Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 26

Standaard Natuurpunt: de waarheid.

https://www.youtube.com/watch?v=KLR-8gpbsGU

https://www.youtube.com/watch?v=wHTstVgR1nw

Meer van dat vind je op Youtube onder de titel: "Natuurpunt ni goe bezig".
    Laatst gewijzigd door nomino; 31 maart 2016 om 12:12
    Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Standaard Re: Natuurpunt: de waarheid.

Als men met cijfers goochelt, moet men die staven.
    800 jonge boompjes weghalen van privé-terrein en herplanten in het bereik van de megalomane grijparmen van natuurpunt (zonder hoofdletter)??? Proficiat!

Met dit 'geklungel in de marge' bereikt men niets.

"Welkom op het filmke ... waar de natuurpunters hard mee gaan lachen."

(Dit draadje is een kort leven beschoren.)
    Vriendelijke groet,

Jos

Belachelijk ventje dat de wereld gaat veranderen vanuit zijn streekje, het plaatje is nu eenmaal groter.
    Trouwens, de kappers moeten ook leven.
    Kappen en kappers, wat een mooi stel.

Zielig hoe mensen steeds weer denken het beter te weten.
    1) Natuurpunt staat NIET voor het argeloos en onbekommerd aanleggen van bossen om het even waar. We staan er voor om de natuur te behouden zoals hij oorspronkelijk was. Waar veen, heide thuis hoorde met zijn eigen biotoop is een bos helemaal niet welkom .
    2) Ook een bos dient beheerd te worden ook al betekent dat bv het kappen van bomen.

We beheren hier in Buggenhout een oude weide met een plas erin. Na ettelijke jaren braak liggen en afmaaien en weghalen van het maaisel merken we stilaan dat de oorspronkelijke begroeiing er weer komt en dat ook insecten, vogels, ... weer hun intrede doen. Vaak tegen de verbijsterde blik van de onwetende die meent dat daar een bos hoort. Niet dus.
    Schoenmaker blijf bij je leest.
    En inderdaad, ik heb gelachen met het filmke. Illegaal gebied betreden om er illegaal beplanting te doen. PV op zijn plaats. Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten.

Ik zou zeggen: "In plaats van Natuurpunt nie goe bezig. Nomino niet goe bezig" Of is dit de zoveelste poging om mensen in hun harnas te jagen
    Laatst gewijzigd door Wim.Vanmaele; 31 maart 2016 om 19:14
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

een ruiter die een beetje zuur is omdat hij niet overal mag rijden met zijn paard....
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

Bomen van vreemde origine zijn hier niet welkom.
    " Ik ben een Nerd en daar ben ik fier op ! "

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Zo had ik het nog niet eens bekeken, weg met de exoten!
    Natuur met handleiding en inburgeringscursus. Natuur voor alleman?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    En een overpopulatie van aalscholvers wél.
    Vriendelijke groet,

Jos

Eventjes gaan kijken naar de filmpjes.

Er zit waarheid in, maar de manier waarop hij het probeert aan te pakken is totaal fout.
    Zou hij eigenlijk wel weten hoe de vork in de steel zit in het beleid dat gevoerd wordt en waarop
    bepaalde organisaties dit of dat doen met bepaalde zones gronden?

ikzelf zit er reeds jaren middenin en heb diverse klanten die aan het vechten zijn om hun bossen te mogen behouden
    in de staat waarin ze zich bevinden.

Gewoon enkele vragen waarover jullie eens mogen denken :
    - Waarom lees ik op een bord in een bos van organisatie x het volgende :
    "Het aandeel exoten zal in de domeinbossen systematisch worden teruggebracht door kappen
    of actieve bestrijding (uittrekken en/of chemisch behandelen)"
    Sinds wanneer mag je chemische bestrijdingsprodukten gebruiken in een bos?
    Heeft die organisatie de kennis dan niet om de Amerikaanse vogelkers te bestrijden op een technische manier?

- Wie heeft bepaald wat eigenlijk exoten zijn en wie heeft die lijst opgemaakt in het achterhoofd houdende dat de
    natuur voortdurend in verandering is en je weet dat bepaalde zogenaamde inheemse bomen hier automatisch
    zullen afsterven wegens de grote schommelingen in vochtigheid en temperatuur en
    verandering van de grondwatertafel?

- Weet iemand hoeveel de financiële opbrengst is om 1 ha bosgrond af te plaggen?

- Waarom zijn het vooral buitenlandse firma's die het hout opkopen van organisatie x?

- Waarom zet organisatie x druk op prive eigenaars om hun bossen te verkopen terwijl deze
    bossen met respect worden beheerd volgens een beheersplan?

- Wie heeft de beslissing genomen om de natuur terug te draaien naar het jaar 1600?
    Waarom het jaar 1600 als referentie aannemen?
    Moet het aantal mensen dan ook aangepast worden?
    Is het niet nuttiger om vooruit te kijken op dat vlak en een gunstig evenwicht te vinden?

- Iemand een idee waarom het bosareaal in Vlaanderen met x-aantal % nog moet verminderen
    en omgezet worden naar een ander biotoop?

Als je weet dat het gemiddeld 300 jaar duurt om een oerbos/oerlandschap te krijgen, dan
    weet je dat we hier in dit land nergens nog zo'n bos zullen hebben binnen de 250 jaar en
    blijkbaar nooit zullen hebben.

Is dan alles verkeerd wat ze doen?
    Neen toch niet, er zijn ook schitterende voorbeelden van creaties en gemanipuleerde gebieden.

En wie zal het krachtigst zijn op het einde van de rit?
    Ja, juist, de natuur zal wraak nemen op het mensdom.

Ik ga geen standpunt innemen wat betreft het onderwerp.

Maar wat kan die man in dat filmpje een stukje zagen zeg! Van zijn gezaag alleen al valt die boom omver.
    Na 20 seconden moest ik al afhaken want het begon erg op mijn systeem te werken hoe hij het naar voor brengt.

Had hij dat nu op een verstandige manier aangepakt dan zouden mogelijks meer mensen luisteren naar zijn betoog.

Moderator Note: Dit soort van onderwerp balanceert al heel snel op de grens van wat bij BD kan. Gelieve het zeker niet verder richting politiek/maatschappelijk... te sturen, of de topic gaat onverbiddelijk dicht.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 15.5) + iPad5 WiFi (iPadOS 15.5)

Alle villa's van Kalmthout platgooien en het gebied in originele toestand terugbrengen (met heuveltjes van Erica) ?

Pas maar op, of ze doen dat in Spanje ook.
    Heel de kustlijn tot 10km in het binnenland gewoon plat gooien en terug in de oorspronkelijke toestand...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Heel de kustlijn tot 10km in het binnenland gewoon plat gooien en terug in de oorspronkelijke toestand...
    Spanjaarden drinken wel een behoorlijke hoeveelheid wijn, maar ze kunnen nog altijd nuchter denken.
    t Hangt er vanaf van welke kant je het bekijkt, maar hier zijn geen exoten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Zielig hoe mensen steeds weer denken het beter te weten.
    1) Natuurpunt staat NIET voor het argeloos en onbekommerd aanleggen van bossen om het even waar. We staan er voor om de natuur te behouden zoals hij oorspronkelijk was. Waar veen, heide thuis hoorde met zijn eigen biotoop is een bos helemaal niet welkom .
    2) Ook een bos dient beheerd te worden ook al betekent dat bv het kappen van bomen.

We beheren hier in Buggenhout een oude weide met een plas erin. Na ettelijke jaren braak liggen en afmaaien en weghalen van het maaisel merken we stilaan dat de oorspronkelijke begroeiing er weer komt en dat ook insecten, vogels, ... weer hun intrede doen. Vaak tegen de verbijsterde blik van de onwetende die meent dat daar een bos hoort. Niet dus.
    Schoenmaker blijf bij je leest.
    En inderdaad, ik heb gelachen met het filmke. Illegaal gebied betreden om er illegaal beplanting te doen. PV op zijn plaats. Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten.

Ik zou zeggen: "In plaats van Natuurpunt nie goe bezig. Nomino niet goe bezig" Of is dit de zoveelste poging om mensen in hun harnas te jagen
    het ding is wanneer is is wat in oorspronkelijke staat?
    bijvoorbeeld die heide
    die heide is er ook niet zomaar gekomen maar door menselijke invloed een paar honderd jaar geleden
    gaan we wat verder terug pakweg 500 a 100 jaar (een peulschil in het bestaan van de aarde) dan waren die meeste heidegebieden ook bosgebieden
    dus ja het is nogal moeilijk vind ik om daar een grens te trekken wat oorspronkelijke staat is en wat niet
    ik heb liever bosgebied dan heidegebied en dus zou ik willen dat men alles hersteld naar de echte oorspronkelijke staat, dus voordat het heidegebied is geworden door invloed van de mensheid

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
    het ding is wanneer is is wat in oorspronkelijke staat?
    bijvoorbeeld die heide
    die heide is er ook niet zomaar gekomen maar door menselijke invloed een paar honderd jaar geleden
    gaan we wat verder terug pakweg 500 a 100 jaar (een peulschil in het bestaan van de aarde) dan waren die meeste heidegebieden ook bosgebieden
    dus ja het is nogal moeilijk vind ik om daar een grens te trekken wat oorspronkelijke staat is en wat niet
    ik heb liever bosgebied dan heidegebied en dus zou ik willen dat men alles hersteld naar de echte oorspronkelijke staat, dus voordat het heidegebied is geworden door invloed van de mensheid
    Akkoord dat de vraag is: "Tot wanneer gaan we terug ?" Alle sterrenstelsels maken een evolutie door en als je echt tot bij het beginpunt wil komen kunnen we ook onze boeken sluiten ...
    En of je nu liever bos of heide hebt ? 'Ja dat is ook een persoonlijke instelling. Heb je beide, dan heb je een grotere diversiteit aan biotopen, meer verschillende levensvormen ...
    Maar, de basisingreep bij het topic is dat er mensen zijn die niet graag luisteren of niet willen luisteren naar anderen en hun eigen zin willen doen en dat op kloppen.
    1) Natuurpunt beheert gronden (sommige in een soort huur, andere als eigendom en weer andere in opdracht).
    2) Ze stellen voor om dit of dat te doen met dat stuk grond. Wat ze ermee gaan doen is vaak een gevolg van een screening en een medewerking met mensen (leefmilieu, bosbouw, ...)
    3) Indien je daar niet akkoord mee gaat, wat je volste recht is, krijg je wel niet het recht eigenhandig het hef in handen te nemen en op gronden die aan anderen toehoren beplantingen aan te brengen of te verwijderen.

Het is niet omdat een stuk grond op gerichte en gevolgde wijze 'verwilderd' men het recht heeft er te gaan maaien, ploegen en er Engels siergras in te zaaien omdat je die kale jonker niet graag ziet.
    We moeten bij de feiten blijven, die dienen bestraft te worden.
    Helaas, we schuiven stilaan naar een discussie over de grondsbestemming, wat er wel of niet moet groeien en leven en NIET over de daad van de overtredende personen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Wel, ge moet niet lachen hé.
    Deze week keek ik naar de "3 Daagse van De Panne". en dan schrok ik als ik die beelden vanuit de lucht zag.
    Waar zijn potverdorie die mooie duinen gebleven? Waar zijn die typische struiken gebleven?
    Hier en daar een tafellaken groot was nog natuur gelijk vroeger te zien, de rest plat gereden en maar appartementen tot zover je kon kijken.
    Onze kustlijn is hoop en al 67Km lang en hoeveel natuur blijft er nog van over?
    Oostduinkerke met de hoogste en ook mooiste duinen, Sint-Idesbald, Nieuwpoort, Bredene, Klemskerke, De Haan en ga zo maar verder tot in Knokke.
    Onlangs nog beelden gezien van Heist, ik herkende er niks meer.
    Daar is ook de natuur naar de duivel geholpen allemaal door de bouwwoede van mensen met centen die er een paar weken per jaar wonen en het geldgewin van de immobiliën.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Wel, ge moet niet lachen hé.
    Deze week keek ik naar de "3 Daagse van De Panne". en dan schrok ik als ik die beelden vanuit de lucht zag.
    Waar zijn potverdorie die mooie duinen gebleven? Waar zijn die typische struiken gebleven?
    Hier en daar een tafellaken groot was nog natuur gelijk vroeger te zien, de rest plat gereden en maar appartementen tot zover je kon kijken.
    Onze kustlijn is hoop en al 67Km lang en hoeveel natuur blijft er nog van over?
    Oostduinkerke met de hoogste en ook mooiste duinen, Sint-Idesbald, Nieuwpoort, Bredene, Klemskerke, De Haan en ga zo maar verder tot in Knokke.
    Onlangs nog beelden gezien van Heist, ik herkende er niks meer.
    Daar is ook de natuur naar de duivel geholpen allemaal door de bouwwoede van mensen met centen die er een paar weken per jaar wonen en het geldgewin van de immobiliën.
    Tsja, iedereen weet onderhand allicht dat onze kustlijn, samen met die van de Spaanse Costa's, zowat de lelijkste van Europa zijn.
    Ik weet niet exact hoeveel jaar of decennia het geleden is dat ik nog eens een voet op ons strand gezet heb, maar ik denk dat (als ik zo lang leef) het nog zeker even lang zal duren voor ik er een voet op zet.

Dan zitten de Belgen blijkbaar heel graag aan aartslelijke stranden want het zal wel file geweest zijn naar de kust en vanuit Oostende zijn er waarschijnlijk heel veel vertrokken naar Spanje.
    Ik weet nog heel goed dat je in Klemskerke twee duinruggen over moest om op het strand te geraken en dat er tussen de twee duinruggen grote Duitse bunkers stonden uit WWOII.
    Wel speelden in die bunkers die vele tientallen meters lang waren met slaapkamers voor de soldaten en al. Zo nu en dan kon je in een geschutstoren en had je een mooi zicht op groot stuk kustlijn.
    Onlangs stond in "Fotohoek" nog een stukje van die bunkers.

Maar ga je nu naar de Franse kust dan is die dood hé.
    Geen mensen te zien, zo nu en dan een restaurantje met smerige wc's, dat moeten de Fransen ook niet want in het weekend zit De Panne en Kokszijde vol met die Fransozen zelfs tot in Nieuwpoort.
    Verschiet niet als je een café binnenstapt in De Panne dat ze zelfs ons West-Vlaams niet verstaan, "Je ne vous comprends pas monsieur". Niet dat ik een flamingant ben hoor.
    Maar ik dwaal af.
    Nu woon ik in Mol en de mensen van hier gaan naar de Nederlandse kust die nog grotendeels bewaard is gebleven.
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

Maar ik dwaal af.
    Nu woon ik in Mol en de mensen van hier gaan naar de Nederlandse kust die nog grotendeels bewaard is gebleven.
    En dwaal ik nu ook af ? Men spreekt er je aan in 't Engels want ze verstaan geen Vlaams.

Maar ook daar komt helaas verandering in.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Als je de kaart van Fricx van 1712 vergelijkt met die van nu van de omgeving van Averbode, zit er toch nog wat speling op.

Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Als je de kaart van Fricx van 1712 vergelijkt met die van nu van de omgeving van Averbode, zit er toch nog wat speling op.

als we het gaan vergelijken met zoals het echt was voordat de mensen ingrepen (natuurpunt inbegrepen) is er nog veel meer spelling op
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolenwoud

dus het natuurpunt heeft het ook mis in verband met alles terug te brengen naar zijn oorspronkelijke staat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
    als we het gaan vergelijken met zoals het echt was voordat de mensen ingrepen (natuurpunt inbegrepen) is er nog veel meer spelling op
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolenwoud

dus het natuurpunt heeft het ook mis in verband met alles terug te brengen naar zijn oorspronkelijke staat
    't Ja, indien je het zo wil bekijken ... Maar dan heb je het ook wel grondig fout ....
    Uiteindelijk kom je dan aan bij de ontstaansgeschiedenis van het heelal ... en die situatie kunnen we nooit meer aannemen ...
    OK.
    Kijken we dan naar de eerste levensvormen op aarde, of neen, laten we ook al eens kijken naar onze T-rex. Helaas. Die komt nooit meer weer.
    Door de drift van de continentale platen (Wegner) uit het Pangea verschuiven de aardplaten en of je daar n voor of tegen bent, je houdt het wel niet tegen ...
    Waar de platen over duizend(en) jaar(jaren) zullen liggen kunnen we alleen maar mathematisch berekenen en daar zullen we helaas niet meer bij zijn, als er dan nog wel leven mogelijk is op deze prachtige bol die we stilaan willens nillens verklooien ...

Ik vind op bepaalde diepte (in de den hof), zand(steen) met zeeschelpen ...
    Van bomen en bos was er precies toch niet echt sprake ...

Voor diegene die graag weten wat er onder de kelder steekt of zit: https://dov.vlaanderen.be/dovweb/htm...ch3Dmodel.html

Zeg Wim, bent u soms lid van Natuurpunt. U mag me ook per PM antwoorden hoor als u het bescheiden wilt houden.
    Maar wat ik mij afvraag, hoe komt het dat ze pas in "Heuvelland" ontdekt hebben dat ze daar uitstekende wijn kunnen produceren?
    Vooral als u weet dat een druivenstok minstens 12 jaar nodig heeft om goede wijn te produceren, de smaken is het werk van de sommeliers, of zit ik hier verkeerd?
    Maar mijn vraag is dus waarom ze dat pas onlangs ontdekt hebben dat we in Heuvellland goede wijngronden hebben?

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. De waarheid en niets dan de waarheid.
    Door Guest42 in forum Chit Chat
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 16 februari 2014, 10:39
  2. Natuurpunt zichem
    Door brownsea in forum Test Forum
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 29 april 2011, 15:15
  3. Natuurpunt Aalter fotowedstrijd
    Door Henk Wallays in forum Algemeen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 9 augustus 2006, 18:06
  4. natuurpunt tentoonstelling
    Door Mac Quoy in forum Waarheen vandaag?
    Laatste bericht: 12 december 2003, 17:24
  5. Natuurpunt zoekt foto's
    Door embee in forum Algemeen
    Laatste bericht: 10 oktober 2003, 11:06

Regels voor berichten