Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe belasting op pensioen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nieuwe belasting op pensioen?

    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht

    Bovendien kun je volgens mij ook niet zomaar besluiten dat het mediaan inkomen toelaat dat 5 op 10 kunnen sparen. (als je 10 mensen waarvan 9 een inkomen van 1000 en 1 van 100000 is de mediaan 109000/10= 10900 en zitten er 9 onder).
    Klopt niet.
    Als 9 mensen 1000 verdienen en de 10de verdient 1000000, dan blijft de mediaan 1000.

    Mediaan inkomen in Belgie is bruto ca 3300€. De helft verdient minder, de andere helft meer.
    Als 6/10 niet kunnen sparen, dan zijn er dus een pak die daar niet mee rondkomen. Wat gaan die doen als ze op pensioen gaan?
    In elk geval zijn er (buiten een paar ambtenaren) vrijwel geen mensen die 3000€ pensioen krijgen.

    Comment


    • #47
      Re: Nieuwe belasting op pensioen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Klopt niet.
      Als 9 mensen 1000 verdienen en de 10de verdient 1000000, dan blijft de mediaan 1000.

      Mediaan inkomen in Belgie is bruto ca 3300€. De helft verdient minder, de andere helft meer.
      Als 6/10 niet kunnen sparen, dan zijn er dus een pak die daar niet mee rondkomen. Wat gaan die doen als ze op pensioen gaan?
      In elk geval zijn er (buiten een paar ambtenaren) vrijwel geen mensen die 3000€ pensioen krijgen.
      Oké, mediaan, gemiddelde, ik was ook gebuisd op statistiek
      En zouden in die 6 op 10geen gepensioneerden zitten.
      En zonder op de politieke toer te willen gaan, hoeveel politiekers zouden meer dan 300 euro pensioen hebben voor hun carrière als minister, volksvertegenwoordiger, burgemeester, ....
      Dat zouden er wel eens meer in aantal kunnen zijn dan (gewone) ambtenaren.

      Comment


      • #48
        Re: Nieuwe belasting op pensioen?

        Tuurlijk zullen daar gepensioneerden tussen zitten...

        Ik weet ook wel dat als je met een mager zelfstandigen of bediendepensioen er nog niet in geslaagd bent om een eigen huis te hebben tegen dat je op pensioen gaat, dan is het gene vette.
        Maar ook daar weer, daar heb je een heel leven voor om een huis af te betalen, wat na een paar jaar niet duurder is dan huren.
        En als je daarnaast niet aan pensioensparen gedaan hebt, of een potje aangelegd... Tja, dan moet je op de blaren zitten hé.
        Iedereen weet nu toch al JAAAARen dat de pensioenen in B gene vette zijn, tenzij als ambtenaar.

        Klein beetje voor jezelf zorgen is nooit slecht.
        Ik vertrouw niet op mijn staatspensioen.
        Tegen dan zijn er weer minder werkenden per gepensioneerde, en dus nog minder mogelijkheiden om die wat op peil te houden.

        Comment


        • #49
          Re: Nieuwe belasting op pensioen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Iedereen weet nu toch al JAAAARen dat de pensioenen in B gene vette zijn, tenzij als ambtenaar.

          Klein beetje voor jezelf zorgen is nooit slecht.

          Hou kameraad!
          Ik heb eerder al geschreven dat wij meer belast werden dan een ander.
          Dus hebben wij ook recht op ietsje meer hé.
          Je schreef ook al eerder dat je dochter 1700 euro op 150 uren netto verdiende in een café.
          Wat verdiende die baas dan wel?
          Mijn dochter heeft café gehad hoeveel dacht je ze verdiende????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #50
            Re: Nieuwe belasting op pensioen?

            Pensioensparen ????????
            Fiscaal aftrekbaar,op je 60 betaal je 8 of 10%;bij uitbetaling nog eens 25% of zoiets.
            Je denkt:ik ben er vanaf.VERKEERD:fictieve rente die boven op je pensioen als inkomen wordt geteld.Hogere schijf,hogere belasting.
            En dit gedurende 10 tot 13 jaar.
            Fictieve rente is niet gelijk aan fictieve belasting.
            Vandaag nog een mail gehad van BNP over hun pensioensparen.Nergens iets te vinden over die fictieve rente.Iedereen zwijgt daar als dood over.Maar dat is ook hun zaak niet meer.Je krijgt je centen,zij hebben eraan verdiend,en de kruimels krijg jij.En de belasting erbij.
            Vroeger dit ook al nagevraagd bij mijn pensioenfonds of hoe moet je het noemen.Antwoord:een te verwaarlozen bedrag.(kleine 3000 eu per jaar ?????)
            Ga er verder niet over uitwijden,maar dat pensioensparen is zeker te overwegen.Maar spijtig dat niemand over die fictieve rente spreekt die aangerekend wordt,nadat op 60 j al 8-10% betaald werd,en na uitbetaling nogeens 25-30% (ken de cijfers niet exact,en wil ze ook niet meer opzoeken) Maar het levert wel niet op wat je verwachtte.
            Besluit:de Fiscus geeft je geen cadeau's.Vroeg of laat recuperen ze dat.

            @Tommie:ik ken niemand die overleeft door de bakstenen van zijn huis op te eten.Vanavond:baksteen van de linker hoek,en morgen de volgende met wat ketchup.
            Maar ergens geef ik je wel gelijk:met mijn pensioen kom ik niet rond.Ik eet dus mijn boterhammen op,zoals ik dat noem.Elke maand wat bijsturen met het verzamelde potje.
            (NB:En ik heb zeer veel belasting betaald.)

            Comment


            • #51
              Re: Nieuwe belasting op pensioen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Hou kameraad!
              Ik heb eerder al geschreven dat wij meer belast werden dan een ander.
              Dus hebben wij ook recht op ietsje meer hé.
              Je schreef ook al eerder dat je dochter 1700 euro op 150 uren netto verdiende in een café.
              Wat verdiende die baas dan wel?
              Mijn dochter heeft café gehad hoeveel dacht je ze verdiende????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????????????
              Wel... als uw dochter in haar eigen café geen 11€ per uur verdiende, dan doet ze beter de boel dicht, en gaat ze elders als kelner werken.
              Ook dat is voor jezelf zorgen.

              Comment


              • #52
                Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                @Tommie:ik ken niemand die overleeft door de bakstenen van zijn huis op te eten.Vanavond:baksteen van de linker hoek,en morgen de volgende met wat ketchup.
                Maar ergens geef ik je wel gelijk:met mijn pensioen kom ik niet rond.Ik eet dus mijn boterhammen op,zoals ik dat noem.Elke maand wat bijsturen met het verzamelde potje.
                (NB:En ik heb zeer veel belasting betaald.)
                Heel veel mensen komen niet toe met hun naakt staatspensioen.
                Geen huur meer moeten betalen helpt als, en daarnaas ee potje is wel belangrijk.

                Die fictieve rente is alleen verschuldigd als je je groepsverzekering laat uitbetalen in een maandelijkse rente, maar zeer weinig mensen doen dat.
                Op wat je zelf bij elkaar spaart aan een jaarlijkse storting in een pensioenspaarfonds betaal je slechts één keer een belasting als je het kapitaal opneemt op je 65e bv.

                Comment


                • #53
                  Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                  Vergeet dat maar.
                  Geen maandelijkse rente.
                  Alles in eenmaal uitbetaald.
                  Zal dan toch de fiscus er over moeten aanspreken.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                    Wie een groepsverzekering geniet via zijn of haar werkgever, kan bij de uitkering ervan kiezen voor een eenmalig kapitaal of een maandelijkse rente. Beide formules hebben voor- en nadelen. Wie kiest voor een rente-uitkering, moet jaarlijks een fictieve rente aangeven.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                      Dank voor de snelle respons.
                      Maar het kalf ligt waarschijnlijk gebonden in het feit dat ik zelfstandig was,en gedurende een dertigtal jaar aan pensioensparen deed en VAP.En dus onder iets anders val.
                      Fiscaliteit is zoals een voetbalmatch ,waar tijdens de rust het reglement verandert,en de tegenpartij ineens met 13 of 14 mag spelen.
                      Het verandert altijd.
                      En in bepaalde gevallen kan het zijn,zoals in het voorbeeld van TS,dat met verandering van schijven ,verhogen van pensioen etc.,men er slechter uitkomt dan voordien.
                      Meestal zal het jammer zijn dat het juist jou treft,als je aan die ondergrens zit.
                      Veel anderen zullen er misschien beter van worden.
                      Maar wat is statistiek?? Wat kan bv. het jou schelen dat 99% iets overleeft,als je toevallig die 1% bent en niet overleeft??

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                        ...
                        Toen ik vorige zomer in Frankrijk was en vertelde aan een vriend daar wat de wettelijke pensioenleeftijd is in België kwam hij niet meer bij van het lachen.
                        ...
                        grts
                        Sieg
                        Ik heb dat (ondertussen bijna 15 jaar geleden) ook eens voorgehad dat iemand mij uitlachte waarom ik nog werkte.
                        "om jouw pensioen te betalen" heb ik geantwoord en hij zweeg.
                        Door nog 10 jaar verder te werken heb ik niet alleen een veel hoger pensioen (inclusief pensioenbonus die nu is afgeschaft), maar vooral - omdat de kinderen uit het huis waren - een behoorlijk deel van mijn inkomen kunnen sparen.
                        Buitenlandse vrienden vallen dan nog steil achterover wanneer ik het (voor hen lage) bedrag van mijn - bijna maximum - werknemerspensioen noem, maar dat wisten we vanaf het begin.
                        Last edited by palombian; 18 mei 2019, 17:44.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                          Bedankt voor het meedenken iedereen.
                          De dame heeft natuurlijk haar kosten voor levensondehoud en had zich niet verwacht aan plots dergelijk "hoge" aanslag.
                          Ok cijfermatig is het blijkbaar "maar" 3% op jaarbasis maar voor deze dame blijft 500 euro een smak geld om even neer te leggen vooral omdat ze zich daar niet aan had verwacht. (alle jaren voordien was het 0 euro)
                          Ze heeft idd iets meer inkomen ondertussen maar zoals iedereen wel weet is het leven een pak duurder geworden waardoor er op het einde van de maand weinig over is.
                          Ik moet nog even narekenen maar ik vermoed zo dat wat ze nu meer verdient aan inkomen zowat volledig opgaat in belastingen. Wat eigenlijk neer komt op minder inkomen terwijl de levensduurte wel gestegen is.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            ... Wat eigenlijk neer komt op minder inkomen terwijl de levensduurte wel gestegen is.
                            Dat is wat er vele niet beseffen.
                            Ze zien hun Netto pensioen normaal omhoog gaan. Kom daar zeker niet aan!

                            Maar door het gefoefel komen ze het op einde jaar terughalen.

                            De RVP weet precies hoeveel je moet betalen op je pensioen.
                            Voor 2014 was dat altijd correct. Maar 'sinds 2015 is dat bij de meeste precies nog niet opgevallen.
                            Ze nemen bonussen en schaffen vrijstellingen af. Overal wordt je beetje bij beetje gepluimd.

                            Deel je extra belasting door 12 en trek dat van je netto af, ziet het er anders uit.
                            Hou met dit bedrag rekening. Doe voorafbetaling of zet het opzij.

                            En idd 500€ extra betalen voor iemand met 'n laag inkomen is wraakroepend.
                            Zeker als dit de eerste keer is. Ik weet het nu al 'n paar jaren.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              Ze nemen bonussen en schaffen vrijstellingen af. Overal wordt je beetje bij beetje gepluimd.

                              De "zuurstof" voor de bedrijven moet betaald worden, hé.

                              Misschien op 26/5 in het achterhoofd houden.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nieuwe belasting op pensioen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                                Bedankt voor het meedenken iedereen.
                                De dame heeft natuurlijk haar kosten voor levensondehoud en had zich niet verwacht aan plots dergelijk "hoge" aanslag.
                                Ok cijfermatig is het blijkbaar "maar" 3% op jaarbasis maar voor deze dame blijft 500 euro een smak geld om even neer te leggen vooral omdat ze zich daar niet aan had verwacht. (alle jaren voordien was het 0 euro)
                                Ze heeft idd iets meer inkomen ondertussen maar zoals iedereen wel weet is het leven een pak duurder geworden waardoor er op het einde van de maand weinig over is.
                                Ik moet nog even narekenen maar ik vermoed zo dat wat ze nu meer verdient aan inkomen zowat volledig opgaat in belastingen. Wat eigenlijk neer komt op minder inkomen terwijl de levensduurte wel gestegen is.
                                Dit is inderdaad het gevolg van een idiote maatregel om een pensioenbonus te geven als je som onder een bepaald niveau zit.
                                1€ er boven, en je verliest die bonus.
                                Hetzelfde heb je met studiebeurzen, of sociale tarieven.
                                1€ te veel inkomen, en je verliest dat.

                                En in de andere richting: 499999€ op een effectenrekening, en je betaalt niks, 500000€, en je betaalt direct 750€.
                                Ik klasseer dat onder fiscale koterij.

                                Comment

                                Working...
                                X