nadruk op de grafische sector.
                    Maar die tijden zijn al lang voorbij.

                    Op heden is de beste koop nog altijd bij Windows compatibles te vinden.
                    Wees dan wel zo eerlijk om in gelijkaardig materiaal te investeren en niet te vergelijken met het goedkoop speelgoed dat ook bestaat bij Windows compatibles.

                    Windows systemen draait alles op. Super compatible. Eenvoudig uit te breiden en aan te passen.
                    Kan niet gezegd worden van Apple producten.
                    Wat heeft 40 jaar ICT daarmee te maken? [emoji848]

                    Actuele nieuwe systemen bestaan geen 40 jaar maar zijn hooguit enkele maanden oud, als men wil vergelijken en bespreken dan moet men dat uiteraard met actuele gelijkaardige toestellen doen en niet gebaseerd op gegevens van jaren terug.

                    Ik heb nog nooit geweten dat op een Apple product een upgrade ervoor zorgde dat een veel zaken plots niet meer compatibel waren, bij Windows duiken op dat gebied toch veel meer problemen op.
                    Windows draait dan op op zoveel verschillende configuraties van verschillende leveranciers dat enige uniformiteit vaak ver te zoeken is.

                    Hier beiden naast elkaar in gebruik en elk heeft zijn voor- en nadelen, maar de samenwerking tussen de verschillende toestellen en toepassingen (iMac, iPhone, iPad, HomePod, Apple TV, iCloud, …) is toch veel gebruiksvriendelijker.
                    Met de jaren is Apple ook veel gebruiksvriendelijker geworden en is het saaie (volgens Windows gebruikers) er ook af.

                    Het is zoals met Canon en Nikon, anders maar toch hetzelfde … grootste verschil is vooral de voorkeur van de gebruiker.
                    Na meer dan 30 jaar Windows gebruik en slechts enkele jaren Apple zou ik nu toch voor Apple gaan mocht ik me beperken tot één systeem.
                    En tot nu toe kan ik met Apple alles doen wat ik met een Windows PC zou doen.
                    Ik breek dus geen van beiden af, gewoon een persoonlijke voorkeur.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe pc nodig

                      Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
                      Ja dat klopt wel, maar die dit zeggen zijn volgens mij diegene die nog nooit met een Mac gewerkt hebben denk ik..
                      Ik heb ze beide gehad, met dit verschil dat de ene netjes ( geruisloos, niet te horen.. ) op mijn bureau staat ( nu al 10 jaar zonder 1 enkel probleem ) en die andere (n) in het containerpark liggen ( die windhoos computers.. )
                      Maak er weer geen Mac Windows oorlog van hé.
                      Heb jij ooit met een "WINDHOOS" 7 gewerkt? Ik denk het niet.
                      Ik heb wel een Mac Pro gehad en mijn echtgenote een Imac. Na minder dan zes maanden waren dat slakken.
                      Die Mac Pro was wel de duurste Mac, je weet wel die enorme kast van meer dan 30kg.

                      Dus begin niet zo smalend te doen over WINDOWS.
                      Ik heb mijn zeg gedaan en nu hoor je mij niet meer in je oorlog.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe pc nodig

                        Ik weet niet waarvoor de autocad gebruikt wordt, maar Autocad is een windows programma : dus als het belangrijk is (dus professioneel gebruik), koop een windows PC. Dergelijke software draai je native. Ik weet dat er een apple versie bestaat van Autocad, maar ik heb de indruk dat dit "bestond" moet zijn, want ik zie die niet direct meer op de site van Autodesk.
                        Van Autocad bestaan geen 10 soorten : je hebt de full versie en een lite. Voor de Full heb je een hele serie uitbreidingen : Mechanical, Elektrical, ... Maar dat blijft dus een full autocad met een extensie.

                        Er wordt gesproken over Adobe, er wordt niet gezegd welke programma's. Als het gaat over Photoshop en Lightroom dan kan je net als die autocad gerust met een redelijk basic systeem werken.
                        Is kleurbeheer super belangrijk dan kan je overwegen om een goedkopere versie van de quadro grafische kaart te gebruiken. Wil je ook video's bewerken met Première dan is een grafische kaart met veel CUDA cores een must, Maar dat krijg je ook met zo'n basis quadro. De topversies van die Quadro's zijn eigenlijk bedoeld voor 3D werk : dus dat heb je helemaal niet nodig. Ik spreek nog over quadro's, maar eigenlijk heeft nvidia onlangs die naam laten vallen, doch dit terzijde.

                        En qua PC : koop eentje binnen je budget, genoeg ram geheugen (16 GB is het minimum vandaag de dag) en een goeie processor. Persoonlijk koop ik zo'n ding in een computerwinkel (zoals AIOS), maar of je kiest voor een merk PC of een cloon speelt niet veel een rol. Zonder prijsopgave is het lastig veel raad te geven...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe pc nodig

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Maak er weer geen Mac Windows oorlog van hé.
                          Heb jij ooit met een "WINDHOOS" 7 gewerkt? Ik denk het niet.
                          Ik heb wel een Mac Pro gehad en mijn echtgenote een Imac. Na minder dan zes maanden waren dat slakken.
                          Die Mac Pro was wel de duurste Mac, je weet wel die enorme kast van meer dan 30kg.

                          Dus begin niet zo smalend te doen over WINDOWS.
                          Ik heb mijn zeg gedaan en nu hoor je mij niet meer in je oorlog.
                          Haha, deze is goed. [emoji23]
                          Een Windows - Mac oorlog afkeuren (terecht), maar ondertussen Mac wat afbreken. [emoji848]

                          Is het niet zo dat met beide systemen dit probleem voor komt als men basis men een te lichte configuratie start?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe pc nodig

                            Ik kon een 6mnd oud (dure) laptop van MSI naar de prullenbak verwijzen wegens scharnierproblemen.
                            Eén van de scharnieren was (uit het niets) geblokkeerd, waardoor schade aan scherm en mainboard.
                            Opletten met MSI : zij geven hierop geen garantie. Voor ons nooit meer MSI en Alternate om deze reden.
                            Ik had Acer al vermeden wegens slechte touchpad en ook HP wegens defect scherm bij de laptop van mijn dochter. Dus ik zit ook hier weer op een tikkende tijdbom
                            Mijn MSI mobo was binnen de garantie kapot. Terug gestuurd (GRATIS!) en binnen een paar weken helemaal hersteld terug ontvangen met Bpost (OOK GRATIS!!).
                            Wie doet beter?

                            Tja... da's maar een kleine bloemlezing van enkele problemen die Windows-gebruikers in deze discussie vermelden.

                            Wie doet beter?
                            Na 36 jaar met Mac gewerkt te hebben (thuis nooit wat anders gehad, tenzij een desktop Schneider/Joyce, vóór m'n allereerste Mac), heb ikzelf nooit wat dergelijks meegemaakt, noch van andere Mac-gebruikers gehoord dat zij dergelijke problemen hadden ondervonden. Bij de overschakeling op het werk van Mac naar PC (en dat ging meteen om enkele honderden toestellen -beslissing van hogerhand) is de helpdesk uitgebreid van 2 naar 10 man in minder dan één jaar tijd. Ik was op onze dienst verantwoordelijk voor de informatica. Wel, de vijf Macs werden vervangen door vijf Compaqs (tiens, bestaat dat merk nog?). Drie daarvan kwamen met een kapotte optische drive! Wij zongen regelmatig van "...en de Combak en de Combak en de Combak is kapot..."

                            Maar voor de rest hou ik me ook buiten elke Mac vs PC 'oorlog'.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe pc nodig

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Haha, deze is goed. [emoji23]
                              Een Windows - Mac oorlog afkeuren (terecht), maar ondertussen Mac wat afbreken. [emoji848]

                              Is het niet zo dat met beide systemen dit probleem voor komt als men basis men een te lichte configuratie start?
                              Hoezo, Mac afbreken?
                              Ik breek nergens Mac af, ik zeg enkel dat ze na een half jaar veel trager werden.
                              Trouwens, die Mac Pro die ik gehad heb dat was in die tijd nog met kleine (90cm) ventilatoren maar die waren fluisterstil.
                              In die tijd kon je nergens dergelijke ventilatoren kopen voor een Windows Pc.
                              Voor mijn part koop men een Mac of een Windows Pc, elk zijn goesting natuurlijk.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe pc nodig

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Hoezo, Mac afbreken?
                                Ik breek nergens Mac af, ik zeg enkel dat ze na een half jaar veel trager werden.
                                Awel dat vind ik wel een beetje bizar na zo een korte tijd.
                                Mijn Mac is nu een paar jaar oud en merk daar niets van, is wel enkel SSD en dat maakt ook een verschil.
                                Mijn Windows PC is ook nooit echt traag geworden, enkel niet compatibel met Windows 11.
                                De grootste vertraging op computers wordt vaak veroorzaakt door anti-virus.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X