Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 63

Discussie: Nieuwe banden

Standaard Re: Nieuwe banden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Hangt ook enorm van de auto zelf af. Ik rij nu 130k met een Bmw, mijn eerste, en zowel mijn zomer (hankook) als winterbanden (michelin) zijn nog goed. Wil dus zeggen dat ze beide toch een 70k gelopen hebben, en beide zeker nog wat levensduur hebben. Afwachten. Maar mijn rijstijl is niet anders dan vroeger, sportief, en op mijn vorige autos was ik meestal met 30-40k aan het vervangen. Zoveel factoren!!!
    Ps, ik zit op 42jr rijden ook al aan 1.742.000km, is dus niet zo gek.
    Als die BMW een achterwielaandrijver is, dan heb je het voordeel dat je voorbanden minder snel verslijten : je verdeelt 2 functies (sturen en aandrijving) die voor slijtage zorgen, over de voor -en achtertrein. Bij een voorwielaandrijver hebben de voorbanden het natuurlijk zwaarder te verduren;
    Ik haal gewoonlijk een 55000 km. voor de voorbanden, en rond de 100.000 voor de achterbanden met een voorwielaandrijver... Bij een achterwiel aandrijver zou die verhouding toch anders moeten zijn (maar toch snellere slijtage op de achterbanden).
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Het is trouwens best om de beste banden achteraan te monteren (als je ze niet allemaal vervangt). Voor- of achteraandrijving speelt daarvoor geen rol.
    Is wel een regel die ik meestal zelf ook aan mijn laars lap : op 55.000 km. (ongeveer) zijn mijn voorbanden versleten, en die vervang ik dan. Tegen dat ik de achterbanden dan vervang, zijn de voorbanden meestal ook terug redelijk versleten en dan vervang ik ze alle 4. Met om de zoveel kilometer mijn banden te wisselen (wat je eigenlijk zou moeten doen voor meer gelijkmatige slijtage) : daarmee hou ik me niet bezig.
    Hangt ook af op welke auto die liggen hé polleke, op mijn continue AWD is het aan te raden voor en achter om de 15.000 te wisselen.
    Geldt trouwens voor elke vier wiel trekker met een diff tussen voor en achteras.

Standaard Nieuwe banden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Hangt ook af op welke auto die liggen hé polleke, op mijn continue AWD is het aan te raden voor en achter om de 15.000 te wisselen.
    Ik zeg goed “bijna overal”.
    Geldt trouwens voor elke vier wiel trekker met een diff tussen voor en achteras.
    Er wordt bijna overal al jaren afgeraden om banden te wisselen tussen voor en achter.
    Als die permanent 4x4 is, dan is de slijtage toch ook ongeveer dezelfde op de vier banden, wat is het nut dan van een wissel?
    Bij onze wagens raden ze die wissel alvast niet aan en bij eentje kan het ook niet mits de bandenmaat anders is.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Zijn er dan ook zonder diff ? Maar wat je zegt klopt. Helaas : zelfs de bandencentrales weten dit blijkbaar niet, een vriendin van ons had op haar Freelander twee nieuwe banden laten monteren in een Tieltse bandencentrale. Binnen de kortste keren de visco aan frut gedraaid en dan begon het, de bandencentrale beweerde dat zij hun had moeten vertellen dat de nieuwe banden van voor moeste (of omgekeerd). Het stond idd in de gebruiksaanwijzing maar wat verkopen die mannen denk ik dan ? Banden of confituurpotdeksels ? Enfin, op het einde heeft Cecile de dure reparatie mogen uit eigen zak betalen (denk iets rond de 2000 €).
    Nu, enfin, voor mij speelt dat bandenaspect niet zo erg omdat ik mijn 4x4 enkel gebruik als ik het nodig heb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Er wordt bijna overal al jaren afgeraden om banden te wisselen tussen voor en achter.
    Als die permanent 4x4 is, dan is de slijtage toch ook ongeveer dezelfde op de vier banden, wat is het nut dan van een wissel?
    Bij onze wagens raden ze die wissel alvast niet aan en bij eentje kan het ook niet mits de bandenmaat anders is.
    Omdat rechts voor “altijd” wat meer sleet maakt op de rechter kant van de band Freddy.

Standaard Nieuwe banden

Omdat rechts voor “altijd” wat meer sleet maakt op de rechter kant van de band Freddy.
    Omdat voorste banden anders slijten dan de achterste (logisch), wisselen tussen voor en achter heeft dan mogelijks een impact doordat men dan niet op hetzelfde afgesleten vlak gaat rijden.
    Velen gaan dit echter nooit merken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Omdat voorste banden anders slijten dan de achterste (logisch), wisselen tussen voor en achter heeft dan mogelijks een impact doordat men dan niet op hetzelfde afgesleten vlak gaat rijden.
    Velen gaan dit echter nooit merken.
    Ik wissel reeds 47 jaar mijn banden van voor naar achter en zal dat blijven doen Freddy.

Ik wissel reeds 47 jaar mijn banden van voor naar achter en zal dat blijven doen Freddy.
    Vroeger werd dat ook steeds aangeraden, nu door velen afgeraden ... tijden veranderen, auto’s veranderen, banden veranderen, banen veranderen, technieken veranderen, ...
    De ene zal het nog aanbevelen, de andere niet ... wat is het beste, ik weet het niet echt.
    Vroeger deden we dat ook, nu niet meer ... eerlijk gezegd merk ik geen verschil buiten dat met voorwielaandrijving de voorste altijd sneller slijten.
    Beste banden achter is ook de regel ... dus bij 2 nieuwe banden zouden die in principe achteraan moeten komen, maar de meeste garages raden dat ook weer af.
    Dus ja ... het ene spreekt het andere tegen.
    Met permanent 4x4 zou verschil in slijtage minimaal moeten zijn bij normaal rijgedrag.
    Iedereen doet uiteindelijk wat hij zelf denkt goed te zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Beste banden achter is ook de regel ... dus bij 2 nieuwe banden zouden die in principe achteraan moeten komen,
    Of bij zomer/winter wissels

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Of bij zomer/winter wissels
    Al meer dan 15 jaar zetten de bandencentrales hier bij elke wissel de banden op dezelfde plaats als voorheen.
    En met leasingwagens weigeren ze zelfs als je het vraagt, mag niet is dan het antwoord.
    En zoals reeds geschreven, bij meerdere wagens kan men niet eens wisselen wegens verschillende bandenmaat.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

En zoals reeds geschreven, bij meerdere wagens kan men niet eens wisselen wegens verschillende bandenmaat.
    En als er bandenspanningssensors in zitten dan is het mogelijk dat die terug ingelezen moeten worden omdat ze voor de boordcomputer op de verkeerde plaats zitten als de wielen gewisseld zijn.
    Dan moet je naar de garage om de foutmelding op het dashboard weg te krijgen (dat duurt een kwartiertje, met 1/4 werkuur + btw ben je er dan vanaf).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    En als er bandenspanningssensors in zitten dan is het mogelijk dat die terug ingelezen moeten worden omdat ze voor de boordcomputer op de verkeerde plaats zitten als de wielen gewisseld zijn.
    Dan moet je naar de garage om de foutmelding op het dashboard weg te krijgen (dat duurt een kwartiertje, met 1/4 werkuur + btw ben je er dan vanaf).
    Men kan natuurlijk ook de banden van plaats verwisselen zonder de velg van plaats te wisselen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Men kan natuurlijk ook de banden van plaats verwisselen zonder de velg van plaats te wisselen.
    Dat is waarschijnlijk duurder, tenzij je daar zelf alle gereedschappen voor in huis hebt, de wielen moeten dan opnieuw gebalanceerd worden nadat de banden gewisseld zijn.
    En autobanden van de velg halen en er terug opleggen is iets waar ook niet iedereen aan begint zonder de machines die ze daarvoor in de garage gebruiken.

Standaard Nieuwe banden

Dat is waarschijnlijk duurder, tenzij je daar zelf alle gereedschappen voor in huis hebt, de wielen moeten dan opnieuw gebalanceerd worden nadat de banden gewisseld zijn.
    En autobanden van de velg halen en er terug opleggen is iets waar ook niet iedereen aan begint zonder de machines die ze daarvoor in de garage gebruiken.
    Ge moogt ervan uitgaan dat 99% zijn banden of wielen niet zelf wisselt, het is een kleine minderheid dat dit zelf doet.
    Van al wie winterbanden heeft, is het grotendeels dan nog eens leasing en leasing geeft zo goed als nooit het recht op extra velgen.
    Privé zijn er inderdaad ook mensen die een tweede set velgen hebben, maar vaak ook gestockeerd in de garage of bandencentrale (zou ok nooit doen).
    Een tweede set banden zal nog steeds het meest voorkomende zijn.
    Dat uitbalanceren is misschien een extra kost, maar het is ook niet slecht om dit af en toe eens te doen.
    Voor de prijs van velgen kan men anders ook al dikwijls laten uitbalanceren, ja ik weet dat er ook goedkope velgen bestaan voor sommige wagens.
    Het blijft uiteraard voor iedereen eigen keuze en alles heeft voor en nadelen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ge moogt ervan uitgaan dat 99% zijn banden of wielen niet zelf wisselt, het is een kleine minderheid dat dit zelf doet.
    Van al wie winterbanden heeft, is het grotendeels dan nog eens leasing en leasing geeft zo goed als nooit het recht op extra velgen.
    Mijn schoonzoon heeft een firma auto van Belfius en inderdaad zomer en winterbanden, winterbanden worden tweejaarlijks vervangen en zomerbanden
    worden jaarlijks vervangen door nieuwe, ook al zouden die maar pakweg 10.000 Km gelopen hebben, staat dus jaarlijks op vier nieuwe zomerbanden,
    hoe zot kan je het bedenken....
    Jammer genoeg niet dezelfde maat als op mijn dochter haar auto, want hij mag ze in wezen gewoon mee nemen naar huis als hij dat wil.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 1 juni 2020 om 16:29

Speelt voor mij geen rol Bart, de bandensensors hebben geen positie, is een algemeen alarm dat van één van de sensors komt, is dus uitstappen en kijken van welke
    het alarm kan komen, die druksensors staan alle vier op 2,4 bar ingelezen, enige keuze optie die ik heb op die auto is a, b en c a is licht beladen, B is met vijf personen
    en c is als je bv. een caravan zou trekken en met een zware kogel belasting zou zitten, nog nooit gebruikt, weet zelfs niet waar dat goed voor kan zijn.
    Ik heb het bij mijn Subaru eens getest, en krijg maar alarm vanaf 1,5 bar sensors staan ingelezen op 2,4 bar, en de instelling is poepsimpel KLIK
    Bij mijn Mercedes zaten de sensors ook niet in de velgen maar werd een platte band geregistreerd door de ophanging en niet volgens druk,
    reset was gewoon uit te voeren op de computer van de auto zelf, als ik wisselde van zomerwielen naar winterwielen altijd alarm ook al stonden de banden
    op gelijke druk, gewoon te resetten in het menu banden, vijf seconden werk.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 1 juni 2020 om 17:03 Reden: toevoeging

Standaard Nieuwe banden

Bij mijn Mercedes zaten de sensors ook niet in de velgen maar werd een platte band geregistreerd door de ophanging en niet volgens druk,
    reset was gewoon uit te voeren op de computer van de auto zelf, als ik wisselde van zomerwielen naar winterwielen altijd alarm ook al stonden de banden op gelijke druk, gewoon te resetten in het menu banden, vijf seconden werk.
    Op de vering heb ik nog nooit geweten, eerste keer dat ik daarvan hoor ... wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan hé.
    Is dat dan met een specifieke sensor die de hoogte van de vering meet of zo?
    Ik zoek vermoedelijk op verkeerde termen, maar kan het niet meteen vinden.
    Sensoren in de wielen en op de sensoren van het ABS kende ik wel al.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Al meer dan 15 jaar zetten de bandencentrales hier bij elke wissel de banden op dezelfde plaats als voorheen.
    En met leasingwagens weigeren ze zelfs als je het vraagt, mag niet is dan het antwoord.
    Sommige auto's hebben wel 4x dezelfde bandenmaat

En als je bij zomer/winter wissel ineens de beste band met het beste/diepste profiel op de as zet waar de beste banden thuishoren ... wat is er nu mis mee?
    Voordeel is verder dat ze gelijkmatiger slijten en je de bandenwissel (nieuwe banden bedoel ik) op mekaar afstemt (4 banden tegelijk)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Sommige auto's hebben wel 4x dezelfde bandenmaat

En als je bij zomer/winter wissel ineens de beste band met het beste/diepste profiel op de as zet waar de beste banden thuishoren ... wat is er nu mis mee?
    Voordeel is verder dat ze gelijkmatiger slijten en je de bandenwissel (nieuwe banden bedoel ik) op mekaar afstemt (4 banden tegelijk)
    Bij een 4x4 of achterwielaandrijving slijten die al bijna gelijk wat profieldiepte betreft, dus niet zoveel nut wat slijtage (profieldiepte) betreft.
    Voorste banden slijten anders dan de achterste (logisch) en de banden plots van as veranderen zou er kunnen voor zorgen dat niet het volledig loopvlak correct op de baan zit, dat heeft negatieve impact op baanhouding en kan voor extra opwarming zorgen en extra slijtage aan de ophanging en dergelijke ... en dat is info die wel vaker gegeven wordt.
    Wat iedereen ermee doet is zijn keuze, voor mij wisselt iemand zelfs elke 100 km zijn banden als hij dat wil.
    Als ze het niet willen doen omdat ze niet mogen ... dan zal daar ergens toch wel een reden voor zijn?
    En ja ik weet dat er mensen zijn die het wel doen.
    Ik slijt bijna geen banden, dus maak ik er ook geen probleem van om er te vervangen indien nodig.
    Soit, het is zoals met alles ... veel meningen, veel verschillen maar ook is ieders situatie anders.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Juist!

Ik heb ongeveer 30 jaar lang regelmatig mijn banden voor/achter laten wisselen bij het onderhoud. Ik had al die tijd een vaste garagist. Uiteraard kwamen dan de betere banden op de juiste as te liggen (naar voren want voorwielaandrijving). Nooit heb ik enig nadelig rijgedrag ervaren, nooit ben ik gewaarschuwd voor slijtage, afwijkende wegligging, e.d.. In die tijd had ik nog geen winterbanden en deed ik probleemloos 90000 km met één set.
    Toen mijn garagist op pensioen ging ben ik na een tijdje (niet tevreden van de vervanger) overgestapt op een ander merk en heb van in den beginne winterbanden erbij genomen. Bij winter zomerwissel keek men naar de slijtage en als er een wezenlijk verschil was in profiel gingen de betere banden weer naar voor, ongeacht de kilometerstanden. Met die auto heb ik bijna 8 jaren gereden en de zomerbanden waren aan vervanging toe toen ik de wagen verder verkocht.
    Ik heb in die 40 jaren ook dikwijls gezien dat ze de banden inspecteerden en aftasten, voelden naar slijtage (veronderstel ik toch)
    Met de huidige auto (weer ander merk) weet ik niet of die werkwijze ook wordt gevolgd, of er al verschil is in profiel (pas winter/zomer gedaan) weet ik ook niet. Met deze concessiehouder mag men niet in de werkplaats Daarbij is de auto - en dus ook de banden - relatief nieuw.

Foute redenering:voorwieltractie beste banden van voor.Vals gevoel van veiligheid.
    Beste banden moeten altijd op de achteras staan.

Op de vering heb ik nog nooit geweten, eerste keer dat ik daarvan hoor ... wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan hé.
    Is dat dan met een specifieke sensor die de hoogte van de vering meet of zo?
    Ik zoek vermoedelijk op verkeerde termen, maar kan het niet meteen vinden.
    Sensoren in de wielen en op de sensoren van het ABS kende ik wel al.
    Ik vind er zelf ook niets van terug Freddy, maar weet een ding zeker, er zaten geen druksensoren in de wielen,
    in de garage is mij ooit gezegd dat deze ingebouwd zaten in de veerpoot of ergens in de ophanging, als daar plots
    een ander gedrag werd waargenomen kreeg je alarm, was een Duitse Philips lease auto, of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet.
    In elk geval, als banden werden vervangen waren dat gewone ventielen die ze er in trokken.
    Ook nooit geen calibratie moeten doen bij vervanging, maar wel altijd alarm na het monteren van nieuwe banden of wissel naar
    winterwielen, deze kon je vrij simpel resetten met de knoppen op het stuur.
    Moet volgens dat ik las op een paar fora te maken hebben met een eigenschap horende bij het soort ophanging, actief of adaptief, maar
    zouden ze bij Mercedes achter zich gelaten hebben en werken nu ook met sensoren, kortom niet veel over terug te vinden.
    "Agility Control met adaptieve schokdempers leverbaar; deze voorziening is standaard op de C-Coupé" Maar deze van mij was geen coupé???
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 2 juni 2020 om 14:15

Ik vind er zelf ook niets van terug Freddy, maar weet een ding zeker, er zaten geen druksensoren in de wielen,
    in de garage is mij ooit gezegd dat deze ingebouwd zaten in de veerpoot of ergens in de ophanging, als daar plots
    een ander gedrag werd waargenomen kreeg je alarm, was een Duitse Philips lease auto, of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet.
    In elk geval, als banden werden vervangen waren dat gewone ventielen die ze er in trokken.
    Ook nooit geen calibratie moeten doen bij vervanging, maar wel altijd alarm na het monteren van nieuwe banden of wissel naar
    winterwielen, deze kon je vrij simpel resetten met de knoppen op het stuur, maar vind daar eigenaardig genoeg ook niets van terug.
    Dat het niet altijd met sensoren op de ventielen is weet ik ook zeker, hier al verschillende wagens gehad waarbij er niets in of op het wiel zit, wel via ABS sensoren die een ander aantal omwentelingen vaststelt op één wiel.
    Wetgeving verandert ook continu.
    De ene keer moet het met sensoren op het wiel, dan mag het ook weer met ABS sensoren, dan verandert het weer eens.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Dat het niet altijd met sensoren op de ventielen is weet ik ook zeker, hier al verschillende wagens gehad waarbij er niets in of op het wiel zit, wel via ABS sensoren die een ander aantal omwentelingen vaststelt op één wiel.
    Wetgeving verandert ook continu.
    De ene keer moet het met sensoren op het wiel, dan mag het ook weer met ABS sensoren, dan verandert het weer eens.
    Ik weet alleen dat in mijn oude Touran ik nooit alarm krijg met mijn winterbanden (op standaard stalen velgen).
    Een redelijk nutteloze feature als je het mij vraagt, dikwijls vals alarm.
    En de enige keer dat ik ooit een band plots heb platgereden heeft een vrachtwagenchauffeur met de lichten geknipperd om me te waarschuwen dat er iets fout was.

Standaard Nieuwe banden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Ik weet alleen dat in mijn oude Touran ik nooit alarm krijg met mijn winterbanden (op standaard stalen velgen).
    Een redelijk nutteloze feature als je het mij vraagt, dikwijls vals alarm.
    En de enige keer dat ik ooit een band plots heb platgereden heeft een vrachtwagenchauffeur met de lichten geknipperd om me te waarschuwen dat er iets fout was.
    Vals alarm ook al eens gehad en ook één keer een echte melding.
    De echte heeft me wel geholpen want stond op punt een langere rit te maken en net met een feestdag en lang WE ... anders stond ik daar mogelijks onderweg ergens te prutsen om de band te herstellen of op te pompen.
    Na bandenwissel meestal eens een melding ... reset doen ze bijna nooit correct.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. VHS banden
    Door toerist in forum Chit Chat
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 30 juni 2019, 11:13
  2. Banden
    Door t'web in forum Beginnershoek
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 25 maart 2008, 09:34