Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

    In nog geen 24 uur 44 reacties.
    Blijkbaar toch veel mensen met een mening. Maar waar blijven die meningen als het over beoordeling van fotos gaat?
    Dit is een fotografie forum, right?

    Ale bon, twas goei zon vandaag, de pannelen gaan hun rendement wel geleverd hebben zeker?

    Comment


    • #47
      Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      Ale bon, twas goei zon vandaag, de pannelen gaan hun rendement wel geleverd hebben zeker?
      In dergelijke hitte zal er eerder mindere opbrengst zijn.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #48
        Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
        In dergelijke hitte zal er eerder mindere opbrengst zijn.
        Klopt, bij velen heerst dit misverstand.
        Panelen hebben licht nodig, liefst geen warmte.

        Een veel gemaakte misvatting, is het idee dat zonnepanelen op een warmere dag per definitie meer produceren dan op een koude dag. Dit is alles behalve waar. De

        Comment


        • #49
          Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

          Was een mooie dag maar inderdaad te warm voor de panelen. Op 4 juni 2010 was de opbrengst 3 kWh meer :
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #50
            Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            De teller draait toch terug.... Dus je krijgt 0,22€ per kWh die je teruglevert, op voorwaarde dat je niet onder nul gaat.
            Ook hier ben ik het niet met je eens hoor!
            Immers je krijgt helemaal geen 22 eurocent (in mijn geval is dat 19 eurocent) voor elke kWh die je levert, je mag wel je geleverde kWh "gratis" terug gebruiken (voorlopig althans). Je ontvangt dus nooit geld voor je geleverde energie.
            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

            Comment


            • #51
              Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

              Zucht....
              Is toch gewoon hetzelfde.

              Hou er ook rekening mee dat een electriciteitscentrale maar een cent of 5 krijgt per kWh. De rest zijn distributiekosten.

              Comment


              • #52
                Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Ook hier ben ik het niet met je eens hoor!
                Immers je krijgt helemaal geen 22 eurocent (in mijn geval is dat 19 eurocent) voor elke kWh die je levert, je mag wel je geleverde kWh "gratis" terug gebruiken (voorlopig althans). Je ontvangt dus nooit geld voor je geleverde energie.
                Dit is een discussie tot in den treure zoals wij hier zeggen.

                Nog een kleinigheidje...
                Onze buur heeft eind vorig jaar 18 panelen geplaatst met een max vermogen van 4 kw.
                Voor zijn panelen had hij een verbruik van ongeveer 3.800 kw/jaar en betaalde hiervoor ongeveer 800 euro/jaar alles in.
                Nu zal hij een netvergoeding betalen van 4 x 89 euro of 356 euro/jaar.
                De netvergoeding zou dus ongeveer de helft bedragen van de totale factuur van zij die geen zonnepanelen hebben ????
                Kijk er maar eens jullie factuur op na en zie wat de distributiekost bij jullie bedraagt... ook 50 % ???
                Last edited by Guest17; 18 juli 2015, 17:02.

                Comment


                • #53
                  Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                  Hij zal ongeveer zijn hele verbruik dekken.
                  Dus, hij spaart nog steeds 450€ per jaar uit, en zijn installatie heeft ca 5-6000€ gekost.

                  Nu, je berekening van de netvergoeding is iets te hoog. Dat wordt bepaald op zijn omvormervermogen. Voor dergelijke installatie zal hij een omvormer van 3000-3500W kiezen, en dus nog iets minder netvergoeding betalen.

                  Terugbetaaltermijn is ca 10 jaar, dat is niet spectaculair, maar beter dan een spaarboekske.
                  In elk geval wist hij wat hij betaalde, en wat de netvergoeding zou zijn.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Onze buur heeft eind vorig jaar 18 panelen geplaatst met een max vermogen van 4 kw.
                    Voor zijn panelen had hij een verbruik van ongeveer 3.800 kw/jaar en betaalde hiervoor ongeveer 800 euro/jaar alles in.
                    Nu zal hij een netvergoeding betalen van 4 x 89 euro of 356 euro/jaar.
                    Die vergoeding betaal je voor het gebruik van het net.
                    In welke richting de stroom gaat zal weinig uitmaken, je gebruikt het net.
                    Zonder zonnepanelen betaal je toch ook een vergoeding?
                    Je moet dan enkel het verschil daarmee eens berekenen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Die vergoeding betaal je voor het gebruik van het net.
                      In welke richting de stroom gaat zal weinig uitmaken, je gebruikt het net.
                      Zonder zonnepanelen betaal je toch ook een vergoeding?
                      Je moet dan enkel het verschil daarmee eens berekenen.
                      Dat is het nu net VerSeg, zijn vergoeding die hij nu zal moeten betalen ligt stukken hoger dan de vergoeding die hij vroeger betaalde.
                      Hij betaalde vroeger 800 euro/jaar alles inbegrepen ook de netvergoeding, en zijn vergoeding was toen véééél minder dan 356 euro.
                      Ik zie hem vandaag wel, en zal eens vragen naar het exacte bedrag. Ik hou je op de hoogte.

                      Update
                      : net de buurman gesproken. Hij heeft het onmiddellijk nagezien en mij zelfs getoond, hij betaalde bij zijn laatste afrekening 76.05 euro netwerkkosten voor één jaar.
                      Nogal een verschil met de 356 euro/jaar die hij nu gaat moeten betalen hé !
                      Logisch ? Ik dacht het niet.
                      Last edited by Guest17; 8 juli 2015, 10:52.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                        Voilà dat is ook wat ik bedoel, ik wil gerust een netvergoeding betalen Maar ik wens niet meer te betalen om mijn energie in de wijk te injecteren dan wat je normaal betaald om de energie van de centrale tot thuis te krijgen.

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #57
                          Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                          Joehoe, joehoe Verseg... toch niet in slaap gevallen hoop ik .
                          Wanneer we met de naakte cijfers voor de dag komen blijft het toch angstvallig stil zo stel ik vast .

                          Net zoals je schrijft in een ander topic, dat je er de benzine en dieselrijders kan uithalen op een forum, kan je er ook heel makkelijk zij die al dan niet zonnepanelen bezitten uithalen .

                          Ook al hebben ze jaren geleden nooit gewag gemaakt van het feit dat eigenaars van zonnepanelen een netvergoeding zouden moeten betalen, zou ik er nog mee kunnen leven dat dit een 'aanpassing' van 'de wet' is.
                          Er worden zoveel wetten aangepast, dus tot zover geen probleem.
                          Maar dan wil ik wel niet meer betalen voor een netvergoeding dan zij die geen zonnepanelen hebben.
                          Dat noem ik dan geen aanpassing meer, maar eerder een straf of pesten.

                          PS Zwijgen is toegeven zeker ?
                          Last edited by Guest17; 11 juli 2015, 11:28.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                            Voor de eigenaars van zonnepanelen, toch een deeltje van de te betalen netvergoeding die gecompenseerd wordt op die manier .

                            Comment


                            • #59
                              Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Voilà dat is ook wat ik bedoel, ik wil gerust een netvergoeding betalen Maar ik wens niet meer te betalen om mijn energie in de wijk te injecteren dan wat je normaal betaald om de energie van de centrale tot thuis te krijgen.

                              mir
                              Kan je de terugdraaiende meter niet vervangen door een bi-directionele meter ?

                              Ik denk dat kleine installaties dan enkel betalen zoals voorheen : enkel net-tarief betalen voor afname (en niet nog eens extra voor wat je theoretisch op het net zou kunnen zetten).

                              Je bent dan wel alle elektriciteit kwijt die je zelf niet verbruikt, je meter kan immers niet terugdraaien en er bestaat nog geen apart verkoopkanaal voor de op het net gezette elektriciteit door kleine installaties. De netbeheerder is immers geen aankoper/verkoper meer van elektriciteit zelf.

                              Nog een ander alternatief : probeer te genieten van het sociaal tarief, er is geen mogelijkheid voor de leveranciers om een theoretische berekening te maken van wat je installatie op het net zou kunnen zetten. Sociaal tarief wordt immers aangerekend aan x euro /kWh en niet zoals je installatiecapacitiet aan x euro / kW. Mensen met een sociaal tarief kan/mag men geen prosumententarief aanrekenen.
                              Last edited by Empe; 18 juli 2015, 12:06.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                                Kan je de terugdraaiende meter niet vervangen door een bi-directionele meter ?

                                Ik denk dat kleine installaties dan enkel betalen zoals voorheen : enkel net-tarief betalen voor afname (en niet nog eens extra voor wat je theoretisch op het net zou kunnen zetten).

                                Je bent dan wel alle elektriciteit kwijt die je zelf niet verbruikt, je meter kan immers niet terugdraaien en er bestaat nog geen apart verkoopkanaal voor de op het net gezette elektriciteit door kleine installaties. De netbeheerder is immers geen aankoper/verkoper meer van elektriciteit zelf.

                                Nog een ander alternatief : probeer te genieten van het sociaal tarief, er is geen mogelijkheid voor de leveranciers om een theoretische berekening te maken van wat je installatie op het net zou kunnen zetten. Sociaal tarief wordt immers aangerekend aan x euro /kWh en niet zoals je installatiecapacitiet aan x euro / kW. Mensen met een sociaal tarief kan/mag men geen prosumententarief aanrekenen.
                                Dat laatste is juist, ik moet niet betalen om electriciteit op het net te steken.Dat is een voordeel maar weegt niet op tegen de nadelen maar daar kunnen we niets aan veranderen.

                                Comment

                                Working...
                                X