Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe banden aanhangwagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe banden aanhangwagen

    De banden van mijn aanhangwagen zijn 10j oud, 1 band lost ook (al is dit al lang bezig, kan gerust een kromme velg zijn ook).
    Nu kan ik 4 nieuwe banden laten leggen, maar schijnbaar ben je goedkoper uit met 4 banden + velg. Hiermee kom ik snel aan €240
    Het is een ongeremde dubbelasser, dus een echt grote laadindex moet het niet zijn.

    Nu staan er veel 2dehandse merkbanden 4x100 op het internet. Zou dit een slim idee zijn, of zou ik dit beter laten voor wat het is en voor nieuwe budgettrailerbanden gaan?
    Iemand ervaring mee?
    Last edited by Arc0sS; 10 januari 2021, 18:23.
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Nieuwe banden aanhangwagen

    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
    Nu staan er veel 2dehandse merkbanden 4x100 op het internet.
    Iemand ervaring mee?
    4x100 is geen band. Dat is de steekmaat van de velg (Clio, Golf, enz)
    Besparen op banden is spelen met je leven, en nog veel erger is het spelen met het leven van andere mensen.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe banden aanhangwagen

      steekmaat is idd 4x100, ik sprak hier inderdaad wat dubbelzinnig.
      Maar je hebt zeker een punt, daarom dat ik de banden wil vervangen.
      Die kargomaxbanden in combinatie met de stalen velgen die er nu opzitten wegen 2x niks.
      Als ik er niet overdreven geladen mee een boordsteen oprijd, drukken ze redelijk diep in.
      Ik wil wel iets uitgeven, maar heb ook geen zin om meer geld aan de wielen/banden uit te geven dan wat de aanhanger op zijn geheel kost.

      Mijn twijfels zijn dus deze:
      - enkel banden laten vervangen?
      - 4 nieuwe banden en velgen van 'aanhangerwinkel'
      - 4 occasie-autobanden/-velgen (waarvan de banden wel nog in goede staat zijn, anders kan ik diegene die er nu op zitten erop laten ...)
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe banden aanhangwagen

        De laadindex met voldoende zijn voor het maximale gewicht van de aanhanger.

        Mijn zoon heeft vorig jaar een gekregen 500kg aanhangwagen in orde gebracht en ik heb de banden betaald zodat ik hem ook af en toe kan gebruiken.
        Omdat er geen twee velgen dezelfde waren en banden ook gauw €60 per stuk kostten - en bandenmannen niet zo geïnteresseerd waren - heb ik twee volledige wielen op een webshop besteld.
        De banden waren wel kleiner van afmetingen dan de bestaande, ondanks dezelfde maten, maar dat was eigenlijk een voordeel omdat de oude soms tegen de spatborden sleepten. Op beide stond het merk Kargomax.
        Voor de weinige kilometers lokaal zullen ze het wel doen, maar ik zou deze banden nooit kopen voor mijn 850kg zweefvliegaanhanger waar ik (in pre-coronatijden) zeker 5000 km per jaar mee deed.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe banden aanhangwagen

          Het is een ongeremde dubbelasser, die banden moeten dus niet helpen remmen, en er zit ook geen aandrijving op.
          De aanhangwagen "volgt" gewoon de auto, en als je met zo'n aanhangwagen aan het rijden bent dan ga je normaalgezien ook niet uitproberen hoe snel je auto gaat, of hoe snel je ermee door de bochten kan.
          Daarom heeft het volgens mij geen zin om daar de beste banden onder te steken die je kan vinden.
          Ze moeten natuurlijk wel voldoende laadindex hebben, maar het gewicht is verdeeld over twee assen, dan zal ook dat geen probleem zijn met de meeste banden.

          Vraag eens raad (en prijs) in een bandencentrale, die hebben daar wel meer ervaring mee.
          Als de banden die er nu opzitten redelijk diep indrukken als je er mee over een boordsteen rijdt (dat is eigenlijk wel een normale eigenschap van een band waar lucht in zit), dan zou je ze wat harder kunnen oppompen (hoeveel druk zit er nu op?).
          Andere banden (ook nieuwe banden) zullen bij dezelfde druk ongeveer even ver ingedrukt worden, want het is vooral de luchtdruk die bepaalt hoe ver een band ingedrukt wordt bij een bepaalde belasting.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe banden aanhangwagen

            Normale bandenspanning voor een aanhanger is 2,5 kg.
            Ze springen zo al genoeg op en neer met die rubberen torsievering.

            Als de banden teveel ingedrukt worden ben je overladen.
            Ik kijk soms raar op als ik sommigen uit de bouwmaterialenhandel zie komen (t'is maar voor efkens...).

            De maximum toegelaten snelheid met een aanhanger verschilt per land, in Duitsland is het maar 80 km/h. Als je dat niet kan rijden ben je m.i. ook bij lagere snelheden onveilig.

            Een geremde aanhanger met schokdempers en een Alko frictiekoppeling is veel stabieler. Als de trekhaak origineel gemonteerd is weet de auto bovendien wanneer er een remorque aanhangt en corrigeert slingeren met de ESP. In Frankrijk mag je 130 op de autostrade.

            De meeste bandenhandelaars zullen direct 6 ply aanraden, om snel en comfortabel te rijden vind ik die veel te hard, ik monteer gewone toerismebanden.
            Het moeten geen Michelin's zijn (Apollo is van India en naar mijn ervaring zeer goed).
            Last edited by palombian; 11 januari 2021, 17:56. Reden: bandenmerken

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe banden aanhangwagen

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Normale bandenspanning voor een aanhanger is 2,5 kg.
              Mijn ervaring is dat dit toch wel meer naar 3kg is.

              Als de banden teveel ingedrukt worden ben je overladen.
              Ik kijk soms raar op als ik sommigen uit de bouwmaterialenhandel zie komen (t'is maar voor efkens...).
              Velen die uit de bouwmarkt komen zijn overladen, maar als je banden teveel indrukken is het meestal dat de druk te laag is. Bandendruk wordt al weinig nagekeken en op een aanhanger die meer stilstaat dan rijdt zeker.

              In Frankrijk mag je 130 op de autostrade.
              Totdat het begint te slingeren... Dat krijgt een esp ook niet meer goed. Mensen vertrouwen teveel op technologie. Maar als de staart met de hond begint te kwispelen dan eindigt het bijna altijd in het decor.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe banden aanhangwagen

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                Totdat het begint te slingeren... Dat krijgt een esp ook niet meer goed. Mensen vertrouwen teveel op technologie. Maar als de staart met de hond begint te kwispelen dan eindigt het bijna altijd in het decor.
                Je moet inderdaad goed weten waar je mee bezig bent, ik heb een onervaren chauffeur ooit een paar honderd meter voorbij de oprit een 10 meter lange aanhanger dwars op de autostrade zien zetten. De aanhanger had niets, maar trekkende auto "perte totale".
                Mijn huidige combinatie is volledig safe tot 115km/h, daarboven moet je opletten o.a. voor voorbijstekende witte koerierkamionetten, liefst 3 na mekaar in de juiste frekwentie...

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe banden aanhangwagen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Normale bandenspanning voor een aanhanger is 2,5 kg.
                  Ze springen zo al genoeg op en neer met die rubberen torsievering.

                  Als de banden teveel ingedrukt worden ben je overladen.
                  Mijn Kargomaxbandjes mogen tot 41psi(2.8268504889000003 BAR )

                  Het valt mij eigenlijk vooral op dat het alleen maar mijn rechterachterband is die indrukt, en het ook net deze is die lost. Ik zie het ook alleen maar als ik achteruit de oprit inrijd. Daar moet ik over een hoge boordsteen kruipen. Als ik van de andere kant inrijd zie ik enkel maar de linkerkant, maar deze boordsteen is laag
                  Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                  Comment

                  Working...
                  X