Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw fornuis op gas !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw fornuis op gas !

    Hallo Chit Chatters, weer is een erg leuk topic totaal los van de fotografie, Koken !
    En dat doen der toch nen hoop hier op het forum, vandaar mijn vraag:
    Ik kocht enige weken geleden een nieuw gasfornuis, ter vervanging van een oud fornuis
    uit mijne kindertijd, ne Nestor Martin, een wit fornuis en zeer degelijk, maar na 50 jaar, dacht ik
    het is tijd om dat is te vervangen. Nu heb in een mooi nieuw fornuis, Smeg, compleet in roestvrijstaal
    alleen, het koken ging sneller op het oude fornuis.....

    Ik zit dus wat met gemengde gevoelens, ik heb weinig geduld dus al wat snel gaat is voor mij
    " méér " OK wat is nu jullie mening, en ik geef hieronder wat ik al gedacht had.

    - Fornuis is gewoon zuiniger met gas, dan het vorige ten koste van wat kooktijd .
    - Al was het vorige fornuis ook op gas, is er soms iets met de potten in combinatie met een modern fornuis

    Maar ik hoor graag jullie mening , waarvoor alvast mijn dank.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

  • #2
    Re: Nieuw fornuis op gas !

    Dag Jeff,

    Is het mogelijk dat de Nestor Martin van 50 jaar geleden nog altijd afgesteld was op stadsgas en niet omgebouwd werd naar het rijkere aardgas?
    Ombouwen was in die tijd eigenlijk de gastoevoer toenijpen.....

    Groeten
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw fornuis op gas !

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Dag Jeff,

      Is het mogelijk dat de Nestor Martin van 50 jaar geleden nog altijd afgesteld was op stadsgas en niet omgebouwd werd naar het rijkere aardgas?
      Ombouwen was in die tijd eigenlijk de gastoevoer toenijpen.....

      Groeten
      Hallo, Ja de mogelijkheid bestaat, alleen kan ik er niet met zekerheid op antwoorden, de Nestor Martin
      is in die tijd aangekocht door mijn ouders wegens de komst van het aardgas hier !
      Wat ik merk is dat het nu langer duurt, maar het wel minder kritisch is qua aanbranden.
      Ma ge leert alles hé, en ik kon op die Nestor Martin mijne plan trekken, al mijn kooktijden zitten
      in het hoofd, maar der moet nu wat bij, en dat zit der nog niet in !

      Zeker en vast bedankt voor je inbreng !

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw fornuis op gas !

        Is er een klein dingske dat je moet weten.
        Dit is afhankelijk van gemeente tot gemeente maar er is verschil in het type aardgas dat ze leveren.
        Namelijk hoog calorisch gas en laag calorisch gas, het verschil is een 15% in energiewaarde dacht ik.
        Normaal gesproken kan je dit op de faktuur zien wat ze je aanrekenen.
        Nu om tot the point te komen....
        Welke sproeiers zitten er in je huidige stoof?
        Meestal heb je sproeiers voor butaan, propaan of lng. Maar tussen hoog en laag colorisch gas maken ze geen sproeiers voor.
        Als het gas niet overeenstemd met je stoof dan zal het rendement lager zijn of juist slechte verbranding hebben.

        Om even af te wijken van jou verhaal, kan ik er mijn verhaal bij zetten.
        Mijn vrouw klaagd al geruime tijd dat haar stoof minder warmte geeft dan vroeger doch ik zie niets verkeerd aan de vlam.
        Op onze faktuur staat dat ze hoogcalorisch gas aanrekenen (maar leveren ze dat wel ook? )
        Feit is dat we in de achterbouw nog een ruimte hebben die verwarmd wordt met een ouderwetse gasstoof die op een schouw is aangesloten.
        En net die stoof geeft de laatste jaren ook minder warmte af desondanks em jaarlijks gekuist wordt vanbinnen.
        Toeval of niet?

        Probleem is dat je wel kan nagaan welk soort gas ze in je gemeente hebben (volgens mijn opzoekingen is dit soms zelfs verschillend per stadsdeel) http://www.eandis.be/info caloriewaarde
        maar ik vertrouw ze voor geen meter.
        Wij zouden voor de "stad" blankenberge in principe hoogcalorisch moeten hebben maar ik denk dat ze in alle stilte hier laag calorisch leveren.
        Je kan het toch op geen enkel manier controleren

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw fornuis op gas !

          Ik denk dat een modern gasfornuis andere koppen heeft dan ietwat oudere gasfornuizen waardoor er eigenlijk minder vlammen geproduceerd worden
          en de gaartijd (kooktijd) hierdoor iets langer in beslag neemt.
          De minder grote koppen kan eventueel te maken hebben met energiebesparende maatregelen en uiteraard veiligheid !

          misschien kom je via volgende link meer hierover te weten: http://www.strijbosch.nl/cms/kookapparatuur.aspx

          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw fornuis op gas !

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Is er een klein dingske dat je moet weten.
            Dit is afhankelijk van gemeente tot gemeente maar er is verschil in het type aardgas dat ze leveren.
            Namelijk hoog calorisch gas en laag calorisch gas, het verschil is een 15% in energiewaarde dacht ik.
            Normaal gesproken kan je dit op de faktuur zien wat ze je aanrekenen.
            Als het gas niet overeenstemd met je stoof dan zal het rendement lager zijn of juist slechte verbranding hebben.
            Op onze faktuur staat dat ze hoogcalorisch gas aanrekenen (maar leveren ze dat wel ook? )
            Feit is dat we in de achterbouw nog een ruimte hebben die verwarmd wordt met een ouderwetse gasstoof die op een schouw is aangesloten.
            En net die stoof geeft de laatste jaren ook minder warmte af desondanks em jaarlijks gekuist wordt vanbinnen.
            Probleem is dat je wel kan nagaan welk soort gas ze in je gemeente hebben. http://www.eandis.be/info caloriewaarde
            maar ik vertrouw ze voor geen meter.
            Wij zouden voor de "stad" blankenberge in principe hoogcalorisch moeten hebben maar ik denk dat ze in alle stilte hier laag calorisch leveren.
            Je kan het toch op geen enkel manier controleren
            Ik zou daar maar niet aan twijfelen dat ze leveren wat ze zeggen hoor xafke.
            Ik weet het nu niet meer uit het hoofd, maar hoog calorisch gas wordt geleverd op een lagere druk dan laag colorisch gas
            ik denk dat het veschil iets van 19mbar tegenover 22 mbar is, ik dacht dat de scheidingslijn loopt van ergens tussen Blankenberge en Knokke
            tot ergens in de walen, en dat de ganse noordkant samen met Nederland van arm gas wordt voorzien.
            alles wat daar zuidwaards onder ligt, wordt van rijk gas voorzien, ik heb dat een paar jaar geleden eens opgezocht
            in verband met de aankoop van een condensatieketel, omdat deze in Nederland veel goedkoper waren, maar bleek
            dat die dingen hier in West-Vlaanderen niet geschikt waren omwille van de afregeling van een condensatieketel...

            In verband met TS zijn probleem:

            Wij hebben hier ook zo een ingebouwde Smeg zitten, en deze zijn inderdaad niet de kookplaten
            van het groot geweld, wel goed, maar niet zeer hevig.
            Van je oude Nestor Martin zal je dat natuurlijk niet meer kunnen terugvinden,
            maar in het boekje van je nieuwe fornuis zou je moeten kunnen terugvinden (in KW) wat de warmte opbrengst
            per bek is, en daar zal waarschijnlijk het soort gas bij staan, maar vergelijken met je oude fornuis zal moeilijk zijn.
            Mischien kan je het vermogen toch nog opvoeren met andere sproeiers,
            daarvoor zou je eens bij Smeg zelf moeten informeren, maar het zou goed kunnen dat er een zekere mogelijkheid is.
            Nog iets, de leveranciers van gasfornuizen weten heel goed waarom ze dat vermogen laag houden, alle nieuwe gekeurde
            toestellen zijn tegenwoordig voorzien van thermokoppels die bij uitwaaien van de vlam automatisch het gas afsluiten.
            Die thermokoppels zijn zeer goed qua veiligheid, en kunnen wel wat verdragen, maar bij TE hoge temperaturen
            branden ze toch kapot, vandaar dat ze (volgens mij) die warmtebronnen wat beperkt houden.
            Tenzij je zo een peperduur fornuis koopt met van die dubbele of driedubbele bekken, daar is de warmteopbrengst
            ongeveer dezelfde per oppervlakte, maar de oppervlakte is veel groter.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw fornuis op gas !

              Misschien stom dat ik dat hier aanhaal maar doe het toch.
              Bij een stoomlocomotief heb een je ketel met water en heb je een vuurhaard, beiden gescheiden door een wand natuurlijk.
              Nu kon het voorkomen dat de ketel geen stoom aanmaakte ondanks het feit dat de vuurhaard witgloeiend was.
              Wat was nu de oorzaak daarvan?
              De oorzaak was het slecht onderhoud van de vuurhaard en meer bepaald van de wand.
              Door de wand niet te onderhouden zette zich daar een dikke laag roet op en die laag hield de warmte, nodig om stoom in de ketel te maken, tegen.
              Oplossing was dat met een haak het roet van de wand werd geschraapt.

              Om nu ter zake te komen, zijn uw potten en pannen onderaan niet te sterk aangeladen?

              Wij hebben ook een SMEG en ben er uiterst tevreden over.
              Ik heb indertijd van mijn schoonmoeder geleerd dat je moet koken met liefde en dat hoe langzamer het gaat hoe beter de smaak zal zijn.
              (Even in de rand, mijn schoonmoeder was een Franse kokkin en ik heb enorm veel van haar geleerd.)

              Besluit: is het niet nodig om potten en pannen te vernieuwen?
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw fornuis op gas !

                Nog eventjes tussenkomen, met de laatste stand van zaken.
                De pannen en potten zijn niet aangeladen, worden ook dagelijks afgewassen, maar toch denk ik aan een vernieuwing.
                Dit doordat ik een nieuwe pot gekocht heb, al een paar weken geleden en dat is een zware pot in gietijzer, en die kookt
                perfect op het nieuwe fornuis. Volgens de handleiding van het fornuis is het afgeregeld voor aardgas, de andere sproeiers
                die zijn bedoeld voor butagas.

                Het vermogen volgens de handleiding is 2 X 1.75 KW halfsnelle branders 1 X Hulpbrander van 1.0 KW en een zeer snelle brander van 3.5 KW

                nogmaals mijn dank voor alle bijdragen.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw fornuis op gas !

                  Der gaat niks boven gietijzeren potten ze mogen zeggen wat ze willen.
                  Maak maar eens konijn of een stoofpotje in inox en in een gietijzeren pot.
                  Inderdaad, vuil (aangeladen) of niet, hun "kontje" bij iedere afwas goed schuren.
                  We hebben precies hetzelfde fornuis, en wij zijn er heel tevreden mee. (Aangekocht op aanraden van een professionele kok.)
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw fornuis op gas !

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Der gaat niks boven gietijzeren potten ze mogen zeggen wat ze willen.
                    We hebben precies hetzelfde fornuis, en wij zijn er heel tevreden mee. (Aangekocht op aanraden van een professionele kok.)
                    Het vermogen volgens de handleiding is 2 X 1.75 KW halfsnelle branders 1 X Hulpbrander van 1.0 KW en een zeer snelle brander van 3.5 KW
                    Hier ook iets van die waardes denk ik.

                    Luc, ik zeg niet dat we niet tevreden zijn hé, maar de 2 meest gebruike branders mochten ook gerust iets zwaarder geweest zijn, 2,25 Kw bv.
                    Wij gebruiken reeds méér dan 35 jaar AMC potten met speciale bodem, zijn we ook zeer tevreden van, en ja gietijzer zal mischien nog iets beter
                    zijn, en wil je het van het qua warmte verdeling, dan zijn koperen potten nog beter, maar het gewicht van die twee moet je er dan ook bijnemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw fornuis op gas !

                      Kwestie warmte begeleiding is koper nog het beste van alle potten, maar om de zoveel tijd moeten die opnieuw verzinkt (of hoe heet dat?) worden.
                      De prijs voor koperen potten is ook niet van de poes.
                      Geert, je hebt wel gelijk wat die twee achterste branders betreft, maar voor mij zijn die voldoende, ik laat alles stilletjes zijn gangetje gaan.
                      Smeg heeft ook een gasvuur met vijf branders, maar die paste niet in onze keuken. Om vlees en vis snel dicht te schroeien is de snelle brander ruimschoots voldoende.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X