Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe banden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe banden

    De voorste banden van mijn Lexus Ct200h (hybride) zijn aan vervanging toe. Op dit moment zit er de Bridgestone Turanza 205/55 R16 91W op.
    Van deze band ben ik wel redelijk tevreden, mocht wel iets langer meegaan dan de 45000km op de teller.
    Met onze zomerse winters voel ik echt geen behoefte om met 2 sets te gaan beginnen (winter- en zomerband). Ik ben een vrij rustige chauffeur.
    Ik dacht aan de Michelin Crossclimate omdat die ook als winterband erkend wordt en we dus eventueel probleemloos in winters Duitsland zouden kunnen rijden.
    Ik ben altijd al een beetje fan geweest van Michelin, vooral voor de rijeigenschappen en de slijtvastheid.
    De Lexus dealer vermoedt dat zo'n Crossclimate toch wel wat meerverbruik zal veroorzaken tot een halve liter per 100km.

    Onderweg kom ik ook zeer goedkope banden tegen (Strial bv), vraag me af of die iets waard zijn.

    Kortom: ik zie de bomen niet meer door het bos.
    Tips welkom, dank bij voorbaat
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Nieuwe banden

    Bespaar NOOIT op banden : Het zijn die paar cm2 die je op de baan houden. Dus laat goedkope chinese rommel volledig links liggen.
    In België zijn deftige zomerregenbanden de beste keuze. Voor die paar dagen en nachten dat we hier nog onder de 7°C geraken, doe ik zelfs de moeite niet om winterbanden te steken.
    Op mijn Civic zitten nu Michelin Primacy HP, die vooraan het al 60.000 km. uitbollen (maar nu wel quasi versleten zijn : de slijtagestripjes zijn nu net geraakt).
    Mijn volgende worden Continental Premiumcontact 6 banden.
    Ik geraak maar aan een 20.000 km./jaar wat winterbanden (die maar 4 jaar meegaan) heel duur maakt.
    Ik heb wel het voordeel dat ik geen wintergebieden of Duitsland in de winter opzoek...
    Van de all seasons zullen die crossclimates wel de beste zijn, maar banden zijn altijd een compromis : dus die dingen hebben altijd nadelen (zowel in de zomer als in de winter).
    Ik rij dan liever altijd op degelijke zomerbanden (wat in België het langste seizoen garandeert).
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe banden

      Op mijn awd liggen Yokohama Geolandar G95 M+S banden,
      maat 225/55/17, die liggen er nu 58.000 Km op en heb verleden week eens het profiel gemeten, nog 4,5 mm, ik denk dat de volgende dezelfde zullen worden.
      scheelt natuurlijk omdat mijn auto continu vierwiel aangedreven is
      en ook nog eens een cvt automaat.
      Om de 15.000 Km worden de voorste naar achter gewisseld, maar slijten perfect plat en gelijk.

      Comment


      • #4
        Nieuwe banden

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Voor die paar dagen en nachten dat we hier nog onder de 7°C geraken, doe ik zelfs de moeite niet om winterbanden te steken.
        Paar dagen per jaar?
        Het is maanden bijna dagelijks onder de 7°C geweest, wel niet vaak overdag.
        Zelfs deze week is het tot 4°C geweest op 1,5 meter hoogte.
        In Nederland zelfs tot -5°C op 10 cm hoogte. [emoji6]

        Gemiddelde minimumtemperatuur België:
        November: 4,1
        December: 3,4
        Januari: 3,2
        Februari: 3,9
        Maart: 3,3
        April: 6,7
        Mei: 7,8

        En dat is dan nog niet aan de grond waar uw banden zich bevinden. [emoji6]

        Voor deze week zijn dit de verwachtingen.


        Of men daar winterbanden voor nodig heeft, dat is weer een ander punt ... ik kaart enkel de temperaturen aan.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe banden

          Ga maar gerust voor die crossclimates.
          Met al die coronatoestanden reed ik hier nog met winterbanden bij 25° C.
          Rijden wel wat harder,meer lawaai,maar voor de rest geen problemen.
          Heb nu twee sets,de wagen van mijn vrouw staat op crossclimates.
          Maar als ik een nieuwe wagen koop;crossclimate,en geen gedoe meer met winterbanden.
          Bij onze temperaturen nu,geen probleem.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe banden

            Ik leer hier alle dagen nieuwe Nederlandse woorden bij: crossclimates.
            Ik rij zomer en s' winters op regenbanden en ben chauvinistisch, Uniroyal nog wel.
            Auto is voorwiel aandrijving volautomaat, of halfautomaat met de versnellingspook of via de "paddles" (nog geen Nederlands woord voor gevonden) achter het stuur.
            Last edited by Red Falcon; 29 mei 2020, 20:01.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe banden

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              "paddles" (nog geen Nederlands woord voor gevonden) achter het stuur.
              Ook wel Flippers genoemd.

              Comment


              • #8
                Nieuwe banden

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Op dit moment zit er de Bridgestone Turanza 205/55 R16 91W op.
                Van deze band ben ik wel redelijk tevreden, mocht wel iets langer meegaan dan de 45000km op de teller.
                Zo slecht is dat nu toch ook weer niet?
                Hangt ook een beetje af van welk soort banen je het meeste neemt ... met veel bochten of vooral rechtdoor is een groot verschil.

                Ik dacht aan de Michelin Crossclimate omdat die ook als winterband erkend wordt en we dus eventueel probleemloos in winters Duitsland zouden kunnen rijden.
                Als je soms naar Duitsland gaat in de winter, dan moet je daar best rekening mee houden ... anders heb je meer keuze natuurlijk.
                Mijn voorkeur gaat steeds uit naar Continental, iets minder slijtage dan een gelijkaardige Michelin maar zeer goed.
                Bridgestone heeft zeker niet mijn voorkeur, maar vaak zit men ermee opgescheept wegens standaard gemonteerd op nieuwe wagens of leasings dat ervoor kiezen wegens de prijs.
                Privé heeft men natuurlijk meer keuze bij de eerste wissel.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe banden

                  Michelin energy saver vervangen door Michelin Primacy in mijn geval, niet echt versleten, maar niet lang meer tot de dwarsmarkering en 7 jaar oud.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe banden

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Bridgestone heeft zeker niet mijn voorkeur, maar vaak zit men ermee opgescheept wegens standaard gemonteerd...................
                    Hangt er vanaf welke Bridgestone erop ligt natuurlijk want hun Potenza serie zijn zeer gewaardeerd bij rallyrijders.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe banden

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Michelin energy saver vervangen door Michelin Primacy in mijn geval, niet echt versleten, maar niet lang meer tot de dwarsmarkering en 7 jaar oud.
                      Banden gaan inderdaad niet eeuwig mee : zomerbanden een goeie 6 jaar, winterbanden 4. Het is beter daar niet te ver boven te gaan.
                      Banden zijn altijd een compromis : zelfs een zomerband kan nog altijd niet gemaakt worden, dat hij voor alle omstandigheden (droog, nat, remmen, levensduur, rolweerstand, lawaai, ...). optimaal presteert.
                      Het compromis wordt beter, maar de optimale band die voor al die punten perfect is, bestaat nog altijd niet. Een sportieve chauffeur stelt ook andere eisen...
                      Een winterband heeft uiteraard volledig andere eigenschappen. En dan al die zaken combineren in een alle seizoensband is eigenlijk niet doenbaar.
                      Michelin doet een goeie poging, maar verwachten dat het optimale in 1 type band zit, lukt helaas niet.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe banden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Hangt er vanaf welke Bridgestone erop ligt natuurlijk want hun Potenza serie zijn zeer gewaardeerd bij rallyrijders.
                        Ik ben dan ook geen rallyrijder. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe banden

                          Allemaal goed en wel, maar mijn Winterbanden zijn nu al 3 winters meegegaan en hebben nog geen 10.000 km afgelegd en hebben nog een heel diepe groef .
                          Die ga ik na 4 jaar nog niet vervangen hoor (onder voorbehoud) .
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe banden

                            de originele bande op de Q5 waren van het merk Dunlop, deze heb ik moeten vervangen op 65000 km, ik heb deze vervangen door all season banden, Pirelli scorpion verde waar ik tot op heden al 104000 km mee heb gereden
                            en ze zijn nog zeker nog niet op de dwarsmarkeringen, ook het rijcomford is duidelijk beter en van meerverbruik is niets te merken, gemiddeld 7,5 l/100. ik moet niet twijfelen door welke ik deze wellicht kortelings ga vervangen.
                            D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                            https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                            Grt. Jos

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe banden

                              Ik leer hier alle dagen nieuwe Nederlandse woorden bij: crossclimates.

                              Is geen nederlands,maar ik denk dat het een gepatenteerde naam is van Michelin,voor een bepaald type band.
                              Heeft ook het sneeuwvlokje erop staan.Dus rijden in Duitsland in de winter,toegelaten.
                              Ja zo leer je ook elke dag eens iets bij.

                              Comment

                              Working...
                              X