Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

    We zijn momenteel bij Bond Moyson (niet uit politieke overweging, gewoon omdat we veel kregen bij de geboorte van de kids )
    Onlangs is er iemand langsgeweest van het neutraal ziekenfonds en dat leek me nog interessanter dan Bond Moyson. Iemand hier ervaring met het Neutraal Ziekenfonds (NIET hetzelfde als het Onafhankelijk Ziekenfonds) ?
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

    Veel mensen zien het verkeerd maar de BM of de CM en andere zijn gewoon doorgeefluiken van wat de sociale zekerheid jou terug geeft op doktersbezoeken etc...
    Eigenlijk is het een club of vereniging van zieken die hun geld willen terug zien natuurlijk :-)

    De ziekenbond is gewoon een doorgeefluik, niet meer en nie minder. Ze worden trouwens ook per aangesloten lid betaald door de staat om jou dossier te beheren.
    Bovenop betaal jij lidgeld (dit heeft NIETS te maken met je rechten op tussenkomsten!!!)
    Strikt genomen moet je de ziekenbond niets betalen daar zij al betaald worden door de staat.(dit ligd zeer gevoelig bij de ziekenbonden zelf want dit is publiek geheim natuurlijk en ze gaan zeggen dat het niet waar is maar puur wettelijk MOETEN ze je GRATIS bedienen bij tussenkomsten van de sociale zekerheid) {dit weet ik van een vriend die regionaal directeur is bij een van die grote ziekenbonden}

    Uit de ledenbijdrage verzamelen ze fondsen om aanvullend een paar klein extras te geven zoals geboortepremies, extra terugbetaling op dietist en zo van die zaken maar veel soeps is dat niet natuurlijk.
    Extra met deze fondsen betalen ze ook werkingskosten voor extra diensten zoals sociaal werkers, juristen, etc die voor somige mensen wel eens handig kunnen zijn om begeleid te worden in hun rechten, voor zover ik weet bieden de leden van de koepel neutraal ziekenbonden deze diensten niet aan.
    Bovenop dit alles hebben de BM en CM ook voorzieningen tot het huren aan scherpe prijzen van loopkrukken, rolwagens tot zelfs bedden en hometrainers wat de neutrale weer niet hebben.
    Je kan van deze diensten enkel gebruik maken als je lid bent.
    En om het kompleet te maken bieden zowel BM als CM ook een netwerk van thuiswinkels waar je aan democratische prijzen kan kopen( als je lid bent natuurlijk anders betaal je de volle pot) van zaken die nodig zijn bij thuiszorg zoals pampers, steunkousen,... de neutrale hebben die winkels niet.

    Kort gezegd:
    1) het maakt nie veel uit waar je gaat, je krijgt er niet meer voor terug voor je doktersbezoeken, waar je recht op hebt van de staat krijg je overal.
    2) een meer belangrijk argument kan zijn hoever je je moet verplaatsen en wat de openingsuren zijn van de loketten om je doktersbriefjes binnen te doen. BM en CM hebben een zeer goed uitgebouwd netwerk van kantoren wat de andere niet hebben.

    Conclusie: je bent best af bij de BM of de CM voor komplete dienstverlening (tenminste als je dienstverlening wil).
    is er een CM om de hoek? pak die dan, is het de BM, blijf daar.

    Comment


    • #3
      Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      We zijn momenteel bij Bond Moyson (niet uit politieke overweging, gewoon omdat we veel kregen bij de geboorte van de kids )
      Onlangs is er iemand langsgeweest van het neutraal ziekenfonds en dat leek me nog interessanter dan Bond Moyson. Iemand hier ervaring met het Neutraal Ziekenfonds (NIET hetzelfde als het Onafhankelijk Ziekenfonds) ?
      Bedoel je dan Vlaams Neutraal Ziekenfonds ?
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Veel mensen zien het verkeerd maar de BM of de CM en andere zijn gewoon doorgeefluiken van wat de sociale zekerheid jou terug geeft op doktersbezoeken etc...
        Eigenlijk is het een club of vereniging van zieken die hun geld willen terug zien natuurlijk :-)

        De ziekenbond is gewoon een doorgeefluik, niet meer en nie minder. Ze worden trouwens ook per aangesloten lid betaald door de staat om jou dossier te beheren.
        Bovenop betaal jij lidgeld (dit heeft NIETS te maken met je rechten op tussenkomsten!!!)
        Strikt genomen moet je de ziekenbond niets betalen daar zij al betaald worden door de staat.(dit ligd zeer gevoelig bij de ziekenbonden zelf want dit is publiek geheim natuurlijk en ze gaan zeggen dat het niet waar is maar puur wettelijk MOETEN ze je GRATIS bedienen bij tussenkomsten van de sociale zekerheid) {dit weet ik van een vriend die regionaal directeur is bij een van die grote ziekenbonden}

        Uit de ledenbijdrage verzamelen ze fondsen om aanvullend een paar klein extras te geven zoals geboortepremies, extra terugbetaling op dietist en zo van die zaken maar veel soeps is dat niet natuurlijk.
        Extra met deze fondsen betalen ze ook werkingskosten voor extra diensten zoals sociaal werkers, juristen, etc die voor somige mensen wel eens handig kunnen zijn om begeleid te worden in hun rechten, voor zover ik weet bieden de leden van de koepel neutraal ziekenbonden deze diensten niet aan.
        Bovenop dit alles hebben de BM en CM ook voorzieningen tot het huren aan scherpe prijzen van loopkrukken, rolwagens tot zelfs bedden en hometrainers wat de neutrale weer niet hebben.
        Je kan van deze diensten enkel gebruik maken als je lid bent.
        En om het kompleet te maken bieden zowel BM als CM ook een netwerk van thuiswinkels waar je aan democratische prijzen kan kopen( als je lid bent natuurlijk anders betaal je de volle pot) van zaken die nodig zijn bij thuiszorg zoals pampers, steunkousen,... de neutrale hebben die winkels niet.

        Kort gezegd:
        1) het maakt nie veel uit waar je gaat, je krijgt er niet meer voor terug voor je doktersbezoeken, waar je recht op hebt van de staat krijg je overal.
        2) een meer belangrijk argument kan zijn hoever je je moet verplaatsen en wat de openingsuren zijn van de loketten om je doktersbriefjes binnen te doen. BM en CM hebben een zeer goed uitgebouwd netwerk van kantoren wat de andere niet hebben.

        Conclusie: je bent best af bij de BM of de CM voor komplete dienstverlening (tenminste als je dienstverlening wil).
        is er een CM om de hoek? pak die dan, is het de BM, blijf daar.
        Ben je daar zeker van dat de neutrale ziekenfondsen dat niet hebben ? Aangezien ik dit zelf nog maar weinig op een ziekenkas heb moeten beroep doen (zelfstandige) voor al wat je noemt ga ik dit hier zeker niet betwisten. Maar ik ga dat zeker eens bekijken. Ik was vroeger bij Euromut (neutraal ziekenfonds) maar nu ben ik overgestapt omwille van enkel verplichtingen naar de ziekenkas om de hoek, nl. Vlaams Neutraal Ziekenfonds. Een ding weet ik zeker, en dat is dat de weinige terugbetalingen die ik heb gehad binnen de kortste keren op mijn rekening stonden. Anderzijds hoor ik van patiënten dat ze soms vrij lang moeten wachten op tussenkomsten van de CM. Dit kan voor sommige mensen die het niet breed hebben soms lastig zijn.
        Als zorgverstrekker moet ik eveneens bekennen dat ik qua communicatie maar met één enkele ziekenkas problemen heb en dat is wel met de CM. Hun administratie loopt hopeloos achterop met soms nadelige situaties voor de patiënt. Probleem is volgens mij "teveel leden".
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

          Ik weet ook dat een deel van het lidgeld bij CM en BM naar de respectievelijke politieke partijen vloeit. Bij het neutraal ziekenfonds is dat niet zo. Lijkt me wel kras van die thuiszorgwinkels. Dit zou willen zeggen als je tijdelijk een rolstoel of krukken nodig hebt, dat je dan gewoon maar je plan moet trekken ?

          Edit :

          Last edited by Kaneda; 19 februari 2013, 11:49.
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #6
            Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Ik weet ook dat een deel van het lidgeld bij CM en BM naar de respectievelijke politieke partijen vloeit. Bij het neutraal ziekenfonds is dat niet zo. Edit :

            Vandaar dat ik verheugd ben dat ik voor een neutraal ziekenfonds heb gekozen.
            Christelijke schandalen genoeg dezer tijden....
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

              Bij CM ben ik al twee jaar bezig om mijn lidmaatschap op te zeggen, krijg geregeld een brief met aanvraag tot betaling, en stuur beleefd telkens beleefd een brief terug met bewijs van aansluiting ergens anders...

              Buiten dat nooit problemen gehad.
              Last edited by perelaar; 19 februari 2013, 13:01.

              Comment


              • #8
                Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Bij CM ben ik al twee jaar bezig om mijn lidmaatschap, krijg geregeld een brief met aanvraag tot betaling, en stuur beleefd telkens beleefd een brief terug met bewijs van aansluiting ergens anders...

                Buiten dat nooit problemen gehad.
                U hebt wel veel geduld.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

                  Neen, ik heb een beter systeem voor sociale zekerheid nu

                  Comment


                  • #10
                    Re: Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

                    Moderator Note: Opgepast voor politieke, maatschappelijke... discussies. Hoe gek dit voor een buitenlander als ik ook lijkt, in België/Vlaanderen is een ziekenfonds (en voor zover ik weet ben je verplicht om een bepaald ziekenfonds te kiezen) tevens gepolitiseerd. Dus aub hou het netjes.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X