Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nieuwe auto

    Straks nemen we auto naar onze brievenbus:
    http://www.standaard.be/cnt/dmf20170306_02766373
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #47
      Re: Nieuwe auto

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Straks nemen we auto naar onze brievenbus:
      http://www.standaard.be/cnt/dmf20170306_02766373
      Dat is ook logisch geworden door verschillende redenen.

      1) Het openbaar vervoer is onvoldoende in België.
      Om van hieruit naar een winkel aan de vaart te gaan is het 9 minuten met de wagen of 44 minuten met het openbaar vervoer.
      Om naar mijn vorige werkplaats te gaan was het buiten de spits een uur rijden, tijdens de spits 1u40 tot 2 uur, met het openbaar vervoer minstens 3u30, maar dan moest ik eerst nog 15 minuten met de auto rijden tot aan het station omdat er niet vroeg genoeg bussen reden.

      2) Iedereen betaalt verkeersbelasting en verzekering voor een gans jaar, dat men nu rijdt of niet, dat men milieubewust weinig rijdt eveneens ... men kan dus maar beter profiteren van hetgeen waarvoor men betaalt.
      Men wordt eigenlijk benadeeld door minder te rijden.

      Mocht men enkel per gereden kilometer verkeersbelasting moeten betalen alsook verzekering, dan zouden er al wat meer mensen op het aantal kilometer letten.

      3) Vroeger waren er overal buurtwinkels op de hoek van de straat, nu moet men soms 20 km verder om een winkel tegen te komen.

      4) Vroeger leverde men brood, drank, vis, groenten en dergelijke aan huis ... allemaal verleden tijd.

      Tijden zijn inderdaad veranderd ... maar we worden ook door allerlei zaken een beetje gedwongen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #48
        Re: Nieuwe auto

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        In feite moet ik altijd eens lachen met de mensen die menen dat "de voortuitgang" wel alles zal oplossen (ik kom daar frequent mee in stokken). De natuur heeft zichzelf het recht toegemeten om onverbiddelijke grenzen te stellen, tot spijt van wie het benijdt. Het ging hier toch over auto's hé ? Wel : de Carnot-cyclus is er een van.

        Volledig mee eens
        Dat de mensheid de pretentie heeft om te denken dat ze de klimaatverandering kunnen tegenhouden...

        Comment


        • #49
          Re: Nieuwe auto

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dat is ook logisch geworden door verschillende redenen.

          1) Het openbaar vervoer is onvoldoende in België.
          Om van hieruit naar een winkel aan de vaart te gaan is het 9 minuten met de wagen of 44 minuten met het openbaar vervoer.
          Om naar mijn vorige werkplaats te gaan was het buiten de spits een uur rijden, tijdens de spits 1u40 tot 2 uur, met het openbaar vervoer minstens 3u30, maar dan moest ik eerst nog 15 minuten met de auto rijden tot aan het station omdat er niet vroeg genoeg bussen reden.

          2) Iedereen betaalt verkeersbelasting en verzekering voor een gans jaar, dat men nu rijdt of niet, dat men milieubewust weinig rijdt eveneens ... men kan dus maar beter profiteren van hetgeen waarvoor men betaalt.
          Men wordt eigenlijk benadeeld door minder te rijden.

          Mocht men enkel per gereden kilometer verkeersbelasting moeten betalen alsook verzekering, dan zouden er al wat meer mensen op het aantal kilometer letten.

          3) Vroeger waren er overal buurtwinkels op de hoek van de straat, nu moet men soms 20 km verder om een winkel tegen te komen.

          4) Vroeger leverde men brood, drank, vis, groenten en dergelijke aan huis ... allemaal verleden tijd.

          Tijden zijn inderdaad veranderd ... maar we worden ook door allerlei zaken een beetje gedwongen.
          1) Volledig mee eens
          2) Dat is natuurlijk kwestie van invulling. Ik heb ook een Telenet abon, maar daarom speelt mijn TV niet dag en nacht.
          3) Dit hangt uiteraard af van waar je woont; niet iedereen in Vlaanderen woont 20km van een winkel. Dit lijkt mij eerder uitzondering dan regel.
          4) Is juist, maar er waren toen veel minder supermarkten.

          Ik begrijp volkomen dat niet iedereen vlakbij een winkel of het werk woont, maar er wordt toch gewillig naar de auto gegrepen, zelfs voor diegene die wel alles vlakbij voorhanden hebben.
          In Nederland is fietsen een stuk vanzelfsprekender.
          Als tiener fietste ik dagelijks naar school (8 km enkele richting) door weer en wind, ik was trouwens zelden ziek.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #50
            Nieuwe auto

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            1) 2) Dat is natuurlijk kwestie van invulling. Ik heb ook een Telenet abon, maar daarom speelt mijn TV niet dag en nacht.
            Klopt, maar Telenet dwingt u niet om minder te gebruiken, legt geen extra taks op het gebruik, verbiedt niet te rijden (surfen) als er Smog is, verlaagt niet permanent overal de snelheid, laat geen weggerotte wegen (draden in dit geval) liggen, verbiedt niet in steden te surfen, heeft geen internetvrije zondag, ...
            Met de auto betalen we steeds meer maar mogen we ook steeds minder.

            Bij Telenet kan je een goedkoper abo nemen als je minder nodig hebt, bij de staat betaalt men steeds de maximum, ook al mag men niet altijd rijden of wil men bewust minder kilometers doen.
            Er is geen enkele stimulans om minder te rijden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Nieuwe auto

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Klopt, maar Telenet dwingt u niet om minder te gebruiken, legt geen extra taks op het gebruik, verbiedt niet te rijden (surfen) als er Smog is, verlaagt niet permanent overal de snelheid, laat geen weggerotte wegen (draden in dit geval) liggen, verbiedt niet in steden te surfen, heeft geen internetvrije zondag, ...
              Met de auto betalen we steeds meer maar mogen we ook steeds minder.

              Bij Telenet kan je een goedkoper abo nemen als je minder nodig hebt, bij de staat betaalt men steeds de maximum, ook al mag men niet altijd rijden of wil men bewust minder kilometers doen.
              Er is geen enkele stimulans om minder te rijden.
              Die is er wel : de prijs van de brandstof...
              In plaats van al die zever over rekeningrijden, dat men alle andere taksen laat vallen en de prijs van de brandstof voor auto's verdubbeld. Vandaag zijn die brandstoftaksen al heel hoog, maar ze kunnen er nog wel wat bijdoen .

              Ik zie hier ergens het verbruik van een diesel van 150 pk staan : 4 l/100 km. Moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet bijster geloof.
              Mijn Honda civic 1.6 dtec (120 pk) is 1 van de zuinigste op de markt (3.7 l. volgens Honda). Heb net een reisje gedaan van een kleine 1700 km. en daar mijn laagste verbruik gehaald (4.9 l./100 km.). In mijn dagelijks gebruik (omdat ik veel korte ritjes doe van een 10 km.) is een goeie liter meer (en in de winter komt daar nog een halve liter bij). Daarmee is de honda een 0.5 l. zuiniger dan mijn VW Golf V pumpdüse...
              Mijn verbruik is gemeten aan de pomp, niet de boordcomputer. Die van mijn golf bijvoorbeeld was een 0.6 tot 1 liter te "voordelig"...
              Mijn rijstijl is denk ik normaal : vermijd hogere toerentallen, maar ik rij wel de effectief aanbevolen snelheid (dus 120, is 125 op mijn teller) en behoorlijk vaak met de snelheidsregelaar.
              Dat reisje was dus 75% snelwegverkeer en de rest op kleine wegen.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #52
                Re: Nieuwe auto

                Tuurlijk betalen we steeds meer, omdat de kosten ook stijgen hé. En dan nog zijn er genoeg studies die aantonen dat de inkomsten gerelateerd aan auto's onvoldoende zijn om alle kosten (inclusief gezondheid) te betalen.
                Als je met een zuinige auto rijdt die niet te hoog in CO2 en vermogen zit, dan valt dat allemaal nog mee.
                Op het totaal budget van een auto is de aankoop en dus afschrijving nog altijd het grootst. Dat heb je zelf in de hand bij de aankoop. Koop een Dacia Sandero of zo, dan zakken de kosten.

                Als je natuurlijk met een Dodge Viper met een cilinderinhoud van 8liter en een CO2 van 8756 g/km gaat rijden, dan betaal je taksen. Kan ik mee leven.


                Al de rest komt gewoon doordat er te veel auto's rijden. Snelheid gaat naar beneden... Tja, waarom zouden ze dat doen? Om misschien wat minder ongelukken te hebben als er te veel auto's op hetzelfde moment op de weg zijn?
                In de steden vind ik het véééééééél aangenamer tegenwoordig met al die verkeersvrije zones. Als ik in het buitenland ben in steden waar de auto helemaal weg is, dat is ongelooflijk veel aangenamer. Je parkeert je auto buiten de stad, een wandelingske, en je kan blijven ademen.

                Of willen we hier overal amerkaanse toestanden. Winkel na winkel aan een grote baan met iedere keer een parking ter grootte van 3 voetbalvelden. Je gaat van de bakker naar de beenhouwer met de pick-up... Nee bedankt.

                Comment


                • #53
                  Re: Nieuwe auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Mijn vrouw heeft een 2.0 diesel met 150PK en ook automaat, veel meer koppel en van 0-100 een pak sneller dan die van u (volgens wat ik kan vinden).
                  Zij houdt zich aan alle verkeersregels maar rijdt wel redelijk sportief wat optrekken en zo betreft ... verbruik ligt nu volgens de laatste tankbeurt op een goede 4 liter.
                  Dat vind ik pas echt meevallen wat verbruik betreft.

                  .
                  Ik sta toch een beetje argwanend ten opzichte van metingen van de ¨laatste tankbeurt". Dit is niet echt relevant, maar het verbruik over 10000 km lijkt me relevanter.
                  Ook het gewicht van de wagen speelt een rol: met mijn xc60 diesel kom ik aan 7 liter maar het is een 181 pk, ik rijd meestal met adaptive cruise control (waardoor je eigenlijk niet efficiënt rijdt), en rij 70% op autosnelweg.



                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nieuwe auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                    Ik sta toch een beetje argwanend ten opzichte van metingen van de ¨laatste tankbeurt". Dit is niet echt relevant, maar het verbruik over 10000 km lijkt me relevanter.
                    Dat is niet alleen bij één tankbeurt zo, dat is in het algemeen tussen de 4 en 4,5 liter, de laatste tankbeurt inderdaad 4 liter.
                    Met haar vorige wagen was dat eveneens in dezelfde lijn ... op snelweg lukte het zelfs eens om aan 3,9 te zitten.
                    En dat ligt in lijn met wat de fabrikant opgeeft.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nieuwe auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Ik zie hier ergens het verbruik van een diesel van 150 pk staan : 4 l/100 km. Moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet bijster geloof.
                      Mijn Honda civic 1.6 dtec (120 pk) is 1 van de zuinigste op de markt (3.7 l. volgens Honda). Heb net een reisje gedaan van een kleine 1700 km. en daar mijn laagste verbruik gehaald (4.9 l./100 km.).
                      Je moet niets geloven hé ... iedereen is daar vrij in.
                      Best alleen oordelen over iets dat men zelf ervaart ... dat voorkomt misverstanden.

                      Ben even gaan kijken op de site van de leasing, daar staat dat het "gemiddeld" verbruik voor hetzelfde type wagen 5.1 is ... "gemiddeld" wil zeggen dat er dus zijn met meer en met minder.
                      Wat is er dan zo abnormaal aan die 4 à 4,5?
                      Die gegevens zijn anders wel berekend volgens een gemiddelde van enkele miljoenen kilometers denk ik.
                      Dat er mensen zijn die meer verbruiken kan en zal zeker ... zware voet, niet anticiperen, zwaar geladen, enz.
                      Idem met slijtage van banden en remmen ... er zijn er die geen 10.000km doen en anderen bijna 100.000km.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nieuwe auto

                        En tank eens 98 ipv 95.Indien je met benzine rijdt.
                        Bij mij maakt dat een verschil uit van 200 km per bak.(verbruik over de laatste 6 maand).
                        Ooit hier eens een topic over gestart.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nieuwe auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          En tank eens 98 ipv 95.Indien je met benzine rijdt.
                          Bij mij maakt dat een verschil uit van 200 km per bak.(verbruik over de laatste 6 maand).
                          Ooit hier eens een topic over gestart.
                          Het klopt inderdaad dat de meeste wagens minder verbruiken met 98 dan met 95, maar meer en meer nieuwe wagens geven enkel 95 op als geschikte brandstof.
                          Vroeger werd dat door velen gedaan om te besparen op de prijs, maar het kwam eigenlijk duurder uit door meerverbruik.
                          Het aanbevelen van 95 zal wel meer met milieunormen te maken hebben zeker?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nieuwe auto

                            Ik kan niet anders dan jullie (bijna) allemaal een dikke proficiat wensen met jullie verbruik, hetzij diesel, hetzij benzine.
                            Ik hou mijn verbruik al decennia lang bij en ik kom nu met onze Meriva van in het begin uit rond de 10 liter rond de kerktoren en rond de 7 liter op reis wanneer we nogal wat autostrade rijden.
                            Ik heb zeker geen zware voet, de wagen is een Meriva 1.4 turbo met automaat.
                            Ik had het verbruik (naar hetgeen de fabrikant op gaf) alleszins lager ingeschat, maar het is nu zo.
                            Het is ook geen ramp voor mij met 23.000 km op de teller na twee jaar.
                            En ik lees dat er sommigen hun wagen uithalen voor 600 meter... wel ik haal die van mij 2 keer per week uit voor exact 475 meter (gemeten op Google Earth), ne mens kan maar gemakkelijk zijn hé .
                            En mijn aankooprijs/afschrijving (als particulier gerekend), verzekering, wegentaks enz bedragen toch evenveel, rij ik nu weinig/kort en/of veel/lang.
                            Het is maar dat beetje benzine dat meer kost.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nieuwe auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              En mijn aankooprijs/afschrijving (als particulier gerekend), verzekering, wegentaks enz bedragen toch evenveel, rij ik nu weinig/kort en/of veel/lang.
                              Het is maar dat beetje benzine dat meer kost.
                              Dat vind ik ook ... het is niet dat meerverbruik dat de grootste kost is aan een wagen en het is nog zotter een paar tienduizend Euro te geven aan een wagen en dan schrik te hebben om ermee te rijden omdat hij iets verbruikt.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nieuwe auto

                                Intussen is mijn 120000 km onderhoud gebeurd en is het kofferslot vervangen voor een goeie 400 euro. Best tevreden dus.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X