Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Kleine correctie, er zijn wèl nog certificaten... maar hele kleine en voor een veel grotere hoeveelheid ipv per 1.000 kwh.
    Als ik het goed voor heb (één van de kinderen heeft er nog geplaatst zonder enig voordeel van waar ook) krijg je nu 93 euro voor ongeveer 3.000 kwh.
    Hij heeft wel een tellertje laten plaatsen, hij kon kiezen, teller of geen zonder meerprijs (zou me trouwens verwonderen mocht dat dingetje, ter grote van een zekering 75 euro kosten ?).
    Hier de laatse aanpassingen die ik via de VREG nieuwsbrief heb ontvangen Ivan.


    In NIET geldig voor nieuwbouw.

    Comment


    • #32
      Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

      Wij hebben een kleine 8 jaar terug een offerte gekregen om op het dak van het bedrijf zonnepanelen te leggen, toen niet gedaan. Eind vorig jaar terug van dezelfde leverancier de vraag gekregen of ze terug eens een voorstel mochten doen ( ze hadden gezien dat we een serieuse oppervlakte bijgezet hadden ( er is zo’n 4500m² dakoppervlak bijgekomen ) en vandaar dat ze eens een voorstel wilden doen.
      Ze hebben toen exact dezelfde hoeveelheid aangeboden als 8 jaar terug en die offerte was bijna 70% goedkoper …. indien ze mochten ook op de nieuwe werkplaatsen panelen plaatsen konden ze nog een beter voorstel doen ( wel voor een echt grote hoeveelheid dan ).
      We krijgen trouwens ook heel vaak de vraag om ons dak op een bepaalde manier te verhuren om er zonnepanelen op te leggen , er gaat geen maand voorbij of er staat er hier wel eentje aan de deur met zo’n voorstel , blijkbaar ook een lucratieve markt….
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #33
        Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

        Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
        1/2? .. Een paar jaar geleden kostte een installatie van 4000 watt rond de 18000, nu voor 6000 geplaatst,
        en als ik ze zelf plaats betaal ik geen 4000 euro.dus 1/3 ..1/4 de is reeler
        Hangt er van af welke je plaatst hé Scherpie, wil je het beste op de markt, dan ga je voor Sunpower of Sanyo panelen
        en een Fronius omvormer, dat zijn toch twee gevestigde waardes die redelijk vast in hun schoenen staan
        en waarvan je kan verwachten dat ze niet na twee jaar bankroet zullen zijn, gewoon omdat die firma's
        naast zonnepanelen en omvormers nog veel industriële nevenactiviteiten hebben.
        Zo heb ik zelf op alles een totaalgarantie van 20 jaar, kost iets meer, maar je bent toch iets zekerder.
        Ik meen zelfs dat Sunpower momenteel 25 jaar garantie geeft.

        Comment


        • #34
          Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

          Eigenlijk kan men niet echt van contractbreuk spreken (ik heb ook zonnepanelen hoor) omdat het contract dat we hebben/hadden enkel slaat op de fiscale voordelen die we konden genieten, én de groene stroomcertificaten. In ons contract staat er nergens iets over een al dan niet te betalen netvergoeding.
          De meeste eigenaars van zonnepanelen zijn eigenlijk niet tegen zo'n netvergoeding, wel tegen de manier waarop.
          Enerzijds wordt die vergoeding stomweg op een forfait bepaald, niet op het werkelijke gebruik van dat net. En dat terwijl men, zelfs zonder slimme meter perfect weet wie hoeveel heeft geleverd.
          Anderzijds is het ook zo dat de energie die we op het net steken (onze overschot) door de maatschappij stomweg verkocht wordt, terwijl wij als particulier onze stroom zelfs niet mogen verkopen (hoewel we die produceren).
          Eerlijker zou dus zijn dat we weliswaar betalen voor het gebruik van het net maar anderzijds ook een vergoeding krijgen voor de energie die we op dat net steken.
          ...en laat ons ook niet vergeten dat Eandis met een verouderd net zit dat ook helemaal niet in evenwicht is. Immers, zo bepalen ze wel dat je max 5kW per fase mag injecteren, maar ze zeggen niet dat je buur dat ook mag mits het in een andere fase is.... uiteraard dat hun net niet meer in balans is.
          Met of zonder die netvergoeding die ik tegen mijn zin zal moeten betalen, het is hoe dan ook de beste investering die ik ooit deed.

          Er loopt momenteel nog steeds een rechtszaak (het hof heeft zich bevoegd verklaard maar wil de uitspraak van de Raad van State alsnog afwachten vooraleer een vonnis te vellen) die door VZW Zonstraal wordt georganiseerd. Zie ook http://www.zonstraal.be/forum/viewto...worden#p207557
          ...mits een kleine jaarlijkse bijdrage help je de gerechtskosten te dekken... want geef toe, het voorstel dat nu op tafel ligt is voor niemand goed want de eigenaars betalen voor een potentieel gebruik dat niet noodzakelijk overeenstemt met het werkelijke gebruik van het net, en de niet-eigenaars betalen energie die de maatschappij niet alleen gratis heeft gekregen maar waar ze nog geld voor kregen ook! De maatschappij mag dus weer twee keer de kassa passeren. En dat schiet bij vele eigenaars van zonnepanelen in het verkeerde keelgat.
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #35
            Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Hangt er van af welke je plaatst hé Scherpie, wil je het beste op de markt, dan ga je voor Sunpower of Sanyo panelen
            en een Fronius omvormer, dat zijn toch twee gevestigde waardes die redelijk vast in hun schoenen staan
            en waarvan je kan verwachten dat ze niet na twee jaar bankroet zullen zijn, gewoon omdat die firma's
            naast zonnepanelen en omvormers nog veel industriële nevenactiviteiten hebben.
            Zo heb ik zelf op alles een totaalgarantie van 20 jaar, kost iets meer, maar je bent toch iets zekerder.
            Ik meen zelfs dat Sunpower momenteel 25 jaar garantie geeft.
            Niks garantie ... ik heb nen danfoss... ( is toch een redelijk groot merk) en die hebben hun omvormers afgestoten... Niet rendabel genoeg meer.
            faillisimenten... de grootsten gaan soms eerst, en sleuren soms 100den mensen mee
            mijn panelen zijn van amerikaanse makelij : Dit werd door Obama gesteunt , en ... failliet. dus ik hoop dat die nog een paar jaren meegaan
            ik heb ook een paar panelen liggen met nen omvormer per paneel , en die geven ook 20 jaar... zonder bijbetaling (zie involar website )

            Comment


            • #36
              Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Die van jou misschien wel, maar niet die van iedereen. En ze laten wel iedereen netvergoeding betalen.
              Het is niet omdat zij die ze nu leggen tegen de helft van prijs van vroeger, dat die hun panelen op één twee drie terugbetaald zijn hé.
              Kleine nuance toch niet ?
              Als je vandaag legt (of in de laatste 2 jaar), dan wist je dat ook al. Dan kan je al vast niet zeggen dat ze de regels van het spel veranderen terwijl het gespeeld wordt.

              Comment


              • #37
                Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Eigenlijk kan men niet echt van contractbreuk spreken (ik heb ook zonnepanelen hoor) omdat het contract dat we hebben/hadden enkel slaat op de fiscale voordelen die we konden genieten, én de groene stroomcertificaten. In ons contract staat er nergens iets over een al dan niet te betalen netvergoeding.
                De meeste eigenaars van zonnepanelen zijn eigenlijk niet tegen zo'n netvergoeding, wel tegen de manier waarop.
                Enerzijds wordt die vergoeding stomweg op een forfait bepaald, niet op het werkelijke gebruik van dat net. En dat terwijl men, zelfs zonder slimme meter perfect weet wie hoeveel heeft geleverd.
                Anderzijds is het ook zo dat de energie die we op het net steken (onze overschot) door de maatschappij stomweg verkocht wordt, terwijl wij als particulier onze stroom zelfs niet mogen verkopen (hoewel we die produceren).
                Eerlijker zou dus zijn dat we weliswaar betalen voor het gebruik van het net maar anderzijds ook een vergoeding krijgen voor de energie die we op dat net steken.
                ...en laat ons ook niet vergeten dat Eandis met een verouderd net zit dat ook helemaal niet in evenwicht is. Immers, zo bepalen ze wel dat je max 5kW per fase mag injecteren, maar ze zeggen niet dat je buur dat ook mag mits het in een andere fase is.... uiteraard dat hun net niet meer in balans is.
                Met of zonder die netvergoeding die ik tegen mijn zin zal moeten betalen, het is hoe dan ook de beste investering die ik ooit deed.

                Er loopt momenteel nog steeds een rechtszaak (het hof heeft zich bevoegd verklaard maar wil de uitspraak van de Raad van State alsnog afwachten vooraleer een vonnis te vellen) die door VZW Zonstraal wordt georganiseerd. Zie ook http://www.zonstraal.be/forum/viewto...worden#p207557
                ...mits een kleine jaarlijkse bijdrage help je de gerechtskosten te dekken... want geef toe, het voorstel dat nu op tafel ligt is voor niemand goed want de eigenaars betalen voor een potentieel gebruik dat niet noodzakelijk overeenstemt met het werkelijke gebruik van het net, en de niet-eigenaars betalen energie die de maatschappij niet alleen gratis heeft gekregen maar waar ze nog geld voor kregen ook! De maatschappij mag dus weer twee keer de kassa passeren. En dat schiet bij vele eigenaars van zonnepanelen in het verkeerde keelgat.
                Alleen zij die véél te grote installaties gelegd hebben om te veel GSC's te krijgen leveren gratis stroom.
                Ik heb het redelijk gehouden, en koop nog altijd stroom.

                Comment


                • #38
                  Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Alleen zij die véél te grote installaties gelegd hebben om te veel GSC's te krijgen leveren gratis stroom.
                  Ik heb het redelijk gehouden, en koop nog altijd stroom.
                  Dit zie je niet helemaal correct (naar mijn mening) omdat zelfs als je minder hebt geïnstalleerd dan je verbruikt (zoals de meesten), nog steeds energie zult leveren op het net. Immers, meestal toch, verbruik je amper energie terwijl je panelen aan het leveren zijn... het is pas als ze niet meer leveren dat jij energie van het net gaat terughalen. Dat het saldo uiteindelijk negatief blijkt doet dus weinig ter zake.
                  "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                  Comment


                  • #39
                    Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                    Dit kreeg ik gisteren in de mailbox.
                    Er wordt dus enkel gekeken naar de omvormer die je hangen hebt en niet naar hetgeen je op het net steekt
                    Ik heb een zwaardere omvormer genomen indertijd dan eigenlijk nodig was, dit moet ik nu zuur bekopen

                    Beste klant

                    U bent wellicht via uw distributienetbeheerder op de hoogte gebracht van het feit dat er vanaf 1 juli een extra heffing zal aangerekend worden op uw lokale energieproductie (vb. zonnepanelen). Deze heffing wordt – net zoals alle distributiekosten – via uw energiefactuur aangerekend. Ze wordt integraal aan uw netbeheerder IMEWO doorgestort.

                    Wat betekent dit concreet voor u?
                    De omvormer van uw installatie heeft een vermogen van 8,3 kVA*.
                    IMEWO rekent een heffing van 74,53 € /kVA (incl. btw).
                    De extra kost op jaarbasis voor u is dus 619 € (incl. btw).
                    Schandalig veel geld !
                    Zeker omdat ik bijna alle elektriciteit zelf gebruik en eigenlijk zelfs nog meer verbruik dan de panelen opbrengen

                    Grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 1 juli 2015, 14:41.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                      ...zal dus ook wel zo een briefke gekregen hebben... en zeggen dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet maar blijkbaar zijn de Walen alweer gelijker...
                      Kan het eigenlijk wel dat men zo'n netvergoeding aanrekent terwijl er nog een rechtszaak loopt ?
                      Kunnen we (gesteld dat we niet zouden betalen via domiciliëring) op de een of andere manier die netvergoeding niet betalen ?
                      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                      Comment


                      • #41
                        Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                        Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                        Dit zie je niet helemaal correct (naar mijn mening) omdat zelfs als je minder hebt geïnstalleerd dan je verbruikt (zoals de meesten), nog steeds energie zult leveren op het net. Immers, meestal toch, verbruik je amper energie terwijl je panelen aan het leveren zijn... het is pas als ze niet meer leveren dat jij energie van het net gaat terughalen. Dat het saldo uiteindelijk negatief blijkt doet dus weinig ter zake.
                        De teller draait toch terug.... Dus je krijgt 0,22€ per kWh die je teruglevert, op voorwaarde dat je niet onder nul gaat.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                          Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                          . en zeggen dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet maar blijkbaar zijn de Walen alweer gelijker...
                          Voel u niet teveel benadeeld. Zie #22. Er zijn dus meerdere ongelijkheden in het land. Maar dat heeft te maken met de bevoegdheden van de gewesten. Vlaanderen zal voor het één minder interessant zijn, maar voor het andere dan weer beter. De balans zal op het eind van de rit wel in evenwicht zijn.
                          Last edited by enero; 1 juli 2015, 20:38.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #43
                            Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            toch blijft het contractbreuk.
                            De grootste contractbreuk is er voor mensen die geen zonnepanelen hebben.
                            Ge tekent in aan een bepaalde prijs en plots moet je bijbetalen voor iets dat je niet hebt ... zoals met zoveel zaken. 😕
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                              Dit is toch wel een oneerlijke situatie tov diegenen die geen zonnepanelen geplaatst hebben. De meerkost van de distributie die eraan komt kan toch niet enkel verhaald worden op de laatste. Zou het dan ook geen beetje fair zijn dat er ook een bijdrage wordt gevraagd aan hen die ze wel hebben? OK.., dat kan je dan contractbreuk noemen, maar de situatie, vergeleken met jaren terug toen er nog zeer hoge certificaten waren, is nu toch helemaal veranderd. Ondertussen zijn er ook een pak installateurs verdwenen waaronder er wel enkele faillissementen zullen zijn. Wat moeten die mensen dan claimen tov de vorige regering die een kunstmatig en onhoudbaar klimaat had gecreëerd onder de mom van het verschaffen van meer werk, het scheppen van arbeidsplaatsen?
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #45
                                Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                De grootste contractbreuk is er voor mensen die geen zonnepanelen hebben.
                                Ge tekent in aan een bepaalde prijs en plots moet je bijbetalen voor iets dat je niet hebt ... zoals met zoveel zaken. ��
                                Klopt, en degene die installeerden en dachten dat niemand ging betalen waren een beetje naief....

                                Comment

                                Working...
                                X