Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Hééééél kort door de bocht.
    Wat doe je dan met zij die er op vandaag de dag nog steeds laten plaatsen, en geen enkele subsidie meer genieten ?
    Omdat het mooi oogt op het dak ????
    Vanaf 1 januari 2014 mag je geen huis meer bouwen zonder een systeem om zelf hernieuwbare energie op te wekken. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Het kan bijvoorbeeld gaan om zonnepanelen, een zonneboiler of een warmtepomp. En zonnepanelen zijn na de afschaffing van de subsidies betaalbaar geworden. Waar je voor een installatie van 3000 Wp in 2007 nog 17.000 euro voor betaalde is dat nu nog 5000 euro. Zo een installatie brengt je dan 2550 kWh per jaar op dat is ongeveer 561 euro energiebesparing per jaar. Als ze daar dan nog 240 euro netvergoeding gaan voor aanrekenen is het volgens mij niet echt interessant om er nog te plaatsen.
    Vergeet ook niet dat de omvormer van zo een installatie na 15 a 20 jaar aan vervanging toe is.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #17
      Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

      maar dan op een redelijke manier : ik heb via een doe het zelf pakket, mijn installatie geplaatst. en had het redelijk wat uitgerekent : omdat ik GEEN GST certificaten meer kreeg : heb ik dit zo goedkoop mogelijk gedaan, en ik heb dus geen teller ( kostte 75 euro ) geplaatst. ( waarom ene zetten als ik er toch niks voor terug krijg ) . Mijn installatie is gekeurd, en aangegeven, en zij hebben ( eerst waren ze niet akkoord want ik had genen teller : maar ik heb gebeld : gade jullie me dan wel certificaten geven ??? en toen was het dadelijk wel in orde, dat ik gene plaatste ( 75 euro uitgespaart )) mijn installatie goedgekeurd. Dus TOEN waren ze al van plan van omvormer aan te rekenen ( zo denk ik nu ) , want nen teller moest niet meer.
      Dus op een redelijke manier gaan ze het al zeker niet doen : aan de hand van uw teller : het zal den omvormer worden, of de panelen nu goed of "minder goed" staan : pech

      Comment


      • #18
        Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

        De uitrol van de slimme meter zal dat probleem verhelpen. Waarom denk je dat ze die eerst willen plaatsen bij mensen met zonnepanelen

        De dag dat er iets rendabel op de markt komt om je installatie als eilandinstallatie te laten werken mogen ze me van het net afkoppelen.

        Met de voorstellen die nu op tafel liggen zou ik voor mijn installatie rond de 400 euro per jaar extra moeten betalen aan netvergoeding dat is dus bijna 1 van de 4 certificaten die ik kwijt ben.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #19
          Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

          Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
          maar dan op een redelijke manier : ik heb via een doe het zelf pakket, mijn installatie geplaatst. en had het redelijk wat uitgerekent : omdat ik GEEN GST certificaten meer kreeg : heb ik dit zo goedkoop mogelijk gedaan, en ik heb dus geen teller ( kostte 75 euro ) geplaatst. ( waarom ene zetten als ik er toch niks voor terug krijg ) . Mijn installatie is gekeurd, en aangegeven, en zij hebben ( eerst waren ze niet akkoord want ik had genen teller : maar ik heb gebeld : gade jullie me dan wel certificaten geven ??? en toen was het dadelijk wel in orde, dat ik gene plaatste ( 75 euro uitgespaart )) mijn installatie goedgekeurd. Dus TOEN waren ze al van plan van omvormer aan te rekenen ( zo denk ik nu ) , want nen teller moest niet meer.
          Dus op een redelijke manier gaan ze het al zeker niet doen : aan de hand van uw teller : het zal den omvormer worden, of de panelen nu goed of "minder goed" staan : pech
          Kleine correctie, er zijn wèl nog certificaten... maar hele kleine en voor een veel grotere hoeveelheid ipv per 1.000 kwh.
          Als ik het goed voor heb (één van de kinderen heeft er nog geplaatst zonder enig voordeel van waar ook) krijg je nu 93 euro voor ongeveer 3.000 kwh.
          Hij heeft wel een tellertje laten plaatsen, hij kon kiezen, teller of geen zonder meerprijs (zou me trouwens verwonderen mocht dat dingetje, ter grote van een zekering 75 euro kosten ?).
          De installateur dacht toen reeds dat er terug iets zou betaald worden... en gelijk had hij.
          Een aalmoes in feite, maar voor een gewone particuliere woning heb je toch jaarlijks die 93 euro.

          Last edited by Guest17; 1 juli 2015, 09:22.

          Comment


          • #20
            Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Kleine correctie, er zijn wèl nog certificaten... maar hele kleine en voor een veel grotere hoeveelheid ipv per 1.000 kwh.
            Als ik het goed voor heb (één van de kinderen heeft er nog geplaatst zonder enig voordeel van waar ook) krijg je nu 93 euro voor ongeveer 3.000 kwh.
            Hij heeft wel een tellertje laten plaatsen, hij kon kiezen, teller of geen zonder meerprijs (zou me trouwens verwonderen mocht dat dingetje, ter grote van een zekering 75 euro kosten ?).
            De installateur dacht toen reeds dat er terug iets zou betaald worden... en gelijk had hij.
            Een aalmoes in feite, maar voor een gewone particuliere woning heb je toch jaarlijks die 93 euro.

            http://netto.tijd.be/energie/Toch_gr...&ts=1435738624
            Dat weet ik maar ik heb juist dat geplaatst dat ik nodig heb .. en dan was die 75 euro ( toen ) net teveel, omdat ik er 2 jaar zou over doen om die terug te hebben ik heb een klein "installatieke : 2000w " staan, en dan zou ik elke 2 jaar zo 1 certificaat hebben, ik weet het, dat het dan 93 euro zou zijn ( nu toch nog ) maar ik heb heel mijn installatie 1680 euro betaald , ik ging voor het minimum wat ik moest doen om 2000w liggen te hebben , en dit met een 1800w omvormer. dus zou ik een 1500 watt krijgen ( ong) op een jaar, en dan maar 93 euro krijgen om de 2 jaar , terwijl enkele jaren terug, ....
            Bij mij zou iedereen, die certificaten moeten krijgen : MAAAAAR : je moet bewijzen wat je installatie kostte, en je krijgt certificaten tot dat terug betaald is. daarna: 0 certificaten : want je verdient al "den elentriek" en je installatie heeft bij wijze van spreken niks gekost. En dan alleen is de staat in mijn ogen eerlijk, want diegen die geld hadden, hebben hun dak volgeplaatst, en nu na 5 jaar verdienen die 3 keer geld : mijne maat : 7 ..10 certificaten elk jaar ( minimum ) zijnen elentriek is gratis, en in de winter ( hij verwarmde met gas ) wel : die heeft nu elektrische vuurkes staan, want : den teller onder nul : zijde gij zot ?? opstoken tot den teller op 1 kw staat, en dan betaald hem 10 euro of zoiets en zijn gas factuur is ook bijna niks meer, en elk jaar krijgt hij 3000..4000 euro aan GSC mannekes ... en die blijven 20 jaar komen is 60000 euro ( en geen kosten zelf meer aan elek.) ze moesten hem belasten van de moment dat hij winst maakte op den aankoop. ( niet op de winst van den elek. en gas : daar heeft hij voor betaald) : installatie betaald : je hebt de keuze tussen : geen gsc , ofwel worden ze belast met de som dat ge krijgt, dus evengoed 0 euro. bv. mijne zoon gaat bouwen : waarom geen 450 euro ??? per gsc. neen: een boete als hij niks doet : belgie : HET land voor de rijken , en ...

            Comment


            • #21
              Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Hééééél kort door de bocht(en).

              Eerste bocht : Mocht er een nieuwe baas komen op het werk, en die beslist, andere bazen andere wetten, dus alle lonen naar beneden...iedereen akkoord waarschijnlijk, want het is een nieuwe baas.

              Tweede bocht : Wat doe je dan met zij die er op vandaag de dag nog steeds zonnepanelen laten plaatsen, en geen enkele subsidie en/of certificaat meer genieten ?
              Omdat het mooi oogt, een oogstrelend iets is, op het dak wellicht ???
              Geen woorden in de mond leggen aub.
              Dat eerste heb ik nooit gezegd dat ik ermee akkoord ga, dus verkeerde gevolgtrekking. Ik zeg enkel dat vadertje staat regelmatig contractbreuk pleegt, meer niet.
              Dat tweede heb ik overigens ook niet beweerd; diegene die goed leest zal zien dat ik het over de generatie overgesubsidieerde panelen heb. Diegene die nu panelen leggen betalen amper 1/3 van de prijs tegenover vroeger. Gans het systeem van oversubsidiëring heeft ervoor gezorgd dat een aantal pop-up bedrijfjes schandalige winsten hebben gemaakt op de kap van iedereen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #22
                Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                En dan nog de grote vraag, waarom terug de vlamingen en niet voor de walen ???
                En nog zoiets Geert. Je moet maar eens een wagen kopen in het Brussels gewest of in Wallonië. Je zal verschieten van het verschil in BIV.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

                  Tweede bocht : Wat doe je dan met zij die er op vandaag de dag nog steeds zonnepanelen laten plaatsen, en geen enkele subsidie en/of certificaat meer genieten ?
                  Omdat het mooi oogt, een oogstrelend iets is, op het dak wellicht ???
                  Simpel, als je nu nog een bouwvergunning wenst te krijgen ben je verplicht om "iets" te doen , ofwel zonnepanelen , ofwel zonneboiler enz...
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #24
                    Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    En nog zoiets Geert. Je moet maar eens een wagen kopen in het Brussels gewest of in Wallonië. Je zal verschieten van het verschil in BIV.
                    Erfenisbelasting in Vlaanderen, Brussels gewest en Wallonië verschilt ook enorm.
                    Waar heb ik ooit gehoord "Alle Belgen zijn gelijk voor de wet (maar alle wetten zijn niet gelijk voor de Belgen)"

                    Comment


                    • #25
                      Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                      Ik heb ook panelen, maar zie het toch een beetje anders.

                      Ik heb ze gelegd in 2010 (en Mir, jij nog vroeger..).
                      Het was me op dat moment al 100% duidelijk dat er overgesubsidieerd werd.

                      Ik durf gerust mijn cijfers hier neerzetten.
                      Kostprijs 16000€ voor 4560 Wp
                      GSC's per jaar: 4,3 keer 350€
                      Stroombesparing: 4300 kWh @ 22ct
                      Belastingsaftres: tegen 2012 had ik 40% van de investering teruggekregen via belastingsaftrek...

                      Dus, mijn panelen zijn betaald, en ik vind het niet meer dan redelijk dat er een soort netvergoeding komt. Of die nu eerlijk en correct is... daar kan je altijd over discussieren. (en Mir, als je eerlijk bent, dan zijn jouw panelen ook al ruim betaald, alleen is je toekomstige winst wat kleiner)

                      Zie de zaak eens anders.
                      Je werkt bij een bedrijf en krijgt een loon van 5000€ bruto per maand, terwijl er elders voor dergelijke job maar 3000€ voor wordt betaald.
                      Zo lang het bedrijf dit kan betalen, OK, maar je weet dat je overbetaald bent.

                      Als het nu slecht gaat met het bedrijf (GSC potten zijn leeg), en het bedrijf gaat bijna failliet.
                      Stel dat je baas dan naar jou komt, en zegt. We hebben de keuze, ofwel gaan we failliet, en heb je geen job meer, ofwel krijg je vanaf nu 3000€, en dan kunnen we het bedrijf redden.

                      Leuk is anders, maar dat is de realiteit.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ik heb ook panelen, maar zie het toch een beetje anders.

                        Ik heb ze gelegd in 2010 (en Mir, jij nog vroeger..).
                        Het was me op dat moment al 100% duidelijk dat er overgesubsidieerd werd.

                        Ik durf gerust mijn cijfers hier neerzetten.
                        Kostprijs 16000€ voor 4560 Wp
                        GSC's per jaar: 4,3 keer 350€
                        Stroombesparing: 4300 kWh @ 22ct
                        Belastingsaftres: tegen 2012 had ik 40% van de investering teruggekregen via belastingsaftrek...

                        Dus, mijn panelen zijn betaald, en ik vind het niet meer dan redelijk dat er een soort netvergoeding komt. Of die nu eerlijk en correct is... daar kan je altijd over discussieren. (en Mir, als je eerlijk bent, dan zijn jouw panelen ook al ruim betaald, alleen is je toekomstige winst wat kleiner)

                        Zie de zaak eens anders.
                        Je werkt bij een bedrijf en krijgt een loon van 5000€ bruto per maand, terwijl er elders voor dergelijke job maar 3000€ voor wordt betaald.
                        Zo lang het bedrijf dit kan betalen, OK, maar je weet dat je overbetaald bent.

                        Als het nu slecht gaat met het bedrijf (GSC potten zijn leeg), en het bedrijf gaat bijna failliet.
                        Stel dat je baas dan naar jou komt, en zegt. We hebben de keuze, ofwel gaan we failliet, en heb je geen job meer, ofwel krijg je vanaf nu 3000€, en dan kunnen we het bedrijf redden.

                        Leuk is anders, maar dat is de realiteit.

                        Chapeau voor de zienswijze.
                        Maar ik begrijp ook andere argumenten als men niet overdrijft hé. En het is natuurlijk wel zo dat iedereen het laken een beetje meer naar zijn kant wil toehalen.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Geen woorden in de mond leggen aub.
                          Dat eerste heb ik nooit gezegd dat ik ermee akkoord ga, dus verkeerde gevolgtrekking. Ik zeg enkel dat vadertje staat regelmatig contractbreuk pleegt, meer niet.
                          Dat tweede heb ik overigens ook niet beweerd; diegene die goed leest zal zien dat ik het over de generatie overgesubsidieerde panelen heb. Diegene die nu panelen leggen betalen amper 1/3 van de prijs tegenover vroeger. Gans het systeem van oversubsidiëring heeft ervoor gezorgd dat een aantal pop-up bedrijfjes schandalige winsten hebben gemaakt op de kap van iedereen.
                          Maak van die 1/3 maar 1/2 en je zit er dichter bij .

                          Comment


                          • #28
                            Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik heb ook panelen, maar zie het toch een beetje anders.

                            Ik heb ze gelegd in 2010 (en Mir, jij nog vroeger..).
                            Het was me op dat moment al 100% duidelijk dat er overgesubsidieerd werd.

                            Ik durf gerust mijn cijfers hier neerzetten.
                            Kostprijs 16000€ voor 4560 Wp
                            GSC's per jaar: 4,3 keer 350€
                            Stroombesparing: 4300 kWh @ 22ct
                            Belastingsaftres: tegen 2012 had ik 40% van de investering teruggekregen via belastingsaftrek...

                            Dus, mijn panelen zijn betaald, en ik vind het niet meer dan redelijk dat er een soort netvergoeding komt. Of die nu eerlijk en correct is... daar kan je altijd over discussieren. (en Mir, als je eerlijk bent, dan zijn jouw panelen ook al ruim betaald, alleen is je toekomstige winst wat kleiner)

                            Zie de zaak eens anders.
                            Je werkt bij een bedrijf en krijgt een loon van 5000€ bruto per maand, terwijl er elders voor dergelijke job maar 3000€ voor wordt betaald.
                            Zo lang het bedrijf dit kan betalen, OK, maar je weet dat je overbetaald bent.

                            Als het nu slecht gaat met het bedrijf (GSC potten zijn leeg), en het bedrijf gaat bijna failliet.
                            Stel dat je baas dan naar jou komt, en zegt. We hebben de keuze, ofwel gaan we failliet, en heb je geen job meer, ofwel krijg je vanaf nu 3000€, en dan kunnen we het bedrijf redden.

                            Leuk is anders, maar dat is de realiteit.
                            Die van jou misschien wel, maar niet die van iedereen. En ze laten wel iedereen netvergoeding betalen.
                            Het is niet omdat zij die ze nu leggen tegen de helft van prijs van vroeger, dat die hun panelen op één twee drie terugbetaald zijn hé.
                            Kleine nuance toch niet ?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Erfenisbelasting in Vlaanderen, Brussels gewest en Wallonië verschilt ook enorm.
                              Waar heb ik ooit gehoord "Alle Belgen zijn gelijk voor de wet (maar alle wetten zijn niet gelijk voor de Belgen)"
                              Net daarmee bvb. kan je vadertje staat er dik opleggen nietwaar !?
                              Als je het een beetje verstandig aanpakt ten minste .

                              Comment


                              • #30
                                Re: Net vergoeding in Wallonië geanulleerd

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Maak van die 1/3 maar 1/2 en je zit er dichter bij .
                                1/2? .. Een paar jaar geleden kostte een installatie van 4000 watt rond de 18000, nu voor 6000 geplaatst,
                                en als ik ze zelf plaats betaal ik geen 4000 euro.dus 1/3 ..1/4 de is reeler

                                Comment

                                Working...
                                X