Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

    Hallo allemaal,

    Ik ben helemaal nieuw hier op het forum en zit al de hele ochtend te kijken en te zoeken naar waar ik nu dit topic hoef te plaatsen maar vind nergens het gepaste subforum.

    Ik ben pas begonnen met fotografie sinds mijn reis naar de USA (13 september 2011- 10 oktober 2011, ik ben altijd al enorme liefhebber geweest van foto's nemen en heb dan ook EINDELIJK sinds augustus mijn eigen digitale spiegelreflex aangeschaft: het is de canon 600D geworden met een kitlens ES 18-135

    Ik ben eigenlijk nog steeds totaal leek en weet niets over fotograferen behalve dan een dun boekje dat ik al heb gelezen over de 600D waar alles zeer vluchtig staat in uitgeschreven.

    Ik nam op reis zo een 10.000 foto's en heb thuis een selectie moeten maken dat ik (nog steeeds veeel te veel) aan een 1230 foto's uitkwam.
    Nu is mijn vraag op welke basis selecteer je de beste fotos om een album te maken ik doornam al enkele keren mijn "kleine" selectie maar vind mijn foto's allemaal wel mooi ...
    Canon EOS 600D + Canon 10-22mm + Canon 50mm 1.8 + Canon 70-200mm 2.8 L IS USM + Canon 100-400mm L IS USM

  • #2
    Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

    Oorspronkelijk geplaatst door Spooner1989 Bekijk bericht
    ..........

    Ik ben pas begonnen met fotografie sinds mijn reis naar de USA (13 september 2011- 10 oktober 2011.....

    Ik nam op reis zo een 10.000 foto's ...
    das ongeveer zo,n 370 opnamen per dag...?
    bij een gemiddeld daglicht van 9 uur, ruim 1 opname per minuut.
    je kan beter gaan filmen.!
    grt,bouk.
    Last edited by bouk; 26 november 2011, 13:47. Reden: ';/.,./
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

      Misschien eens beginnen met het sorteren per onderwerp en dan een subselectie maken? Als je daarna nog teveel foto's hebt naar je mening kan je een limiet van x aantal foto's gebruiken. Het is in ieder geval digitaal. Je kan dus alles bijhouden, maar beperk je selectie voor een album.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

        Kill your darlings!

        Selecteren voor een boek is het moeilijkste wat er is. Ik doe het met selectierondes, waarbij ik geen foto's selecteer die ik wil behouden, maar eerder foto's selecteer dieweg mogen.

        Als het gaat om mijn eigen boeken (wildlife), dan valt dat proces nogal mee. Maar als het bvb gaat over een boek over een reis, dan durft de echtgenote ook wel al eens het recht opeisen om pics te deleten die zij niet mooi vindt. En dat doet fysiek pijn, I kid you not. Ik ben daar echt gene goeie in.

        Tip; delete niet teveel, want eenmaal je aan je layout van je boek bezig bent zal je merken dat je soms nog foto's moet zoeken om de "flow" in het boek te houden (qua onderwerpen/plaatsen), of dat je pics nodig hebt om gaatjes op te vullen, enz... Omgekeerd; soms zal je merken dat een pic, hoe goed hij ook is, niet past. En tja dan... kill your darlings hee.

        Vraagje trouwens; wie heeft er hier boeken op blurb staan?
        Zou wel eens andermans editing-werk willen zien.

        Mvg,

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

          Nu is mijn vraag op welke basis selecteer je de beste fotos om een album te maken ik doornam al enkele keren mijn "kleine" selectie maar vind mijn foto's allemaal wel mooi ...
          Op basis van techniek, esthetiek en inhoud. een goede foto scoort hoog op deze drie aspecten.
          Dat je je foto's allemaal wel mooi vind is typerend voor beginners omdat zij nog geen grondige basis hebben om hun foto's te beoordelen.
          Ik vind het dan ook geen goed idee om nu meteen al een album te gaan maken.
          De selectie die je nu maakt zal normaal gezien helemaal anders zijn dan de selectie die je zou maken over een jaar uit dezelfde reeks foto's
          Gaandeweg leer je meer over fotografie, en niet alleen over de technieken (waar het op BD veelal om draait).
          Als je verder gaat met je fotografie en je erin wil verdiepen, zal je merken dat je nog maar een heel beperkte selectie overhoudt,
          en dat je zelfs terug zal willen keren naar die plekken in de USA, om er andere foto's te maken dan je in je beginperiode deed.
          eerst stappen, dan pas lopen.
          succes ermee.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

            Zo doe ik dat:

            Eerste scan van de foto's. Dan haal je de slechte foto's eruit. Er is af en toe wel eentje met de verkeerde focus, belichting... Je kan veel rechtzetten in na bewerking maar als je voldoende foto's hebt dan kan je kiezen. Af en toe heb je ook dubbele foto's van hetzelfde. Als je er 10.000 hebt dan kan je gerust een aantal in de vuilbak gooien.

            Dan foto's onderverdelen in evenementen. Dat kan per dag zijn, maar ook per dag kan je meerdere evenementen hebben. vb ontbijt, wandeling, zwemmen, museum, krokodillen-farm.......

            Dan maak je een mini planning van hoeveel pagina's je gaat besteden aan zo'n evenement in je boek. Je boek mag ook niet veel te dik worden. Dus je zal eerst moeten gaan kijken naar de drukker van welk boek je wilt nemen en hoeveel pagina's je in het totaal gaat drukken. Dan verdeel je de evenementen die in het boek moeten over die pagina's. Dit is dus op een papiertje hé. vb pag1: ontbijt+wandeling, pag2-7: Croc-farm....

            Niet noodzakelijk elke foto moet in het boek en niet elk evenement dat je meemaakte verdient evenveel aandacht.

            Dan maak je die pagina's aan. Je hebt nu een kleinere selectie van foto's die voor die pagina in aanmerking komen. Kiezen en delen, wikken en wegen.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Vraagje trouwens; wie heeft er hier boeken op blurb staan?
              Zou wel eens andermans editing-werk willen zien.

              Mvg,

              J.
              Op Blurb staan alleen maar de meer eenvoudige boeken. Ik gebruik die dienst als het goedkoop moet zijn. bv als ik een boek voor een ander maak.



              Tot en met 2009 gebruikte ik de layout mogelijkheden van Blurb. Maar sinds 2010 doe ik dat in PS, waarna de pagina's dan ook als JPG worden gesaved om in te laden in Blurb.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                das ongeveer zo,n 370 opnamen per dag...?
                je kan beter gaan filmen.!
                grt,bouk.
                Voltreffer!

                Als ik foto's selecteer ga ik er meermaals doorheen in Lightroom. De eerste keer snel om de mislukte foto's eruit te halen.
                De tweede keer markeer ik de foto's met het zwarte vlaggetje (verwerpen) om foto's aan te duiden die mee niet aanstaan.
                Vervolgens ga ik al het geen dat dan nog overblijft retoucheren waarna ik daaruit mijn finale selectie maak.
                Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

                  Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                  Tot en met 2009 gebruikte ik de layout mogelijkheden van Blurb. Maar sinds 2010 doe ik dat in PS, waarna de pagina's dan ook als JPG worden gesaved om in te laden in Blurb.
                  Ik werk in Indesign, gebruik een script om de bronbestanden automatisch om te zetten naar TIFFs van de juiste afmetingen, en scherp die CYMK TIFFs dan nog op met speciale sharpening software in CS5.

                  Ik heb echter nog maar één boek af en twee andere in de maak.
                  Does a wildlife photo book needs a foreword to point out, ad nauseam, that it's subjects are having a hard time? Is it necessary to accompany wildlife images with eloquent writings? Or do those texts steer you away from the essence of the image? Does a wildlife portrait need extensive processing techniques like duo-tones, dodging and burning? Or does it isolate the subject from it's natural colors and environment, like a caged animal in a zoo? In a book like this one, does the wild need to be romanticized, not only by words, but also by choice of images, almost as to give it a Disney-like image? This book shows African scenery and wildlife as it really is. Animals eat, drink, mark their territory, copulate, devour other animals. There is no need to justify their actions. There is no need to make them more beautiful than they already are. I hope you enjoy these images as much as I enjoyed taking them. And if you are sympathetic to their cause, go on a safari. Your visit justifies their existence. As harsh as that may sound; without economic value they WILL disappear. Just for the record; the cover may look strange, but it is a panorama that covers the whole book and shows about 300 elephants. Yes I counted them the correct way. I counted the legs and divided by four. ;-)


                  Mvg,

                  J.

                  PS. Je heet Dirk AWouters op Blurb
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                    PS. Je heet Dirk AWouters op Blurb
                    Straf, in het echte leven ook
                    Het is dus geen typefout.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Straf, in het echte leven ook
                      Het is dus geen typefout.
                      Met twee hoofdletters? Of staat die W niet in hoofdletter? (kan zijn zenne)

                      Sowieso ongewone naam! Benieuwd hoeveel keer jij die al hebt moeten verbeteren. Persoonlijk kan ik daar van meespreken. Vooral aan leraars uit de lagere school heb ik een complex overgehouden.

                      "Joken"
                      "Jonas"
                      "Johan"
                      "...komt dat eens schrijven op 't bord, ventje!"
                      Zucht.

                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw lid die niet weet waar hij dit topic moet inplaatsen

                        Je moet dringend leren ZIEN. 10.000 is kwantiteit: géén kwaliteit. Je moet je reportage in max 60 foto's kunnen tonen of het publiek valt in slaap. Met mijn analoge camera maak ik 8 (!) foto's per film. Ik zou quasi 1250 films nodig gehad hebben om je quota te bereiken. Echter, de meeste fotos die ik maak zijn keepers. Maw met 10 films heb ik genoeg, allez 15.

                        N
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment

                        Working...
                        X