Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe banden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe banden

    Alvast reeds bedankt voor de nuttige info. Continental zit voorlopig op kop.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe banden

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik ben dan ook geen rallyrijder. [emoji6]
      Nee, maar je kunt wel deze banden eens laten opleggen.
      Nooit te snel een merk afbreken dat meer dan één model aflevert.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe banden

        Canon,Nikon,Fuji,Sony ............
        Ieder heeft zijn voorkeur.
        Idem met banden.
        Je kunt er altijd mee rijden.
        En met onze 30,50,70,90 en 120 km/h,en wat GEZOND verstand in je kop,zul je al niet snel iets tegenkomen.
        Wil je er een sportieve rijstijl op na houden,en de limieten opzoeken,dan zul je wel een verschil voelen.Maar de meesten riskeren dan eerder tegen de grenzen van hun eigen kunnen aan te lopen,dan dat van de banden.

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe banden

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Nee, maar je kunt wel deze banden eens laten opleggen.
          Nooit te snel een merk afbreken dat meer dan één model aflevert.
          Iets beter lezen wat ik geschreven heb, ik heb nergens een merk “afgebroken” ... alleen geschreven dat het niet mijn voorkeur heeft. [emoji6]

          Als men al enkele keren een bepaald merk heeft gehad en men is telkens van mening dat die minder goed zijn dan een ander merk waar men al twintig jaar tevreden van is ... dan heeft men toch “het recht” liever dat ander merk te hebben?
          Uiteraard is elk type anders, maar “eens proberen” kost wel heel veel geld en men zit er jaren mee opgescheept ... dan verkies ik toch meteen iets waar ik vooraf zeker van ben dat het goed is.

          En op de +_ 2 miljoen km heb ik al heel wat banden en merken gehad zoals Pirelli, Uniroyal, Bridgestone, Michelin, Dunlop, Continental, ... en zowel in winterbanden als zomerbanden.
          De beste baanhouding waren sportieve banden van Dunlop ... maar die vertoonden na 5.000 km al bijna evenveel slijtage als sommige andere na 50.000 km. [emoji23]
          Goede baanhouding en aanvaardbare slijtage blijft uit alles voor mij de Continental Sport Contact en Continental Winter Contact.
          En als je goed leest, dan zie je dat ik niet beweer dat er geen andere goede banden zijn. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe banden

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Wil je er een sportieve rijstijl op na houden,en de limieten opzoeken,dan zul je wel een verschil voelen.Maar de meesten riskeren dan eerder tegen de grenzen van hun eigen kunnen aan te lopen,dan dat van de banden.
            Er is anders toch wel degelijk een verschil, ook zonder sportief te rijden hoor ... merk je vooral als je bij regen (bestaat nog) eens een bocht neemt of optrekt in bergop. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe banden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Iets beter lezen wat ik geschreven heb, ik heb nergens een merk “afgebroken” ... alleen geschreven dat het niet mijn voorkeur heeft. [emoji6]

              Als men al enkele keren een bepaald merk heeft gehad en men is telkens van mening dat die minder goed zijn dan een ander merk waar men al twintig jaar tevreden van is ... dan heeft men toch “het recht” liever dat ander merk te hebben?
              Uiteraard is elk type anders, maar “eens proberen” kost wel heel veel geld en men zit er jaren mee opgescheept ... dan verkies ik toch meteen iets waar ik vooraf zeker van ben dat het goed is.

              En op de +_ 2 miljoen km heb ik al heel wat banden en merken gehad zoals Pirelli, Uniroyal, Bridgestone, Michelin, Dunlop, Continental, ... en zowel in winterbanden als zomerbanden.
              De beste baanhouding waren sportieve banden van Dunlop ... maar die vertoonden na 5.000 km al bijna evenveel slijtage als sommige andere na 50.000 km. [emoji23]
              Goede baanhouding en aanvaardbare slijtage blijft uit alles voor mij de Continental Sport Contact en Continental Winter Contact.
              En als je goed leest, dan zie je dat ik niet beweer dat er geen andere goede banden zijn. [emoji6]
              2 miljoen km is astronomisch veel, amai.
              Jij moet bijna in jouw wagen wonen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe banden

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                2 miljoen km is astronomisch veel, amai.
                Jij moet bijna in jouw wagen wonen.
                Op 37 jaar is dat gemiddeld 54.000 per jaar.
                De eerste jaren van mijn carrière was dat het meeste, tussen de 130 en 150.000 per jaar ... de laatste jaren is dat gelukkig heel veel minder. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe banden

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Op 37 jaar is dat gemiddeld 54.000 per jaar.
                  In sommige gevallen kan dat enorm oplopen, iets wat ik nooit zal vergeten.
                  Een vriend van mij had een bedrijf, koerier en vervoer bedrijf hier vlakbij in Beveren met een tiental chauffeurs (JAWA ondertussen verkocht aan Eutraco wegens pensioen)
                  Ik kwam er geregeld eens en hij had een paar nieuwe auto's gekocht waaronder één waarmee hij de bankrondes deed voor KBC bank en Roularta uitgeverij uit Roeselare.
                  Daar zat een Renault stationwagen bij waar twee chauffeurs mee reden, die auto was dag en nacht op weg, de ene deed de dagronde en de andere de nachtronde, met documenten.
                  Een van die chauffeurs kende ik goed, die auto was aangekocht in januari en werd terug overgelaten aan de garage in oktober, er stonden 173.000 Km op de teller op 9 maanden tijd.
                  Waar ik van spreek is zeker 25 jaar geleden, die auto kreeg wekelijks de zaterdag onderhoud en werd door de garage verkocht als jonge tweedehandsauto met 73.000 Km
                  weet ik van Wim (een van de chauffeurs) zelf, die zijn vrouw is aan de garage waar hij te koop stond gaan zien. Ze hadden er 100.000 af gedaan de schelmen....
                  Maar om terug te komen op de banden, die zijn maar één keer vervangen geweest aan bijna 100.000 meen ik maar was dagelijks 90% snelweg en Eddy kocht enkel maar Michelin banden.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe banden

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    In sommige gevallen kan dat enorm oplopen, iets wat ik nooit zal vergeten.
                    Een vriend van mij had een bedrijf, koerier en vervoer bedrijf hier vlakbij in Beveren met een tiental chauffeurs (JAWA ondertussen verkocht aan Eutraco wegens pensioen)
                    Ik kwam er geregeld eens en hij had een paar nieuwe auto's gekocht waaronder één waarmee hij de bankrondes deed voor KBC bank en Roularta uitgeverij uit Roeselare.
                    Daar zat een Renault stationwagen bij waar twee chauffeurs mee reden, die auto was dag en nacht op weg, de ene deed de dagronde en de andere de nachtronde, met documenten.
                    Een van die chauffeurs kende ik goed, die auto was aangekocht in januari en werd terug overgelaten aan de garage in oktober, er stonden 173.000 Km op de teller op 9 maanden tijd.
                    Waar ik van spreek is zeker 25 jaar geleden, die auto kreeg wekelijks de zaterdag onderhoud en werd door de garage verkocht als jonge tweedehandsauto met 73.000 Km
                    weet ik van Wim (een van de chauffeurs) zelf, die zijn vrouw is aan de garage waar hij te koop stond gaan zien. Ze hadden er 100.000 af gedaan de schelmen....
                    Maar om terug te komen op de banden, die zijn maar één keer vervangen geweest aan bijna 100.000 meen ik maar was dagelijks 90% snelweg en Eddy kocht enkel maar Michelin banden.
                    Hangt ook enorm van de auto zelf af. Ik rij nu 130k met een Bmw, mijn eerste, en zowel mijn zomer (hankook) als winterbanden (michelin) zijn nog goed. Wil dus zeggen dat ze beide toch een 70k gelopen hebben, en beide zeker nog wat levensduur hebben. Afwachten. Maar mijn rijstijl is niet anders dan vroeger, sportief, en op mijn vorige autos was ik meestal met 30-40k aan het vervangen. Zoveel factoren!!!
                    Ps, ik zit op 42jr rijden ook al aan 1.742.000km, is dus niet zo gek.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe banden

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Allemaal goed en wel, maar mijn Winterbanden zijn nu al 3 winters meegegaan en hebben nog geen 10.000 km afgelegd en hebben nog een heel diepe groef .
                      Die ga ik na 4 jaar nog niet vervangen hoor (onder voorbehoud) .
                      Dus je rijdt ergens een 6000 km./jaar dan ? Of gewoon veel minder in de winter...
                      Onder die omstandigheden zou ik gewoon de moeite niet doen om winterbanden op te leggen, of opteren voor all seasons die ook als winterbanden gehomologeerd zijn.
                      Na 4-5 jaar zijn de rubbereigenschappen van die winterbanden teveel veranderd dat ze eigenlijk geen winterbanden meer zijn. Ook zomerbanden houdt je beter niet langer dan 6-7 jaar.
                      Op mijn golfje lagen continental sportcontact banden. Achteraan zijn die ook veel te lang blijven gebruikt worden. Lagen er een goeie 100.000 km. op (een 8 jaar).
                      Heb deze vervangen, ondanks dat er nog altijd redelijk wat groef was. Na vervangen, voelde ik toch een redelijk verschil...

                      Het is trouwens best om de beste banden achteraan te monteren (als je ze niet allemaal vervangt). Voor- of achteraandrijving speelt daarvoor geen rol.
                      Is wel een regel die ik meestal zelf ook aan mijn laars lap : op 55.000 km. (ongeveer) zijn mijn voorbanden versleten, en die vervang ik dan. Tegen dat ik de achterbanden dan vervang, zijn de voorbanden meestal ook terug redelijk versleten en dan vervang ik ze alle 4. Met om de zoveel kilometer mijn banden te wisselen (wat je eigenlijk zou moeten doen voor meer gelijkmatige slijtage) : daarmee hou ik me niet bezig.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe banden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Hangt ook enorm van de auto zelf af. Ik rij nu 130k met een Bmw, mijn eerste, en zowel mijn zomer (hankook) als winterbanden (michelin) zijn nog goed. Wil dus zeggen dat ze beide toch een 70k gelopen hebben, en beide zeker nog wat levensduur hebben. Afwachten. Maar mijn rijstijl is niet anders dan vroeger, sportief, en op mijn vorige autos was ik meestal met 30-40k aan het vervangen. Zoveel factoren!!!
                        Ps, ik zit op 42jr rijden ook al aan 1.742.000km, is dus niet zo gek.
                        Als die BMW een achterwielaandrijver is, dan heb je het voordeel dat je voorbanden minder snel verslijten : je verdeelt 2 functies (sturen en aandrijving) die voor slijtage zorgen, over de voor -en achtertrein. Bij een voorwielaandrijver hebben de voorbanden het natuurlijk zwaarder te verduren;
                        Ik haal gewoonlijk een 55000 km. voor de voorbanden, en rond de 100.000 voor de achterbanden met een voorwielaandrijver... Bij een achterwiel aandrijver zou die verhouding toch anders moeten zijn (maar toch snellere slijtage op de achterbanden).
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe banden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Het is trouwens best om de beste banden achteraan te monteren (als je ze niet allemaal vervangt). Voor- of achteraandrijving speelt daarvoor geen rol.
                          Is wel een regel die ik meestal zelf ook aan mijn laars lap : op 55.000 km. (ongeveer) zijn mijn voorbanden versleten, en die vervang ik dan. Tegen dat ik de achterbanden dan vervang, zijn de voorbanden meestal ook terug redelijk versleten en dan vervang ik ze alle 4. Met om de zoveel kilometer mijn banden te wisselen (wat je eigenlijk zou moeten doen voor meer gelijkmatige slijtage) : daarmee hou ik me niet bezig.
                          Hangt ook af op welke auto die liggen hé polleke, op mijn continue AWD is het aan te raden voor en achter om de 15.000 te wisselen.
                          Geldt trouwens voor elke vier wiel trekker met een diff tussen voor en achteras.

                          Comment


                          • #28
                            Nieuwe banden

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Hangt ook af op welke auto die liggen hé polleke, op mijn continue AWD is het aan te raden voor en achter om de 15.000 te wisselen.
                            Ik zeg goed “bijna overal”. [emoji6]
                            Geldt trouwens voor elke vier wiel trekker met een diff tussen voor en achteras.
                            Er wordt bijna overal al jaren afgeraden om banden te wisselen tussen voor en achter.
                            Als die permanent 4x4 is, dan is de slijtage toch ook ongeveer dezelfde op de vier banden, wat is het nut dan van een wissel?
                            Bij onze wagens raden ze die wissel alvast niet aan en bij eentje kan het ook niet mits de bandenmaat anders is. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe banden

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Hangt ook af op welke auto die liggen hé polleke, op mijn continue AWD is het aan te raden voor en achter om de 15.000 te wisselen.
                              Geldt trouwens voor elke vier wiel trekker met een diff tussen voor en achteras.
                              Zijn er dan ook zonder diff ? Maar wat je zegt klopt. Helaas : zelfs de bandencentrales weten dit blijkbaar niet, een vriendin van ons had op haar Freelander twee nieuwe banden laten monteren in een Tieltse bandencentrale. Binnen de kortste keren de visco aan frut gedraaid en dan begon het, de bandencentrale beweerde dat zij hun had moeten vertellen dat de nieuwe banden van voor moeste (of omgekeerd). Het stond idd in de gebruiksaanwijzing maar wat verkopen die mannen denk ik dan ? Banden of confituurpotdeksels ? Enfin, op het einde heeft Cecile de dure reparatie mogen uit eigen zak betalen (denk iets rond de 2000 €).
                              Nu, enfin, voor mij speelt dat bandenaspect niet zo erg omdat ik mijn 4x4 enkel gebruik als ik het nodig heb

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe banden

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Er wordt bijna overal al jaren afgeraden om banden te wisselen tussen voor en achter.
                                Als die permanent 4x4 is, dan is de slijtage toch ook ongeveer dezelfde op de vier banden, wat is het nut dan van een wissel?
                                Bij onze wagens raden ze die wissel alvast niet aan en bij eentje kan het ook niet mits de bandenmaat anders is. [emoji6]
                                Omdat rechts voor “altijd” wat meer sleet maakt op de rechter kant van de band Freddy.

                                Comment

                                Working...
                                X