Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe laptop

    Ik denk dat er hier wel wat mensen zitten die me kunnen helpen.
    Mijn schoonmoeder is op zoek naar een laptop + printer, en vroeg mij om advies. Maar ik weet daar helemaal nougabollen van

    Ze gebruikt geen zware toepassingen. Ze wil DVD's bekijken, foto's opslaan (JPG's van een compactje, dus geen nabewerking), foto's op schijf branden, en verder internet & email. Mijn schoonvader wil muziekpartituren kunnen printen. Niets bijzonders dus, eigenlijk.

    Dus stel ik hier maar de vraag: kunnen jullie ons op weg zetten om een goede koop te doen?

    Alvast bedankt!

    L.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

  • #2
    Re: Nieuwe laptop

    Waarom dan een laptop? Gaan ze die ooit meenemen?

    Kijk eens naar een imac als je niet aan windows gebonden bent...

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe laptop

      Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
      Waarom dan een laptop? Gaan ze die ooit meenemen?

      Kijk eens naar een imac als je niet aan windows gebonden bent...
      Goeie vraag... ze loopt gewoon graag rond met haar laptop, wat ik wel kan begrijpen.
      Mac is geen goed idee denk ik, mijn schoonouders zijn niet echt 'computerminded' en verandering van systeem zal alleen maar verwarring brengen (ik heb zelf een iMac).

      Of bedoel je een iPad?

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe laptop

        neenee een imac. Ik heb net mensen van rond de 70 aangeraden een mac te kopen desondanks jaren windows gebruik. Ze kregen een paar gratis lessen als ze de mac kochten. Ze vragen me nu waarom ik hen nooit eerder aangeraden had een mac te kopen.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe laptop

          Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
          .......... Ze vragen me nu waarom ik hen nooit eerder aangeraden had een mac te kopen.
          en wat heb je ze geantwoord?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe laptop

            Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
            neenee een imac. Ik heb net mensen van rond de 70 aangeraden een mac te kopen desondanks jaren windows gebruik. Ze kregen een paar gratis lessen als ze de mac kochten. Ze vragen me nu waarom ik hen nooit eerder aangeraden had een mac te kopen.
            Hier gaan we weer . . . TS vraagt om een windows PC, om weer verhitte discussies te vermijden, gelieve het bij de voorkeur van de TS te houden.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe laptop

              De simpelste manier is denk ik nog altijd naar een computerwinkel gaan en daar je vraag stellen. De verschillen tussen laptops met dezelfde specificaties (lees verschillende merken) zijn niet bijster groot (het aantal fabrikanten van de onderdelen is heel beperkt en de meeste fabrieken maken laptops voor verschillende merken).

              Voor wat je wil, heb je inderdaad geen dure laptop nodig. Uiteraard is een laptop van 1500€ sneller (en waarschijnlijk beter afgewerkt) dan eentje van 500€, maar bij wat internetten of een foto'ke bekijken voel je dat toch niet.

              Veel hoger dan een i3 of max. een i5 processor hoef je niet te gaan. Veel hoger dan bv. 600 € ook niet. 4GB ram is nu zowat standaard. En voor de vermelde toepassingen heb je geen snelle grafische kaart nodig. De schermgrootte bepaalt wel de draagbaarheid. 17" is niet bijster draagbaar...
              Laptops zijn een massa-produkt geworden, waarvan de prijzen behoorlijk laag zijn geworden.

              En die printer : Het duurste zijn de inktpatronen, en meestal is het zo dat een duurdere printer iets zuiniger omspringt met de inkt... Maar om elke week 1 foto'ke af te printen heb je geen duur ding nodig...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe laptop

                Beetje grappig eigenlijk ... ik heb twee weken geleden ook een nieuwe laptop gekocht voor mijn vrouwtje ... doet ongeveer hetzelfde als wat jij nodig hebt.
                Wat foto's bekijken van een 12mpx compact, af en toe iets afdrukken, chatten, scrapbook max ... en nog wat van die basis dingen, er draait wel een PSE op, maar die gebruikt ze niet veel.

                Ikke dus rond aan het kijken geweest, Dell online, Fnac, Vandenborre, pixmania, makro, carrefour, tones.be ... en uiteindelijk in de Media Markt een HP Pavilion dv7 gekocht.

                Zit een Intel i5 460m 2.53Mhz in (ik wil geen AMD, noem het bijgeloof, maar ik blijf bij Intel). Een 500Gb hard disk, maar dan een 7200rpm (in de meeste laptops steken ze een 5400 rpm versie ), 4Gb DDR3 geheugen en een AtiHD5470 grafische kaart, vrij zwaar voor een PC ... oh ja, en een 17 inch LED scherm 1600x900px en een LightScribe dvd schrijver (nog niet gebruikt, sorry )

                Prijskaartje : 699 Euro ... na veel vergelijk vond ik dat goed meevallen voor wat er in steekt ... een gelijkaardige 15,4 inch versie was 599 trouwens, maar ik vond het numeriek klavier en de extra resolutie van het scherm wel positief ... 15,4 inch is wel meer een portable, maar 17 inch valt best mee hoor, gewoon een goede tas kopen.

                Ik heb er zelf al een paar keer mee gewerkt, en dat ding gaat serieus goed vooruit vind ik, zelfs met 22mpx 5dII raw files

                Als printer heb ik enkele weken geleden een Canon Pixma MG6150 gekocht, minder dan 150 Euro en je kan er nog mee scannen en kopietjes nemen ook ... en printen via WiFi, ideaal voor een laptop dus

                Mark
                Last edited by LamboCars; 3 mei 2011, 18:30. Reden: printer toegevoegd ...
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe laptop

                  Een ATI HD 5470 grafische kaart zou ik niet direct een zware kaart noemen.
                  In een laptop wordt een Mobility versie geplaatst die altijd een pak trager is dan de versie voor een desktop computer. Deze link levert voldoende info.
                  Mijn 1.5 jaar oud HP laptopke met een GT 230M haalt daar 459, die HD 5470, 310. En een GT230M is zeker geen bliksemschicht. Een beetje grafische kaart voor een desktop haalt makkelijk 1500 (en dan zwijgen we maar over de toppers)...

                  Langs de andere kant : voor gewoon laptopgebruik is zo'n grafische kaartje meer dan snel genoeg. Die verschillen zijn voornamelijk van belang voor 3D toestanden.

                  Een desktop pc zal trouwens voor hetzelfde geld sneller uitvallen dan een laptop, gewoon omdat men bij een laptop een minder goeie koeling heeft, en het verbruik ook lager moet zijn, om de batterij langer te laten meegaan.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe laptop

                    Hier gaan we weer . . . TS vraagt om een windows PC, om weer verhitte discussies te vermijden, gelieve het bij de voorkeur van de TS te houden.
                    Waar lees jij dat hij een Windows PC vraagt???? Ook mods moeten de topics GOED lezen. Hij vraagt een laptop en printer, de laatste keer dat ik op de apple site keek stonden er nog laptops op.


                    Daarbij geeft hij ook aan dat hij er nougabollen van kent, er dus mijns insziens niets verkeerd alternatieven aan te bieden waar topic starter misschien niet eens aan dacht.
                    Last edited by grootmogol; 3 mei 2011, 19:02.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe laptop

                      @ Bouk
                      en wat heb je ze geantwoord?
                      --> heb nog niet zolang geleden het licht gezien :-) als jaren (+15) Windows professional

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe laptop

                        Als desktopvervanger moet je er natuurlijk niet naar kijken, maar ik vind het toch handig om een laptop te hebben met een batterij die een tijdje meegaat .
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe laptop

                          Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                          Waar lees jij dat hij een Windows PC vraagt???? Ook mods moeten de topics GOED lezen. Hij vraagt een laptop en printer, de laatste keer dat ik op de apple site keek stonden er nog laptops op.


                          Daarbij geeft hij ook aan dat hij er nougabollen van kent, er dus mijns insziens niets verkeerd alternatieven aan te bieden waar topic starter misschien niet eens aan dacht.
                          Opmerking van TS, hij heeft zelf een Mac dus weet wel waarom hij deze opmerking geeft.
                          PS : kritiek op moderator beslissingen heeft ook bepaalde gevolgen . . .

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
                          Mac is geen goed idee denk ik, mijn schoonouders zijn niet echt 'computerminded' en verandering van systeem zal alleen maar verwarring brengen (ik heb zelf een iMac).

                          Of bedoel je een iPad?

                          L.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe laptop

                            Je moet dan wel redelijk blijven, ik heb als eerste reageerder over een apple gesproken. Er was van Windows GEEN sprake in de gestarte topic. En 'nee een imac' gereageerd op een vraag of ik ipad bedoelde.

                            Mods moeten kunnen toegeven dat ze ook fouten kunnen maken, anders ruikt het naar ... vul zelf maar in.

                            Als de mod hier stug in blijft en vasthoudt aan zijn gelijk draag ik graag de 'gevolgen' , want het zegt dan meer over de mod dan over mij.
                            Last edited by grootmogol; 3 mei 2011, 19:21.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe laptop

                              Ik zou niet meer dan 700 euro uitgeven.

                              Heb voor mijn moeder (86 jaar jong, had nog nooit een muis vastgehouden) vorig jaar een Asus aangeschaft (zo iets : http://tinyurl.com/3dvsgm9). Geen omkijken naar.

                              Jan

                              Comment

                              Working...
                              X