Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 26

Standaard Nieuwe PC/Mac voor fotobewerking

Mijn 6 jaar oude Dell XPS heeft vandaag de geest gegeven. Nu de weg weer vrij is om van platform te veranderen (voor de Dell had ik een Dual G4 aka windtunnel).

Mijn budget is circa 5000 euro. Daarin moet een goede IPS monitor inbegrepen zijn, lieft 24" of meer.

Geen laptop noch all-in-one zoals een iMac.

Ik doe vooral RAW bewerking of TIFF´s (diascanner Nikon) en de Tiff´s kunnen oplopen tot een paar honderd Mb ´t stuk. Sporadisch ook videobewerking maar dat is met Adobe Premier Express en die gebruikt zover ik weet geen multithreading of CUDA.

Dus, suggesties welkom. Ik heb al eens bij Apple & Dell gekeken maar de keuze is groot zodat ik door de bomen het bos niet meer kan zien
    Zorki-1

Standaard Re: Nieuwe PC/Mac voor fotobewerking

ik ben een mac man
    als je budget 5000 euro is , zou je misschien eens naar de volgende kunnen kijken :

macpro

met één 3,2-GHz quad-core Intel Xeon "Nehalem"
    3 GB (3 x 1 GB)
    1-TB seriële ATA-schijf van 7200-rpm, 3 Gb/s harde schijf
    ATI Radeon HD 5770 1 GB
    enz..

prijs :2799 euro
    extra geheugen koop je gewoon elders , dan heb je aan dezelfde prijs als voor windows.
    waarvoor jij hem gaat gebruiken , zal deze al meer dan ruimschoots voldoen .

of een 6-core misschien
    weet wel niet of de zes core's nu al voor veel programma's bruikbaar zijn.
    maar in de toekomst zeer waarschijnlijk .

macpro

met één 3,33-GHz 6-core Intel Xeon "Westmere"
    3 GB (3 x 1 GB)
    1-TB seriële ATA-schijf van 7200-rpm, 3 Gb/s harde schijf
    ATI Radeon HD 5770 1 GB
    enz..

prijs 3599 euro
    extra geheugen dus elders kopen

scherm bv een 27 inch koop je van apple of dell of van ander merk naar keuze .

of je gaat naar een top windows pc kijken , maar daar kan ik zelf niet veel over vertellen.
    daar zullen anderen je hier wel graag mee helpen .
    2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Vanwaar haal je die prijzen , 3GB en HD5770, het kan veeel sneller voor veel minder geld.

Intel Core i7-2600K : 300€
    2x4GB DDR3/1600 RAM : 90€
    GTX460 Hawk : 190€
    SSD OCZ Vertex2 120Gb : 180€
    WD 2TB : 80€
    Seasonic S12D-850W : 155€
    CM-690II (behuizing : 80€
    MSI-p67A-GD65 (moederbord) : 150€
    Scythe MUgen 2 rev. B (koeler) : 40€

1270€ in totaal , alleen de toren en je hebt zowat het snelste wat er te verkrijgen is momenteel.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Verplaatst naar geschikter forum ...
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

[QUOTE=alex606;3020558]Vanwaar haal je die prijzen

waar denk je ...
    2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Vanwaar haal je die prijzen , 3GB en HD5770, het kan veeel sneller voor veel minder geld.

Intel Core i7-2600K : 300€
    2x4GB DDR3/1600 RAM : 90€
    GTX460 Hawk : 190€
    SSD OCZ Vertex2 120Gb : 180€
    WD 2TB : 80€
    Seasonic S12D-850W : 155€
    CM-690II (behuizing : 80€
    MSI-p67A-GD65 (moederbord) : 150€
    Scythe MUgen 2 rev. B (koeler) : 40€

1270€ in totaal , alleen de toren en je hebt zowat het snelste wat er te verkrijgen is momenteel.
    De GTX 4xx reeks verbruikt teveel stroom en maakt ook nog een hoop herrie dacht ik. Zijn er al gereviseerde borden voor die cpu? Er is een probleem met de sata 300 poort van die chipset. Denk dat je daar nog een maand op kan wachten. Ja kan eventueel nog een oude i7 9xx cpu nemen op een x58 bord. Dacht dat photoshop nog zowat de enige benchmark was, waar die cpu het beter deed dan de sandy bridge.

Wat de monitor betreft, eventueel deze ...
    http://tweakers.net/productreview/25...arp-u2711.html
    Als je voor een pc gaat en wat geld kan uitsparen, dan is dit misschien ook een optie ...
    http://tweakers.net/productreview/62...n-sx3031w.html

Dit is trouwens mijn gaming pc:
    http://tweakers.net/gallery/336463#tab:inventaris
    Voor fotobewerking kan je 12 of 24GB RAM steken en eventueel wachten op de gefixte sandy bridge chipset.

Alvast bedankt voor de reacties!

@am-staff: wat Apple betreft, de macpro met de 6-core westmere lijkt me een goede optie. Het geheugen is wel een tegenvaller: 3 x 1Gb standaard en +225 euro voor amper 6. Vroeger kocht ik extra geheugen bij Crucial.com en ze hebben al voor $205 een 12Gb kit. Ook jammer dat de SSD's bij Apple veel te duur zijn.

@ccc: al een toffe config! Enkel denk ik al om een 6-core Intel te nemen ipv 4-core. Gewoon om zeker te zijn dat ik minstens 4 jaar verder kan. De XPS (720) die ik had was een uitzondering, nu 6 jaar totdat gisteren de voeding het begaf :-( Iemand enig idee of een PC ATI 5870 ook bruikbaar kan gemaakt worden in een Apple?
    Wat cases betreft, het oog wil ook wat en het geheel zou zo stil mogelijk moeten zijn. Tips in die richting zijn ook welkom...

Over de schermen twijfel ik nog. Beide Dell & Apple schermen zijn aan elkaar gewaagd wat prijs & kwaliteit betreft. Die review op tweakers is wel uitstekend!

Nu nog het OS nog, en dat gaat doorslaggevend zijn. Ik kan alleszins kosteloos mijn licenties van LR en PS (CS2) omzetten naar Apple exemplaren. Enkel hadden ze twijfels bij PS CS2, hiervoor is wsl een upgrade nodig naar CS5 :-/ Ik gebruik ook vaak DxO en ik wacht nog op een antwoord van hen.
    Maar dus Windows vs Mac OS...? Hiervoor ga ik wel op zoek naar gebruikerservaringen op gebied van fotobewerking + moet ik mijn Nikonscanner aan de praat kunnen krijgen onder Mac OS. In Windows gaat dit enkel in WindowsXP mode.
    Zorki-1

Ik ben zelf Apple-gebruiker, maar als mensen me vragen wat ze moeten kopen, dan stuur ik ze richting Dell omdat het veel goedkoper is dan Apple.

Maar met een budget als het jouwe waar geld geen bezwaar is, by all means, go Apple. Ja, ze zijn inderdaad nog wat beter qua OS en een Mac Pro blijft voor mij een natte (maar vooral onbereikbare) droom. Heb er één op het werk maar ik kan die niet makkelijk en ongezien in mijn koffer laden 's avonds...
    Koop die Mac Pro en ram er 8 Gb RAM in (no pun intended)...
    Ik koop altijd Kingston geheugen.
    Panasonic Lumix FZ2000

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
    Koop die Mac Pro en ram er 8 Gb RAM in (no pun intended)...
    Ik koop altijd Kingston geheugen.
    Ben je dan niet meteen je garantie kwijt ?

@ freefoo: Als het niet Apple MOET zijn, doe dan eens een klapke met een PC boer die weet waarover hij praat. Je zal dan wel merken dat bv. Dell niet zó uitzonderlijk is qua prijs-kwaliteit. En de andere "merken" al zeker niet.

Ik ken zo in het Gentse al een drietal PC winkels waar je met jouw vragen terecht kan. Forumlid Red Falcon is nogal te spreken over deze. Ik ook trouwens, is mijn huisleverancier.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Ik heb eens bij Dell rondgekeken en het aanbod is maar mager. De enige XPS is een 7100 gebaseerd op AMD. In de US staan ze verder met de 8100 & 9100 en op de vraag of de 9100 ooit naar Europa komt kunnen ze me nog niet antwoorden. Dell verwijst dan door naar Alienware.

Alienware (ik heb een M11x voor vakanties), tsja, performance gewijs in orde maar vooral gericht op gamers. Nu, ik game af en toe maar 89% van de tijd is het fotobewerking.
    Als ik me baseer op de Alienware Area-51 ALX (enige met 6-core) is er nog krap budget over voor een 27" scherm :-/
    Zorki-1

Als je 6 cores wil dan heb je deze.
    http://tweakers.net/pricewatch/25454...e-i7-980x.html

Neem een radeon 6950 of 6970 kaart met 2GB geheugen zodat je de grootste resoluties aankan.

Wat geluid betreft. Ik heb mijn configuratie gekozen om zo stil mogelijk te zijn, maar op dat moment waren de kaarten allemaal met reference koelers. Die 6870 maakt niet zoveel lawaai, maar je hoort mijn pc toch nog. De kast heeft ook extra geluidsisolatie. Vanaf een bepaalde videokaart is het gewoon moeilijk om een heel stil systeem te hebben.

Zelf heb ik mijn pc laten samenstellen bij azerty.nl. Ben er vrij tevreden over. Denk dat er hier nog mensen een toestel bij informatique.nl gekocht hebben. Als je er zelf iets van kent tenminste, anders kan je beter bij de lokale pc boer gaan.

Apple is natuurlijk ook een optie. Je hebt alleen iets minder geld over aan het eind van de rit.

Voor een dergelijke PC zal je bij Dell eerder bij de workstations (precision) moeten loeren. Maar ik vrees dat die dingen meer voor 3D toepassingen gemaakt worden, zodat de meeste voorgestelde grafische kaarten (quadro's en fireGL's) veel te duur uitvallen voor wat je wil.
    Apple levert bij z'n Pro's tamelijke basis grafische kaarten (een ATI HD 5770 kost minder dan 200€), maar voor je toepassing heb je eigenlijk niet veel meer nodig... Op een 1 GB kaart kan je ook 2 27" schermen aansluiten...
    Zorg zeker voor genoeg ram geheugen, min. 8 maar beter 12 of 16 GB.

Persoonlijk zou ik eens langsgaan bij een PC-boer die ervaring heeft met duurdere werkstations voor bedrijven. Waarschijnlijk zal die je echt wel op weg kunnen helpen.
    Een Mac Pro is uiteraard ook een goeie keuze (en voor 1 keer in vergelijking met andere gelijk uitgeruste werkstations niet overdreven duur).
    Je kan een Xeon werkstation qua prijs en uitrusting echt niet vergelijken met bv. een gamesPC (wat men hier blijkbaar wil voorstellen).
    Laatst gewijzigd door polleke_cgc; 20 februari 2011 om 11:32
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Ben je dan niet meteen je garantie kwijt ?
    Nee, voor zover ik weet is RAM-geheugen bijsteken een van de zaken die je als user mag en vrij makkelijk kan doen. Al zal ik er niet zelf aan beginnen, ben nu eenmaal geen hardware man.
    Trouwens, zowel voor mijn iMac als voor mijn vrouw haar MBP is er in de Apple winkel (veel goedkoper) geheugen bijgestoken dat niet van Apple kwam (ik dacht van Kingston). Heb ook anderen dezelfde ervaring hier zien meedelen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Ventura 13.4) - iPhone XR (iOS 16.5) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.5)

Je kan een Xeon werkstation qua prijs en uitrusting echt niet vergelijken met bv. een gamesPC (wat men hier blijkbaar wil voorstellen).
    Van die Xeon processors weet ik eigenlijk niet veel, kan iemand dat uitleggen ?
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

link.

Die Xeons zijn de professionele range processoren van Intel. Ze worden voornamelijk gebruikt in servers en workstations. En dienen dus ook voor het zwaardere werk.
    In windows 3D-cad machines, of voor eindige elementen berekeningen bv.
    Maar Apple steekt ze bv. ook in hun Mac pro in een 6-core versie. Intel heeft ze ook al in 8-core versie. Helaas zijn ze niet gratis...
    Groeten,

Polleke

Xeon is de "professionele" reeks van Intel voor servers en workstations, echter zijn de CPUs en chipsets mechanisch in de meeste gevallen identiek aan de Core "desktop" reeks.
    Xeons kunnen worden gebruikt in dual- of multi-CPU systemen (DP of MP benaming) gewone desktop CPUs niet (Intel heeft die feature hardwarematig uitgeschakeld)

Freefroo,
    Als je 5K te besteden hebt, en je wil ze ook allemaal opgebruiken, kan je zowel bij Mac als een hoop PC bronnen terecht voor performante hardware. Zou wel handig zijn om te weten hoe de software die je gebruikt omgaat met meerdere fysieke en logische CPU's. Als je foto software single- of double-threaded is bvb kan je best een single i7 CPU systeem kopen met zo hoog mogelijke kloksnelheid. Als het met meer dan 4 threads werkt kan een dual CPU systeem serieuze tijdswinst opleveren, maar ook énkel dan. 2 CPUs zijn geen haar rapper dan 1 als de software er niet op voorzien is.
    Sowieso richting 12GB of meer RAM kijken. De huidige Xeons gebruiken triple channel RAM dus gaat het in veelvouden van 3 (12, 24, 36GB etc)

Met 2.5-3.5K euro voor een systeem kom je al heel ver, ik zou 1000-1500 opzij zetten voor een goede IPS monitor. Een goede 24" is rond de 1000€, dus als je plaats hebt kan je voor iets meer richting 26"+
    Zou dan zeker kijken naar gevestigde waardes zoals NEC.

Ondertussen ben ik nog steeds aan het rondkijken, vergelijkingen aan het maken enz. Ik heb ook mijn oog laten vallen op een 5DMKII dus mogelijk gaat mijn budget zakken naar 3000 euri.

Heeft iemand ervaring met de 6-cores van AMD? Dell heeft een 6-core AMD in aanbieding en ik was dan van plan om het Dell 24" IPS scherm aan te schaffen.

Apple laat ik voorlopig zijn voor wat het is. Ik heb graag de 5D en daar wil ik de Mac Pro wel voor opgeven.
    Zorki-1

http://tweakers.net/reviews/1907/3/t...mesysteem.html

Neem het high-end systeem en steek er 12GB in. Dan kan je nog wat spelen met de monitor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freefoo Bekijk bericht
    Heeft iemand ervaring met de 6-cores van AMD? Dell heeft een 6-core AMD in aanbieding en ik was dan van plan om het Dell 24" IPS scherm aan te schaffen.
    Ligt toch een stuk achter op Intel prestatiegewijs. Zou het met zo'n budget zeker links laten liggen. Je gaf al aan dat tenminste 1 van de programmas die je gebruikt niet multithreaded is, dan heb je niks aan 5 van de 6 cores en de AMD blijft naar verhouding een stuk trager.
    Laatst gewijzigd door JCviggen; 22 februari 2011 om 12:39

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freefoo Bekijk bericht
    Ik heb eens bij Dell rondgekeken en het aanbod is maar mager. De enige XPS is een 7100 gebaseerd op AMD. In de US staan ze verder met de 8100 & 9100 en op de vraag of de 9100 ooit naar Europa komt kunnen ze me nog niet antwoorden. Dell verwijst dan door naar Alienware.
    Dat snap ik inderdaad niet bij Dell, ik heb een XPS8100 gekocht met i7 processor, nog niet zo lang geleden, maar ondertussen is alleen nog de XPS7100 met AMD te krijgen ... en om héél eerlijk te zijn ... die zou ik niet kopen.

Als echt performance nodig hebt moet je naar de werkstations gaan, OptiPlex maar liever nog de Precision modellen ... deze laatste zijn echt professionele werkbeesten ... maar ik denk niet dat je die als particulier kan bestellen ?

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Als je zoveel geld wil geven waarom zou je dan ook eens geen deftige monitor kopen?
    Ik lees hier dell en apple, maar ik zou toch eens kijken naar eizo en lacie. Echt wel een groot verschil nog in kwaliteit.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
    Als je zoveel geld wil geven waarom zou je dan ook eens geen deftige monitor kopen?
    Ik lees hier dell en apple, maar ik zou toch eens kijken naar eizo en lacie. Echt wel een groot verschil nog in kwaliteit.
    Het budget is net verminderd naar 3000 euro, en die eizo die ik gepost heb is 2300 euro

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    Dat snap ik inderdaad niet bij Dell, ik heb een XPS8100 gekocht met i7 processor, nog niet zo lang geleden, maar ondertussen is alleen nog de XPS7100 met AMD te krijgen ... en om héél eerlijk te zijn ... die zou ik niet kopen.

Als echt performance nodig hebt moet je naar de werkstations gaan, OptiPlex maar liever nog de Precision modellen ... deze laatste zijn echt professionele werkbeesten ... maar ik denk niet dat je die als particulier kan bestellen ?

Mark
    Die optiplexen zijn geen werkstations. Dat zijn de "gewone" kantoorcomputertjes van Dell (in alle soorten en formaten)...
    En met die verlaagde prijs zal tussen de precisions ook niet bijster veel meer te vinden zijn...

Persoonlijk zou ik bij een deftige PC-winkel eens dit "probleem" voorleggen.
    Bij voorkeur bv. een i7 2600 met 8 of 16 GB ram (die i7 is een dual channel) en een redelijke basis grafische kaart (zoals een ATI 5770 of Nvdia GTX 450) van rond de 150 €. Bij die laatste zijn het de 3D zaken die geld kosten, maar die heb je toch niet nodig.
    Mocht je toch die CUDA versnelling nodig hebben voor Adobe Premiere, dan moet je wel wat oppassen, want dat werkt maar met een beperkt aantal grafische kaarten !!!

Voor 1500€ (BTW in) moet dat lukken (zelfs als je je voor moederbord/voeding/koelventilatoren/kast wat uitleeft in iets duurdere uitvoeringen). Dat zijn 4 zaken waar je zeker niet mag op besparen...
    En dan heb je nog 1500 € over voor een scherm. Bij Nec of Eizo moet je daarvoor toch ook iets kunnen vinden.
    Groeten,

Polleke

Ik ben er bijna:

- ofwel wel een high-end PC met 6-Core 990x, 12Gb geheugen, 1Tb HD & 256 SSD en Nvidia 580 of ATI 6970...

- ofwel een Mac Book Pro 17", 8Gb ram & 500Gb 7200 rpm hd...

Twee aparte beestjes. Maar bij de MBP moet ik geen IPS scherm aanschaffen en kan ik werken waar ik wil.

Bij de PC was ik van plan om een 24" dell IPS scherm aan te schaffen.

Het gaat een zware keuze worden... Is Aperture & Final Cut Express (doe soms ook videobewerking) echt de moeite? Dat gaat doorwegen... Ik vind vooral de integratie van iLife, Aperture & andere toestanden in Mac OS fantastisch.

Dit weekend hak ik de knoop door en ik post het resultaat...
    Zorki-1

Aperture kan ik alvast aanbevelen . Ferm programma.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Regels voor berichten